Vásároljon online vagy hívja a +36-1-808-9888-as telefonszámot!
Üdvözöljük oldalunkon! Szeretne bejelentkezni?

Négylábú barátaink fotózása pozitív megközelítéssel

2017.10.10. 13:39
Címkék: hensel canon
Szerző: Noémi

Nem egyszerű feladat az állatfotózás, de kétségtelenül rengeteg szépséget rejt magában a munka. A kutyafotózás rejtelmeibe Alexander Khokhlov vezeti be az olvasót a \"The Dog Show\" elnevezésű, díjnyertes projektjén keresztül.

hensel alexander khokhlov banner 

Korábban nem gondoltam rá, hogy állat fotózással foglalkozzak, annak ellenére sem, hogy egy fantasztikus és kifejezetten fotogén angol bulldog büszke gazdája vagyok. Rajta kívül sok más fajtával is együtt kellett dolgoznom a „Pavlova kutyái” sorozat kedvéért, hogy az eredeti tervemet véghez vihessem. Egy bizonyos minőségi szintet szeretnék megütni a fényképeimmel, és tudtam, hogy ez a projekt kihívást jelent majd számomra. Amikor új feladattal nézek szembe, igyekszem kreatívan, szívvel-lélekkel megközelíteni.

hensel alexander khokhlov

Ha egy projekten dolgozik az ember, a kreatív folyamat gyakran csupán egy ötlettel kezdődik, de könnyen többé válhat. A tulajdonosoknak, akik részvételükkel hozzájárultak a „Pavlova kutyái” fotósorozathoz, úgy döntöttem, hogy a kedvenceikről készített képekkel hálálom meg kedvességüket. Természetesen a saját stílusomban, figyelembe véve bájos négylábú modelljeim habitusát és hozzáadva egy csipetnyi humort. Hadd meséljem el, hogy hogyan kelt életre az egyik legviccesebb sorozatom, a „The Dog Show”, amely 2017-ben a “The Prix de la Photographie” párizsi nemzetközi fotókiállításon ezüstérmes lett.

hensel alexander khokhlov

A munka kezdete

Mielőtt bármilyen kreatív fényképészeti munkába kezdene az ember - különösen, ha nagyszabású projektről van szó – alaposan át kell gondolni a sorozat koncepcióját. Amikor inspirációt keresgéltem, rátaláltam egy kiváló német fényképész, Elke Fogelsang vicces kutyás képeire, melyekért világszerte rajonganak az emberek. Ez alapvetően meghatározta a fotózás folyamatát. Úgy döntöttem, hogy saját stúdiómban készítem el a képeket, többek között azért, mert éppen tél volt. Azt terveztem, hogy portrékat készítek széles látószöget használva, ami még jobban kihangsúlyozta a képek humoros báját. Figyeltem rá, hogy ne másoljam le Elke stílusát, hanem saját nézőpontomat juttassam érvényre. A tesztfotókhoz Audrey-t, saját angol bulldogomat használtam modellnek.

hensel alexander khokhlov

A tesztfotózás nagyon hasznos saját képességeink felbecsüléséhez, a források és költségek megbecsüléséhez és a lehetséges buktatók felderítéséhez – különösen ha még soha nem készítettünk hasonló fotósorozatot. Az első pár kattintás után rájöttem, hogy lehetetlenség a kutyámat széles látószöggel fotóznom, mivel a perspektíva torzulásnak köszönhetően a fülei eltűntek a feje mögött és az így készült képeken előtérbe került nagy, kopaszkás pofája, ami nem éppen az a részlet volt, amit hangsúlyozni szerettem volna. Ezután átváltottam a jól megszokott 70-200 mm-es teleobjektívemre és játszani kezdtem a fényekkel.

hensel alexander khokhlov

A sötét háttér drámai hatást kölcsönöz a képeknek. Szándékosan nem használtam high-key világítást, hogy a képek ne legyenek túlságosan műviek. Rájöttem, hogy a sötét háttér szép kontrasztot ad a képeknek. Ezután különböző háttérszínekkel kezdtem kísérletezni, hogy a portrék változatosabbak legyenek és vizuálisan gazdagabbá tegyem őket.

hensel alexander khokhlov

A fotózás technikai háttere

Ha az ember ért a világítástechnikához, sokkal könnyebbé válik a fényképezés folyamata. Tapasztalatom szerint másfél óra elegendő a világítás beállításához, a „modellel” való közös munkához és a megfelelő mennyiségű fénykép elkészítéséhez. Összességében a gyerek fotózáshoz tudnám hasonlítani a folyamatot - az állat fotózásnál minden a jó időzítésen múlik. Ez mindig egy szerencsejáték: sosem tudhatod előre, hogy milyen érzelmeket kapsz majd egyik-másik állattól. Ahogy az emberek fényképezésénél, itt is az az egész projekt célja, hogy minden kutyában találjak valami egyedit, vicceset vagy megkapót, ami kifejezetten az ő karakterére jellemző. Így, amikor a tulajdonos meglátja az elkészült portrét, ezt mondja: „Igen! Ez a kép tökéletesen leírja a kutyám személyiségét!”. Ekkor biztos lehetek benne, hogy a fotósorozat sikeres volt.

hensel alexander khokhlov

Technikailag egyszerű előkészíteni a világítást. Először készítettem pár próba fotót, fő fényforrásként Hensel Expert D500 stúdió vakumat, 90 cm-es Octaboxot és Beauty Disht használtam diffúzorral kiegészítve, az árnyékok kihangsúlyozásához pedig derítőt használtam. Később további két stúdió vakuval egészítettem ki a megvilágítást és a kutyákat két oldalról stripboxokkal világítottam meg, hogy jobban elkülönüljenek a háttértől, így a modellek nagyobb hangsúlyt kaptak a képen belül.

hensel alexander khokhlov

Néhány kép esetében a kutyákat fehér asztalra ültettem vagy állítottam, ami reflektorként működött, kitöltötte a kutyák pofája által vetett árnyékot. Emellett használhatunk még háttér világítást is, például méhsejtráccsal felszerelt reflektorral.

Sajnos nem minden négylábú reagál jól a vakuzásra. Az egyik fotózáson a csapat nem volt képes egy helyben tartani egy relatív kicsi staffordshire bullterriert, aki az első villanásnál megrémült, leugrott az asztalról majd bemenekült alá. Sem kedveskedéssel, sem jutalomfalattal nem sikerült kicsalogatni. Úgy viselkedett, mintha rabszolgának akartuk volna eladni. Hogy a problémát megoldjam, elhagytam a vakukat, amelyek a stresszt kiváltották, és lecseréltem egyetlen Hensel C-Light-ra, amely 1000 wattos izzóval folyamatos fényforrást biztosított. A folyamatos fény melegsége és világosága mellett a kutya végül teljesen megnyugodott, így 10 percen belül meg tudtam örökíteni az állat egyediségét, így megmenekült a fotózás.

hensel alexander khokhlov

A kutyák fényképezése nagyon dinamikus folyamat, így olyan fényképezőgépre és objektívre lesz szükséges, ami gyors és pontos autofókusszal rendelkezik. Én a fotósorozat elkészítéséhez Canon EOS 5D Mark III SLR vázat használtam Canon EF 17-40 f / 4L USM and Canon EF 70-200 f / 4L USM objektívekkel. Kísérletképpen a legújabb közepes formátumú digitális fényképezőgépekkel – Hasselblad X1D-50c-t és Fujifilm GFX 50S-t - is készítettem képeket, de a kiváló képminőség mellett nagy hátrányt jelentett a lassú fókuszállítás. Ezek az eszközök egyébként is igényelnek némi tapasztalatot és hozzáértést.  Ilyen fotózásokon egyébként csak ritkán alkalmazok követő fókuszt, inkább One Shot módban dolgozom, de ezt nem feltétlenül kell követni, nyugodtan használhatsz Servo módot is.

hensel alexander khokhlov

Gyakorlati tanácsok a kutya fotózáshoz

A kutya fotózásnál számos különleges szempontot kell észben tartani, mielőtt egy hasonló projektbe kezdene az ember. Következzen pár gyakorlati tanács, melyeket saját tapasztalataimból merítettem.

Hogyan készítsük fel a kutya fotózásra a stúdiót?

Tanulmányozzuk a fajtát, mind a külső jellegzetességekre, mind a karakterre való tekintettel. Például az agarak számára kényelmetlen kemény felszínen ülni, a bulldogok nem viselik jól a meleget, a basset houndok elépesztően makacs természetűek, a fáraókutya pedig egy félvad fajta, ebből következően nehezen idomítható.

A fotózás során megtudtam, hogy a bullterrierek rossz hírnevet szereztek, hiszen a média gyilkológépként állította be őket, a gazdik és a fajta rajongói szerint ezek a kis fura küllemű, zömök angol négylábúak inkább nyugodtak és barátságosak. De a negatív propaganda olyan erős, hogy a Navarra nevű bullterriert fotózva én is egy kis idegességet fedeztem fel magamon, amikor pár méterről néztem szembe a tipikus „cápa-mosollyal”.

hensel alexander khokhlov

Amikor egy sorozatnak nekiállsz, hagyj időt a kutyának, hogy megismerkedjen veled és felfedezzék a stúdió területét, hiszen így sokkal hamarabb lenyugszik majd. Közeledj hozzájuk barátságosan, magabiztosan, de ne légy tolakodó.

Áldozz rá pár percet, hogy megismerd a tulajdonost. Tudd meg, hogy szerintük mik kedvencük jellegzetességei, jól kijön-e az emberekkel és más kutyákkal, fél-e a vaku villanásától, hogyan reagál arra, ha más emberek jutalomfalattal kínálják. Minél több információt gyűjtesz, annál jobbak lesznek a képek.

hensel alexander khokhlovhensel alexander khokhlov

Mint ahogyan a kutyakiállítások esetén, a fótózásoknál is vannak olyan tulajdonosok, akik nagy bundával rendelkező kutyájuk szőrét a fajta standardnek megfelelően kicsinosítani; sokan megfésülik, néhányan még különféle kozmetikumot is használnak. Ha ilyen „sminket” használó kutyákat fotózol, erősen ajánlom, hogy a stúdió jól szellőző legyen, különben könnyen megfájdulhat a fejed a hajlakktól, amit én személyesen is megtapasztaltam, amikor egy bájos collie-t fotóztam.

hensel alexander khokhlov

Egy tágas, ablakokkal rendelkező stúdió nem csak a kozmetikumok szagától ment meg, hanem a kutyaszagtól is, ami különösen jellemző a vadászkutyáknál. Sose feledd, hogy állatok lévén a stressz és a nagy izgalom miatt modelljeid könnyedén wc-nek tekinthetik a stúdiódat, aminek a következménye egy zárt stúdióban sokkal markánsabb lesz.

Melyik fajták a legalkalmasabbak a stúdió fotózásra?

Elsősorban olyan állatok, akiket szeretnek és akikről gondoskodnak. Az ilyen kutyák jó formában vannak, jól szocializáltak és szófogadóak. Ha fajtatiszta kutyáról van szó, nagy előnyt jelenthet, ha korábban kutyakiállításon is részt vett, ahol hosszabb ideig kell egy helyben állniuk a fésüléshez és a ringben, így egy egy-fél órás fotózás nem jelent majd nagy stresszt számukra.

Figyelj oda a kozmetikázás sajátosságaira. Például egy hatalmas, frissen kozmetikázott bobtail nem nyújt érdekes témát, hiszen a szemei rejtve maradnak a nagy frufru mögött, a képeken csak egy nyelv és egy orr fog látszani. A fotózás során hátrafésültük a kutya szőrét, hogy láthatóvá váljanak a szemei. Amikor szemüveget raktunk a szőrmók arcra és copfot készítettünk, rájöttünk, hogy végre megtaláltuk a tökéletes megjelenést. Megjelent előttünk Ivan Turgenev orosz író pontos mása.

hensel alexander khokhlov

A fekete uszkár, aki a stúdiónkba látogatott, megtestesítette az elegancia fogalmát. Ugyanakkor át kellett alakítanunk a világítást, mivel a vastag, fekete bunda erősebb háttérvilágítást igényelt, hogy erősebb kontúrt alkotva elkülönítse a kutyát a háttértől.

hensel alexander khokhlov

Bízzuk a kutya irányítását a tulajdonosra a fotózás alatt?

Nem szabad túlbecsülni egy ilyen helyzetben a gazdi vagy a kiképző szerepét. Folyamatosan készenlétben kell állni, hiszen egy új környezetben az állat könnyen stresszessé válik és rosszul viselkedhet, vagy nem reagál megfelelően a parancsokra. Nem húzódhatsz a háttérbe abban a reményben, hogy majd a tulajdonos megoldja minden problémádat. Minden fotózás csapatmunka, csak akkor lesz sikeres a fotózás, ha harmonikusan együttműködik a csapat.

Az asszisztens szerepe

A fotózás alatt a fotós minden figyelmét a jó fotóra összpontosítja. Valószínűleg a tulajdonos nem lesz tisztában az összes technikai háttérmunkával, ami a jó fénykép elkészítéséhez szükséges, különösan ha a gazdi és kedvence számára ez az első fotózás. Hogy minden gördülékenyen menjen, a csapatnak szüksége lesz egy asszisztensre. Az ő feladata lesz, hogy beállítsa a világítást és egyéb kellékeket, a beállításokat és pózokat kitalálja, tanácsokat adjon a tulajdonosnak, hogy hogyan tartsa a jutalomfalatot vagy merre dobja el a kedvenc játékot. A jó asszisztens felbecsülhetetlen segítség, képes arra, hogy nagy mennyiségű részletre odafigyeljen, és garantálja, hogy csodás fotók szülessenek.

hensel alexander khokhlov

Mi a helyzet a jutalomfalattal?

A kutyák általában szívesen dolgoznak élelemért, de ez nem mindig működik. A kutya élő, érző lény, éppen ezért képes olyan lelkiállapotba kerülni, hogy visszautasítja az ételt, kedvenc játékát, és hamar idegessé válik, ha a tulajdonos és a fotós nem nyugtatja meg. A „The Dog Show” szériából az egyik kedvenc képem például egy Freibi basset kutyáról készült, akit kizárólag banánnal lehetett lenyugtatni. A megszokott nasi, amit a tulajdonos magával hozott a fotózásra nem keltette fel az érdeklődését, viszont a banán, amit magunknak hoztunk csemegének, kiderült, hogy tökéletes jutalomfalat.

hensel alexander khokhlov

Mindenképpen készüljünk egy nagy tál vízzel is, mert az izgulós kutyák általában szívesen isznak, főleg, ha meleg van a stúdióban.

A kutya fotózás nem egyszerű, de izgalmas munka, amely mindig tartogat izgalmakat. Mindenképpen szükséged lesz saját megközelítésre, türelemre és rugalmasságra, hogy képes legyél különböző módon megközelíteni egy adott problémát. A sikerhez csapatmunkára lesz szükséged, mivel a tulajdonos, a fotós és az asszisztens szerepe egyaránt fontos. Ha te magad vagy az állat tulajdonosa, sokkal egyszerűbb lesz a fotózás, mivel könnyebben megtalálod a közös nevezőt kedvenceddel. Ha mégsem, emlékezz rá, hogy egy barátod ül veled szemben, akitől mindig megfelelő megközelítést tanulhatsz.

Sok szerencsét!

 

A cikk szerzője és a fotók tulajdonosa: Alexander Khokhlov

Cikk forrása itt: hensel.eu/en/dogs-joy


A művész az alábbi felszereléseket használta a fotózás során:

Váz: Canon EOS 5D Mark III

Objektívek: Canon EF 17-40 f / 4L USM és Canon EF 70-200 f / 4L USM

Világítástechnika: Hensel Expert D500 , Hensel Octabox 90 cm , Hensel C-Light , Hensel Beauty Dish , Hensel Stripbox


  • Méret 30 x 180 cm
  • Típus Zoom-objektív
  • Szerkezet 13 csoport, 16 tag
  • Szűrőmenet mérete 67 mm
66 900 Ft
Nettó: 52 677 Ft
104 899 Ft
Nettó: 82 598 Ft
115 900 Ft
Nettó: 91 260 Ft
209 901 Ft
Nettó: 165 276 Ft
  • Típus Zoom-objektív
  • Szerkezet 9 csoport, 12 tag
  • Szűrőmenet mérete 77 mm
  • Vaku ereje 500 W
  • Vaku teljesítménye 500 W
  • Villanási idő 1/5,600 - 1/2,000 s
239 900 Ft
Nettó: 188 898 Ft
553 900 Ft
Nettó: 436 142 Ft
Kérem várjon!