Vásároljon online vagy hívja a +36-1-808-9888-as telefonszámot!
Üdvözöljük oldalunkon! Szeretne bejelentkezni?

Új trendek a drónpiacon

2016.12.13. 14:56
Címkék:
Szerző: Miller

Hogyan könnyítik meg a drónok a munkánkat? Bakó Gábor írásából rálátást nyerhetünk a pilótanélküli eszközök világára.

Drón, UAV, vagy RC modell? Miért most robbant be a mikro uav piac? 

 A drónok, vagy hivatalosabb elnevezéssel UAV (pilóta nélküli légijármű) eszközök kisméretű változatainak fejlődését a mobiltelefonok térhódítása indukálta. A kicsi, hosszú üzemidejű akkumulátorok, a mobiltelefonok számára fejlesztett miniatűr tájolók és egyéb szenzorok fejletségi szintje a XXI. század második évtizedében olyan lendületet adott az egyébként lassan évszázados múltú repülőgép modellezésnek, ami a kis méretű platformokat már-már munkavégzésre is alkalmassá tette.
 Fontos megemlítenünk, hogy a fejlesztés innentől határozottan el is válik, mert csak az az UAV lehet sikeres munkaeszköz, amelyet eleve a célfeladatának megoldására terveztek. A rekreációs célú drónok "feltuningolása" általában nem alapozza meg egy szolgáltatás tartós sikerét. A professzionális kategória is szétválik, többféle értelmet nyer: A professzionális "videós kopterek" nem számítanak professzionálisnak a geodéziai, épület felmérési és térképészeti szegmensen belül. Egy térképészeti drónt esküvői fényképezésre használni pedig olyan, mintha nem egy hatvanas évekbeli Cadillac szállítaná az ifjú párt, hanem egy ágyúnaszáddal érkezne a násznép.

Érdemes pénzt fektetni ebbe  a technológiába? Hol tart a drónok fejlettsége?

 Bár a média előszeretettel foglalkozik a hobbi eszközök térhódításával, és azt gondolhatnánk, hogy  az iparág a csúcsára érkezett, az UAV platformok fejlettségi szintje és elterjedése valójában ott tart, mint amilyen az 1910-es években a személygépkocsi megítélése, hozzáférhetősége, elterjedése volt. Mindenki tud róla, beszélnek róla, sokan maguk építik, a tehetősebbek hozzáférhetnek a megbízható, és akár évekig üzemben tartható, számottevő teherbírással rendelkező 4 - 30.000.000 Ft-os drónokhoz. A szomszéd rokonát már jelentették fel drónhasználatért, a kolléga ismerőse hallott 16 órán keresztül leszállás nélkül fényképező pilóta nélküli merevszárnyú eszközről, és a fiatalok egy jelentős hányada kipróbálta a hipermarketekben kapható egyszer használatos változatokat, de 2016 első felében Magyarországon még nem valósult meg kiterjedt termőföld operatív célú, rentábilis lepermetezése, nem épült fel csomagküldő szolgálat és nem volt olyan nagyváros, aminek az ortofotó-térképét egyszeri drónos repüléssel készítették volna el. Épp úgy, ahogyan a századelőn sem léteztek buszjáratok, legalábbis nem a maihoz mérhető kapacitásokkal, és ahogyan a személygépkocsi sem volt a szolgáltatási szektor nélkülözhetetlen eleme. Nem tudjuk pontosan, hogy mikorra éri utol az autó színvonalát kapacitásban, megbízhatóságban, üzembiztosságban, alacsony árban és rendelkezésbe állás tekintetében az UAV technológia, de sejthető, hogy ezek a járművek hasonló szabályozási szinten, sokkal több autonóm megoldással (alacsonyabb manuális irányítást igénnyel) és nagy számban fognak üzemelni a jövőben. A képlet egyszerű: a repülőgép és helikopter típusok mérete és teherbírása adott. Amennyiben ezekbe a pilóta helyére minimális térfogatú és tömegű vezérlő elektronikát helyezünk, és a fennmaradt területet üzemanyaggal, vagy hasznos teherrel töltjük ki, gazdaságosabb munkaeszközt kapunk. Azt is megtehetjük, hogy ezt az előnyt az eszköz méreteinek csökkentésére fordítjuk.

 Jelen sorok írója régi vágású repülésszerető ember, aki az ember vezette légijárműveket részesíti előnyben. Ennek ellenére a fent leírtak vitathatatlanok és, ha gazdasági szempontból vizsgáljuk a  kérdést, a pilóta nélküli (valójában földi irányítással, vagy legalább felügyelettel működő) eszközök térhódítását prognosztizálják. Az ember vezette repülőgépek és helikopterek ideje sem jár le, mert ahogyan ma a drónpilóták jelentős része hobbipilóta, úgy a jövőben is igény lesz a repülés élményére. A szállítmányozási, felmérő és egyéb munkavégző repülések egy része azonban várhatóan át fog tevődni az autonóm-földi irányítású eszközökre.


Professzionális légi-térképészeti drón (Interspect UAS B 3.1)

 A jövő idő sem véletlen, mert a kellőképpen nagy méretű merevszárnyú pilóta nélküli platformok üzemeltetése olyan költséges és annyiféle engedélyhez kötött, hogy a nagy területeket átfogó felmérések és a szállítás, permetezés egy darabig biztosan a klasszikus légijárművek privilégiuma marad. A kérdés csak az, hogy egy, vagy tíz évbe telik, amíg a drónok eljutnak arra a szintre, hogy felveszik a pilóta vezette légijárművekkel a versenyt. 

Munkavégzés drónnal

 A légi videózáson és fényképezésen túl számos, nagyobb felkészültséget igénylő, mérnöki tevékenység is elvégezhető pilóta nélküli eszközökkel. Az UAV platformú LiDAR és fotogrammetriai képalkotó alkalmazások elképesztő fejlődésen estek át az utóbbi években. Ez nem meglepő, mert a GPS-vezérelt UAV légi felmérés nagyon költséghatékony kis területek feltérképezésénél. Mivel a jó minőségű, de kis méretű UAV fedélzeti berendezések nem olcsók, csak kevés szervezet rendelkezik saját flottával. Hatékonyan és fenntarthatóan csak az képes piacon maradni, akinek a felszerelése lehetővé teszi a gyors felmérések nagy számú, akadálymentes és rutinszerű elvégzését. Mindehhez pedig professzionális repülő eszköz és felvevő berendezés szükséges. Az ilyen minőségű, biztonságos, a felvevő berendezés folyamatos stabilitását és üzemi körülményeit biztosító forgószárnyas platformok ára jelenleg 6 - 15 millió forint bruttó értéken mozog a márkától és a minőségtől függően. Ezek az árak várhatóan csökkenni fognak a tömegtermelés kialakulásával, és ez a szolgáltatók számának növekedésével is jár majd.


Oktokopter és merevszárnyú UAV, amelyek biztonságos felméréseket tesznek lehetővé

 A professzionális digitális fényképezőgépek és nagyteljesítményű számítógépek már széles körben elérhetőek, a feldolgozó szoftverek 1,2 - 7 millió forint között szerezhetőek be.  Megfelelő szakértelem, felszerelés és feldolgozás esetén a felmérések pontossága elérheti az 1-2 centimétert is, ami az operatív (felmérőtől elvárt) terepi geodéziai munkálatok minőségével vetekszik, de jóval termelékenyebb, mert nagy felületekre biztosít több millió térpontot, és mindehhez ortofotót.


Bánya 3D felmérése Interspect UAS-al

Új trendek

 Míg korábban a drága bekerülési és üzemeltetési költségű összeszerelt, kalibrált és folyamatosan újraellenőrzött drónok beszerzése uralta a professzionális szektort, napjainkban elterjedőben van a szerelő csomagok vásárlása. A kit-ek korszakát éljük, mert a szolgáltatók mára megtanulták, hogy a nyolc nullás beszerzési értékű UAV szervizelését is maguknak kell megoldaniuk, ha profitorientált működésüket hosszú távra tervezik, ugyanakkor az alkatrészekből felépíthető eszközök minden esetben olcsóbban juttatnak drónhoz egy professzionális felhasználót, mint a redy to fly csomagok.

Ma már professzionális eszközök is megvásárolhatóak szerelői csomagban

 A fejlesztői kitek pedig rendelkezésre állnak. Magunk válogathatjuk össze, hogy milyen aerodinamikai váz konstrukció milyen motorokkal, milyen energiaforrással elégíti ki a céljainkat úgy, hogy a pénztárcánkat se terheljük túl. Persze nem csak arról van szó, hogy 2 millió forintból kihozhatunk egy hatmillió forint értékű eszközt. A speciális, egyedi feladatok speciális műszaki megoldásokat, egyedi megoldást kívánnak. Arra azonban fontos felhívni a figyelmet, hogy ne kezdjen akárki drónt építeni, legalábbis ne a legdrágábbal kezdje, mert a megfelelő tapasztalat és felkészültség nélkül könnyen elérheti a ready to fly platformok áránál magasabb kiadási szintet is. 

A professzionális felmérő munka eszközei



343 399 Ft
Nettó: 270 393 Ft
404 495 Ft
Nettó: 318 500 Ft
529 900 Ft
Nettó: 417 244 Ft
698 740 Ft
Nettó: 550 189 Ft
1 049 900 Ft
Nettó: 826 693 Ft
1 063 452 Ft
Nettó: 837 364 Ft
Kérem várjon!