Vásároljon online vagy hívja a +36-1-808-9888-as telefonszámot!
Üdvözöljük oldalunkon! Szeretne bejelentkezni?

Csúcstámadás

2017.06.02. 10:26
Címkék: , profoto b1
Szerző: Bogi

Tim Kemple az a fajta fotográfus, aki bármit megtesz egy jó felvételért: csúszik, mászik vagy a levegőben lóg. Akciófotósként olyan helyeken fényképez, ahova másoknak eszükbe se jut elmenni – vagy ahova soha nem is jutnának el. A Profoto el tudta csípni egy beszélgetésre.


Tim Kemple a kalandok kellős középpontjába repíti a fényképei nézőit. Adrenalinfüggése a gyerekkori sziklamászással, síeléssel és magashegyi túrázással kezdődött. Mire középiskolába került, már vitte magával a fényképezőgépét és videokameráját is, hogy dokumentálja a kalandjait. 19 éves korában a Climbing magazinban címlapjára került a képe. Manapság megbízásokra és saját szakállára is járja a világot a Camp4 Collective-vel, fényképezi és videózza az élményeit. Több mint 240 000 követője van Instagramon. A Profoto nem sokkal azután készítette vele az alábbi interjút, hogy sziklamászókkal lógott ki a tenger fölé Mallorcán.

Miért választottad a fotózást foglalkozásul? És miért pont a szabadtéri akciófotózást?

Őszintén nem hiszem, hogy döntés lett volna. Egyszerűen csak aktívan csináltam, és egyre jobb akartam lenni benne. Igazából az is csak úgy megtörtént velem, hogy annyira jó lettem, hogy pénzt tudtam keresni vele – és ez jóval azelőtt történt, hogy karrierlehetőséget láttam volna benne.

Számodra mi a legnagyszerűbb dolog abban, hogy fotós vagy?

Ahogy telik az idő, úgy változik meg, hogy fotósként mi nyűgöz le engem. Mindig az izgat ugyanis, amit még nem láttam vagy nem ismerek. Kezdetben csak az akció volt fontos számomra. Poszterképeket szerettem volna készíteni, olyanokat, hogy a barátaim ki akarják tenni őket otthon a falra. Aztán egy darabig a technológiával kísérleteztem, a legmagasabb szinten, olyan fényképezőgépeket és világítást használva, amellyel totál valósnak tűnő jeleneteket hozhattam létre. Mostanában viszont a történeteket keresem. Igaz történeteket emberekről és helyekről, amelyek mások, mint amire számítunk, vagy eltérnek mindentől, amit korábban láttunk.

Extrém sportok fotózása Profoto B1-gyel: Tim Kemple.

Extrém sportok fotózása Profoto B1-gyel: Tim Kemple.

Extrém sportok fotózása Profoto B1-gyel: Tim Kemple.

Extrém sportok fotózása Profoto B1-gyel: Tim Kemple.

Hogyan tanultál meg fotózni és világítani? Egyáltalán, miért olyan fontos a világítás?

Haha! (Nevet.) Olvastam a görkoris és divatmagazinokat, aztán kimentem. és megpróbáltam én is megcsinálni a képeket, amelyeket láttam – csak éppen a hátsó udvarunkban, azokat a helyszíneket is, amik igazán szabadtériek voltak. Azért nevettem most, mert a világítást egy olcsó, öreg vaku jelentette, amit sehogy se tudtam kioldani, így a fényképezőgépet állványra tettem, hosszabb expozíciót állítottam be, aztán visszaszámoltam: 3... 2... 1. 1-nél megnyomtam az exponáló gombot, egy barátom pedig elsütötte a vakut. Azt hiszem, néhány ezek közül a képek közül meg is jelent a magazinokban.

Diával kezdted a fotózást. A digitális fényképezésre való áttérés hogyan változtatta meg a munkádat?

A digitális fényképezőgépek forradalmasították a világítást, mert valós időben lehet kísérletezni vele. Odébb rakod a fényeket, megnöveled a teljesítményt, és azonnal látod is az eredményt. Tudom, hogy a divatfotósok ezzel már a Polaroid-korszakban is játszottak, de nekem és a barátaimnak, akik diapozitív filmmel kezdtünk, az azonnali visszajelzés drámai változást jelentett.

Mi volt a nagy áttörésed? Hogyan következett be?

Nem mondanám, hogy volt nagy áttörés. Szerencse kérdése volt, és az út minden lépéséhez kellett valamilyen képesség. Magazinoknak kezdtem fotózni, majd olyan extrémsportolók és kalandozók kerestek meg, akik az én fotóimat szerették volna használni. Több évig lakókocsival utaztam fel-alá. Csak fotóztam, hegyet másztam, síeltem, felfedeztem Amerika nyugati részét. Egy idő után nehézkessé vált, hogy minden cuccom a lakókocsiban van, ezért egy időre letettem valahol. Akkoriban egyre több lehetőséget kaptam fotósként, és az USA-n kívülre is kezdtem utazni.

Extrém sportok fotózása Profoto B1-gyel: Tim Kemple.

Extrém sportok fotózása Profoto B1-gyel: Tim Kemple.

Extrém sportok fotózása Profoto B1-gyel: Tim Kemple.

Extrém sportok fotózása Profoto B1-gyel: Tim Kemple.

Ma mik az ambícióid fotósként?

Ma? Kezdőként az volt a célom, hogy boldoggá tegyem a közönségemet. Ezen mértem le a sikert. Ha ők örültek, én is örültem. Ma már olyan fotókat és történeteket szeretnék megörökíteni, amelyek engem tesznek boldoggá. Ez az én alkotásom, ez az én véleményem, és ha neked is tetszik, akkor szuper. Ha nem tetszik: annyi baj legyen. Továbbra is nagyon vonz, hogy a technológia segítségével új nézőpontokat mutassak meg, olyan emberekre és helyszínekre irányítsam a figyelmet, amelyek még ismeretlenek.

Hogyan ismerkedtél meg a Profoto-eszközökkel?

Az első stúdióvilágításom egy használt, leharcolt, eredeti Profoto Pro-7B volt, amelyet az eBay-en vásároltam. Nem vicc. Évekig használtam. Kilométereken át vonszoltam magammal az erdőben. A hegycsúcsokra. Az a cucc vadállati volt, túlélt mindent, az összes gyűrődést és ütést. Ez volt a kísérletező korszakom, amikor nagyon tetszett, hogy egy csomó fénnyel játszhatok. Akkoriban HSS se létezett, így nagyobb teljesítmény kellett, ha erős napfénynél fotóztam. Ezt követően szereztem be a Profoto B1-eket, rögtön azután, hogy megjelentek a piacon. A világ minden táján jártak már velem.

Mennyiben változtatta meg a B1 és a HSS azt, ahogyan fotózol? Nyíltak új lehetőségek?

Legyünk őszinték: a B1 nem változtatta meg alapjaiban a világítás szabályait. Viszont lehetővé tette, hogy olyan helyekre lehessen vinni nagyon magas teljesítményű fényeket, ahol korábban csak több assztisztenssel, jobb időjárásnál és jóval lassabban volt lehetséges. Egyesíti a gyors vakuk összes előnyét, és sokkal nagyobb teljesítményre képes.

A másik az, hogy nagyon gyors akciókat szoktam fotózni, és gyakran használom a HSS-t, hogy visszaszorítsam a környezeti fényt. Arra is jó, hogy kimerevítsem a mozgást, a pillanatot. Szóval a HSS minden nap a segítségemre van, bármilyen sportot fényképezek is éppen.

Extrém sportok fotózása Profoto B1-gyel: Tim Kemple.

Extrém sportok fotózása Profoto B1-gyel: Tim Kemple.

Extrém sportok fotózása Profoto B1-gyel: Tim Kemple.

Extrém sportok fotózása Profoto B1-gyel: Tim Kemple.

Az, hogy a B1 könnyen szállítható, mennyire bizonyult fontosnak az évek során?

Az egyik fotózásom különösen emlékezetes ebből a szempontból. Tavaly volt Japánban, Hokkaidóban, a The North Face-szel. Egy olimpiai bajnok snowboardossal, Kaitlyn Farringtonnal dolgoztam, és mindössze egy délutánunk volt, hogy meglegyen a kép. Kaitlynnél nem sokkal az olimpia után gerincproblémát állapítottak meg, ezért nem versenyez többé, de azért még mindig fantasztikusan tud végigmenni a hegyi pályákon. A rá jellemző lelkesedést, energikusságot és a siklási stílusát szerettem volna megörökíteni – csak azt, ahogy beveszi a kanyarokat, nem pedig a félcsőben végzett mutatványait, ahogy korábban fotózták őt.

Sajnos hideg, szeles, havazós nap volt, alig láttunk el pár méterre. Valahogy mégis találtunk egy gyönyörű fát egy meredek lejtőn, ahol teljesen szűz volt még a hó. Felállítottuk a B1-et a hegyen, és egyetlenegyszer kellett megcsinálnunk a fotót. Egyből meglett a tökéletes kép, a hó, a hideg és az egyre szürkülő fény ellenére.

Ha tanácsot kéne adnod más fotósoknak, akik sikeresek szeretnének lenni, mit mondanál nekik?

Nem számít, hogy a fotózást mely ágával foglalkozik valaki, a lényeg az, hogy hű legyen önmagához és ahhoz, ami személyesen érdekli. Törekedjen arra, hogy a munkái kifejezzék a véleményét, és ne akarjon olyan lenni, mint mások.  A fotó olyan, mint a zene - mindenkinek megvan a saját ízlése. Van, aki a Metallicát szereti, mások Katie Perryt. De akár tetszik valakinek, akár nem, mindketten sikeres művészek. Tehát légy önmagad, legyen véleményed arról, amit csinálsz, és készíts emlékezetes képeket. Lesznek, akik szeretni fogják, mások nem annyira, de ez jó jel. Ne akarj olyasmit alkotni, ami csak rendben van – hanem annál jóval többet.

Extrém sportok fotózása Profoto B1-gyel: Tim Kemple.

Extrém sportok fotózása Profoto B1-gyel: Tim Kemple.


Extrém sportok fotózása Profoto B1-gyel: Tim Kemple.

Extrém sportok fotózása Profoto B1-gyel: Tim Kemple.

Az eredeti cikk szerzője: Seth Chandler.


Kérem várjon!