Vásároljon online vagy hívja a +36-1-808-9888-as telefonszámot!
Üdvözöljük oldalunkon! Szeretne bejelentkezni?

Tánc a fénnyel

2017.09.08. 14:26
Címkék: softlight, 10, pro, profoto
Szerző: Gergő

Albert Watson legendás portréfotós, aki merészen és ösztönösen bánik a fénnyel. Sok híres fotóját a világítás tette emlékezetessé. A most bemutatott képeken a balett ukrán sztárját, Szergej Polunyint kapta lencsevégre. A fotózáson Profoto-felszerelés biztosította a világítást, kialakítva a képek lenyűgöző látványvilágát.

Tánc a fénnyel

Albert Watson legendás portréfotós, aki merészen és ösztönösen bánik a fénnyel. Sok híres fotóját a világítás tette emlékezetessé. A most bemutatott képeken a balett ukrán sztárját, Szergej Polunyint kapta lencsevégre. A fotózáson Profoto-felszerelés biztosította a világítást, kialakítva a képek lenyűgöző látványvilágát.

Albert Watson és Szergej Polunyin két világklasszis a maga területén. Kettejük találkozása a fotózáson éppolyan intenzív volt, mint amilyen inspiráló. Érezni lehetett a felszabaduló kreatív energiát. Ami aznap abban a manhattani stúdióban történt, varázslatos volt.



Albert képi látomásai és kifinomult fényjátékai mögött komoly szakmai tudás van. Így tudja a képeit kimagasló alkotássá tenni, és művészi élménnyé változtatni egy nagyszerű fotót. Szergej Polunyin rosszfiús imidzse pedig  izgalmat és ambivalenciát visz a klasszikus táncba, és modern kifejezési formává teszi a balettet. Szergej a vonzerő és a veszély kettősségét személyesíti meg – ez tökéletes alapanyag volt Albert portréihoz.

A kép beállítása

„Néha egyáltalán nem egyenes út vezet a végső képhez. Fogalmam sincs, egészen addig, amíg célhoz nem érek. Ez szinte misztérium.”


A fotózás előtt Albert Michelangelo és Caravaggio festészetét tanulmányozta. Az elkészült képei kortárs újraértelmezésként adják vissza ezeket a hatásokat. Szergej modern szobrokhoz hasonlította a fotókat. Azt mondta: „az ember szeretne belépni a képbe”.

Hogy létrehozhassa ezeket az ikonikus képeket, Albert gondosan kialakította a helyszínt, és profi stábot és felszerelést gyűjtött maga köré. Az iparág legjobbjaival dolgozott együtt: ő választotta ki a stylistot, a fodrász- és sminkes csapatot, és magával hozta az asszisztenseit, akikkel évek óta munkakapcsolatban van. A jó fotózás kulcsa a csapattagok közti összhang.



És persze a fény.

A fény esszenciális fontosságú Albert fotóin. Mindig ügyel arra, hogy megfelelő fényforrásokkal és fényformálókkal dolgozzon, ugyanis a felszerelésen is múlik, hogy olyan világítás jöjjön létre, ami felejthetetlenné teszik a fotót.


Ezen a fotózáson Albert bevetette az új Profoto Pro10-eket, amelyek nagy szerepet játszottak a végső kép megformálásában. A Profoto termékek már 40 éve ott vannak Albert felszerelésében. Sose akart váltani, mert szereti megbízhatóságot és minőséget, amit ez a márka képvisel.

Kapcsolat fotós és modell között

Egy jó portré nemcsak technikai kihívás, hanem a fotós és az alany kölcsönös figyeleméről szól.  Albert így fogalmazott: „Kapcsolatba kell kerülnünk, hogy az illető élvezze, ami történik vele.”

Albertet részben az teszi zseniális portréfotóssá, hogy könnyen rá tud hangolódni másokra. Abban hisz, hogy „a portréfotós egyik legnagyobb adottsága az, ha meg tudja ragadni a személyiséget”. Ha látszik az adott ember karaktere, akkor megvan a fotó.

A fotózás

Szergej dinamikát hozott a térbe, Albertnek pedig az volt a feladata, hogy jó pillanatban örökítse meg őt, a megfelelő kellékek és fények közepette. Sokat segített Albert szerint az, hogy „Szergej fantasztikus táncos, aki nagyon kis változtatásokat képes megvalósítani az egyes képek között”.


A táncfotózás az időzítésről szól, és arról, hogy a test a lehető legjobban nézzen ki akkor, amikor az ugrás tetőpontján egy pillanatra megáll a levegőben. Ha a fotós el tudja kapni ezt a pillanatot, akkor a kép energiát fog sugározni és tűéles lesz.


Ezen a fotózáson Albert három darab Profoto Pro-10-zel dolgozott, hogy megfagyassza Szergej mozdulatát a levegőben. A Pro-10 egyedülálló sebessége és teljesítménye lehetővé tette, hogy Albert pont a csúcspillanatot kapja el az ugrás tetőpontján. Albert úgy hívja az ilyen képet, hogy „mozgásban lévő portré”.

Albert az egész életet a fénykép négyszögében látja. Minden képét ezzel a négyszög alakú kivágással a fejében építi fel, az ötletelés legkorábbi fázisától kezdve egészen a végső kompozícióig. Precízen alakítja ki a kép geometriáját és grafikusságát, a látványt, a hátteret és a szögeket.



Itt Albert különféle hátterekkel és szövetekkel kísérletezett, hogy a megfelelő hatást érje el. Fehér textilanyaggal kezdett, de néhány kép alatt rájött, hogy nem tetszik neki ez a háttér, és inkább feketére váltott. Majd mintás anyag helyett egyszerű, áttetsző sifont választott. Eleinte Szergej inkább átpördült az anyagon, nem beleugrott. Ez videón nagyon szépen nézett ki, de a fotó számára túl gyors és bonyolult mozgás volt. Albert ezért arra kérte két asszisztensét, hogy létrán állva engedjék rá Szergejre a textíliát, amikor a táncos beleugrott.

A Pro-10-nek köszönhetően Albert élesen tudta elkapni azt a pillanatot. A visszavert fényekkel pedig elérte, hogy a szöveten megcsillanjon a fény, így a megmerevedett táncos körül életre kelt az anyag.

A fények megformálása

Amióta Albert a pályán van, a fény központi szerepet játszik minden egyes képén. Ha arról kérdezik, hogyan alakítja a fényt, mindig azt válaszolja: egyszerűen. „Kezdd egyszerűen, majd indulj utazásra a fénnyel. A legfontosabb a kísérletezés. Tedd érdekessé a fényt.” Ha valaki időről időre el tud távolodni a saját világítási szokásaitól, akkor élővé teszi a műveit, és ő maga is más szemmel tud nézni a témájára.



Miután Albert beállította a képet, a fénnyel kezdett foglalkozni. Úgy alakította, hogy a megfelelő hangulat és látkép jöjjön létre. A fény minőségére koncentrált, és az elején nem bonyolította túl. „Egyszerű megvilágítással szeretek kezdeni, aztán tovább variálom.”



Nézzük meg azt a képet, amelyen Szergej babérkoszorút visel. Hogy folyik le a fény az arcán, még az orcáin is, pedig megdönti a fejét! Ehhez a képhez Albert Profoto Softlight reflektorokat használt, hogy puha fényeket kapjon, mégis határozottan megjelenjenek Szergej arcának kontúrjai. Egy főfényt irányított Szergejre, ebből kezdett építkezni. „Fontos, hogy nagyon pontos legyél, de letisztult” – mondta.

Lassan építette fel a megvilágítást, mivel minden apró részletet kidolgozott. A fény erejét azzal tudta módosítani, hogy változtatgatta a reflektorok helyzetét, Szergej fejének döntését és azt, hogy milyen szögben essen a fény a testére.



Albert lapokat használt, hogy irányítsa és formálja a fényt. Így terelte a figyelmet azokra a területekre, amelyeket ki szeretett volna emelni, és elvitte a tekintetet onnan, ami kevésbé volt fontos a képen. Albert fejében már előre megvolt a vízió arról, hogy hogyan fogja a megvilágítással felépíteni a képet, és aszerint irányította az asszisztenseit. Ők mozgatták a fényforrásokat, fényformálókat, ők állították be a szögeket. Albert az egyik asszisztensét, Edward Smith-t például arra kérte, hogy egy hosszú, keskeny lap segítségével csökkentse a fényt Szergej homlokán. Edwardnak improvizálnia kellett. Végül letépett egy darab fekete kartonpapírt, és odavitte Albertnek. Ő addig állítgatta a kartonlapot, amíg azt nem látta, amit szeretett volna: a fény tompább lett Szergej homlokán, de változatlan maradt a szemén, orrán és orcáin.


Varázslatos befejezés

Albert kiválasztotta a végleges fényképeket, és néhány apró részlet retusálásával tökéletessé tette őket. Így vált a fénykép műalkotássá.


Három ikonikus kép jött létre ezen a mágikus napon. A „Dancer” című dokumentumfilmben Szergej nagymamája elmondta, hogy Szergej már kiskorában „teljes szívéből táncolt, és beleolvadt a zenébe.” Albert ezt az élményt valósította meg a fényképein.

A kreatív csapat 

Fotós: Albert Watson www.albertwatson.net

Modell: Sergei Polunin

Ruha: Freddie Leiba

Haj: Tomi Kono

Smink: Seong Hee

Asszisztensek: Taro Hashimura, Edward Smith

Digitális utómunka: Adrien Potier

BTS-fotós: Samantha Grönblad www.samanthagronblad.com

Stúdió: Dune Studios dunestudiosnyc.com


Az eredeti cikk szerzője: Clare Gillsäter

Kérem várjon!