{{Blog.cim}}

share

Sebestyén László alapvetőenportré és riportfotósként dolgozik magazinoknál, de izgalmas szakmaikihívásként élte meg a 100 keksz, amit szeretsz című könyv elkészítését is.Ezúttal erről az igazán érdekes projektről és a Hasselblad fényképezőgéppel (907x)és objektívvel (XCD f/1.9 80 mm) kapcsolatos tapasztalatairól kérdeztük.


- Mi vonz(ott), mit szeretsz azételfotózásban?

Szeretem a színek és formákváltozatosságát. Az ételfotózást egyfajta portrézásként fogom fel. Úgyközelitek egy-egy feladathoz, mintha embereket fotóznék. Keresem az ételjellegzetességeit, az „egyéniségét”, belső szépségét.

 

- Hogyan kaptad a felkérést akekszek fotózására?

Szemere Katalin és Segal Viktor(a könyv szerzői – szerk.) régi ismerősök. Dolgoztunk együtt a Good Food magazinnálés a Magyar Konyha magazinnál. Így ismerték már a munkáimat korábbról.

 

- Mi(k) volt(ak) benne akihívás(ok)?

A kihívás talán az volt, hogyképileg koherens legyen az egész könyv, és ne legyenek benne „eltévelyedések”.Működőképes legyen az elképzelés 100 kekszen át, ne unja el a néző-olvasó.

 

- Hogy alakítottátok ki akoncepciót? Mennyire tudtál azonosulni vele?

A koncepciót Góg Angéla fooddesignerrel közösen találtuk ki; igazán jól tudtunk vele együtt dolgozni.Formailag és technikailag is összevágott az elképzelésünk: letisztult, egyszerűképeket szerettünk volna. Ugyanakkor fontos volt számunkra, hogy tartalmilag aszöveghez illeszkedő, azt támogató képeket készítsünk. Szerettük volnamegmutatni a kekszek egyszerűségén át a bennük lévő alapanyagokat, színüket,formájukat, textúrájukat.


- Milyen volt maga amunkafolyamat, együttműködés a food stylisttal, szerzőkkel, kiadóval, stb.?

Remek csapat állt össze. Egy jólfelszerelt konyhában dolgoztunk. Kata és Viktor sütötték a kekszeket hűvöshalomba, mi, Angélával pedig folyamatosan fotóztuk az elkészült finomságokat.Persze, ezt egy őrült nagy szervezőmunka és alapanyagbeszerző körút előzte meg.De a fotózási napokra minden összeállt.

 

- Hogy tetszik a végeredmény?Mennyire vagy elégedett a könyvvel, magukkal a készült/kiválogatott képekkel?

Én nagyon szeretem ezt a kötetet.Mert azt és úgy fotóztuk, amit szerettem volna, úgy, ahogy a fejembeösszeálltak az egyes képek és végül az egész könyv. A képekből szinte darabraannyi készült, mint amennyi a könyvben van. Amikor elkészült egy fotó, otttudtuk, hogy ez lesz a jó, ez lesz a könyvben. A teljes nyers képanyag szinteugyanannyi, mint amennyi a kötetben megjelent. Így nem volt olyan helyzet, hogyle kell mondani képekről mert nem fér be a kötetbe.

 

- Melyik Hasselblad géppelfotóztál?

Egy Hasselblad 907x gépethasználtam egy XCD f/1.9 80 mm optikával. Profoto B10-es vakuval világítva.

 

- Miért pont erre esett aválasztásod?

Amikor középformátumra váltottama DSLR gépről, egy volt fontos a számomra: lelassulni. Amit sokan felrónak aközépformátumú digitális rendszereknek: a lassúság - nekem pont ez volt a vonzóbenne. Eljönni a fotóriporteri munkamódszertől és lassabb, átgondoltabb, kimunkáltabbképeket készíteni. Erre akkor jöttem rá, amikor egy 8x10 inches fakamerávalsíkfilmre fotóztam végig 50 belvárosi belsőudvart (ebből később album is lett).

Jót tesz az embernek, ha kicsitszemlélődik, átgondol és fékez - a fotográfiában (is). Persze, ettől még jó éskell is a gyors és rögtön reagáló riporteri munkamódszer. De ha megvan azegyensúly, akkor mindkét pólus „mélyebb” és jobb tud lenni.

 

- Milyen a gép kezelhetősége, afelhasználói élmény?

Ez mindig ízlés dolga. Énszeretem. Nekem kézre áll, még ha néha nem éppen a legkényelmesebb. De nemvetem össze más géptípusokkal, nem is lenne értelme, mert teljesen más. És énpont ezért választottam.

Nem létezik mindenre alkalmasfényképezőgép, jó lenne mert akkor csak egyet kellene venni és azzal oldasz megminden fotográfiai kihívást. Én vállalom ennek a gépnek a technika lassúságát,cserébe remek képminőséget, élességet, árnyalatterjedelmet kapok.

 

- Milyen beállításokathasználtál?

Mindig manuális módban használomés vakuzásnál se használok TTL módot. Szeretem magam irányítani a folyamatot -mind az expozíció, mind a fénymérés tekintetében.

 

- Hogyan válogattad le a képeket?

A fotográfus legnehezebb feladataa képválogatás. Egy riportnál nagyon fontos, hogy melyik képeket helyezem el asorozatba és hova. Az alkalmazott fotográfiában is fontos elem a képválogatás.De itt egy jól kitalált rendszerben mozogtunk, vagyis a képen minden elemet mihoztunk létre nem volt semmi esetlegesség a folyamatban, így akkor exponáltunkamikor minden a helyén volt. Vagyis ami kép elkészült, az ment is a könyvbe.




- Esetleg milyen más munkák soránhasználtad még ezt a gépet? (Vagy más Hasselbladot.)

Gasztro és portréfotózáshozhasználom elsősorban, és persze a saját projektjeimhez. Szeretem a rendszerrugalmasságát. Használom a hátfalat Hasselblad SWC vázon és 501C/M vázon, régioptikákkal. A 907x remek „híd” tud lenni a digitális és analóg fotográfia közt:jól összeköti a filmes fotográfia adta világot a digitális fotógráfialehetőségeivel és rugalmasságával.

 

- Végül, de nem utolsósorban: hamost kiborítanánk a (fotós) táskád, mit találnánk benne?


Címkék:
A kért blogbejegyzés nem létezik, vagy időközben törölték.

Események

Események
Nikon Z6 III tesztnap a Tripontban - Perger Viki előadás

Nikon Z6 III tesztnap a Tripontban - Perger Viki előadás

Matyi Tibor 1 hónapja 0 hozzászólás
Események
Fujifilm-nap a Tripontban - Összefoglaló

Fujifilm-nap a Tripontban - Összefoglaló

Sándor Anna 3 hónapja 0 hozzászólás

Magazin

Inspiráció
Mesterségek Memoárja

Mesterségek Memoárja

Tripont 2 hónapja 0 hozzászólás
Inspiráció
Nőnapi kérdezz-felelek fotósokkal – Borzi Vivien

Nőnapi kérdezz-felelek fotósokkal – Borzi Vivien

Tripont 4 hónapja 0 hozzászólás