Vásároljon online vagy hívja a +36-1-808-9888-as telefonszámot!
Üdvözöljük oldalunkon! Szeretne bejelentkezni?

Ételfotózás megfelelő fénnyel

2018.04.09. 14:20
Címkék: fénnyel, tamron
Szerző: BumbleBee

Corinna Gissemann két dologért rajong: az ételekért és a természetes nappali fényekért, és e két komponensből fantasztikus fényképeket alkot. Az utóbbi időben a Tamron SP 90mm F/2,8 Di VC USD Macro 1:1 objektív is segíti ebben. Most beleshetünk a kulisszák mögé és megtudhatjuk, hogyan készülnek légies fotói.


A természetes napfény csodálatos, egyszerűen imádom. Amikor elkezdtem a fotózással foglalkozni, egyből beleszerettem és nélkülözhetetlenné vált számomra. Nem azért, mert hadilábon állok a vakukkal, hanem elsősorban azért, mert a természetes fénnyel számtalan hatást el lehet érni, nem számít, milyen kicsi az ablakod. Csupán pár segítőre van szükséged, akiket bármely háztartásban megtalálsz.

2010 óta a Canon EOS 5DMark II-vel dolgozom, és már előtte is hosszú ideje Canon gépet használtam, most már azonban a Tamron SP 90mm F/2.8 is segíti a munkámat. Már az első képekkel is nagyon elégedett voltam. Nagyon szeretem ezeket a makró objektíveket, mivel hihetetlen rugalmasságot biztosítanak a munkám során. Egyrészt nagyon közel kerülhetek az általam fotózott ételekhez, de nagyobb területet is fotózhatok vele, például egy asztalon berendezett összeállítást.

A későbbiekben leírom, hogy a természetes fénynél készülő fotók hogyan születnek meg. A körülmények megteremtése nagyon egyszerű: akinek a lakhelye rendelkezik ablakkal, ott lesz több-kevesebb természetes fény. Az északi tájolású ablak a legpraktikusabb, ugyanis itt elég hasonló fényviszonyok uralkodnak. Egy déli tájolású ablakon beszűrődő fény szintén csodálatos lehet.

Az ételfotózásra különösen igaz, hogy különböző fények tesztelésével kezdjük a munkát. Ha nem sajnáljuk erre az időt, megtalálhatjuk a fotózott ételhez leginkább illeszkedő fényviszonyokat. A háttér világítás a fő fényforrás, mely jöhet enyhén oldalirányból is. A két megvilágítási oldal, amit leggyakrabban használok a tárgy mögül érkezik vagy rézsútosan hátulról.

Nyári reggeli

A müzli fotózásán keresztül könnyen elmagyarázható, hogy hogyan dolgozom. Amikor a könnyű reggelimet elrendeztem, fényárban úszó, barátságos atmoszférát szerettem volna teremteni. Ezért annyi fényt biztosítottam, amennyit csak lehetett és színes hátteret adtam a kompozíciónak. Az ilyen beállításoknál többféle megvilágítás is elképzelhető, én ez esetben a rézsútosan hátulról érkező fényt választottam. A ragyogás és a vetett árnyék megőrzésének érdekében az első képnél nem használtam semmilyen kiegészítő eszközt. Így nem használtam diffúzort vagy derítőt a fény és az árnyékok lágyításához.


Ugyanakkor a célom volt, hogy kiegyensúlyozott, egyenletes világítást hozzak létre. Ehhez derítőt használtam. Erre a célra tökéletesen megfelel egy fehér kartonlap vagy hungarocell lemez. Hogy világosabbá tegyem a fényforrással szemben elhelyezkedő részt, a derítőt egyszerűen a fő fényforrással, ebben az esetben az ablakkal szembe helyeztem el. A második képen jól látható, hogy a jobb oldal világosabb lett és az árnyék lágyabbá vált és arrébb tolódott. Ez leginkább a tejkiöntőnél és a müzlis tál alatt látszik. Ha azonban drámaibb hatást szeretnénk elérni, egyszerűen ne használjuk a derítőt. Bízzuk a dolgot a saját ízlésünkre. A derítőlap előre-hátra tolásával is változtathatjuk a fényhatást. Két derítő használatával megint más, érdekes hatást érhetünk el.


A direkt hátsó megvilágítás szintén népszerű az ételfotózásnál. Ez főleg akkor előnyös, ha a fotózott tárgyakon - például üdítőn – átvilágít az érkező fény. Az elképesztő fényben ragyogó ribizliről készült képhez hátsó megvilágítást választottam. Ezzel az átvilágítással a fény egyenesen a modellre világít, az árnyék a képe első felére esik. A derítőlap alternatívája itt a diffúzor volt. Ha közvetlenül az ablak elé helyezzük, a gyümölcstálra eső fény lágyabb (szórtabb) lesz, az árnyékok helye is megváltozik. A tál előtti árnyékok így alig észlelhetőek. Végeredményben a kép csodálatos nyárias frissességet sugárzott.


Rusztikus hangulatú ételfotók

Az oldalirányú megvilágítás tökéletes a rusztikus hangulatú ételfotókhoz. Ez azt jelenti, hogy az ilyen beállításnál a modell kissé az ablak szintje alá kerül. Ezt főként a sötétebb ételfotóknál szeretem használni. Ennél a beállításnál sincs szükség hatalmas stúdióra ahhoz, hogy mutatós fotókat készítsünk.

A jobb szemléltetéshez az áfonyás tortácskákról készült fotót használtam. A kis süteményeket egy alacsony asztalra helyeztem és ízlésesen elrendeztem. Az első fotón semmilyen kiegészítő eszközt nem használtam, így derítőt vagy árnyékolót (például sötét kartonlapot, mely megakadályozza a fény visszaverődését) sem, melyeket gyakran használnak a hasonló stílusú fotóknál. Így a tárgyak viszonylag egyenletes megvilágítást kaptak.


A következő példában azt láthatjuk, hogy milyen hatást ér el két sötét kartonlap. A távolabbra eső rész így jelentősen sötétebb lett, így egyedi karaktert kölcsönöz a képnek. Itt is érdemes kísérletezni, hogy mi történik, ha a fény más szögben esik a tárgyra és máshova kerülnek az árnyékok. Egy tipp: a sötét ételfotóknál jó, ha kicsit alulexponált a kép, ez elősegíti a rusztikus hatást.

Árnyékoló vagy derítő lapokkal könnyedén érhetsz el gyönyörű fényhatásokat. A kezdetekben természetesen sok gyakorlásra lesz szükséged, de egy idő után már ösztönösen tudni fogod, hogy mit és hogyan használj. Biztos vagyok benne, hogy egy idő után te is nagy örömödet leled majd a fény alakításában.

A számítógépen később finomíthatsz az elkészült képeken, például egyes részek világosításával vagy sötétítésével. Főként a sötét, rusztikus képeknél a hozzáadott vignetta szinte kötelező.


Éles képek állvány nélkül?

Ahogyan pár „így készült” képnél látható fentebb, szinte hozzám nőtt az állvány. A képeim 100%-át állványról készítem. Elsősorban azért, mert a lehető legalacsonyabb ISO értékkel szeretek dolgozni, másrészt pedig a hosszabb expozíciós idők mellett lehetetlenség kézből fotózva éles képeket készíteni.

Ugyanakkor több módon is próbára tettem a Tamron objektívet, többek között kipróbáltam állvány nélkül is. Meglepődtem, hogy milyen jól működött ilyen helyzetben is. Természetesen az F/2.8 fényereje is segített ebben, másrészt az objektív nagyon jó képstabilizátorral rendelkezik, mely a nemkívánatos bemozdulás mértékét csökkenti. Az autofókusz precízen működik, ami kimondottan hasznos a kézből fotózásnál.

Végezetük kijelenthetem, hogy a Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD makró objektív minden paraméterében megfelel az ételfotózás követelményeinek. Ráadásul sok objektívhez képest jóval kedvezőbb az ára. Röviden összefoglalva: kiváló objektív, mely lelkes amatőröknek és profi fotósoknak is jó választás lehet.

Eredeti szöveg és képek: Corinna Gissemann

-10 %

  • Típus Makró-objektív
  • Szerkezet 11 csoport, 14 tag
  • Szűrőmenet mérete 62 mm

-10 %

  • Típus Makró-objektív
  • Szerkezet 11 csoport, 14 tag
  • Szűrőmenet mérete 62 mm

-10 %

  • Típus Makró-objektív
  • Szerkezet 11 csoport, 14 tag
  • Szűrőmenet mérete 62 mm
Régi ár: 249 900 Ft
224 900 Ft
Nettó: 177 087 Ft
Régi ár: 249 900 Ft
224 900 Ft
Nettó: 177 087 Ft
Régi ár: 249 900 Ft
224 900 Ft
Nettó: 177 087 Ft
Kérem várjon!