Vásároljon online vagy hívja a +36-1-808-9888-as telefonszámot!
Üdvözöljük oldalunkon! Szeretne bejelentkezni?

Nyerd meg a csatákat: 4 dolog, amiért érdemes harcolni fotózáskor

2017.07.27. 13:12
Címkék: phaseone,
Szerző: Bogi

TIM KEMPLE, egy elismert amerikai reklámfotós és reklámfilmrendező foglalja össze a tapasztalatait arról, hogy a fotósnak mihez kell mindenképpen ragaszkodnia egy projekt előkészítése és megvalósítása során. Mindig lesz egy csomó dolog, ami kicsúszik az irányításod alól, de ezért a négy összetevőért érdemes megküzdened!


Egy reklámanyag előkészítése stresszes meló, függetlenül attól, hogy milyen nagyságrendű a projekt. Számtalan döntést kell meghozni a fotózást megelőző hetekben, és leggyakrabban ezek nem csak a te döntéseid. Ott vannak a kreatív igazgatók, akik hónapokig dolgoztak a projekt koncepcióján, a producerek, akik árgus szemekkel figyelik a költségvetést, és az account managerek, akik az ügyfelük érdekeit képviselik, csak hogy néhány olyan szereplőt említsek, akik hallatják a véleményüket – és ez jól is van így.

Ha egy dologra, akkor arra biztosan megtanított a tapasztalat, hogy még a legjobban kitalált ötleteknek is alkalmazkodniuk kell a gyakorlati körülményekhez a megvalósítás során. Hidd el, én már mindent láttam: például hogy vadiúj autók nem voltak lefestve, amikor kiszállították őket a gyárból (Plasti Dip festékkel oldottuk meg a dolgot), vagy amikor lezárták a repülési zónát katonai gyakorlat miatt. A tervezett és a váratlan kihívások egyaránt hozzátartoznak a munkánkhoz.

Ezért kulcsfontosságú tudnod, hogy milyen csatákat kell viszont mindenképpen megnyerned az előkészítő megbeszélések során. Akkor ugyanis keresztül fogod tudni vinni a kreatív látomásodat, nem csak egy robotnak fogod érezni magad, aki megnyomja az exponáló gombot. Az alábbi négy dologban én soha nem vagyok hajlandó engedni. Olvasás közben láthatsz néhány képet egy nemrégiben készült anyagomból, amely az amerikai székhelyű, szöveteket gyártó Eastman cégnek készült.

phase one xf 100MP tim kemple eastman

1) Helyszín

Mint outdoor és lifestyle fotós, számomra a helyszín a legfontosabb. Az az igazi, ami valódi. Akármit lehet hamisítani: hőséget, esőt, havat és bámulatos kilátást, de ezek sose ütik meg a hitelességi mércét. A felvétel hangulata, és így maguk a képek is közvetlenül kötődnek a helyszínhez. Ezért én életre-halálra is hajlandó vagyok harcolni az igazi, jó helyszínért.

Az Eastman-projekt esetében lenyűgöző fotókat akartunk készíteni, amelyek vizuális eszközökkel bemutatják a különböző szélsőséges körülményeket, amelyekre az új szöveteket tervezték. Azaz a sivatagi hőségre és a hegycsúcsok hűvös hidegére egyaránt szükségünk volt. A történetünk forró, sivatagi részénél az arizonai Antelope-kanyonban készülő, tipikus fényképek inspiráltak, ahol a szűk kanyonban a több száz ember által felkavart por miatt fénycsóvák látszanak. Egyetlen ilyen kép komplex történetet tud elmondani. Szóval ilyen fénycsóvákat szerettem volna, de még drámaibb helyen: magas, sima homokkőfalak között.

A csapatunk fantasztikus helyszínt talált a kreatív víziómhoz, a producerek pedig boldogok voltak abban, hogy mindenki biztonságban, minimális hegymászással el tudott jutni oda – ráadásul a költségvetésen belül maradva.

phase one xf 100MP tim kemple eastman

2) Modellek

Lehetsz a világ legszebb helyén, de ha nincsenek megfelelő modelljeid, nem fogod tudni megcsinálni a fotót. Mindegy, hogy az ismerőseidet hozod be, akikkel korábban már dolgoztál, vagy egy casting cég kínál modelleket a projekt számára, nagyon fontos, hogy te, a rendező/fényképész beszélj a lehetséges modellekkel. Mondd el előre, őszintén az elvárásaidat, a helyszíneket és az elképzelt irányokat.

Aztán, amikor eljött a döntés ideje, hogy kit fogsz alkalmaztok majd a projekthez, pontosabban tudsz majd beszélni arról a modellről, akit fotózni szeretnél. Az, hogy „jól néz ki", nem elégséges érv a castingról szóló vitában. „Amikor beszéltem vele Skype-on, elmesélte a sziklamászó tapasztalatait. Kérésre tud hátraszaltót csinálni, és nagyon energikus" – ilyen érvekkel sokkal messzebbre jutsz. Ez volt a helyzet Zumával, a férfimodellünkkel ezeken a sivatagi fotókon. Nagyon tetszett, ahogyan kinézett, de a helyszín attól kelt igazán életre, hogy ő otthonosan érezte magát ebben a poros, kietlen tájban.

phase one xf 100MP tim kemple eastman

3) Eszközök

Nem számít, mit kér az ügyfél, használd azt a fényképezőgépet, amit te szeretnél! Versenyautó-pilóta vagy, és a fényképezőgéped az autód. A kiválasztott felszerelés pont akkora hatással lesz a képek nyújtotta látványra és hangulatra, mint a helyszín.

Mivel tudtam, hogy ezeket a képeket óriásplakátokra fogják nyomtatni, mindent a lehető legmagasabb és legélesebb felbontásban szerettem volna fényképezni. Ráadásul tudtam, hogy szűk kanyonokban, patakmedrekben és hegygerinceken fogunk dolgozni, tehát a végtelen táj és az, hogy mindentől távol vagyunk, a fénykép lényeges eleme lesz. Szerettem volna közel lenni az akcióhoz, de közben mindvégig látni a gyönyörű környezetet is.

Ezért az egész kampányt az új Phase One Schneider Kreuznach 35 mm-es LS f/3.5 Blue Ring objektívvel fotóztam. Egészen megdöbbentett, hogy az XF IQ3 100MP kamerarendszerrel párosítva a széleken és sarkokban is éles maradt a kép, még nagy rekesznél is. Szorosan fotóztam, de tudtam végig, hogy közben megvan a táj kontextusa. Ez segített, hogy gyorsan és hatékonyan tudjunk mozogni, mert az ügyfél tudta, hogy szükség esetén bele tud majd nagyítani a képbe, készíthet kivágásokat.

Általában nem gondolom, hogy a középformátummal gyorsabban lehet haladni, mégis ez volt az egyik oka annak, hogy napok alatt – nem pedig hetek alatt - képesek voltunk megfotózni teljes kampányt.

phase one xf 100MP tim kemple eastman

4) Utómunka

Amikor befejezted a fotózást, csak a munka felével vagy kész. Akár fotóról, akár mozgóképről van szó, a kreatív víziód az utómunkálatok során bontakozik ki teljesen. Mi ezt a teljes projektet a Capture One Pro 10-ben szerkesztettük, amely az általam ismert legjobb eszköz arra, hogy a szín és felbontás minden „grammját” kinyerjük a fájlokból.

Mivel mi fotóztuk ezt a kampányt, azaz láttuk a helyszínen is, fontos volt számunkra, hogy megőrizzük a valóságot, mégis felerősítve azt, amit puszta szemmel látni lehet.

A nap végén a RAW-fájl csak alapot nyújt ahhoz, hogy felépíthesd a történetet. Attól még, hogy a felvétel készen van, ne nyomd el magadban a kreatív késztetéseket!

Vékony a határ aközött, hogy az alkotói elképzelésedért harcolsz-e, vagy kis menedzser lesz belőled. Fotósként az a feladatod, hogy végigvezesd a csapatodat a kreatív folyamaton, és pontosan meghatározd, hogy mit szeretnél. Ugyanakkor mindig emlékezz arra, hogy csapatban dolgozol!

phase one xf 100MP tim kemple eastman

Kérem várjon!