Vásároljon online vagy hívja a +36-1-808-9888-as telefonszámot!
Üdvözöljük oldalunkon! Szeretne bejelentkezni?

Itt a Canon EOS R - gyorselemzés

2018.09.06. 00:11
Címkék: -, r, eos, a, canon, eos r
Szerző: Szalay Gábor

A Nikon bejelentése után két héttel a Canon is bemutatta tükör nélküli rendszerét. Ők is hosszú távra terveznek és egy teljesen új bajonettet fejlesztettek. Immár nyílt a küzdelem a full-frame MILC piac három résztvevője között. Lássuk, hogy a Canon mit vet be.

canon_eos_r

A Canon első tükör nélküli kamerája, a 30 megapixeles EOS R egy teljesen új bajonettel, az RF-csatlakozással érkezett. Voltak olyan pletykák, amelyek szerint a Canon inkább megtartja az EF bajonettet és arra épít tükör nélküli gépet, esetleg olyan új objektívekkel, amelyek hátsó része hátralóg a tükör helyére a kamerába, így fenntarthatná a kompatibilitást a jelenlegi számtalan objektívvel és ki is használhatná a tükör nélküliség előnyeit. Szerencsére nem így tett, mert hurcolhatott volna az elkövetkező évtizedekben egy kompromisszumokkal terhelt régi megoldást. A Canon (és a Nikon is) jól látta meg, hogy mindenképp új csatlakozás kell. A Canon sajtótájékoztatóján el is hangzott, hogy a forradalmi újdonság nem is igazából a kamera, hanem a bajonett. Bár a Canon tükrös EF csatlakozása a Nikon F bajonettjével szemben elegendően nagy átmérőjű volt, az újat mindenképp közel kellett helyezni a szenzorhoz, hogy jóval kevésbé legyen megkötve az optikai mérnökök keze, amikor új objektíveket terveznek. A Canon ezt látványosan demonstrálta a világ első f/2 fényerejű alapzoomjával, az RF 28-70mm f/2L USM-el.


canon eos r


Kompatibilitás

A Canon számára kulcsfontosságú volt, hogy a meglévő felhasználóknak problémamentes átállási lehetőséget adjon az RF rendszerre. A full-frame szegmensben ugyanis a Canon a piacvezető, óriási a beágyazottsága a profik, a profi igényű amatőrök, a hobbisták, a videósok, vloggerek között. A sajtóanyagok szerint az új rendszer a most bejelentett három átalakító bármelyikével változatlan teljesítményt nyújt a régi objektívek használatakor. A Canonnak itt előnye volt, mert tükrös kameráiban már régóta (EOS 70D, 2013) alkalmazza a Dual Pixel AF nevű technológiát. Ez a többi gyártó megoldásához hasonlóan a szenzor pixeleire épített fázisdetektoros élességállító modulokat takar, amelyek élőkép vagy videórögzítés közben is hatékonyan képesek vezérelni az élességállítást. A gyakorlatban is jól használható megoldást így továbbvihették az EOS R-be, amelynek szenzorján elképesztő mennyiségű, 5655 AF-mező van, amelyek ráadásul -6 fényértékig működőképesek (f/1,2-es objektív használata esetén). A kevés fényben való használhatóság kiemelten fontos a tükör nélküli kameráknál, és itt belép egy érdekes, általában kevesebb hangsúlyt kapó szempont is. A tükrös világban a felhasználók megszokták, hogy még egy topkategóriás kamera sem tud élességet állítani olyan kevés fényben, amelyben a keresőben sem látható semmi. Nem is nagyon lenne értelme. Ezzel szemben a tükör nélküli kamerák elektronikus keresőjében, akkor is látható kép, amikor egy tükrös kereső már teljesen sötét – köszönhetően a roppant érzékeny szenzoroknak és az elektronikus erősítésnek. Ha egy tükör nélküli kamerába beépítenek egy ugyanolyan jó AF-rendszert, mint amit a tükrösöknél megszoktak a fotósok, akkor azt fogják tapasztalni, hogy hiába látható keresőben a kép, az AF nem működik. Ez pedig csalódást okoz. Az új kamerák AF-rendszereink így tartani kell a lépést a keresőképpel, ez vezet oda, hogy a Canon (nem profi kategóriás) EOS R kamerája akár tizedannyi fényben is képes élességet állítani, mint tizenöt évvel ezelőtt egy top DSLR. Ne feledjük, egy fényértéknyi lépés az AF-érzkenységnél a fénymennyiség feleződését jelenti.

canon eos r convertet

A Canon remek ötlete volt, hogy nem egy, hanem azonnal három konvertert készített az EF objektívek csatlakoztatásához. Az egyiken semmilyen plusz funkció sincs, a Control Ring Mount Adapter nevűn azonban egy személyre szabható tárcsa található. A harmadik, a leghasznosabb átalakítóban egy szűrőfiók található, amelybe akár polárszűrő, akár változtatható denzitású ND-szűrő helyezhető. Így bármilyen objektívet is használjunk, elegendő egyetlen filterkészlet.


canon eos r


Az objektívkompatibilitásban egyébként nincs megkötés, mivel az EF-csatlakozás is tisztán elektronikus volt, nincs szükség plusz alkatrészekre a régi objektívek használatakor. Működni fognak a jellemzően a nagy telékre épített gombok és funkciók, és működni fog az IS, azaz a képstabilizáló rendszer. Ez pedig fontos pont, különösen, hogy a Sony és a Nikon is szenzormozgatásos stabilizátor mellett tette le a voksot. A Canon azonban fix szenzort épített az EOS R-be. Ez persze nem jelenti azt, hogy ez nem változhat a jövőben, de itt úgy tűnik, hogy jelenleg a másik két gyártónál van az előny. A szenzormozgatásos stabilizátor hiánya elsősorban a kamerájukat univerzális objektívplatformként használó fotósok és videósok számára lehet hátrány. Márpedig az eddigiekben pont a Canon szoktatta rá a felhasználókat (az EF bajonett remek adaptálhatóságával) arra, hogy az idegen – ide értve a vintage – objektíveket is viszonylag szabadon használhassák a tükrös EOS vázakon.


canon eos r grip


A vakuk, a távkioldók és a számtalan jelenlegi EOS kameránál alkalmazott LP-E6N akku remek kompatibilitást nyújt. Egy töltéssel a szabványos CIPA mérési eljárással 350 illetve 370 kép készíthető (EVF illetve LCD használata esetén), az energiatakarékos mód bekapcsolásával ezek 430 és 450-re növekednek. Az opcionális BG-E22 markolat két akkut képes befogadni, ilyenkor a fenti értékek is duplázódnak. A tapasztalatok szerint a haladó fotósok a valóságban a CIPA értékeknél jóval több fotót tudnak készíteni egy töltéssel, de ebben a tekintetben csak majd a részletes teszt ad értékelhető információkat.

Teljesítmény, funkciók  


Az EOS R sorozatfelvételi módban 8 kép/s-ra képes, követő autofókusszal 5 kép/s-ra, élességprioritásos követő módban pedig 3-ra. A puffermemóriába 100 JPEG, 47 RAW vagy 78 C-RAW kép fér. Ez utóbbi egy új nyers formátum, amely jelentősen kisebb fájlméretet ad, mint a hagyományos RAW. Az adattárolásról egy darab SD kártya gondoskodik, ez azonban lehet UHS-II osztályú is. A Nikont Z kamerákat nagyon sok kritika érte az egyetlen kártyahely miatt, de nem is annyira meglepő, hogy a Canon is emellett döntött. Mindkét cég igyekezett az amatőr és a profi világ között egyensúlyozó kamerákat készíteni, erre pedig jó okuk lehetett. Akármilyen nagy múltú cégekről van is szó és akármennyire is kivárták, amíg a tükör nélküli technológia megfelelően kiérlelődik, mégiscsak első generációs termékeket készítettek. Ez nem jelenti azt, hogy akár a Z, akár az R kamera tökéletlen lenne, az azonban biztos, hogy a következő változatokat már sokkal több tapasztalat alapján tudják majd fejleszteni. Valószínűleg mindkét cég a második, vagy harmadik iterációban ér el oda, hogy deklaráltan profi szintű tükör nélküli kamerát dob piacra, azokban pedig biztos, hogy lesz két kártyahely, ami valószínűleg a Canonnál sem az SD lesz. Addig azonban a profik elsődleges választása tükrös marad, az EOS R pedig remek második váz lehet a táskában. 

Az ideális középutas felbontásúnak tűnő 30 megapixeles szenzor egyébként ISO 100 és 40 000 közötti tartományban használható, szükség esetén ez kiterjeszthető ISO 50 és 102 400 értékekig. A kereső felbontása 3,69 millió képpont, a hátoldali képernyő pedig nem csak fel- és lehajtható, hanem ki is forgatható.

Teljesen új kezelőszerv a kereső mellett elhelyezkedő touchpad. A két nyíllal jelölt sávon az ujjunkat húzogatva módosíthatunk paramétereket, az, hogy melyeket, a menü testre szabási lehetőségei közül választhatjuk ki. Célszerűen az önálló kezelőszervet nem kapó ISO vagy fehéregyensúly kerülhet ide. A váz magnéziumötvözet és időjárásálló szigetelésű.

Videó

A videózásban hagyományosan erős Canon az EOS R vázban egy nem különösebben erős videós tudást hozott. Bár az eddigi tapasztalatok alapján hatékony Dual Pixel AF működik akár 4K felvétel közben, maga a 4K/30p videó csak a szenzor közepéről olvasódik ki, aki kb. 1,7-szeres fókusztényezőt jelent. A videós így elesik az ultranagy és közepesen nagy látószögek használatától. (Jó hír mégis, hogy a bajonettkonverterre nem csak EF, hanem az APS-C szenzormérethez fejlesztett EF-S objektívek is feltehetők, így egy EF-S ultranagylátóval azért hozható a wide-hatás.) Full-HD felbontásban 60 kép/s érhető el. Bármely felbontás használata esetén a kártyára 8 bites 4:2:0 videó menthető, akár C-Log görbével, a HDMI porton pedig 10 bites 4:2:2 jel is elérhető.


Canon EOS R top


Objektívek

A Canon két presztízsobjektívet és két kétköznapi(bb) darabot jelentett be az új váz mellé. A legtöbb EOS R valószínűleg az RF 24-105 mm-es f/4 IS USM-el fog gazdára találni, mellé valószínűleg sokan választják a 35 mm-es f/1,8-as enyhe nagylátót, amely ráadásul makró is, egyben, igaz nem 1-szeres, hanem 0,5-szörös leképzésig megy el.

A különlegességek közül a legérdekesebb a világelső RF 28-70mm f/2L USM, amelyhez hasonló fényerejű alapzoom nem készült még egyetlen gyártónál sem. A számtalan különleges technikát felvonultató objektívnél a mérettel és a 1430 grammos tömeggel is fizetni kell a nagy fényerőért, és a szűrőmenet is egyedire alakult, 95 mm-es átmérőjűre. A Canon az új bajonetthez egy f/1,2-es 50 mm-est is bejelentett, amelyben 15 lencseelem található 9 csoportban és amely valószínűleg a bokehmágusok egyik kedvenc eszköze lesz. A további objektívfejlesztési tervekről egyelőre nincs információ.

Canon EOS RF lenses

New Kids on the Block

A Canonnal és a Nikonnal együtt immár teljes lett a tükör nélküli mezőny, annak is a haladók és profik számára legérdekesebb full-frame része. Mindkét nagy cég felső-középkategóriás vázakkal jelentkezett, azaz akármennyire is úgy tűnik, egyelőre nem kelnek direkt versenyre a Sony profi gépeivel. Nehéz is, mert a Sony immár a sokadik generációját fejleszti a full-frame A7 kameráinak, míg a Canon és a Nikon most készítettek ilyet először. Úgy tűnik azonban, hogy a Canon (és a Nikon is) rátalált néhány remek megoldásra. A két nagy cégnél van ugyanis a hihetetlenül nagy felhasználóbázis előnye, amely nem csak azért érdekes, mert immár a Canon és a Nikon felhasználók számára is vonzó jövőkép jelent meg, megállítva a lassú elvándorlást, hanem azért is, mert még mindig ez a két cég látja el a világ profi fotósainak döntő többségét kamerákkal és objektívekkel és talán minden más gyártónál jobban tudja, hogy pontosan mit is várnak el a profik, elsősorban ergonómia vagy strapabíróság terén. A profik és az őket ellátó cégek számára a következő érdekes dátum 2020 lesz, amikor Tokióban, a gyártók hazai pályáján olimpiát rendeznek. Egy ilyen eseményre a Canon és a Nikon is előszeretettel jelent be profi vázakat, így nem kizárt, hogy a jelenlegi EOS1D és D5 modellek az utolsó tükrös topkamerák a palettában és hogy két év múlva már a tükör nélküliekkel folytatódik a profi széria. Azonban addig még sok minden történik, már csak azért is, mert úgy hírlik, hogy van még egy jelentkező a tükör nélküli full-frame csapatba, mégpedig a Panasonic. Akárhogy is legyen, a Canon az EOS R kamerával és a hozzá tartozó négy objektívvel letette a maga induló lapját, és nem is alacsony lapot. Amint hozzájutunk az első példányok egyikéhez, részletesen is kipróbáljuk!

Kérem várjon!