Vásároljon online vagy hívja a +36-1-808-9888-as telefonszámot!
Üdvözöljük oldalunkon! Szeretne bejelentkezni?

Hullámlovaglás a Phottix Indra500 TTL-lel

2017.03.17. 14:18
Címkék: vaku, ttl, phottix
Szerző: Attila

phottix-indra-500-banner

Az akciódús sportfényképezés mindig is vonzott, de nem gyakran nyílik alkalmam belevetni magam. Így aztán amikor lehetőséget kaptam arra, hogy wakesurfözést fényképezzek, azonnal igent mondtam. Azt azonban kikötöttem magamban, hogy valami egészen mást szeretnék létrehozni, mint azok a fotók, amiket korábban láttam.  

Amikor tervezni kezdtem a fotózást, legelőször is azt döntöttem el, hogy a képeknek úgy kell kinézniük, mintha a vízből fotóztam volna őket. Mivel a hajó viszonylag lassan mozgott, tudtam, hogy elhelyezkedhetek a tatján úgy, hogy elég alacsonyra kerüljek. Viszont az is világos volt számomra, hogy mindenfelé fröcskölni fog a víz. Ezért a Nikon 20mm objektívvel felszerelt D750-esemet Outex vízhatlan tokba helyeztem. Ez a tok nemcsak a vízcseppektől védte meg a kamerámat, hanem azt is lehetővé tette, hogy közvetlenül a hullámba tegyem bele a gépet, és azt is lefotózhassam, ahogy a fényképezőgép tetejéig felcsap a víz.

water-resistant-camera

Miután tisztáztam magamban a fotózási testhelyzetet, tovább gondolkodtam, hogyan tehetném még különlegesebbé a fotókat. Nem ment ki a fejemből, hogy az alanyaim milyen közel lesznek majd a hajó tatjához. Ezért arra gondoltam: miért is ne tehetnék a tatra egy vakut, hogy megvilágítsam őket? Persze tudtam azt is, hogy világos nappal fogok fotózni, ezért olyan fényforrásra lesz szükségem, amely nincs híján az energiának. A Phottix Indra500 TTL-t választottam a készletemből. Az Indra500 fénye ugyanis napfényben is látszik, és a készülék a nagy sebességű szinkronizálást is lehetővé teszi.

phottix-indra-500

Ekkor viszont komolyan törni kezdtem a fejem. Kell az Indra500 és kell az Outex vízalatti tok, ez világos, csakhogy az Indrához való Odin kioldó túl nagy ahhoz, hogy be tudjam tenni a tokba. Körülnéztem, hogy mim van még otthon, és rájöttem, hogy a Yongnuo Triggers készletem beleférne a tokba. Szuper. Csakhogy az Indra nem képes csatlakozni különálló vevőkészülékhez. Azon kezdtem agyalni, hogy a Yongnuo kioldóval elsütök egy hotshoe vakut, ami aztán beindítaná az Indra szolgáját. De ez egy kicsit bonyolultabb volt annál, mint amivel szórakozni szerettem volna, miközben egy hajó tatjáról lógok a vízbe.

Aztán eszembe jutott, hogy a Yongnuo kioldóknak átkötő hotshoe-juk van. Általában ez azt jelenti, hogy a kioldót csatlakoztathatod a fényképezőgépedhez, és közben egy hotshoe vakud is lehet a gépeden. De azt is lehetővé teszi, hogy a kioldók egyszerre tudjanak vevőkészülékként és kioldóként működni. Ezért arra gondoltam, hogy ha ezek továbbítani tudják a TTL-jelet a vakunak, akkor miért ne tudnák átadni ugyanazt a jelet egy másik kioldónak?

triggers

Lényeg az, hogy működött. A Yongnuo kioldót csatlakoztattam a fényképezőgépemhez a vízálló tokon belül, a Yongnuo vevőkészüléket pedig kioldónak használtam, az sütötte el az Odin kioldót. Az egész fotózás alatt ott lógott ez a fura vevő/kioldó összeállítás a kamerazsákomban. Most már nyugodtan kihajolhattam a hajóból és fotózhattam, miközben a feleségem (az asszisztensem) tartotta és irányította a vakut.

Fényképezés közben komoly előnyt jelentett számomra az Indra teljesítménye és a nagysebességű szinkron. Úgy fotóztam az alanyaimat, hogy háttal voltak a napnak. Alulexponáltam a hátteret, így meg tudtam világítani vakuval a szörfösöket. Mivel a vaku viszonylag messze volt tőlük, az a szabványos reflektor, amelyet használtam, túl sok fényt vetett a hullámra és a körülötte lévő vízre. Ezért sűrűszemű rácsot tettem a reflektor elejére, amitől olyan lett, mintha spotlámpával világítottam volna meg a szörföst.

Az elkészült képeken láthatod, milyen szép és éles lett a víz, mivel nagyon rövid záridőt tudtam használni (1/1250 másodpercet). De ahogy ment le a nap, és egyre hosszabb záridőre lett szükség, úgy vált a víz egyre zavarosabbá a képen, és egyre jobban látszani kezdtek az elmozdulások. De a vaku használata még ekkor is sokat segített. Amikor már nem tudtam megfagyasztani a mozgást a záridővel, a vaku még mindig képes volt arra, hogy kimerevítse az alanyomat. Így a szörfös éles lett, a vízen viszont látszott a mozgás, dinamikus hatást keltett.

Nézz bele az alábbi videóba – bocs, de függőlegesen van, és eléggé remeg.

Visszatekintve azért van néhány dolog, amit máshogyan csinálnék, ha megint lenne ilyen lehetőségem. Először is máshova tenném a vakut. A legtöbb elkészült képen ugyanonnan jött a fény, magasról, kamera balról. Így jutott egy kis fény a hullámok tetejére is, a sűrű rács dacára is. Szerencsésebb lett volna, ha a fényképezőgép jobboldalára tettem volna a vakut, akkor nem látszott volna a hullámon. Annak is örültem volna, ha egy kicsit jobban irányt tudtam volna adni a fénynek. Ezt a hajó szélessége miatt alig tudtam megtenni, nem volt hova odébb csúsztatnom a vakut. A jövőben viszont megoldható lenne, hogy felszerelek oda egy boomhoz hasonló kart, és így jobban a szörfös oldala felől tudom bevillantani a fényt. 

Illetve meg szeretném azt is oldani, hogy még alacsonyabbra kerüljek, és így még feltűnőbb legyen az, hogy a fényképezőgép a vízben van. Ez a rendelkezésemre álló tok és a dome port miatt nehezen menne. A jövőben előnyös lenne, ha szereznék egy megfelelőbb méretű tokot, amelybe nagyobb dome portok is beleférnek – azok ugyanis ideálisabbak olyan fotókhoz, amelyek félig a vízből készülnek.

Izgalmas lenne, és ki is szeretném próbálni a jövőben, hogy az összeszerelt vevőkészülékkel/kioldóval megnövelném a vaku maximális kioldási távolságát, és nagy távolságból készítenék klassz fotókat. Neked milyen érdekes megoldásokat kellett már kitalálnod ahhoz, hogy meg tudj csinálni egy képet?

szerző: Jason Vinson | forrás: fstoppers.com

sample-image1

sample-image2

sample-image3

sample-image4

sample-image5

sample-image6

Kérem várjon!