<br>Mi a különbség” sorozat a Profoto önálló mikrosite-ja, mely annak érdekében jött létre, hogy különböző technikai kérdéseket megvitasson és bemutasson Jared Platt fotográfus segítségével.Ezúttal a TTL és Manual módok kerülnek nagyító alá, magyarázatokkal, videóval és végül az elkészült képekkel.<br>„Az énekes-dalszerző, Mindy Gledhill és turnébusza álltak nekünk modellt egy csodás napfényes délelőtt. Ez az idő tökéletes volt arra, hogy próbára tegyük a B1 és B2 vakukat.A TTL az „objektíven keresztüli fénymérés” rövidítése. Az Air Remote Canonos és Nikonos verziójával is könnyedén beállítható a fények erőssége és elvillanthatóak a lámpák. Pár gomb megnyomásával, akár a fényképezőgépről vezérelve is beállítható a vakuk erősségének kompenzációja is, valamint több csoport alkalmazása esetén az egyes csoportok erőssége külön-külön is vezérelhető TTL és manuális módban egyaránt. <br>A felszerelés<br>A beállítás a következőkből állt: főfényként egy B2 2X3-as szoftbox-al felszerelve, hajfénynek egy másik B2 vaku zoom reflektorral, illetve a modell mögötti busz árnyékos oldalát két B1 világította meg. Továbbá - hogy teljesen irányítani tudjuk a modellre eső fényeket - egy L-es méretű derítőlapot tartottunk Mindy elé, hogy kitakarjuk őt a nap sugaraiból. A modellre eső fő és hajfényt a nap irányából, a kép bal oldaláról irányítottuk, hogy természetes hatást keltsenek. A két hátsó fénynek olyan szerepet szántunk, hogy finoman lágyítsa a busz elülső oldalán az árnyékot.<br><br><br>TTL mód<br>Első körben TTL módot használtunk expozíció kompenzáció nélkül. A fényeket három csoportba soroltuk: 1.főfény, 2.hajfény, 3. háttérfények a buszon.<br>Annak ellenére, hogy a buszon lévő visszacsillanás könnyen becsaphatta volna a rendszert, már az első expo-k majdnem tökéletesek voltak. A főfényt jónak találtam, a hajfény 2/3 fényértékkel volt világosabb, mint szerettem volna. Egyedül a buszra eső fénnyel nem voltam teljesen megelégedve, mert nem találtam természetes hatásúnak a fény erősségét.<br>Összességében a Profoto AirTTL rendszer nagyon pontos kezdeti expozíciós értékeket adott. <br><br><br>Átállás Manual módra<br>A Profoto Air TTL kioldókkal lehetőségünk van 3 csoportban vezérelni vakukat (A,B,C), valamint további 3 csoportban képes elsütni azokat (D,E,F). Ennél a fotózásnál csak az első 3 csoportot használtuk (A,B,C). <br>Miután kiértékeltük az első fotókat, úgy éreztem, hogy némi kézi beállítás is szükséges lesz. Ekkor kapcsoltunk át TTL-ből Manual módba. A hajfény 1/3 fényértékkel világosabb volt, mint szerettem volna, így a - power gombot háromszor kellett megnyomni. (Minden rövid klikk 0,1 fényértéket jelent.) A buszra eső háttérfényt 2 fényértékkel találtam világosabbnak, így itt kétszer kellett megnyomnom a – power gombot. (Egy hosszú klikk egy teljes fényértéknek számít.)<br>Miután minden vaku pontosan úgy és olyan teljesítménnyel működött, mint ahogy szerettük volna, újra fotózni kezdtünk.<br><br><br>Konklúzió<br>A Profoto vakuit és kioldóját használva sokkal hatékonyabban tudtunk dolgozni, hamarabb végeztünk a fotók elkészítésével. A kezdeti TTL kompenzáció után a Manual módot használva sikerült a tökéletes világítást elérni.<br>Manapság egyre többet használom a TTL módot, mivel sokkal hamarabb sikerül megtalálni a helyes expozíciót, így sokkal több időm és energiám maradhat a képek művészi megvalósítására. <br><br>Forrás.
Hozzászólás írása