Vásároljon online vagy hívja a +36-1-808-9888-as telefonszámot!
Üdvözöljük oldalunkon! Szeretne bejelentkezni?

Fujifilm X-T3 - űrugrás

2018.11.01. 23:10
Címkék: fujifilm, fujifilm x-t3
Szerző: Szalay Gábor

Ha kívülről nézzük, szinte ugyanazt látjuk, mint ha egy X-T2-t néznénk, belül azonban ugrásszerű a változás: a Fujifilm X-T3 a kategória legjobb videós teljesítményét hozza, az autofókusz pedig meglepően hatékony.



Ami jó, azt nem kell megjavítani - gondolták a Fujifilmnél és meghagyták az X-T2-nél jól bevált kezelőfelületet a dedikált tárcsákkal, a sok fizikai kezelőszervvel és a remek testreszabhatósággal. Persze szinte mindenhez hozzányúltak, de csak egy egészen kicsit, hogy a megszokott tárcsák még kényelmesebbek legyenek. Maradt az időjárásálló magnéziumötvözet váz, a dupla SDXC kártyafoglalat is. Azt is gondolhatták, hogy amiben haladni illik a korral, azzal haladnak is, például az elektronikus kereső felbontását 3,69 millió képpontosra növelték és a hátoldali képernyő érintésérzékeny lett. Legfőképpen azonban azt gondolták, hogy az X-T2 legtöbbet emlegetett gyengeségét, a vetélytársakhoz képest közepesnek mondható AF-rendszert nem csak hogy szintre hozzák, de jócskán a szint fölé is emelik. Mint ahogy a korrekt, de inkább átlagosnak mondható videós tulajdonságok helyett is topkategóriás videófunkciót építenek az X-T3-ba. Ezek a fejlesztések pedig olyan jól sikerültek, hogy ma aligha van az X-T3-nál univerzálisabb APS-C kamera a piacon. fujifilm x-t3

Új rendszerek
Az újdonságok egyik kulcsa a teljesen új szenzor. Az X-T2 24 megapixeles FSI (Front Side Illumination) érzékelőjét egy 26 megapixeles BSI (Back Side Illumination) szenzorra cserélték, amelynek az alapérzékenységes ISO 200 helyett ISO 160. Az eltérő felépítés és a kisebb alapérzékenység egy leheletnyivel jobb zajszinteket jelent. Az igazi előrelépés azonban a kiolvasási sebességben van, amely nem csak a 20 kép/s-os sorozatfelvételt teszi lehetővé hanem azt is, hogy ez alatt folyamatos legyen a követő autofókusz. Azaz a szenzorra integrált, a képmező szinte telje felületét kitöltő 425 AF-mérőmező kiolvasása is sokkal gyorsabb lett, mint ahogy a háttérben dolgozó processzor teljesítménye is jelentősen növekedett. Ráadásul 1,25-szörös crop módban akár 30 kép/s-ra is növelhető a sorozatfelvétel gyorsasága, ami kiemelkedő teljesítmény. (Mechanikus zárral 11 kép/s érhető el.) A gyorsulás leginkább az autofókuszon látszik meg, akár egyszeres, akár folyamatos, akár arcfelismerős módot használunk, jelentős az előrelépés az elődhöz képest. Itt valóban látványos az X-T3 teljesítménye, az élességállító rendszer sokkal pontosabban és fürgébben követi a képmezőben az arcot, mint az X-T2-é.   fujifilm x-t3

Új funkciók
A fotós funkciók között érdekes újdonság az éjszakai üzemmód. Lehet, hogy kevesek fogják használni, akik azonban igen, azok nagyon fogják szeretni. A képernyőbeállítások között ugyanis kiválasztható, hogy a kijelző minden menüje és opciója fekete és szürke alapon halvány pirossal jelenjen meg, ami nem csak az asztrofotósoknak jöhet jól, hanem például színházi vagy koncertfotósoknak is. Szintén újdonság a nagyított megjelenítés, amelynél az expozíciós adatok és a fontos beállítások nagyobb karakterekkel jelennek meg a keresőben és a képernyőn. Teljesen új Sportkereső mód, amelynél a képmező kisebb, középső területe vesz csak rész a képkészítésben (1,25-szörös crop), de a keresőben a teljes kép látszik, a croppolt terület megjelölésével, így gyorsan mozgó, az irányát gyakran változtató témák jobban követhetők és jobban a keretben tarthatók. Ráadásul a sorozatfelvételek alatt nem tűnik el a keresőkép, még a 30 kép/s-os sebességnél is követhető a keresőben a téma mozgása. fujifilm x-t3

Videó
A legtöbb újdonság a videós módokban érkezett. A legfontosabb jellemző, hogy az X-T3 képes a szenzor teljes szélességéből kiolvasott, túlmintavételezett 4K kockák rögzítésére 30 kép/s-al, 400 Mbps bitrátával. Akár a minden egyes kocka tartalmát egyenként rögzítő All-i mód is választható. Ha azonban az ilyenkor nyújtott 4:2:0 színmintavételezés is kevés lenne, akkor a a HDMI kimeneten hozzáférhetünk a 4:2:2 jelhez is. Van azonban 4K-60p is, igaz 1,18-as croppal, felfelé lépkedve a képismétlési sebességben 120p a maximum full-HD felbontásban, 1,29-szeres croppal. Van természetesen zebracsíkozás és a focus peaking, nem olyan természetes azonban, hogy van time code rögzítés is. Ötletes megoldás a teljesen új csendes vezérlő mód, amellyel a felvétel alatt minden expozíciós beállítást az érintőképernyőről végezhetünk el, így a tárcsák kattogása nem hallatszik bele a felvétel hangjába. Az állóképeshez hasonlóan a videós AF is igencsak jól használható, számtalan beállítással szabható testre az érzékenysége és működése, sőt az állítás sebessége is korlátozható, így ugrásszerű váltások helyett látványos átélezéseket is létrehozhatunk. A 4K videófelvételek részletgazdagsága a túlmintavételezésnek köszönhetően remek, a Fujifilm filmszimulációs módjai nagyon sok helyzetben nyújtanak közvetlen megoldást, de rendelkezésre áll az F-Log mód is, amelynél utómunkára optimalizált gradációjú nyersanyagot rögzíthetünk. A képszenzor gyors kiolvasása nem csak az fps-ben jön jól, hanem a rolling shutter effektus csökkentésében is. A gyorsan mozgó témák torzulása így jóval kisebb mint az X-T2-nél.

Autofókusz és más funkciók
Érdemes kicsit közelebbről is megvizsgálni az autofókusz rendszert. Alapvetően három működési mód választható ki, egymezős, amelyben egyetlen mérőmezőt tologathatunk, zóna, amelyben egy nagyobb zónát használhatunk és a széles mezős követő. A legtöbb témához a zóna mód az ideális, a kamera a zónán belül szinte azonnal megtalálja az élességet, amelyet az AF-S/C beállítástól függően rögzít, vagy ha elmozdul, a térben előre vagy hátra, akkor követ. A mozgó témáknál a széles mezős követő mód roppant hatékonyan tartja folyamatosan a fókuszban a témát, mozogjon az akár a képmezőben jobbra vagy balra, illetve a térben előre vagy hátra. Még gyorsan mozgó autóknál is hatékony volt a követés, illetve közeli gyalogosok vagy futók sebességét is szinte teljes megbízhatósággal le tudta követni. Ez látványosan jobb eredmény, mint amit az X-T2 nyújtott. Az arcfelismerő rendszer bekapcsolásával a kamera azonnal felismeri és követi a képen lévő arcot és csak nagyon ritkán veszíti el azt. Sajnos több arc esetén nem lehet kapcsolgatni hogy melyiket kövesse folyamatosan. Mozgó témáknál AF-C módban egészen egyedi személyre szabási lehetőséget kapunk. Megadhatjuk a követés érzékenységét, azaz azt, hogy a téma mekkora elmozdulása esetén kezdjen átfókuszálni. Ez célszerűen azt jelenti, hogy ha például úgy követünk a kamerával egy témát, hogy az előtérben néha feltűnik valami (pl. oszlop, másik személy) akkor találunk olyan beállítást, amelynél a kamera nem kezd azonnal átfókuszálni a zavaró dologra, hanem kivár egy kicsit és amikor visszakapja a valódi, távoli témát, akkor folytatja annak a követését. A követés sebességét, illetve a zónában az adott mező kiválasztási érzékenységét szintén magunk állíthatjuk - persze csak ha szükséges. Ez egyébként jellemző a Fujifilmre, több olyan dologban is inkább a felhasználóra bízza a döntés lehetőségét, amelyekben más gyártók általában nem. Ilyen például a boost mode is. Alaphelyzetben a menüben, vertikális markolat esetén dedikált kapcsolón találjuk meg ezt az opciót, amellyel szó szerint magasabb sebességre kapcsolhatunk. Ilyenkor a kereső képismétlése 60-ról 100 fps-re nő, gyorsul kicsit az élességállítás és csökken a zárkioldási késés. Cserébe növekszik az energia felvétel, de hát valamit valamiért. fujifilm x-t3

Képminőség
A képminőség alacsony ISO-n kompromisszummentes, az X-Trans szenzor jóval kevésbé hajlamos a moiréjelenségre, mint a hagyományos társai, a JPEG motor a Fujifilm jól használható filmszimulációs módjaival remek képeket ad. Bár minden szabályozható, az alapértelmezett színkezelést és élesítést jól találták el. Az igazi lehetőségek azonban a RAW feldolgozás során nyílnak meg. Mostantól kezdve a Fujifilm kamerék hivatalos RAW konvertere a Capture One Express Fujifilm, amely ingyenesen letölthető és az összes Fujifilm kamera nyers állományait konvertálja. A szokásostól eltérő szűrőmintázat miatt ezzel kicsivel jobb eredmény érhető el, mint a többi RAW konverterrel. (Az igazán feketeöves Fujifilm-felhasználók eddig sem a Lightroom vagy a RawTherapee beépített de-mosaic eljárást használták, hanem az Irident X-Transformer-t, amely elvégezte az X-Trans fájlok interpolálását, majd DNG-be mentette az eredmény, amellyel már bármiben tovább lehetett dolgozni.) Természetesen továbbra is rendelkezésre áll a Fujifilm X-RAW Studio, amelynek segítségével a számítógéphez csatlakoztatott kamerával végeztethetjük el a konvertálást. Ilyenkor a csak a kamerában is megtalálható beállításokat használhatjuk, cserébe még egy gyenge hardveren is villámgyors a konverzió. Magas érzékenységeken már látható az APS-C szenzorméret kis hátránya a full-frame-hez képest, a zajkülönbség azonban kimerül egy-, maximum másfél ISO lépésnyiben (a jelenlegi topligás full-frame kamerákhoz hasonlítva), ami egyáltalán nem számít drámai különbségnek. fujifilm x-t3

Verdikt
Kicsit körülnézve az APS-C szenzoros tükör nélküli kamerák piacán nem kérdéses, hogy az X-T3-nál jelenleg nincs jobb. Videóban, sorozatfelvételi sebességben és felbontásban  még a D500-at is lehagyja, pedig az számos tekintetben etalonnak számít. Kicsit furcsa, de valószínűleg átmeneti helyzet, hogy az elvileg egyel feljebbi kategóriás Fujifilm X-H1-hez képest is többet kapunk szinte mindenben, kivéve persze az X-H1 kulcsjellemzőjét, a beépített szenzormozgatásos stabilizátort. Most, hogy a remek kezelőfelület, a jó képminőség, a masszív és szigetelt váz, valamint a remek objektívellátottság mellé megérkezett az ütőképes AF és a topkategóriába sorolható videó is, az X-T3 szinte minden felhasználásra ajánlható. És itt most a minden alatt arra gondolok, hogy alkalmas az egyik nap videós gépnek, a másik nap természetfotós kamerának, a harmadik nap mozgó témákhoz, a negyedik nap pedig portrézásra. A kamera árát is jó helyre lőtték, egy sokcélúan használható, profi szolgáltatásokat felvonultató kameravázért nem sok az 530 000 forintos induló ár.

Akiknek ajánljuk

  • akik egy sokcélú kamerát keresnek
  • akik szeretik a hagyományos kezelőfelületet
  • akik az ideális egyensúlyt keresik a felszerelés mérete és a képminőség között
  • akik profi vázfelépítést várnak el egy kamerától
  • akiknek fontos a topkategóriás videófunkció
  • akiknek számít a nagyon jó ár/tudás arány
  • akik sokat fotóznak mozgó témákat
  • többek között utcai fotósoknak, színházi fotósoknak, utazó fotósoknak

Akiknek mást ajánlunk helyette

  • műtermi fotósoknak, akiknek nagy felbontás kell
  • akik a kis mélységélesség bűvöletében élnek
  • akik sokat dolgoznak extrém rossz megvilágításban
  • akik zsebméretben keresik a jó képminőséget
664 900 Ft
Nettó: 523 543 Ft
Kérem várjon!