Vásároljon online vagy hívja a +36-1-808-9888-as telefonszámot!
Üdvözöljük oldalunkon! Szeretne bejelentkezni?

Megérkezett a Fujifilm GFX 100

2019.06.30. 23:06
Címkék: gfx 100, fujifilm
Szerző: Szalay Gábor

Mi már kipróbáltuk, de gyere, és próbáld ki Te is az elsők között július 1-jén hétfőn és 2-án kedden a Tripontban a Fujifilm GFX 100 kamerát!

A Fujifilm alighanem a legsokoldalúbb középformátumú kamerát készítette el. A GFX 100-at először a 2018-as Photokinán mutatták meg, a hivatalos bejelentésre idén májusban került sor, az azonban már jóval korábban tudható volt, hogy a Fujifilm nem áll meg 50 megapixelnél. A GFX 50S és 50R modellek számos újdonságot hoztak. Sokak számára tették elérhetővé a középformátumú fotózást, akár a méretet és az ergonómiát, akár az anyagiakat nézve. Az 50 megapixel környéki felbontás azonban elérhető a full-frame világban is. Persze a Fujifilm által alkalmazott „kis” avagy cropos középformátumú szenzor is nagyobb mint a full-frame és a remek objektívek is jelentős pluszt adnak, az igazán nagy ugrás mégis most jött el. Nem csak azért, mert a GFX 100 sokkal könnyebben és gördülékenyebben használható, mint bármi más, amit eddig 100 megapixeles felbontással lehetett kapni, hanem azért is mert elsőként tartalmaz szenzormozgatásos stabilizátort a kategóriában és elsőként ad ütőképes autofókuszt is. Éppen ezért olyan fotósok előtt is megnyithatja az utat a jobb képminőség felé, akiknek eddig valamilyen szempontból nem volt alternatíva a középformátum. Már csak azért is, mert a kamera 3,9 millió forintos ára messze belül esik mindenen, amit eddig hasonló felbontással valaha is kínáltak.

Fujifilm GFX 100

Váz és ergonómia

A kamera bár a fotókon drabálisnak tűnhet, mindhárom méretében kisebb mint a Canon vagy a Nikon aktuális, markolattal egybeépített full-frame kamerája és érezhetően könnyebb is azoknál. Az objektívek persze nagyobbak és nehezebbek, mit amit a full-frame rendszerekben megszokhattunk, de a GFX 100-at kézbe véve egyáltalán nincs olyan érzése a fotósnak, hogy túlságosan nagy és kényelmetlen lenne. Egyébként magukat az objektíveket is úgy tervezték már a kezdetektől fogva, hogy kielégítsék egy 100 megapixeles váz felbontásigényét. Furcsa, hogy még jellegre sem egyforma a klasszikus fekvő tartáshoz és a portrétartáshoz tartozó markolat. Míg a „rendes” markolat ívelt és gumiborítású, a portrémarkolat egyenes, élekkel határolt és sima felületű. Így míg klasszikus géptartással kifejezzen kényelmes a hosszasabb fotózás is, függőleges tartásnál rövid ideig még kényelmes, de hosszabb távon már nem annyira. Nagyon jó azonban, hogy a függőleges tartáshoz is megkapjuk duplikálva mind a két vezérlőtárcsát, a Q (gyorsmenű) gombot, a joystickot, az expozíciókorrekciós gombot és pluszként néhány Fn gombot is. Ezek azonban kicsit máshol helyezkednek el, mint a fekvő tartásnál, így ezt meg kell szokni. A személyre szabási lehetőségek elképesztően tágak. A felirat nélküli gombok mellett a hátsó tárcsa lenyomásához is szabadon rendelhetünk funkciót, valamint A X-T modellcsaládból megismert módon az érintőképernyőn négy irányba való húzáshoz is négy plusz Fn funkció társítható.

Fujifilm GFX 100

A vázon két irányba kihajtható 3,2 colos képernyő található. A kéttengelyes kihajtó mechanika a GFX 50S-ből, vagy az X-T3 ismerős lehet és továbbra is a legjobban használható megoldásnak tűnik az iparágban. Az elektronikus kereső itt is eltávolítható és kompatibilis a GFX 50S-ével, de felbontását jelentősen megnövelték 5,75 millió képpontosra, ami elképesztően jó képminőséget ad. A nagyítása is kifogástalan, talán a betekintési távolság lehetett volna egy kicsit nagyobb, mert szemüveggel használva nehezen látható be a teljes kép. A keresőhöz használható a még a GFX 50S-hez kifejlesztett felhajtható és forgatható keresőadapter, így ez a kamera is nagyon sokrétűen használható, akár keresővel is. (Természetesen a GFX 100 és a GFX 50S keresője kompatibilis egymással, de a GFX 50S keresőjét használva értelemszerűen csak 3,69 millió képpontos képet kapunk.) A kamerához egyébként egy szép fedőlemez is tartozik így kereső nélkül is használhatjuk, ilyenkor a kihajtható monitorra vagy a távvezérelt fotózás esetén a számítógép képernyőjére hagyatkozhatunk. Vakupapucs a kereső tetején és a kereső alatt is található, így akkor sem esünk el a vakuzástól vagy vezeték nélküli vakuvezérlő használatától, ha nincs fenn a kereső. A kamerán szinte sehol sem érződik hátrányként, hogy középformátumú lenne, a méret, a tömeg, a kezelhetőség, a funkciók és a működési sebességek is olyanok, mint egy-egy kisebb szenzoros kameránál. Ez pedig egyedülálló annak a fényében , hogy itt 100 megapixelt kapunk 33x44 milliméteren, annak minden képminőségbeli előnyével együtt.

Fujifilm GFX 100

Újraszabott kezelés

A GFX 100-nál a Fujifilm szakított a hagyományos, dedikált tárcsás kezelőfelülettel, ami furcsa lehet sokaknak. Lehet, hogy ezen a szinten rugalmasabbnak gondolták a végtelenített tárcsás módot, de úgy tudni, hogy a fő ok a tárcsák nagy helyigénye volt. A 33x44 milliméteres szenzorhoz tartozó képstabilizátor egység ugyanis a legnagyobb, amit valaha is tükör nélküli kamerába építettek, és így is elég nagy mérnöki teljesítmény volt, hogy ésszerű vázméretben megvalósíthassák ezt a funkciót. (A www.cinema5d.com weboldal két nagyon érdekes videót publikált (1, 2), amelyekben a GFX 100 tervezéséről nyilatkoznak a Fujifilm mérnökei és amelyek a kamera gyártását is bemutatják. Ezekben esik szó róla, hogy a szenzor tartószerkezete számos iteráción át érte el a végleges formáját, azaz hogy méretben, tömegben és mechanikai stabilitásban is megfelelő legyen.) Végeredményképp a GFX 100-nál két klasszikusan elhelyezett tárcsát kapunk, plusz az objektíveken egy rekeszgyűrűt. A váz két tárcsájával az expozíciós időt, az expozíciókorrekciót és az ISO-t állíthatjuk, azt, hogy melyikkel melyiket, természetesen személyre szabhatjuk. Míg az első tárcsa kényelmes, a hátsó kicsit mélyen ül  helyén. Klasszikus módválasztó kezelőszervet nem kapunk, egy szabadon lévő Fn gombra tehetjük rá ezt a funkciót. Attól függően, hogy az objektív rekeszgyűrűje A állásban vagy egy fix értéken van, ezzel a gombbal válthatunk a P és az S, illetve az A és az M módok között. A tesztelés alatt ez elsőre meglehetősen szokatlan volt, de nagyon gyorsan bele lehetett szokni.

Fujifilm GFX 100

Mindenesetre a dedikált tárcsák helyett két nagy méretű információs LCD-t kapunk, egy minden korábbinál nagyobbat fölül és egy kisebbet hátul. Mindkettő grafikus, így személyre szabhatók a rajtuk megjelenő információk. Ha akarjuk mindkettőn az expozíciós paraméterek jelennek meg, de a hátsóra kirakhatjuk a további fontos beállításokat, pl. képmódok, AF-beállítások stb. De tehetünk ide nagy méretű expozíciókorrekciós skálát és hisztogramot is, ami nagyon jó dolog. Hisztogramot akár a felső LCD-re is kérhetünk. A képernyők akár külön-külön is konfigurálhatók videós és fotós módokhoz, ami azt jelzi, hogy a fejlesztők nagyon is komolyan számoltak a videós felhasználókkal. Van 4K rögzítés 10 bites színmélységben és Log beállítás utómunkázáshoz. A nagy szenzor által nyújtott nagyobb dinamika és kisebb zaj pedig egészen új videós lehetőségeket nyit meg.

Sebesség és autofókusz

A klasszikus középformátumú világban hagyományosan lassan történnek a dolgok, ezek a kamerák eredetileg nem a sietős fotózásra lettek kitalálva. Ott senki sem lepődik meg egy 5 másodperces bekapcsolási időn vagy egy egész másodpercig vándorló autofókuszon. Nos a Fujifilm már a GFX 50S-el csavart egy nagyot ezen, most pedig egy újabbat. Elsőként építettek ugyanis képszenzorra integrált fázisdetektoros élességállítást középformátumú kamerába. A korábbi GFX modelleknél alkalmazott kontrasztérzékelős eljáráshoz képest így jóval gyorsabb az élességállítás, ami a próbák során egyértelműen érezhető. A gyártó szerint kétszeres a gyorsulás, ami nem állhat messze a valóságtól. Természetesen az egyébként is nagyobb, és így nehezebb lencsetagokkal rendelkező GFX objektívekkel nem kell olyan AF sebességre és követésre gondolni, mint a kisebb szenzoros csúcsgépeknél, arra azonban kifogástalanul alkalmas a GFX 100 rendszere, hogy mindenféle lassúság és várakozás nélkül beállítsa a fókuszt, oda ahova kérjük. Megvannak természetesen a sokmezős és tologatható mezős AF-módok méretezhető érzékelőterülettel, és van ütőképes arcérzékelés és szemkövetés is. Valószínűleg sokan fogják portrézásra használni a GFX 100-at, nekik ez nagyon értékes funkció. A legutóbbi Fujifilm-kameraszériákban megismert joystick jól kézre áll és remekül használható az AF-mezők tologatására, de erre az érintőképernyőt is igénybe vehetjük, akár a kereső használata közben is.

Fujifilm GFX 100 

Szenzor és képminőség

A teljesen új, 100 megapixeles CMOS szenzor hátsó megvilágítású. Ezt a felépítést eredetileg a kisebb érzékelőknél alkalmazták, ott ahol sokat számított, hogy a vezetősávok hátra helyezésével egy kis plusz fényhasznosítás nyerhető. Idővel azonban a CMOS szenzorok többi paraméterét is a végletekig hegyezték, így immár a nagyobb méretű érzékelőknél is számít az a kis plusz, amire szert lehet tenni ezzel a technológiával. Szintén viszonylag új, bár azért már számos kamerában alkalmazott megoldás a dual gain konstrukció. Azaz minden egyes pixelhez két eltérő fokozatú erősítő tartozik, az egyik az alacsony érzékenységekhez, a másik a magasabbakhoz. Végeredményképp a magasabb érzékenységeknél alacsonyabb zajszinteket kapunk. Különleges képesség, hogy a GFX 100 szenzorja akár 16 bites nyers képeket is produkálhat, ha ezt a menüben bekapcsoljuk. Ez a mód némileg lassabb kiolvasást von maga után, de a lehető legtöbb kiindulási adatot nyújtja egy kritikus képfeldolgozási feladatnál. A GFX 100 pedig pont ezekre a feladatokra termett. A készített képeken szembeötlő a témák anyagszerűsége, ami nem pusztán a felbontásból és a részletgazdagságból fakad, hanem a nagy dinamikatartományból is. A képek feldolgozásakor a nagy dinamika különös szabadságot ad, mert akár a képmező különböző részein is alkalmazhatunk gyökeresen eltérő kontrasztbeállításokat a megfelelő látvány eléréséhez. Eközben pedig nem kell tartanunk attól, hogy megemelkedik a képzaj vagy elfogynának a tónuslépcsők. A képstabilizátor alkalmazása merőben szokatlan a kategóriában, mert azt lehetne mondani, hogy aki valóban ki szeretné használni a szenzorban rejlő 100 megapixeles felbontást, az úgyis állványról fog dolgozni. Erre azonban rácáfol a kamera. Egyrészt a zárbeállítások között találunk elektronikus első redőnyös és teljesen elektronikus beállítást, ami teljesen kiküszöböli a zár okozta rezgéseket. Ez meglepő lehet a korábbi középformátumú rendszerek használónak, akik azt szokták meg, hogy nem csak a zár, hanem a tükör által keltett rezgésekkel is számolni kell a kézből való munka során. Nos ha már zár sem okoz berázódást, máris egy kicsit előrébb vagyunk. A CIPA szabvány szerint mért 5,5 fényértéknyi pluszt nyújtót stabilizátorral pedig egy jóval nagyobb lépést is tehetünk. Ez ugyanis pont hogy segít kihasználni a szenzor teljes felbontását, akkor is, ha kézből dolgozunk, és akkor is, ha nem tudunk biztonság expozíciós időt használni. Ami a középformátumú világban nem is egy, hanem sokszor kettő, esetleg három időértékkel arrébb van, mint amit a kisebb szenzoros, kisebb felbontású kameráknál megszokhattunk. A nagyobb felbontású szenzorokon ugyanis jobban látszik egy ugyanakkora berázódásos életlenség, mint egy kisebb felbontásún, a Fujifilm pedig minden eszközt a kezünkbe ad, hogy ezt elkerüljük.

 Fujifilm GFX 100

Véleményünk

A GFX 100-al fotózni merőben új élmény, vagyis egyáltalán nem új. Abból a szempontból nem új, hogy eléggé hasonló vele a munka, mint egy nagy vázas DSLR-el, kb. akkora, úgy is áll a kézben, nagyjából ott vannak a kezelőszervek, ahol egy fotós magától is keresné és persze tud mindent, amit egy modern tükör nélküli kamerának tudnia kell, szenzormérettől függetlenül. Abból a szempontból viszont nagyon is új, hogy közben 100 megapixeles és akár 16 bites képeket készít. Ebben a kategóriában pedig eddig ismeretlen volt a gyors, szemérzékelős AF, a szenzormozgatásos stabilizátor, a jól kezelhető 4K videó, hogy csak néhányat említsünk a GFX 100 kulcsjellemzői közül. Végeredményképp pedig egy olyan kamerát kapunk, ami messze a legkényelmesebb, legfürgébb és legsokoldalúbb a 100 megapixeles világban. És a legolcsóbb is.

 Akiknek ajánljuk:

-akiknek nagyon fontos a képminőség
-akik nagy méretű fizikai hordozókhoz készítenek képeket
-akik egyszerre várnak el jó kezelhetőséget és maximális képminőséget kamerájuktól
-akik nincsenek megelégedve a csúcs full-frame gépek képminőségével
-portréfotósoknak és tájképfotósoknak
-azoknak a videósoknak, akik valami különlegesre vágynak 

Akiknek mást ajánlunk helyette:
-akiknek fontos a kis méret és tömeg
-akiknek szükséges, hogy kamerájuk modulrendszerű legyen
-akik gyakran fotóznak gyors mozgásokat


Tesztfotóink

Fujifilm GFX 100f/5,6, 1/400, ISO 100, 45mm
Teljes felbontású változat

Fujifilm GFX 100 f/4, 1/150, ISO 250, 45mm
Teljes felbontású változat

Fujifilm GFX 100

Fujifilm GFX 100ISO 6400 (100%-os nagyítás)
Teljes felbontású változat

Fujiflim GFX 100ISO 25600 (100%-os nagyítás)
Teljes felbontású változat

Fujifilm GFX 100

f/8, 1/120, ISO 100, 45mm
Teljes felbontású változat
100%-os nagyítások:

Fujifilm GFX 100

Fujifilm GFX 100

Fujifilm GFX 100



3 890 000 Ft
Nettó: 3 062 992 Ft
Kérem várjon!