Vásároljon online vagy hívja a +36-1-808-9888-as telefonszámot!
Üdvözöljük oldalunkon! Szeretne bejelentkezni?

Miért kell(ene) minden fotósnak fénymérő?

2017.10.11. 16:19
Címkék: fénymérő
Szerző: Noémi

Hogyan könnyíti meg a fénymérő a fotósok mindennapi életét? Spencer Lookabaugh saját tapasztalatairól ír a TEDx portré fotósorozata kapcsán.


Bár nem első alkalommal használtam, nemrégiben, amikor a TEDx számára készítettem egy fotósorozatot az Ohio Állami Egyetemen rájöttem, hogy mennyire megkönnyíti a munkámat a fénymérő. Szinte minden időmben, amikor fényképezőgépet vettem a kezembe, portré fotózással foglalkoztam. Ennek az időnek a nagy részében vakut használtam. Kezdésként lőttem pár képet, miközben változtattam a rekeszt és a fényerőt, valamint a fényforrás elhelyezkedését, egészen addig, amíg elértem a várt eredményt. Amatőrként ez a megoldás remekül bevált. De amikor úgy döntöttem, hogy a fényképezést választom hivatásomnak, és elkezdtem kiépíteni az ügyfélkörömet, ez a módszer nem bizonyult elég hatékonynak, így be kellett szereznem egy olyan eszközt, amire sose gondoltam, hogy egyszer szükségem lesz.

Íme, a lezajlott forgatókönyv: TEDx felkért, hogy készítsek el egy portré sorozatot a marketinges anyagukhoz, amely illik a borongós, ugyanakkor élénk színezetű témájukhoz. A színséma lényegében a feketére, kékre, lilára és fehérre épült. Volt egy határozott elképzelésünk, melynek keretében a fényforráshoz kék szűrőt illesztettünk és a fekete hátteret használtuk, hogy végeredményben sötét, kontrasztos portrékat kapjunk. Amint a koncepció megszületett, a stúdiómban hozzáláttam, hogy élesben is kipróbáljam egy modellen. Nem volt egy túlbonyolított megvilágítási séma, de többször is be kellett állítani, mivel a konferencia résztvevői nem ugyanazon a helyen, ugyanabban az időben fognak állni. Ennél a pontnál vált kulcsfontosságúvá a fénymérés. A stúdióban a kezdeti képeknél beállítottam a modellt a háttér elé, majd beállítottam a főfényt, mely jelen esetben egy Westcott 7-es ernyő volt, melyet egy diffúzoron kertesztül egy Alien Bee 800 vakuval használtam f/4-es rekeszértékre állítottam a blendét, mivel szerettem volna kis mélységélességet elérni, de nem olyan mértékben, hogy csupán a szempillákon legyen a fókusz. Ezután következett a kék fény alkalmazása. Ehhez egy Nikon SB-800-as vakut állítottam be a kamera mögé, fölé, és 45 fokos szögben lefelé megdöntve. A MagMod lapkát hozzáragasztottam a vakuhoz fekete szigetelőszalaggal (sajnos nem találtam a lapka tartót, mivel egy ideje már csak nagyon ritkán használok vakut). Ismét beállítottam f/4-re a blendét, a modell feje mellett, ahol a fény fog felvillanni. Minden készen áll? Közel sem.


A fények nem voltak teljes összhangban, de ezt egyszerűen úgy oldottam meg, hogy az Alien Bee erősségét lejjebb állítottam f/2.8-as beállításhoz. Ennek köszönhetően a kék fény sokkal dominánsabban érvényesült, ugyanakkor az előadók arcának részletei sem vesztek el. Ezután baloldalról egy fehér hungarocell lappal lágyítottam az árnyékokat és visszavertem egy kevés kék fényt az arcra. Nem mértem pontosan ki, de a körülbelül fél méterre raktam a hungarocellt a modellek arcától. Ezzel a lépéssel zárult a tesztfotózás.




A TEDx-nek tetszett a végeredmény, és rábólintottak a fotósorozat elkészítésére. Mint ahogyan a tavalyi közös munkánk során, most is azt terveztem, hogy a konferencián is ki fogom rakni a képekből készült printeket. A TEDx hozzájárult, hogy egy másik beállítást is összerakjak a fotózás alatt, amivel megismétlem majd a képsorozatot. Ez természetesen azt jelentette, hogy több időt kellett szánnom az előadókra és az előkészületekre is. Amikor ezt az időt szerettem volna minimálisra csökkenteni, az előkészítésen és a mérésen tudtam egy kis időt nyerni. Tudtam, hogy egyszerű fehér hátteret szeretnék a képekhez és egyetlen fényforrást, amely az előadóra irányul. Ezért a fotózásra magammal vittem egy hátteret, egy egészen halvány bézs színűt, mivel nem volt kéznél hófehér hátterem. Miután felállítottam, elhelyeztem egy Profoto Pro-8a generátort mindkét oldalon egy-egy fejjel. A háttérnél a fénymérővel f/8-ra mértem. Amint egységesen f/8-at mértem a háttér azon részén, amely a képen látszani fog, mindkét Prophoto fej elé fekete szivacsdarabot helyeztem, hogy megakadályozzam a fény kiszűrődését, mivel nem szerettem volna semmilyen élfényt. A főfényhez Profoto B1 vakut használtam egy nagy octabox-szal. Ezt körülbelül 180 cm-re állítottam a háttértől, abban a tudatban, hogy a modell körülbelül 120 cm távolságban lesz a háttérhez viszonyítva. f/5.6-ra mértem fényt, azt a szabályt követve, hogy ha hófehér hátteret használnék, éppen egy értékkel a fotózásnál használt rekeszérték fölöttit kellene használnom. Ha ennél alacsonyabb, a háttér szürke lesz, ha magasabb, a beégés következtében csökken a kontraszt mennyisége. Az asszisztens fehér reflektort használt a fényképezőgép bal oldalán és körülbelül f/2.8-3.5-ös értéket mért ki, hogy a fejnek azon az oldalán se vesszenek el a részletek. Az egész beállítás lényegesen kevesebb időt igényelt, amikor fénymérőt használtam, mert nem volt szükség rá, hogy minden egyes kattintás után minden beállítást át kelljen állítanom. Ha megfelelően használod, a fénymérő nem hazudik. A háttérfény és a főfény beállítása kevesebb, mint egy percet vett igénybe.




Miután ezzel elkészültem, felállítottam a fekete hátteret a marketing célú képekhez és a fénymérést követően csupán pár perc alatt elvégeztem a beállításokat. Csak annyit kellett tennem, hogy a rekeszt átállítottam f/5.6-ról f/4-re, amikor a fehér hátteret feketére cseréltem. Mivel fénymérést alkalmaztam, nem csak hihetetlenül gyorssá vált a beállítás, de maga a fotózás is gyorsabb és gördülékenyebb lett. Ezek az emberek nem voltak hozzászokva ahhoz, hogy fotózzák őket, ezért páran egyáltalán nem élvezték ezt. De annak köszönhetően, hogy nem kellett folyton a beállításokkal babrálnom, csak a fókusz élességét ellenőriztem néha, könnyebben tudtam velük kapcsolatot kialakítani, beszélgetni, és mindkét beállításnál kevesebb, mint öt perc alatt elkészítettem a képeket az egyes előadókról.




A történet tanulsága az, hogy használjunk fénymérőt. Két különböző beállítást kialakítani stresszes és ijesztő lehet egy kezdő fotós számára. Képes voltam magabiztosan megjelenni és kivitelezni a fotózást, mert pontosan tudtam, hogy hogyan mérjem ki és rendezzem át a beállításokat. Az utómunkálatok is könnyebbé válnak, mivel nem kell minden egyes képhez egyesével megkeresnem az expozíciós értéket. Mivel egy sorozatként lesznek majd kiállítva, az egységesség kulcsfontosságú.

Végül még két dolgot kell megemlítenem. Először is, olvasd el korábbi írásomat a 2016-os TEDx előadókról készült sorozatról. Az egyik dolog, amit érdemes megfigyelni, hogy a stílus nem egységes, a megvilágítás lényegesen eltér az egyes képeknél. Egyértelműen látszik, hogy sokat fejlődtem ez alatt az egy év alatt fotósként, de az is, hogy mennyit számít a fénymérés az egységes megvilágítás kialakításánál. A korábbi fotók egyikénél sem használtam fénymérőt, ehelyett kattintás után egyből a kijelzőt néztem. Másodszor, a fénymérő nem drága felszerelés. Ruházz be egyre, és takaríts meg időt a beállításoknál, és hamarosan tanúja leszel a látványos fejlődésnek.


Cikk írója és a képek tulajdonosa: Spencer Lookabaugh

Forrás: fstoppers.com/bts/why-every-photographer-should-own-light-meter-164934

  • Vaku ereje 500 W
  • Vaku teljesítménye 500 W
  • Villanási idő 1/19,000s (2Ws) - 1/1,000 (500Ws) s
60 790 Ft
Nettó: 47 866 Ft
653 900 Ft
Nettó: 514 882 Ft
Kérem várjon!