Vásároljon online vagy hívja a +36-1-808-9888-as telefonszámot!
Üdvözöljük oldalunkon! Szeretne bejelentkezni?

Kisebb vagy nagyobb? Fujifilm GFX 50R

2019.02.05. 11:35
Címkék: fujifilm, gfx 50r
Szerző: Szalay Gábor

A Fujifilm elkészítette GFX 50S kamerájának kisebb változatát. Ezúttal egy klasszikus távmérős gép bőrébe bújtatták bele az 50 megapixeles középformátumú szenzort és a hozzá tartozó rendszereket.
Fujifilm GFX-50RA Fujifilm a 2016 őszén bejelentett GFX 50S kamerával lépett be a középformátumú világba, a kezdés pedig egyből hatásosra sikerült. A 33x44 mm-es 50 megapixeles szenzor köré épített kameraváz legfontosabb jellemzője a remek képminőség mellett az volt, hogy szinte minden kezelőszerve ismerősnek tűnt azoknak a fotósoknak, akik használtak már valaha cserélhető objektíves kamerát, pláne azoknak, akik Fujifilmet. A cég alapos gondossággal hozta közel – kezelhetőségben és árban is – a középformátumú fotózást azokhoz a felhasználókhoz, akik korábban full-frame DSLR-el vagy tükör nélküli kamerával fotóztak, de szerettek volna feljebb lépni. Ennek a törekvésnek a következő lépése a GFX 50R, amely kisebb méretű vázban nyújtja a GFX 50S szinte minden szolgáltatását, kedvezőbb ár mellett. A kisebb méret persze relatív. Bár tesztalanyunk első ránézésre a cég APS-C méretű rangefinder-style, azaz távmérős stílusú kameráira hasonlít, azoknál természetesen jóval nagyobb és nehezebb is. A GFX 50R-hez, vagy más középformátumú kamerákhoz képest azonban kisebb és könnyebb. Sőt! Nem lényegesen nagyobb, mint egy Nikon D850 vagy egy Canon EOS 5Ds és mindkét kameránál könnyebb is. Ez a méret és tömeg már bőven lehetővé teszi, hogy a kamerát, mondjuk egy fix alapobjetkívvel egy kisebb táskában kényelmesen magunkkal vigyük bárhova, vagy ha kell, akkor kézben lóbáljuk illetve a nyakunkba akasszuk. Anélkül persze, hogy kényelmetlen lenne. Ez merőben új érzés a középformátumú világban és jelentősen kitágítja a lehetőségeket például azon utazó fotósok számára, akik szívük szerint mindig középformátumra fotóznának, de az eddig elérhető kamerákat túl nagynak és nehéznek találták a feladatra. A kisebb méret és tömeg persze minden szituációban jól jön, ki ne szeretne ugyanis könnyebb kamerával végigfotózni egy hosszú sessiont?
Fujifilm GFX-50R

Újdonságok
A legfontosabb és legszembetűnőbb változások a vázat és a kezelőszerveket érintik. A Fujifilm száműzte az ISO tárcsát a kamera tetejéről, helyette egy expozíciókorrekciós tárcsát kapunk a jobb oldalon. Nincs információs LCD sem felül, de a korrekciós tárcsának, az időtárcsának és a skálázott rekeszgyűrűvel ellátott objektíveknek köszönhetően még kikapcsolt állapotban is egy szempillantással felmérhető, hogy mit fog csinálni a kamera ha megemeljük és fotózunk vele, ami remek dolog. Az első vezérlőtárcsa az exponáló gomb köré került, alapértelmezett funkciója az ISO állítás, a bekapcsolás pedig egy külön kis karral történik. Az egyik legfontosabb változás, hogy a hátoldalon nem találjuk meg a hagyományos négyirányú gombot, így a menük kezelésére az AF-mezők tologatására szolgáló joystickot használhatjuk. Ez eleinte megszokást igényel, de utána már ugyanolyan jól, vagy még talán még gyorsabban is használható, mint a négyirányú gomb. Az AF-mód kapcsolója jobban kézre esik, mint a GFX 50S-nél, szabadon programozható gombokból pedig itt sem szenvedünk hiányt. A vázon összesen öt jelöletlen gomb van, mindegyeikhez egy 45 elemet tartalmazó listából választható funkció, pluszként a felül található Drive gomb is átprogramozható és négy plusz funkció rendelhető az érintőképernyő négy irányba való húzásához is. A GFX 50R esetében nem találunk dedikált fülhallgató és mikrofoncsatlakozót, menekülőútként azonban a távkioldó csatlakozója mikrofonbemenetként is használható. Jó hír, hogy az USB Micro-B aljzatot lecserélték egy Type-C-re. Az USB és a tápcsatlakozó furcsa módon a kamera alján, egy kis ajtó mögött található, ez okozhat némi kényelmetlenséget, ha a kamerát például az asztalra szeretnénk tenni és pont alulról lógnak ki belőle a kábelek. A fentieken kívül van micro HDMI és vakuszinkron csatlakozó is, portrémarkolat azonban nem készült ehhez a modellhez. A GFX 50S minden irányba hajtogatható képernyője helyett itt egy 90 fokban fel, és 45 fokban lehajthatót kapunk, ami a legtöbb fotós feladatra elegendő. A méret és a tömegcsökkentés következtében itt természetesen szó sem lehet levehető vagy mozgatható keresőről, van azonban beépített. Szerencsére a felbontás maradt 3,7 millió pixel, az optikai rendszer nagyítása azonban csökkent valamelyest. A kereső ennek ellenére is kellemesen nagynak látszódik és jól használható. Újdonság még a Bluetooth csatoló, amely alacsony energiafelhasználás mellett teszi lehetővé, hogy távkioldónak használjuk a mobilunkat – ez a lényegesebbik újdonság, másrészt segít a WiFi kapcsoalt felépítésében.

Fujifilm GFX-50R

További jellemzők
A GFX 50R 50 megapixeles érzékelője és képfeldolgozó rendszere változtatás nélkül került át a GFX 50S-ből. Ez egyrészt azt jelenti, hogy továbbra is elképesztően alacsony zajszinteket kapunk, amihez természetesen az ISO 100-as alapérzékenységet kell választanunk. Maradt azonban a maximum 3 kép/s-os sorozatfelvétel és a kizárólag kontrasztérzékelésre épülő autofókusz. Az automatikus élességállítás sebessége elmarad a jobb full-frame szenzoros tükör nélküli kamerákban megszokottaktól, de így is sokkal gyorsabb és rugalmasabb, mint bármi, amit eddig középformátumú kamerába építettek – kivétel természetesen a testvérmodell. A 425 pont mindegyikét választhatjuk a hátoldali joystick vagy az érintőképernyő segítségével, szabadon méretezhetjük a mérési területet is, van széles mérőmező is. A hátoldali kapcsolóval közvetlenül választható a követő AF is, habár ez nem a kamera erőssége. Hasonló módon a kis kontrasztú és sötét motívumok is kifognak rajta. Átlagos vagy jó fényviszonyok között, például nappal, külső térben, azonban jól használható és igencsak pontos. Jó a szemérzékelő és- követő mód, így a szokásosnál kisebb mélységélesség mellett is pontosan áll be az élesség a portréalanyra, de az, hogy az algoritmus melyik szemre helyezze a fókuszmezőt, csak a menüből állítható. Sokkal célszerűbb lenne, ha például a hátoldali joystickkal váltogathatnánk a szemek között.

Fujifilm GFX-50R

Ergonómia, kezelés
Az új váz időjárásálló szigetelésű és igencsak masszívnak tűnik. Habár elöl a kiemelkedő markolat nem nagy, maga a gép elég vaskos ahhoz, hogy kényelmesen és biztonságosan lehessen fogni. Talán a markolat lehetett volna kicsivel magasabb, több helyet adva alul a kisujjunknak. A hátsó ujjtámasz azonban nagyon kényelmes. A tárcsák jól használhatók, a hátsó meg is nyomható, amihez remekül társítható a képnagyítás funkciója, így akár élőkép, akár visszajátszás esetén egy lenyomással a kívánt nagyításra, akár 100%-ra ugorhatunk, majd szintén a tárcsával változtathatjuk is a nagyítás mértékét, ha szükséges. A szabadon programozható gombok kicsit mélyen ülnek és nem túl konkrét a nyomáspontjuk, ez nem okoz nagy problémát, de mintha a GFX 50S-nél kicsivel kényelmesebbek lettek volna. A kezelési filozófiában és a menürendszerben a kamera a jól bevált megoldást hozza. A Q gombra egy 16 opcióból álló gyorsmenü jelenik meg a képernyőn, ide kedvünk szerint válogathatjuk össze azokat a beállításokat, amelyeket gyakran módosítunk. Mivel elég nagy a képernyő, a Q menü jól használható érintős módon is. Bár sokan lehetnek, akik nem annyira szeretik a tármérős gépekre jellemző konstrukciót és inkább a hagyományos DSLR-szerű felépítést preferálnák, a GFX 50R kezelésében és használatában nincs semmi, ami nehézkes vagy bonyolult lenne.

Fujifilm GFX-50R

Bővülő rendszer
A GFX rendszerhez 2018 végéig összesen hét objektívet és egy telekonvertert jelentettek be, 23-től egészen 250 mm-ig fedve le a tartományt (kb. 18-200 mm-nek megfelelő értékek). A Fujifilm objektívfejlesztési roadmapje 2019-re egy 100-200 mm-es f/5,6-os zoomot és egy 50 mm-es f/3,5-ös pancake objektívet irányoz elő. A 100-200-as zoom 2019. januárjában meg is érkezett, a GFX 50R vásárlóknak azonban sokkal érdekesebb lehet az 50 mm-es pancake, ami még az év folyamán várható. A Fujifilm a 2018-as Photokinán bemutatta az 50 mm-esének prototípusát. Eszerint ez egy szokatlanul kicsi alapobjetkív lehet, ráadásul 40 mm-es ekvivalens gyújtótávolsága igazán univerzális eszközzé teheti. A kis méretű váz és a kis méretű objektív párosításával pedig olyan felszerelés rakható össze, amely valószínűleg hordozhatóság/képminőség arányban megver bármit, ami ma található a piacon. Nem is beszélve arról, hogy 2019-ben érkezik a Fujifilm 100 megapixeles GFX kamerája is, amivel együtt már a vázak között is kialakul a választási lehetőség, aki pedig ebbe a rendszerbe invesztál, annak ideális páros lehet egy nagy, 100 megapixeles váz a műterembe és egy jól hordozható 50 megapixeles a szabadba.

Fujifilm GFX-50R

Verdikt
Az 50 megapixeles képek minősége kifogástalan, csak úgy, mint a GFX 50S esetében. Az ISO 100-as alapérzékenységen gyakorlatilag zajmentes képet és rengeteg dinamikatartalékot kapunk. Ez bőséges korrekciós lehetőséget nyújt, elsősorban az árnyékok felhúzásához. Így a fotózás során jobban figyelhetünk a csúcsfényekre, esetenként jelentősen is alulexponálva a kép egyes részleteit, tudva, hogy az utómunka során nem kell tartani a sötét részek világosításakor megjelenő zajosodástól. Remek a kamera beépített JPEG-motorja, így nem ördögtől való, ha közvetlenül a gépben készített JPEG-eket használjuk fel. A Fujifilm a GFX kameráival sikeresen rombolja le a középformátumhoz kapcsolódó sztereotípiákat, még akkor is, ha a kamerasorozatába nem az elérhető legnagyobb, hanem az egy lépéssel kisebb, 33x44 mm-es szenzort építi. A GFX 50R pedig mindennél jobban demonstrálja azt, hogy ha túl szeretnénk lépni a full-frame világban elérhető képminőségen, akkor azt nem csak tízmillió forint fölötti, háromkilós és nehezen kezelhető kamerákkal tehetjük meg.

Akiknek ajánljuk
Akik a legjobb középutat keresik a hordozhatóság és a képminőség között
Akik szeretik a kivételesen részletgazdag képeket
Sokat utazó természetfotósoknak
Akik ugyanazzal a kamerával szeretnek dolgozni a műteremben és a szabadban is
Portréfotósoknak, akik kedvelik a dinamikus munkát
Akik később tovább szeretnének lépni a 100 megapixeles felbontás felé

Akiknek mást ajánlunk helyette
Akik gyorsan mozgó témákat fotóznak
Akik gyakran fotóznak kevés fényben, autofókusszal
Akiknek a felszerelés kis mérete fontosabb, mint a képminőség
Akik gyakran használnak extrém gyújtótávolságokat
Akik kedvelik a nagy méretű, nagy markolatos vázaka


 


  • Felbontás 51,4 megapixel
  • Zársebesség Mechanikus 1/4000 s, Elektronikus 1/16000 s
1 599 000 Ft
Nettó: 1 259 055 Ft
Kérem várjon!