A londoni székhelyű olasz Rossella Vanon több mint egy évtizedet töltött már a brit főváros kulturális olvasztótégelyében. Ez alatt az idő alatt az Egyesült Királyság egyik legismertebb fényképészévé és fotós tanárává vált. Nemrég volt egy beauty-fotózása, ahol hat különféle megjelenést kellett bemutatnia úgy, hogy a képeket mégis ugyanaz a hangulat kösse össze. Ebben a cikkben Rossella a hat beállítás kapcsán magyarázza el a beauty-fényképezés és világítás alapjait. A közelmúltban felkértek egy beauty-fotózásra, ahol hatkülönféle megjelenést kellett kialakítanom úgy, hogy ugyanaz a hangulat köszönjönvissza a képeken. A fotózás alapötlete az volt, hogy hat különböző sminkjelenjen meg, amelyek a pasztellszíneket variálják. A képek megvilágításapedig szintén legyen különböző, azaz hatféle. Ehhez szoftboxok egész sorátakartam felhasználni. Miután előzetesen létrehoztuk a mood boardot, a fényképekhangulata és a sminkek látványvilága egyértelmű viszonyítási pontokat adott nekem,és segített abban, hogy a végeredmény is összhangban legyen vele.A mood boardot kiindulásként használva úgy döntöttem, hogy puhaés áttetsző fényt választok, amely felerősíti a modell nőiességét és akülönféle sminkeket. Viszont azzal a kihívással szembesültem, hogy miközben a beállításokés a fényformáló eszközök folyamatosan változnak, azonosnak ható világítástkellett fenntartanom. Ezt alaposan meg kellett terveznem.A fotózást megelőző napokon odaültem az íróasztalomhoz, és mindenegyes beállítást egyenként megterveztem, illetve a sorrendjüket is, ahogyvégigmegyek majd rajtuk. A folytonosság kulcsfontosságú volt. Ennek eléréseérdekében játszanom kellett a világítási egységek számával és a fényformálókméretével. Az például okozott egy kis fejtörést, hogy hogyan érjek el egy beautydish használatával ugyanolyan fényeket, mint az 5-ös octaboxszal. Pár trükk és néhány plusz fényforrás kellettahhoz, hogy ezt meg tudjam oldani. A fotózási helyszínen aztán bőven szántam időt arra, hogyteszteljem és összehasonlítsam az egyes világítási beállításokat, megbizonyosodvaarról, hogy ugyanazt a fényminőséget biztosítják végig.Az, hogy minden egyes átállást megterveztünk előre, lehetővétette számunkra, hogy időhatékonyak legyünk, és ne vesztegessünk túl sokfelvételi időt a változtatások során.Hogyan dolgoztuk ki akoncepciót?Az, hogy pasztell sminkkel készülnek majd a beauty-képek,arra ihletett engem, hogy a ruhák stílusát puhának és nőiesnek, a világítástpedig lágynak és tisztának képzeljem el. A pasztellszínek általában a tavaszi-nyárimegjelenéshez tartoznak a beauty-fotókon. Világosabb és szórtabb megvilágítássalszokás társítani őket.A makeup-artist, Christabel, és én úgy terveztük meg a hatmegjelenést, hogy a különböző színek mind pasztelltónusokban jelenjenek meg. Ezelegendő változást biztosított képről képre, a sorozatban mégis fennmaradt afolytonosság érzése.A hat világítási beállásnak pontosan ugyanaz volt a célja: tartsákfenn az általános puhaságot, miközben a fényforrások pozícióban és számbanváltakoznak, finom változtatásokat adva hozzá a képekhez. Így a sorozat dinamikusvariációkat kap anélkül, hogy mindez megzavarná a nézőt vagy megszakítaná asorozatot.A beauty- vagy divatfotózásban általában a téma alegfontosabb. Ennél a fotózásnál a pasztellszínek és a fotók általános hangulataképezte az alapot, és minden más ekörül forgott. A sminkváltozatok és ahangulat egyértelműen megjelentek az első mood boardon, amelyet az egész csapatmegismert, így mindenki tisztában volt a felvétel alapjaival.A világítást a ruha kialakítása után gondosan úgy terveztük, hogya puha, nőies hangulatot a lehető legtökéletesebbé tegye, jól harmonizálva apasztellszínekkel.3. beállítás Harmadjára viszont mindent átvariáltam. A főfény most egyRFi Softbox 3x3 volt, kb. 30 fokra a modell jobb oldalán, a másik oldalon pedigszimmetrikusan egy RFi Softbox 2x3 állt, derítésként. Ez a beállítás kicsit áttetszőbbés diffúzabb világítást hozott létre, mint az octabox önmagában, de továbbvitte ugyanazt a minőséget. A fehér polyboardot is a helyén hagytam, hogyfokozza a fény szóródását. A 3x3-at és a 2x3-at azért választottam, mert elégnagy fényformáló eszközök ahhoz, hogy lágyabb fényt hozzanak létre, mint akisebb változataik.4. beállítás Ezt követően a 3x3 szoftboxot megtartottam főfénynek, a 2x3szoftboxot pedig derítőnek ugyanabban a pozícióban, mint az előző beállításnál,és hozzátettem a felszereléshez egy 1x3-as csíkalakú szoftboxot ráccsal, amelya modell hátára nézett a jobb oldala felől. Ez az új világítási egység nagyonkoncentrált, de finom, kiemelkedő csúcsfényt hozott létre a test oldalán,kiemelve a hajat és a felsőt, és éteri érzést teremtve. A fehér bolyboardot eltávolítottam,mert az újonnan elhelyezett hátsó fény szembenézett volna vele, ami talán túlsok visszavert fényt eredményezett volna.5. beállítás Az ötödik beállítás jelentette a legnagyobb változást éskihívást, mivel a főfény a különböző méretű és formájú szoftboxok helyettezúttal egy fehér beauty dish lett, ami teljesen más színt ad, mint egy szoftbox.A beauty dish hatásának enyhítésére úgy döntöttem, hogy kagylóhéjszerű összeállításbanfogom használni: fent a beauty dish, alul pedig egy 2x3 szoftbox, mindkettő a modellarca felé mutat. A beauty dishre ráhúztam egy diffúzorsapkát, és kissé eltoltamaz egyik oldal felé, hogy ezzel is lágyítsam a fényét. Mivel a beauty dishsokkal kevesebb fényt juttatott át a háttérre, mint az előző fényformálók, egy3x3 szoftboxot is tettem a modell háta mögé, feléje fordítva. Ezzel azt akartamelérni, hogy a háttér tónusa állandó maradjon a felvétel során. Ez anégyszögletes szoftbox elegendő fényt bocsátott ki ahhoz, hogy a háttér nagyrészét egyenletesen megvilágítsa.6. beállítás Az utolsó beállításhoz megtartottam a fehér színű beautydish és a 2x3 szoftbox kombóját az előző beállításból, a háttérvilágítássalegyütt, de hozzáadtam egy kis RFi Softbox 1,3x2-at a modell jobb oldalán, kicsivelmögötte. Ez az enyhén nagyobb teljesítményű egység gyönyörű csúcsfényt varázsolta modell hajára és arcába. Ez volt a nap legösszetettebb beállítása, de egybena kedvencem is.Modell: Tamina ZakrzewskiSmink: Christabel DraffinHaj: Eiji SatoRuha: Patrice HallKöröm: Roxanne CampbellA fényképész asszisztense: Jessica GatesStúdió: Huddle StudiosVideó: Richard Wakefield A fényképész: RossellaVanonrvanonphotography.com A felszerelés4 × Profoto D21 × RFi Softbox 5´Octa1 × RFi Softbox 3x3’1 × RFi Softbox 2x3’1 × RFi Softbox 1x3’1 × RFi Softgrid 50 1x3’1 × RFi Softbox 1,3x2’1 × Softlight Reflector White1 × Diffuser for Softlight Reflector1 × Air Remote TTL-C Az eredeti cikk szerzője: Rossella Vanon
Hozzászólás írása