A mai napon Mátyássy Jónás az interjúalanyom. Jónás fő profilja a divat és reklámfotózás. Koncepcióinál látványos szerepet játszanak az egyéni, megkülönböztethető, geometrikus formák. Rendkívül fontos számára az egyéniség sugárzása, határozottság, céltudatosság, bátorság, játékosság, lazaság, elegancia és a művészet iránti érzékenység kifejezése. Tartsatok velem és ismerjétek meg Jónás egyedi világát!<br><br><br>Alexander Wang divattervező mellett gyakornokoskodtál. Milyen élményekkel gazdagodtál ez idő alatt? <br>Még az egyetemi éveim alatt (MOME) kerültem be egy ösztöndíjprogramba (HAESF), amellyel egy teljes évet dolgozhattam New Yorkban, Alexander Wang-nál. Igyekeztem minél több területen dolgozni a cégen belül, hogy megismerjem a felépítését, működését. Alapvetően a marketing osztályon dolgoztam, de párhuzamosan a dizájner részlegen és különböző művészeti részlegeken is foglalkoztattak. Rengeteget tanultam. Ezt a tudást kamatoztatom feleségemmel, Darányi Piroval közös ékszermárkánk (piroskanna.com) menedzselésénél.<br><br><br><br><br>Mestermunkádként egy induló ékszermárka a PIROSKANNA kampányfotóit készítetted. Miképpen alakítottad ki a koncepciót? <br><br>A MOME diplomámnál a szakdolgozatom és a mestermunkám is az induló márkánk arculatával, marketingstratégiájával foglalkozott. A kampányfotózás ennek volt egy kiemelt eleme, aminek illeszkednie kellett a brandet meghatározó kritériumokhoz. Ilyen volt például az elképzelt vásárlók ízlésvilága, a márka pozicionálása, de persze az is fontos volt, hogy a végén izgalmas kép szülessen, amely felkelti az elérni kívánt nézők figyelmét. A PIROSKANNA idén volt öt éves, időközben sokat alakult, de az akkori alapok még mindig érvényesek. <br><br><br><br><br>Rendkívül egyediek az általad készített képek. Mi vagy ki inspirál téged az egyes alkotások során? <br>Sok fotós és képzőművész munkáját tanulmányozom. Emellett minél több inspirációs hatást igyekszem találni a mindennapokban. Hangulatokat, fényeket, tárgyakat, növényeket figyelek meg, és mindezt igyekszem beépíteni a fotózások koncepciójába. <br><br><br><br><br>Hogyan valósítod meg a kreatív koncepcióidat? Van kedvenc fotós témád?<br><br>A divattal, ékszerekkel kapcsolatos reklámok a kedvenceim, de mindig az érdekel, hogy az adott megrendelőnek a lehető legmegfelelőbb munkát készítsem el. Amennyi inspirációt, információt csak lehet, összegyűjtök az adott feladattal kapcsolatban, utána pedig terveket rajzolok. Ezeket beszélem át a megrendelőkkel, és finomítom az ő elképzeléseiket figyelembe véve.<br><br><br>Hogyan lehet jó „reklámfotót” készíteni? Milyen előkészületeket igényelnek? Mennyire kell előre tervezni a beállításokat? <br>A fotózás kimenetele alapvetően az előkészületeknél dől el. De amellett, hogy a koncepciót, a kellékeket, stábot előkészíti az ember, mentálisan is fel kell rá készülni. A reklámfotózások kicsit hasonlítanak egy színpadi előadáshoz abban az értelemben, hogy a fotós és a modellek vannak rivaldafényben. Néha harmincnál is többen állnak mögötted a megrendelőktől, akik azt figyelik, hogy minden tökéletesen alakul-e. Folyamatosan figyelni kell a reakcióikat, reagálni rájuk és megvalósítani azokat az opciókat is. Általában kevés idő van a kép elkészítésére, emiatt fokozottan koncentrált a stressz. Ezt bírni kell és ehhez kipihentnek, felkészültnek kell lenni. <br>A kérdés első felére visszatérve, hogy hogyan lehet jó reklámfotót készíteni, bonyolultabb a válasz. Sokféle jó reklámfotó létezik. A legfontosabb az, hogy elérje a célját. Ha ez teljesül, plusz pont és öröm, ha vizuálisan kiemelkedő anyagot tudsz csinálni. Ez sok mindennek a függvénye. Az összes alkotó ízlése, érzéke a témához összeadódik és kivonódik de még a cég vásárlóinak ízlése is befolyásolja, hogy mi lehet a végeredmény.<br><br><br>Áruld el nekünk pontosan milyen felszereléssel dolgozol?<br><br>Legtöbbször CANON 5D MARK IV-et használok, de ha a képek felhasználása igényli, nagyobb felbontású PHASE ONE kamerát is szoktam választani. Világítani mostanában PROFOTO D2 vakukkal szoktam. A fényterelőket mindig a koncepciónak megfelelően választom, ezek is mind PROFOTO eszközök. <br><br><br>A vírus miatt most számos váratlan nehézségekkel kellett és kell szembenézned neked is. Miképpen éled meg ezt a változást? <br>Nekem szerencsém van, mert a PIROSKANNA ékszermárkánknál a vírus alatt sem volt visszaesés. Az elmúlt időszakban főleg ennek a menedzselésén dolgoztam feleségemmel. A fotós megrendeléseim abszolút leálltak. Úgy tudom, hogy ez sok kollégánál hasonlóan alakult, emiatt mindenkinek rugalmasnak és kreatívnak kellett lennie, hogy át tudja vészelni ezt a megpróbáltatásokkal teli időszakot.<br><br><br><br><br>Mindemellett fotós eszközöket, fényképezőgépeket és világítástechnikai eszközöket is bérbe adsz. Hol és hogyan van erre lehetőség? <br><br>Így van, békeidőben PROFOTO, CANON és MANFROTTO eszközöket adok bérbe. Az egész komplett szett reklámfotózásokhoz lett összeválogatva. A pontos listát és az árakat a honlapomon (jonasmatyassy.com/rental) lehet megtalálni. Az eszközöket mindig a fotózási helyszínre szállítom ki.<br><br><br>Melyik volt a legnagyobb kihívást jelentő feladat, az eddigi projektjeid során?<br><br>Nehéz egyet kiemelni. Mindegyiknél szétstresszelem magamat előtte. De éppen emiatt precízül előkészítem és bebiztosítok minden eshetőséget, hogy ne érhessenek meglepetések a fotózás során. <br><br><br>Tudnál nekünk adni egy kis ízelítőt, hogy milyen terveid vannak előreláthatólag a jövőre nézve? <br><br>Azt tervezem, hogy továbbra is főleg reklámokat fogok fotózni, és az ékszermárkánkat fogom még inkább fejleszteni. Emellett a régen dédelgetett személyes művészi projektjeimet is elő szeretném venni és megvalósítani. <br>Mátyássy Jónás Weboldal<br><br>Mátyássy Jónás Instagram<br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br>
Hozzászólás írása