Mi már kipróbáltuk, de gyere, és próbáld ki Te is az elsők között július 1-jén hétfőn és 2-án kedden a Tripontban a Fujifilm GFX 100 kamerát! A Fujifilm alighanem a legsokoldalúbb középformátumú kamerátkészítette el. A GFX 100-at először a 2018-as Photokinán mutattákmeg, a hivatalos bejelentésre idén májusban került sor, az azonban már jóvalkorábban tudható volt, hogy a Fujifilm nem áll meg 50 megapixelnél. A GFX 50Sés 50R modellek számos újdonságot hoztak. Sokak számára tették elérhetővé aközépformátumú fotózást, akár a méretet és az ergonómiát, akár az anyagiakatnézve. Az 50 megapixel környéki felbontás azonban elérhető a full-frame világbanis. Persze a Fujifilm által alkalmazott „kis” avagy cropos középformátumúszenzor is nagyobb mint a full-frame és a remek objektívek is jelentős plusztadnak, az igazán nagy ugrás mégis most jött el. Nem csak azért, mert a GFX 100sokkal könnyebben és gördülékenyebben használható, mint bármi más, amit eddig100 megapixeles felbontással lehetett kapni, hanem azért is mert elsőkénttartalmaz szenzormozgatásos stabilizátort a kategóriában és elsőként adütőképes autofókuszt is. Éppen ezért olyan fotósok előtt is megnyithatja azutat a jobb képminőség felé, akiknek eddig valamilyen szempontból nem voltalternatíva a középformátum. Már csak azért is, mert a kamera 3,9 millióforintos ára messze belül esik mindenen, amit eddig hasonló felbontással valahais kínáltak. Váz és ergonómiaA kamera bár a fotókon drabálisnak tűnhet, mindhárom méretébenkisebb mint a Canon vagy a Nikon aktuális, markolattal egybeépített full-frame kamerájaés érezhetően könnyebb is azoknál. Az objektívek persze nagyobbak ésnehezebbek, mit amit a full-frame rendszerekben megszokhattunk, de a GFX 100-atkézbe véve egyáltalán nincs olyan érzése a fotósnak, hogy túlságosan nagy éskényelmetlen lenne. Egyébként magukat az objektíveket is úgy tervezték már akezdetektől fogva, hogy kielégítsék egy 100 megapixeles váz felbontásigényét. Furcsa,hogy még jellegre sem egyforma a klasszikus fekvő tartáshoz és aportrétartáshoz tartozó markolat. Míg a „rendes” markolat ívelt ésgumiborítású, a portrémarkolat egyenes, élekkel határolt és sima felületű. Ígymíg klasszikus géptartással kifejezzen kényelmes a hosszasabb fotózás is, függőlegestartásnál rövid ideig még kényelmes, de hosszabb távon már nem annyira. Nagyonjó azonban, hogy a függőleges tartáshoz is megkapjuk duplikálva mind a kétvezérlőtárcsát, a Q (gyorsmenű) gombot, a joystickot, az expozíciókorrekciósgombot és pluszként néhány Fn gombot is. Ezek azonban kicsit másholhelyezkednek el, mint a fekvő tartásnál, így ezt meg kell szokni. A személyreszabási lehetőségek elképesztően tágak. A felirat nélküli gombok mellett ahátsó tárcsa lenyomásához is szabadon rendelhetünk funkciót, valamint A X-Tmodellcsaládból megismert módon az érintőképernyőn négy irányba való húzáshozis négy plusz Fn funkció társítható. A vázon két irányba kihajtható 3,2 colos képernyő található.A kéttengelyes kihajtó mechanika a GFX 50S-ből, vagy az X-T3 ismerős lehet éstovábbra is a legjobban használható megoldásnak tűnik az iparágban. Azelektronikus kereső itt is eltávolítható és kompatibilis a GFX 50S-ével, defelbontását jelentősen megnövelték 5,75 millió képpontosra, ami elképesztően jóképminőséget ad. A nagyítása is kifogástalan, talán a betekintési távolságlehetett volna egy kicsit nagyobb, mert szemüveggel használva nehezen láthatóbe a teljes kép. A keresőhöz használható a még a GFX 50S-hez kifejlesztettfelhajtható és forgatható keresőadapter, így ez a kamera is nagyon sokrétűenhasználható, akár keresővel is.(Természetesen a GFX 100 és a GFX 50S keresője kompatibilis egymással, de aGFX 50S keresőjét használva értelemszerűen csak 3,69 millió képpontos képetkapunk.) A kamerához egyébként egy szép fedőlemez is tartozik így kereső nélkülis használhatjuk, ilyenkor a kihajtható monitorra vagy a távvezérelt fotózásesetén a számítógép képernyőjére hagyatkozhatunk. Vakupapucs a kereső tetejénés a kereső alatt is található, így akkor sem esünk el a vakuzástól vagyvezeték nélküli vakuvezérlő használatától, ha nincs fenn a kereső. A kameránszinte sehol sem érződik hátrányként, hogy középformátumú lenne, a méret, atömeg, a kezelhetőség, a funkciók és a működési sebességek is olyanok, mintegy-egy kisebb szenzoros kameránál. Ez pedig egyedülálló annak a fényében ,hogy itt 100 megapixelt kapunk 33x44 milliméteren, annak minden képminőségbelielőnyével együtt.Újraszabott kezelésA GFX 100-nál a Fujifilm szakított a hagyományos, dedikálttárcsás kezelőfelülettel, ami furcsa lehet sokaknak. Lehet, hogy ezen a szintenrugalmasabbnak gondolták a végtelenített tárcsás módot, de úgy tudni, hogy a főok a tárcsák nagy helyigénye volt. A 33x44 milliméteres szenzorhoz tartozóképstabilizátor egység ugyanis a legnagyobb, amit valaha is tükör nélkülikamerába építettek, és így is elég nagy mérnöki teljesítmény volt, hogy ésszerűvázméretben megvalósíthassák ezt a funkciót. (A www.cinema5d.com weboldal kétnagyon érdekes videót publikált (1, 2), amelyekben a GFX 100 tervezéséről nyilatkoznaka Fujifilm mérnökei és amelyek a kamera gyártását is bemutatják. Ezekben esikszó róla, hogy a szenzor tartószerkezete számos iteráción át érte el a véglegesformáját, azaz hogy méretben, tömegben és mechanikai stabilitásban is megfelelőlegyen.) Végeredményképp a GFX 100-nál két klasszikusan elhelyezett tárcsátkapunk, plusz az objektíveken egy rekeszgyűrűt. A váz két tárcsájával azexpozíciós időt, az expozíciókorrekciót és az ISO-t állíthatjuk, azt, hogymelyikkel melyiket, természetesen személyre szabhatjuk. Míg az első tárcsakényelmes, a hátsó kicsit mélyen ül helyén. Klasszikus módválasztó kezelőszervet nem kapunk, egy szabadonlévő Fn gombra tehetjük rá ezt a funkciót. Attól függően, hogy az objektívrekeszgyűrűje A állásban vagy egy fix értéken van, ezzel a gombbal válthatunk aP és az S, illetve az A és az M módok között. A tesztelés alatt ez elsőremeglehetősen szokatlan volt, de nagyon gyorsan bele lehetett szokni. Mindenesetre a dedikált tárcsák helyett két nagy méretűinformációs LCD-t kapunk, egy minden korábbinál nagyobbat fölül és egy kisebbethátul. Mindkettő grafikus, így személyre szabhatók a rajtuk megjelenőinformációk. Ha akarjuk mindkettőn az expozíciós paraméterek jelennek meg, de ahátsóra kirakhatjuk a további fontos beállításokat, pl. képmódok,AF-beállítások stb. De tehetünk ide nagy méretű expozíciókorrekciós skálát éshisztogramot is, ami nagyon jó dolog. Hisztogramot akár a felső LCD-re iskérhetünk. A képernyők akár külön-külön is konfigurálhatók videós és fotósmódokhoz, ami azt jelzi, hogy a fejlesztők nagyon is komolyan számoltak avideós felhasználókkal. Van 4K rögzítés 10 bites színmélységben és Logbeállítás utómunkázáshoz. A nagy szenzor által nyújtott nagyobb dinamika éskisebb zaj pedig egészen új videós lehetőségeket nyit meg. Sebesség ésautofókuszA klasszikus középformátumú világban hagyományosan lassantörténnek a dolgok, ezek a kamerák eredetileg nem a sietős fotózásra lettekkitalálva. Ott senki sem lepődik meg egy 5 másodperces bekapcsolási időn vagyegy egész másodpercig vándorló autofókuszon. Nos a Fujifilm már a GFX 50S-el csavartegy nagyot ezen, most pedig egy újabbat. Elsőként építettek ugyanis képszenzorraintegrált fázisdetektoros élességállítást középformátumú kamerába. A korábbiGFX modelleknél alkalmazott kontrasztérzékelős eljáráshoz képest így jóvalgyorsabb az élességállítás, ami a próbák során egyértelműen érezhető. A gyártószerint kétszeres a gyorsulás, ami nem állhat messze a valóságtól. Természetesenaz egyébként is nagyobb, és így nehezebb lencsetagokkal rendelkező GFXobjektívekkel nem kell olyan AF sebességre és követésre gondolni, mint a kisebbszenzoros csúcsgépeknél, arra azonban kifogástalanul alkalmas a GFX 100rendszere, hogy mindenféle lassúság és várakozás nélkül beállítsa a fókuszt,oda ahova kérjük. Megvannak természetesen a sokmezős és tologatható mezősAF-módok méretezhető érzékelőterülettel, és van ütőképes arcérzékelés ésszemkövetés is. Valószínűleg sokan fogják portrézásra használni a GFX 100-at,nekik ez nagyon értékes funkció. A legutóbbi Fujifilm-kameraszériákbanmegismert joystick jól kézre áll és remekül használható az AF-mezőktologatására, de erre az érintőképernyőt is igénybe vehetjük, akár a keresőhasználata közben is. Szenzor és képminőségA teljesen új, 100 megapixeles CMOS szenzor hátsómegvilágítású. Ezt a felépítést eredetileg a kisebb érzékelőknél alkalmazták,ott ahol sokat számított, hogy a vezetősávok hátra helyezésével egy kis pluszfényhasznosítás nyerhető. Idővel azonban a CMOS szenzorok többi paraméterét isa végletekig hegyezték, így immár a nagyobb méretű érzékelőknél is számít az akis plusz, amire szert lehet tenni ezzel a technológiával. Szintén viszonylagúj, bár azért már számos kamerában alkalmazott megoldás a dual gainkonstrukció. Azaz minden egyes pixelhez két eltérő fokozatú erősítő tartozik,az egyik az alacsony érzékenységekhez, a másik a magasabbakhoz. Végeredményképpa magasabb érzékenységeknél alacsonyabb zajszinteket kapunk. Különlegesképesség, hogy a GFX 100 szenzorja akár 16 bites nyers képeket is produkálhat,ha ezt a menüben bekapcsoljuk. Ez a mód némileg lassabb kiolvasást von magaután, de a lehető legtöbb kiindulási adatot nyújtja egy kritikus képfeldolgozásifeladatnál. A GFX 100 pedig pont ezekre a feladatokra termett. A készítettképeken szembeötlő a témák anyagszerűsége, ami nem pusztán a felbontásból és a részletgazdagságbólfakad, hanem a nagy dinamikatartományból is. A képek feldolgozásakor a nagy dinamikakülönös szabadságot ad, mert akár a képmező különböző részein isalkalmazhatunk gyökeresen eltérő kontrasztbeállításokat a megfelelő látványeléréséhez. Eközben pedig nem kell tartanunk attól, hogy megemelkedik a képzajvagy elfogynának a tónuslépcsők. A képstabilizátor alkalmazása merőbenszokatlan a kategóriában, mert azt lehetne mondani, hogy aki valóban kiszeretné használni a szenzorban rejlő 100 megapixeles felbontást, az úgyisállványról fog dolgozni. Erre azonban rácáfol a kamera. Egyrészt azárbeállítások között találunk elektronikus első redőnyös és teljesenelektronikus beállítást, ami teljesen kiküszöböli a zár okozta rezgéseket. Ezmeglepő lehet a korábbi középformátumú rendszerek használónak, akik aztszokták meg, hogy nem csak a zár, hanem a tükör által keltett rezgésekkel isszámolni kell a kézből való munka során. Nos ha már zár sem okoz berázódást,máris egy kicsit előrébb vagyunk. A CIPA szabvány szerint mért 5,5 fényértéknyipluszt nyújtót stabilizátorral pedig egy jóval nagyobb lépést is tehetünk. Ezugyanis pont hogy segít kihasználni a szenzor teljes felbontását, akkor is, hakézből dolgozunk, és akkor is, ha nem tudunk biztonság expozíciós időthasználni. Ami a középformátumú világban nem is egy, hanem sokszor kettő, esetleghárom időértékkel arrébb van, mint amit a kisebb szenzoros, kisebb felbontásúkameráknál megszokhattunk. A nagyobb felbontású szenzorokon ugyanis jobbanlátszik egy ugyanakkora berázódásos életlenség, mint egy kisebb felbontásún, aFujifilm pedig minden eszközt a kezünkbe ad, hogy ezt elkerüljük. VéleményünkA GFX 100-al fotózni merőben új élmény, vagyis egyáltalánnem új. Abból a szempontból nem új, hogy eléggé hasonló vele a munka, mint egynagy vázas DSLR-el, kb. akkora, úgy is áll a kézben, nagyjából ott vannak akezelőszervek, ahol egy fotós magától is keresné és persze tud mindent, amitegy modern tükör nélküli kamerának tudnia kell, szenzormérettől függetlenül.Abból a szempontból viszont nagyon is új, hogy közben 100 megapixeles és akár16 bites képeket készít. Ebben a kategóriában pedig eddig ismeretlen volt agyors, szemérzékelős AF, a szenzormozgatásos stabilizátor, a jól kezelhető 4Kvideó, hogy csak néhányat említsünk a GFX 100 kulcsjellemzői közül.Végeredményképp pedig egy olyan kamerát kapunk, ami messze a legkényelmesebb,legfürgébb és legsokoldalúbb a 100 megapixeles világban. És a legolcsóbb is. Akiknek ajánljuk:-akiknek nagyon fontos a képminőség-akik nagy méretű fizikai hordozókhoz készítenek képeket-akik egyszerre várnak el jó kezelhetőséget és maximálisképminőséget kamerájuktól-akik nincsenek megelégedve a csúcs full-frame gépekképminőségével-portréfotósoknak és tájképfotósoknak-azoknak a videósoknak, akik valami különlegesre vágynak Akiknek mást ajánlunk helyette:-akiknek fontos a kis méret és tömeg-akiknek szükséges, hogy kamerájuk modulrendszerű legyen-akik gyakran fotóznak gyors mozgásokat Tesztfotóinkf/5,6, 1/400, ISO 100, 45mmTeljes felbontású változat f/4, 1/150, ISO 250, 45mmTeljes felbontású változatf/8, 1/120, ISO 100, 45mmTeljes felbontású változat100%-os nagyítások:
Hozzászólás írása