Vásároljon online vagy hívja a +36-1-808-9888-as telefonszámot!
Üdvözöljük oldalunkon! Szeretne bejelentkezni?

Fujifilm X-T2 teszt

2016.11.08. 10:32
Címkék: fujifilm, teszt
Szerző: Sasvári J.



Vitathatatlanul jelen van a márkaelkötelezettség a fotós piacon, éppen ezért nehéz meggyőzni bárkit is arról, hogy érdemes erről vagy arról a típusról egy másikra váltania. A Fujifilm az X-T2-vel pedig igazán igyekszik meggyőzni a profi fotósokat, hogy ha még nem Fujifilmes, akkor megéri váltania erre a típusra! A tesztből részletesen kiderül, hogy milyen eszközökkel lepi meg a felhasználót a márka!
 

Első ízben 24 megapixeles X-Trans CMOS érzékelőt említem meg, aminek a mérete kicsivel több mint a Canon APS-C-s szabványmérete, így 23.6 x 15.6 mm-es az érzékelője. Azon persze lehet vitatkozni, hogy ez kevés-e, vagy éppen elegendő 569 990 Ft-os vételárhoz képest (plusz a VPB-XT2 akkumarkolat 110 000 Ft-ért, amivel egyes funkciók még gyorsabban végrehajthatók), de az biztos, hogy ezen árhoz egy rakat professzionális szolgáltatás is tartozik, mint például a 325 AF-pont (169 db ezek közül fázisérzékelős), 4K-s videós képesség, 8 kép/mp-es sorozat, ami a markolattal 11-ig tornázható fel, dupla SD kártya hely. Az előd, az X-T1-es, például csak JPG-ben tudta 51 200-ig az ISO-t kiterjeszteni és mindössze csak 6400-ig RAW-ban, az új X-T2-ben azonban már 100-tól 51 200-ig tolhatjuk fel az érzékenységet, illetve a korábbi változatban a CMOS szenzor is csak 16 megapixeles volt. A fejlődést jól jellemzi, hogy a zársebességet is sikerült csökkenteni 1/4000-ről 1/8000-re, illetve, 1/32 000-re elektronikusan vezérelve! (!!!) És persze videóban is előrelépett az elődjéhez képest az új kamera, mivel az X-T1 maximálisan full HD-ban volt képes videót készíteni. A DSLR külsejű fényképezőgép az említett portrémarkolattal és egy 56 mm-es 1,2-es fényerejű optikával járt nálunk. A tesztre sajnos sok idő nem volt, mert számos más újságíró kolléga kíváncsi volt a gépre, így hamar vissza kellett juttatni a Fujifilm hazai képviseletének, de ez idő alatt azért próbáltunk a lehető legváltozatosabb körülmények közt tesztelni.

Specifikáció


Objektív rögzítése FUJIFILM X bajonett
Tényleges látószög A gyújtótávolság 35 mm-es formátumban kifejezve az X-bajonettes objektívek gyújtótávolságának kb. 1,5-szeresének megfelelő
Képérzékelő 23.6 mm x 15.6 mm (APS-C) X-Trans CMOS
Teljes pixelszám 24,3 millió képpont
Adattároló 2 kártya elhelyezési lehetőség: SD kártya (~ 2G) / SDHC kártya (~ 32G) / SDXC kártya (~ 256G) UHS-I / UHS-II
Fájlformátum Állókép: JPEG (Exif Ver.2.3), RAW: 14bit RAW (RAF  kiterjesztés), RAW + JPEG Videó: MOD fájlkitejesztés  Tömörítés: MPEG-4 AVC / H.264 Audió: Linear PCM / Sztereó hang 48 kHz 
Képméret (képpontban) L: (3: 2) 6000 x 4000 / (16: 9) 6000 x 3376 / (1: 1) 4000 x 4000 M: (3: 2) 4240 x 2832 / (16: 9) 4240 x 2384 / (1 : 1) 2832 x 2832 S: (3: 2) 3008 x 2000 / (16: 9) 3008 x 1688 / (1: 1) 2000 x 2000
Adattárolás - fájlformátum ISO 200 - 12800 (1/3 lépés) Kiterjesztett érzékenység: ISO 100/25600/51200
Zársebesség 30 mp. 1/8000 mp, elektronikus zárral: 1/32 000, Szinkronizált vaku zársebesség: 1/250 mp. vagy lassabb
Sorozatlövés Kb. 14 fps [elektronikus] (JPEG: 42 képkocka, veszteségmentes tömörítés RAW: 28 képkocka tömörítetlen RAW: 25 képkocka) Kb. 11 fps [portrémarkolattal] (JPEG: 73 képkocka, veszteségmentes tömörítés RAW: 30 képkocka tömörítetlen RAW: 27 képkocka) Kb. 8 fps (JPEG: 83 képkocka, veszteségmentes tömörítés RAW: 33 képkocka tömörítetlen RAW: 27 képkocka) Kb. 5.0fps (JPEG: végtelen, a veszteségmentes tömörítés RAW: 39 képkocka tömörítetlen RAW: 30 képkocka)
Kereső 0,5 inch, kb. 2,36 millió képpont OLED színes kereső lefedettsége kb. 100%
LCD monitor 3,0 hüvelykes, képarány 3: 2, kb. 1040k képpont
Videó méretek [4K (3840x2160)] 29.97p / 25p / 24p / 23.98p 100Mbps kb. 10 perces maximális idővel. [Full HD (1920x1080)] 59.94p / 50p / 29.97p / 25p / 24p / 23.98p 100Mbps kb. 15 mp. [HD (1280x720)] 60p / 50p / 30p / 25p / 24p 50Mbps kb. 30 perc. * 4K videókhoz UHS Speed Class 3 vagy ennél nagyobb kártyát kell használni.
Méretek 132,5 mm (szélesség) x 91.8 mm (magasság) x 49, 2 mm (mélység) (minimális mélysége 35,4 mm)
Súly Portrémarkolattal: 507 g (akkumulátorral és memóriakártyával) Portrémarkolat nélkül: 457 g (akkumulátor és memóriakártya)

Külső és kezelés


Sok-sok fényképezőgép jár a kezeim között, azért egyöntetűen mondhatom, hogy ha nem valamilyen alsókategóriás kis tükörreflexes vagy szintén hasonló kaliberű tükör nélküli, de cserélhető optikás gépet vizsgálok, akkor az esetek nagy többségében megfelelő, jó építési minőséggel találkozom, viszonylag vagy egészen jó ergonómiával párosítva. A Fujifilm X-T2 azonban kivétel ezek közül, hiszen kezelőszervei olyannyira logikusak és a gyors munkára tervezettek, hogy egyből belopta magát a szívem közepébe! Mivel a masina a portrémarkolattal járt nálunk, ezért fogása is igazán kellemes volt. Leszerelve róla, azonban már kissé nehézkesebb volt a fotózás, mivel így túl kicsinek bizonyult a kamera, szóval azoknak, akik komolyabban fényképeznek, nekik mindenképpen ajánlható a két akkumulátort is tartalmazó kiegészítő, nem beszélve arról, hogy így például a sorozatlövési sebesség is 11 kép lesz másodpercenként.


Nagyon megkönnyíti a kezelést, hogy dedikált tárcsák segítségével tudjuk az expozíciós paramétereket beállítani!



Sajnos csak dönthető a képernyő, nem érintésérzékeny, ami azért nagyon hasznos lenne bizonyos fotós szituációkban. 

Sokan érvelnek úgy, hogy mi értelme van a dupla kártyafoglalatnak, hiszen elég csak egy nagyobb memóriakártyát vásárolni és akkor felesleges is a kettős foglalat. Azonban, aki a fényképészetből él, és járt már úgy mint például én, hogy az összes adatával elszállt a memóriakártya, teli olyan anyaggal, ami megismételhetetlen és még fizettek is volna érte, akkor az értékelni fogja, mennyire jó, ha két kártyára tárolódnak a képek! 




A hétköznapi használatban nem okozott semmiféle negatív meglepetést a fényképezőgép, a menüje szép és logikus, rövid beletanulási fázis után már élesebb szituációkban sem kellett túl sokat kotorászni, bénázni, hogy megtaláljak egy-egy beállítást. De hangsúlyozom most is, hogy a fényképező tetején elhelyezett dedikált tárcsák olyan szinten megkönnyítették a munkát, hogy igazán öröm volt vele a fotózás! 

Sajnos azonban az LCD-monitor nem érintésérzékeny, pedig ez a funkció eléggé dukált volna egy ilyen profi kategóriás gépbe, úgy, hogy azért nem is olcsó mulatság a megvásárlása! A portrémarkolat sokat emel a gép amúgy is komoly külsején, mondhatni azt: még "férfiasabb" lesz tőle! Nem csak a megjelenés miatt ajánlható, hanem mert a dupla akkumulátorokkal jelentősen megnövekszik a gép üzemideje. Míg leszerelve róla a markolatot jó, ha két órát bírt egy akksival, úgy a portrémarkolattal egy hosszabb lélegzetvételű rendezvényen is bírja szuflával! Ezen túl a fókuszálás is gyorsabb lesz, a 0,08 mp 0,06 mp-re csökken, a kereső képfrissítési rátája 60-ról 100 fps-re növekszik. 

Ha már rendezvényfotózás! Ilyenkor mutatja meg igazán egy fényképező masina, hogy mennyire is rakták össze hardveresen, szoftveresen! Ha lassú a képek mentésével, nem tud gyors sorozatot készíteni, akkor azt még a fantasztikus képminőség dacára sem fogja riportfotós, esküvőfotós megvásárolni. Szerencsére azonban az X-T2 esetében erről még szó sincs! Szélvész gyors sorozat (8 vagy markolattal 11 kép/mp!!!), miközben a puffer gyakorlatilag kimeríthetetlen! A gyorsasághoz szervesen hozzátartozik az is, hogy a fókuszálás is megfelelő sebességű legyen és persze pontos! Méréseim alapján, valós körülmények között, általában nagyon hamar megtalálta a kívánt élességet még félhomályban is, azonban a kissé ellenfényes helyeken - f/1,2-es, 56 mm-es objektívvel - sűrűn melléfókuszált. Sajnos azt nem tudtam megállapítani, hogy az optika volt-e a hibás avagy a fényképezőgép, mivel csak ez az egy lencse állt a teszthez rendelkezésemre. De végzetes hiba így sem keletkezhetett, mivel az objektíven manuálisan be lehet állítani a kívánt élességi pontot, és eközben egy remek szolgáltatás révén pirosra színezett vonalak kiemelésével jelezi a keresőben, ha sikeresen megtalálta a már becélzott élességet. Tehát nem kell lemondani az ellenfényes portrékról sem! 

A fókuszálási művelet lehet: egy kijelölt pontra eső a 325-ből, zóna, vagy széles/követő fókusz. Ez utóbbi talán a legérdekfeszítőbb, mivel számos apró finomhangolással segíthetünk magunknak a helyes fókuszpont kiválasztásakor. Hatféle módon tudjuk a követőfókuszt picit módosítgatni, aszerint, hogy milyen jellegű terepen fotózunk. Természetesen a gyorsaság és a pontosság összhangját is tudjuk kalibrálni az X-T2-ben. Ha már ennyit emlegettem a gyorsaságot, akkor az elektronikus redőnyzárról is említést kell tenni, ami abban az esetben hasznos, ha fényes nappal szeretnénk mondjuk egy olyan objektívvel kis mélységélességű fotót készíteni, mint amit a géphez kaptunk kölcsön, egy Fujifilm XF 56mm f/1,2 obival. Ezzel a fényerővel a mechanikus redőnyzárral kombinálva, a lehető legalacsonyabb ISO-val is kiégett fotót kapunk 1/8000-nél is. Ha pedig pont az a cél, hogy maradjon meg a szép mélysége a képnek, akkor akár 1/32 000-ig is csökkenthetjük a zársebességet! Mutatom, hogy miért hasznos ez:





Mára alapkövetelmény, hogy fényképezőgépünket összecsatlakoztathassuk a telefonunkkal, tabletünkkel. Aki Androidos, vagy iOS-es operációs rendszert használ okoseszközén, a FUJIFILM Camera Remote applikációval tudja adatait szinkronizálni, illetve vezérelni a fényképezőgépet. Használata egyszerű, nem okozott bonyodalmat a működtetése egy egészen alap Lenovo márkájú, Androidos telefonnal sem! Geotag-eket is a telefonunk segítségével tudunk elhelyezni az EXIF-ben. 

Képminőség 

Eddig alapvetően rendben volt a gép, már csak a kép és a videóminőség van hátra az elemzésben. Ha ezek is hasonlóan jók lesznek, akkor kijelenthető, hogy egy nagyszerű masina a Fujifilm X-T2. Nézzük is meg, hogy mit produkál képminőségben! Az ISO alapjáraton 200-tól kezdődik és 12 800-ig tekerhető fel, de kiterjesztve ISO 100-as és 25 600 közötti a tartomány! Érzésem szerint 8000-ig is elfogadható fényképeket kapunk, nem tűnik zavarónak a zaj semmilyen formája, így a színzaj sem! Zajosodni amúgy 6400-tól kezd, ami 12 800-nál már azért észrevehető, de mégsem tudnám bántóan zavarónak jellemezni.


Rekesz: f/4, záridő: 1.8sec, érzékenység: ISO-100, gyújtótáv: 56mm.


Rekesz: f/4, záridő: 1.8sec, érzékenység: ISO-200, gyújtótáv: 56mm. 


Rekesz: f/4, záridő: 1/1sec, érzékenység: ISO-400, gyújtótáv: 56mm. 


Rekesz: f/4, záridő: 1/2sec, érzékenység: ISO-800, gyújtótáv: 56mm. 


Rekesz: f/4, záridő: 1/4sec, érzékenység: ISO-1600, gyújtótáv: 56mm. 


Rekesz: f/4, záridő: 1/9sec, érzékenység: ISO-3200, gyújtótáv: 56mm. 


Rekesz: f/4, záridő: 1/17sec, érzékenység: ISO-6400, gyújtótáv: 56mm. 


Rekesz: f/4, záridő: 1/20sec, érzékenység: ISO-8000, gyújtótáv: 56mm. 


Rekesz: f/4, záridő: 1/35sec, érzékenység: ISO-12800, gyújtótáv: 56mm. 


Rekesz: f/4, záridő: 1/35sec, érzékenység: ISO-25600, gyújtótáv: 56mm. 

Az ISO kezelése teljesen alkalmassá teszi arra, hogy rendezvény, esküvőfotózást is bátran bevállalhassunk vele, tutira nem fogunk felsülni, csak mert gagyi a magas ISO-n alkotott képek minősége. Az ISO mellett ugyanilyen fontos szempont a képek dinamikatartománya is. Nem abból kiindulva, hogy a fotós rosszul állítja be az expozíciós paramétereket és majd utólag akkor valahogy csak megbuherálja azért, hanem mert bőven lehetnek olyan szituációk, amikor érdemes direkt alá vagy kissé föléexponálni - a nagy dinamikakülönbségű képek elérése érdekében utólag feldolgozva, kihúzva a bedőlt részeket, csökkentve a csúcsfényeket. Most nézzük meg a direkt elrontott képeknél milyen korrekciót enged meg RAW-ban, Camera RAW-val feldolgozva: 















Itt le lehet tölteni a bemutatott felvételeket, ezekből azért majd jól fog látszódni, hogy ugyan megjelenik a zajosság az alexpós képek világosításakor, de ha figyelembe vesszük, hogy ez 4 vagy 5 fényérték hozzáadásával történt és azért a gyakorlatban ilyen nagyfokú bénázás nincs exponáláskor, csak a bedőlt területek világosítása kevésbé alexpós környezetben, akkor ez nagyon szép eredménynek hat! Igazán örültem, hogy a túlexpós részeket parádésan vissza lehet húzni! Ez szerintem az egyik legjobb kategóriájában. Általában ilyen túlexponálást APS-C-s szenzorral készült képek esetében nem nagyon lehet már orvosolni. A Fujifilmnek azonban sikerült. Semmiképpen nem szabad elmenni a Fujifilm híres képstílusai mellett sem, amit JPG-ben előre és RAW-ban a fotózva utólag is beállíthatunk, ebből pár példát mutatok: 

Camera Acros Camera Acros

Camera Astia Soft Camera Astia Soft

Camera Classic Chrome Camera Classic Chrome

Camera Monochrome Camera Monochrome

Camera Prova Standard Camera Prova Standard

Camera Velvia Vivid Camera Velvia Vivid

Videó 

Korrekt videóminőséget nyújt, akár 4K (3840×2160), full HD (1920×1080) vagy HD (1280×720) esetében is, azonban 4K esetében mindössze csak 10 percet tud maximálisan egy huzamban rögzíteni, full HD-ben 15-öt, míg HD-ban 30 percet. Azonban erre is van megoldás, hiszen ezeken a hasábokon is már nagyon sokszor emlegetett két akkumulátoros portrémarkolattal ez az idő még a 4K esetében is fél órára tornászható fel. Sőt! Az alapból hiányzó fülhallgató csatlakozót is megkapjuk általa. A mikrofonbemenet 3, 5-ös jack dugalja azért jár a géphez szerencsére. A 4K-ból kiszedett képkocka igencsak megnyerő minőségről tesz tanúbizonyságot, akár még fényképként előhívatva is megállja a helyét. A 4K képkivágása valamivel kisebb mint a teljes méretű APS-C mező, 1,17-es szorzót kell hozzá használni. 

dscf6036 

Következzenek a példavideók:

Összegzés 

A konkurencia felkötheti rendesen a gatyáját! Olyan fényképezőgépet alkotott ismét a Fujifilm, ami még az alapkategóriás full frame-es masinákkal is bátran, szemlesütés nélkül parolázhat! A gyorsasága magával ragadott, ezért is ajánlható rendezvényfotózásra, esküvőfotózásra vagy akár sportfotózásra, sőt vadfotózásra is! Ugyan beépített stabilizátora nincs a Fujifilm X-T2-nek, de ISO kezelése árához méltóan profi, tehát sötétben nem kell radikálisan csökkenteni a záridőt, hogy használható képet kapjunk. Nincs aggódnivalónk az öklömnyi "gumókra" esett ISO zajtól sem, mivel 8000-ig szinte észrevehetetlen a zajosodás, utána is csak a 100%-os nagyításban bogarászható ki. Erre példát is mutattam. A megfelelő dinamika pedig joggal magabiztossá teheti a fotóst, hogy nem lesznek még véletlenül sem elbaltázott képek a helytelen expozíciós értékek miatt. Portrézáshoz és a gyors mozgásokat követő fókuszálásnál igazi ajándék a 325 fókuszpont, amit követő módban remekül finomhangolhatunk. Nekem kifejezetten elnyerte a tetszésemet a kialakítása, a tetején lévő kezelőszervek olyannyira segítették a munkámat, hogy ilyen remekbe szabott ergonómiával más típusnál nem találkoztam sajnos. Ami viszont hátrány, hogy sajnos a portrémarkolatot külön meg kell vásárolni, ráadásul nem két fillér az ára! Viszont számos olyan funkciót kapunk általa, amit nélkülözhetetlennek vélek egy profi gépnél. Dupla kártyafoglalata szintén az erőssége a masinának, mondhatnám azt is, ezzel szinte nulla százalék az esélye, hogy valamilyen kártyahiba miatt elvesznek a fontos anyagaink. Sajnos a monitor nem érintésérzékeny, pedig kifejezetten illene egy ilyen kaliberű géphez. Annyi vigasz azért van, hogy dönthető az LCD monitor, így legalább bizonyos fotós szituációkban nem kell a derekunkat kitörni! 

A Fujifilm X-T2-ben egy professzionális fényképezőgépet volt szerencsém megismerni, amit nyugodt szívvel ajánlhatok azoknak is, akik nem csak hobbi szinten fényképezgetnek, hanem komolyabb megrendelésekre is dolgoznak. Vásárláskor érdemes lesz még egy portrémarkolatra is beruházni, mivel így nem csak a tudása lesz jobb a kamerának, hanem fogása is olyan lesz, mint annak a kategóriának a gépeié, ahova tartozik: a profi kategóriáé!

A cikkben található képeket eredetiben ITT letölthetitek.


PROKONTRA
• Gyors működés
• Nagyon jó ergonómia
• Kiváló kezelhetőség
• Minőségi kivitelezés
• Portrémarkolattal full frame-es gépekre jellemző
specifikációk
• ISO kezelése a király kategóriába sorolja
• Nagyon drága
• Portrémarkolatot kell venni pluszba a profi funkciókhoz
• Egy akkumulátorral nem a legjobb az üzemideje






Kérem várjon!