Vásároljon online vagy hívja a +36-1-808-9888-as telefonszámot!
Üdvözöljük oldalunkon! Szeretne bejelentkezni?

Mi a különbség a Lightroom és a Capture One Pro között?

2017.03.14. 12:09
Címkék: a, capture, one, pro, , lightroom
Szerző: Bogi

Mik az alapvető különbségek a Lightroom és a Capture One Pro között? Ha most kezdesz ismerkedni a Capture One képszerkesztő programmal, akkor a kétrészes cikkünk Neked szól. Nils Wille Christoffersen képminőség-szakértő módszeresen áttekinti a különbségeket, és megmutatja azokat a lehetőségeket is, amelyekben a Capture One Pro túlszárnyalja a Lightroomot.


Éppúgy, mint a Lightroomban, a képfájlok módosítása nem destruktív módon történik, azaz minden rizikó nélkül kísérletezhetsz a Capture One Pro számos szerkesztési eszközével. Bármikor visszavonhatod, amit csináltál, csak válaszd ki az Adjustments > Reset opciót. Ha csak egy eszközt (Tool) szeretnél visszavonni, kattints arra az ikonra, amelyen egy balra mutató nyíl látható.

Most, hogy megnyugodtál, nézzük meg először azokat az eszközöket, amelyek hasonlítanak a Lightroom Basic panelében látható eszközökhöz. 
A Lightroom és a Capture One Pro 10 képszerkesztő programok összehasonlítása-

A Brightness csúszka jó szolgálatot tesz, ha a középtónusokat szeretnéd világosabbá tenni. 


Az Exposure (expozíció) eszköz csúszkái pont azt csinálják, amire számítasz a Lightroom alapján, nincs számottevő különbség. A Saturation (színtelítettség) jobban hasonlít a Lightroomban a Vibrance-hez, mivel elsősorban a fakó színeket teszi telítettebbé, míg a szaturáltabb árnyalatokat kevésbé. Olyan jól működik, hogy valószínűleg nem fogod hiányolni a Lightroom külön Vibrance és Saturation csúszkáit.

A Lightroom Black és White csúszkái arra valók, hogy meghatározd a fekete és fehér pontot a képen. A Capture One Pro-ban ezt a Levels (szintek) eszközzel állíthatod be. 
A Lightroom és a Capture One Pro 10 képszerkesztő programok összehasonlítása.

A Levels eszközzel kiválóan létrehozhatod az alapvető kontrasztot a fekete és fehér pontok beállításával.

Ez az eszköz pontosan úgy működik, mint ahogy a Photoshophoz hasonló programokban megszoktad, azaz természetesen többet tud a fekete és fehér pontok módosításánál. Ha rákattintasz az A ikonra a Levels eszközben, akkor mindkettőt automatikusan beállítja – ezt a shortcutot érdemes megjegyezned, mert nagyon hasznos.

A Highlight (világos rész) és a Shadow (árnyék) csúszkák a High Dynamic Range (nagy dinamikatartomány) eszközben szintén úgy működnek, mint a megfelelőik a Lightroomban. Bár arra ne számíts, hogy pontosan ugyanolyan hatással lesznek a képekre – a Shadows a Capture One Pro-ban kicsit jobban kivilágosítja a középtónusokat –, attól még ugyanolyan jó munkát végeznek.


A Lightroom és a Capture One Pro 10 képszerkesztő programok összehasonlítása.

Tedd ütősebbé és markánsabbá a képeidet a Clarity és Structure eszközökkel!

A Lightroomból ismert Clarity funkció itt két csúszkára lett szétbontva, az egyiket Clarity-nek (tisztaság), a másikat Structure-nek (struktúra) hívják. Ez a felosztás gyakran nagy előnyt jelent képszerkesztéskor. Ugyanis így anélkül alkalmazhatod a Clarity-t a fotódon, hogy olyan „csikorgó” legyen a végeredmény, mint amikor a Lightroom azonos nevű eszközét használod. Vagy éppen úgy teheted markánsabbá a képedet a Structure segítségével, hogy közben nem kell használnod a Clarity-t is. A legtöbb esetben jól jársz, ha a módot (Method) a Natural beállításon hagyod.

A Capture One Pro-ban található Curve („görbe”) eszköz hasonlít a Lightroom Tone Curve eszközére, amennyiben azt a Point Curve-re re állítottad. Természetesen hasonlít a Photoshop megfelelő eszközére is, de van egy nagyon vagány plusz képessége, amiről mindenképpen tudnod kell.
A Lightroom és a Capture One Pro 10 képszerkesztő programok összehasonlítása.

Az RGB és a Luma Curve használata, hogy a színek módosuljanak, vagy pont hogy változatlanok maradjanak.

Kétféle módban használhatod a Curve-öt: vagy RGB módban, amikor a görbe minden változtatására meg fognak változni a színek, vagy pedig Luma módban, amelyben csak a fényesség szintje módosul. A Luma görbe a tökéletes választás, ha finom árnyalatokkal dolgozol, például egy bőrtónussal, ahol nem akarod eltolni a színeket. Olyankor is nagy segítségedre lesz ez, ha terméket fotózol, hiszen annak a különleges és specifikus színeit nem változtathatod meg. 

Objektívkorrekciók és élesítés

Az objektívkorrekcióra, élesítésre és zajcsökkentésre használt eszközöket könnyen át fogod látni, ha a Lightroomot már ismered. De azért van néhány fontos különbség, különösen, mivel a Capture One Pro 10 két teljesen új funkciót is bevezetett. 

A Lightroom és a Capture One Pro 10 képszerkesztő programok összehasonlítása.

Az élesítés következtében keletkezett nyomok eltávolítása a Halo suppression csúszkával.

Az egyik új eszköz az, hogy a 10-es verzió a Sharpening (élesítés) eszközt halocsökkentéssel látta el, hogy el tudd tüntetni azokat a halonyomokat, amelyek nagyarányú élesítésnél keletkeznek a széleken. Ez hasonlít ahhoz, mintha 25 alá tolnád a Detail (részlet) csúszkát a Lightroomban. A második új eszköz a Diffraction Correction (fényelhajlás-korrekció), amely a Lens Correction (objektívkorrekció) eszközben férhető hozzá. 

A Lightroom és a Capture One Pro 10 képszerkesztő programok összehasonlítása.
Növeld a részletek minőségét, ha kis rekesszel fotóztál, a Diffraction Correction eszköz segítségével!

Ez mérsékelni fogja azt az enyhén elmosódó hatást, amely kis rekeszeknél, pl. f/16-nál keletkezik a képen. Ez a dekonvolúciós technika hasonlít arra, mint amikor 50-re vagy afölé állítod a Detail csúszkát Lightroomban.

Különlegessége a Lens Correction eszköznek, hogy bár a Capture One Pro automatikusan felismeri az általad használt objektívet (amennyiben lehetséges), a Lens Correction eszköz nem fogja minden esetben végrehajtani a fényelhajlás-korrekciót úgy, hogy 100%-ra állítja a csúszkát. Ha a Capture One úgy értékeli, hogy az objektív modelljére alacsony fényelhajlás jellemző, akkor 0%-on fogja tartani a csúszkát. Természetesen ebbe belenyúlhatsz manuálisan, ha szükségét látod.

A Lens Correction eszköznek van egy kiegészítő funkciója, amelyet ismerned kell. A Sharpness Falloff (élesség tompulása) csúszka extra élességet tesz a sarkok irányába, így ha a nagylátószögű objektíved kicsit életlen szokott lenni a sarkoknál, akkor azt enyhítheted ezzel a funkcióval.

Ha még új neked a Capture One Pro, akkor fontos, hogy tudj egy fontos különbségről a Noise Reduction (zajcsökkentés) eszközzel kapcsolatban. Mind a Luminance (fénysűrűség), mind a Color (szín) csúszkák alapértelmezetten 50-re vannak állítva, még nagyon alacsony ISO-értéknél is. Ez más, mint a Lightroomban, és nem jelenti azt, hogy jókora zajcsökkentést is alkalmaz közben. 

A Lightroom és a Capture One Pro 10 képszerkesztő programok összehasonlítása.

Használd a Single Pixel funckiót, hogy eltávolítsd a hosszú expozíciónál keletkezett forró pixeleket!

Tekints úgy rájuk, mint olyan csúszkákra, amelyekkel a részletek és a zajcsökkentés egyensúlyát állíthatod be. Ha 50-re vannak állítva, az csupán annyit jelent, hogy a Capture One szerint ez az ideális egyensúly a te fényképezőgépedhez, illetve ahhoz az ISO-hoz, amelyet a kiválasztott képnél használtál. Az eszközben van még egy nagyon jó kis funkció, az úgynevezett Single Pixel (egyetlen pixel). Ezzel a csúszkával el tudod távolítani azokat a csúnya, forró pixeleket, amelyek hosszú expónál gyakran jelentkeznek, különösen éjszakai felvételeknél.

Alapvető színprofilok

A Lightroomban tipikusan különböző profilok közül választhatsz a Camera Calibration panelben, és mindegyik máshogyan rendereli a nyers fájlokat. A Capture One más megközelítést alkalmaz. Míg a Base Characteristics (alapvető jellemzők) eszközben rendszerint csak egy vagy két ICC-profil található, a színek finoman be vannak állítva, hogy nagyszerűen nézzenek ki a fényképezőgéppel lefotózott legkülönfélébb alanyokon. Ez az egyik oka annak, hogy miért sikerül általában nagyon tetszetősre a nyers fájlok renderelése a Capture One Pro alapértelmezett beállításaival. 

A Lightroom és a Capture One Pro 10 képszerkesztő programok összehasonlítása.

Ha kiválasztod a Linear Response Curve-öt, akkor lapos tónustartományt kapsz, ami megfelelő az erős kontrasztmódosításokhoz.


Felhívnám rá a figyelmed, hogy különböző görbék közül választhatsz a Base Characteristics eszközben. Ezek alapvetően a fehéregyensúlyra vannak hatással, és a legtöbb esetben nyugodtan az automatikus beállításon hagyhatod őket. 

A cikk következő részében azokról a színmódosításokról lesz szó, amelyeknek nincs megfelelőjük a Lightroomban. Illetve a helyi módosításokról és azokról a lehetőségekről, amelyek megkönnyítik a képeid exportálását. 


Kérem várjon!