Vásároljon online vagy hívja a +36-1-808-9888-as telefonszámot!
Üdvözöljük oldalunkon! Szeretne bejelentkezni?

Erős képek korlátozott színpalettával

2017.05.29. 11:38
Címkék: photoshop
Szerző: Bogi

A színek használata sokkal rafináltabb is lehet annál, mint hogy minél erősebb és kontrasztosabb színeket komponálunk bele a fényképbe. Andrew S. Gibson fényképész ötleteit olvashatjátok arról, hogy a színpaletta tudatos szűkítése milyen kifejezővé és elegánssá teheti a képeket.


A fotózásban a színek sokféle módon használhatóak. Az egyik megközelítés az, amely az erős, komplementer színeket keresi – azaz a színkerék ellentétes oldalait –, és egy képbe foglalja őket. De ennek az ellentéte is gyakori eljárás: a kifejezetten korlátozott színpaletta használata.

Íme egy példa az első megközelítésre. Zöld háttér, lila szirmok és sárga bibék. Három erős szín, amelyek együtt olyan képet hoznak létre, amely erős benyomást tesz a szemlélőre a színek kontrasztja miatt.

Korlátozott színpaletta használata fotózáskor.

Korlátozott színpaletta használata

De amivel most foglalkozni szeretnénk, az ennek éppen az ellentéte. Ahelyett, hogy több erős, kontrasztos színt tartalmazna a kép, lehet az is a cél, hogy sokkal korlátozottabb színpalettát használjunk. Ezt erős színekkel is meg lehet tenni, mint az alábbi példában, ahol a domináns szín a piros.

Korlátozott színpaletta használata fotózáskor.

Vagy sokkal visszafogottabb színekkel is meg lehet csinálni, mint az alábbi fotón.

Korlátozott színpaletta használata fotózáskor.

Akárhogy is, az eredmény kifejezetten erős kép lesz, intelligens színhasználattal.

Sok fotós úgy mozdul el a telített, kontrasztos színek használatától a szűkebb és finomabb színpaletta felé, ahogy képességei és látása fejlődik. Ha megnézed más fotósok, különösen a professzionális fényképészek munkáját, láthatod, hogy a korlátozott színpaletta az érettség és kifinomultság jele.

Tájképek

A tájképfotózás az a műfaj, amely mindenkinek a telített színek használatát juttatja eszébe. A digitális fényképezés előtt a tájképfotózás egyik legnépszerűbb filmje a Fuji Velvia volt - ez film kifejezetten a kontrasztos, telített képek miatt lett híres.

Most, a digitális korszakban például a HDR-technika és a képszerkesztő szoftverek segítenek abban, hogy a fotós szaturált, kontrasztos képeket hozzon létre. Csupa ilyen képet látni ebben a témában.

De miért is ne próbálnánk megkeresni a fény és a táj finomságait?

Például a napnyugta fényképezése helyett egyszer kipróbálhatod azt is, hogy akkor fotózod le a tájat, amikor már lenyugodott a nap. Olyankor a színek lágyabbak. Ha tiszta az ég, akkor mintha az egész táj arany fényben fürödne. A végeredmény pedig sokkal kifinomultabb színhasználat lesz.

Korlátozott színpaletta használata fotózáskor.

Kipróbálhatod azt is, hogy milyen színeket kapsz, ha rossz időjárásbál fotózol. Az alábbi képet Chile déli részében készítettem. Ott még a nyáron is sokat esik az eső - akkor is szemerkélt, amikor fotóztam. De a puha fények jól visszaadják annak a vidéknek a hangtulatát. A színpaletta szűk, és a zöld dominál benne. A festett csónakok színei enyhe kontrasztot adnak hozzá.

Korlátozott színpaletta használata fotózáskor.

Portrék

Gondold át elmélyülten a színhasználatot a portréfotózásban is. Ott ugyanis sokkal inkább az irányításod alatt tarthatod a színeket, mint egy tájkép készítésekor. Például megkérheted a modelledet, hogy bizonyos ruhadarabokat viseljen, és a hátteret is te választod ki.

Ha még nem döntöttél előre arról, hogy a modelled mit viseljen, akkor jó ötlet, ha megkéred, hogy többféle ruhát is hozzon magával. Ezután kiválaszthatod a legmegfelelőbb darabot.

Amikor ezt a képet készítettem, nagyon megtetszett a modell szokatlan kalapja. Semleges háttér elé állítottam a hölgyet, hogy a kalap zöldje legyen a legerősebb, domináns szín a kompozícióban.

Korlátozott színpaletta használata fotózáskor.

Csendéletek

Itt egy egyszerű csendélet, amit egy új-zélandi étteremben készítettem. Tetszett együtt a fatál és a fából készült asztal. A színes gyümölcs izgalmas ellentétben áll a fa semleges tónusával.

Ez a képem azt a kompozíciós technikát mutatja be a gyakorlatban, amelyet a portrénál már említettem. Az a trükk benne, hogy egyetlen erős szín kerül a semleges vagy szürke háttér elé. Az így készülő képet kifinomult színpaletta jellemzi, amely szürkéből (vagy semleges árnyalatokból, mint például a fából készült asztal) és egyetlen domináns színből áll.

Korlátozott színpaletta használata fotózáskor.

A korlátozott vagy finom színpaletta használatának egyik kulcsa az, hogy fejleszd a megfigyelőképességed. Az eddig bemutatott fotóknak egy közös vonása volt: a készítésükkor megláttam a finom színeket, és olyan képkivágást választottam, amellyel ki tudtam használni őket.

Ezt a lényeges képességet fejleszteni kell. Hiszen az egyik legfontosabb dolog, amely a legjobb fotósok munkáit kiemeli a többi közül, az a kompozíció. A jó kompozíció feltétele pedig a finom megfigyelés. Minél többet veszel észre a világból, minél inkább meglátod, hogyan hat együtt a szín, a textúra, a tonális kontraszt és a kompozíció más összetevői, annál jobb lesz a kompozíciód, és erősebb, emlékezetesebb fotókat készíthetsz.

Az utómunka

De ne feledkezzünk meg róla, hogy a képszerkesztő programok (pl. Capture One, Lightroom, Photoshop) számos eszközt biztosítanak a színek szabályozásához. Most a Lightroomból kiindulva mondanék pár tippet.

A Camera Calibration panel nagyon fontos a RAW fájlok feldolgozásában. A legtöbb fényképezőgéphez olyan profilbeállítások találhatóak itt, mint a tájkép, a normál, a portré, a semleges és a hűséges (a fényképezőgép modelljétől függően ezek változhatnak). Ha a tájképet választod, erősebb, telített színeket kapsz. A semleges vagy a hűséges kiválasztása finomabb, élethűbb színeket eredményez.

Használhatod a Saturation és Vibrance csúszkákat is a Basic panelen, hogy csökkentsd a színek intenzitását.

Az alábbi fotók mutatják a különbséget.

Korlátozott színpaletta használata fotózáskor.

Korlátozott színpaletta használata fotózáskor.

Az első kép feldolgozásakor a profilt Velviára állítottam (az felelt meg a Fujifilm X-T1-em tájkép-beállításainak). A második képnél a profilhoz az Astiát választottam, amely puhább, finomabb színeket ad, a Vibrance pedig -12-re van belőve. Láthatod a különbséget: a második kép színe lágyabb és kifinomultabb.

A HSL / Color / B & W panel lehetővé teszi, hogy célzottan állítsd be az egyes színárnyalatok telítettségét. Az alábbi portrénál a Targeted Adjustment Tool segítségével csökkentettem a háttér telítettségét, csökkentve a kék szín mennyiséget a fotón. Ennek eredményeképpen a modell rózsaszín ruhája lett a legerősebb szín a képen. A kék szín telítettségének csökkentése leegyszerűsíti a színpalettát, a kép hatása pedig erősebb, markánsabb lesz.

Korlátozott színpaletta használata fotózáskor.

Az eredeti cikk a https://digital-photography-school.com oldalon jelent meg.
Kérem várjon!