{{Blog.cim}}
A 3 pontos világítási rendszer utolsó eleme az élfény (Rim light) vagy más néven csúcsfény (highlight). Az élfény a kameránkhoz képest mindig az ellentétes irányból érkezik. Ennek a fénynek nem az a célja, hogy bevilágítsa a portrét, hanem inkább fényvisszaverődést okoz a témánk körvanalain.
Mi a feladata?Azt már tudjuk, hogy egy hármas világítási rendszernél a főfény a fény irányát, a derítőfény a kép kontrasztját határozza meg. Az élfénynek kettős szerep jut a világításunkban: egyrészt lehet egy esztétikai másrészt dramaturgiai funkciója van.a) Esztétikai funkcióEsztétikai szempontból az élfény segíti a modellünket elkülöníteni a háttértől úgy, hogy a modell körvanalait világítja meg.
Az élfény tehát mélységet és három dimenziós hatást kölcsönöz a képünknek azáltal, hogy elválasztja a portrénk témáját a háttértől.b) DramatizálásA kontextustól és az élfény intenzitásától függően teljesen átalakíthatjuk a portrénk jellemvonásait és elérhetjük, hogy műnek, gyönyörűnek, idealizáltnak, nemesnek vagy arrogánsnak tűnjön. Például egy nagyon erős élfény glóriaszerű hatást érhet el, ezáltal a portrétémánk egy dívaszerű, túlvilági, sejtelmes vagy éppen szent kinézetet kaphat.
BeállításAz élfény valójában egy ellenfény, ami azt jelenti, hogy a témánk mögül világít és a kameránkkal szemben van. Ha pontosan akarunk lenni a meghatározásban, akkor úgy is fogalmazhatnánk, hogy egy olyan világítás, amelynél a nézési irányhoz vagy a képkamera objektívjének az optikai tengelyéhez képest 90°-nál nagyobb szögben jutnak a fénysugarak a felvenni kívánt tárgyra vagy személyre.Az ábrán láthatjuk, hogy milyen tartományban helyezhetjük el az élfényünket a fenti elvet alkalmazva. Az, hogy pontosan hova helyezzük a fényünket már azon múlik, hogy mit akarunk a képünkün elérni, illetve kiemelni.
a) hajfényHa a hajat és a vállakat akarjuk megvilágítani, akkor a világításunkat a kamerával pontosan szemközt kell felállítanunk azon a tengelyen, amelyen a fényképezőnk és a modellünk helyezkedik el.
Ha nem egy stúdióban fotózol, ahol van lehetőséged, hogy felszereld a lámpát a falra, akkor egy elég komoly problémával fogsz szembesülni. Az lámpatartó állványod látszani fog a képeden, hiszen a középre helyezett állvány ki fog lógni a modelled feje fölött. Ahhoz, hogy ezt a problémát megoldjuk valamit az állvány elé kell helyeznünk. Ez lehet valamiféle háttér, vagy díszletkellék. Ha ez sem lehetséges, akkor léteznek olyan felszerelések, mint például egy „lighting boom”, amelyre rászerelhetjük és belógathatjuk a lámpát a kívánt helyre.
Ha nincs állványunk, vagy nem akarunk használni állványt, akkor egy másik lehetőség, hogy egy satuval felerősítjük a világításunkat valahova, például egy függönytartóra.
Ha valamiért nem akarjuk leszerelni a függönytartónkat, akkor használhatunk autopole-t. Az autopole-t széthúzhatjuk két fal közé és a világításunkat pedig a fent látható satuval ráerősíthetjük.
Mi a megfelelő magasság egy élfényhez? A minimális magasságot mindig a képkeretünk felső része jelenti. Azt pedig, hogy elértük a maximális magasságot onnan látjuk, hogy a modellünk feje egy csúnya nagy árnyékot vet a mellkasára. Ilyenkor az élfényünk túl magasan van. Általánosságban el lehet mondani, hogy minél magasabb a fény szöge, annál fényesebbek a modellünk felső körvonalai és minél alacsonyabb a fény szöge, annál nagyobb az esélye a becsillanásnak (lens flare).b) élfény az arconHa az élfényünkkel nemcsak a hajat és a vállakat kívánjuk megvilágítani, de az arc élét is, akkor a világításunkat körülbelül 45 fokos szögben oldalra kell mozdítanunk. Itt két dologra kell ügyelni. Egyrészt arra, hogy a haj ne takarja ki az arcot a világítástól, másrészt a fülnek ne legyen árnyéka.
Ennek a beállításnak az a nagy előnye, hogy a lámpaállvány mindenképpen kívül esik a fényképezési tartományon. Ahhoz, hogy a nemkívánatos árnyékokat eltüntessük, érdemes valamiféle diffúzort használni.Minél alacsonyabbra helyezzük a fényt, annál fényesebb körvonalat kapunk az arcon. Ez a beállítás ideális lehet egy kopasz fej megvilágításához.Próbálj kísérletezni ezzel a módszerrel. Nézd meg milyen az, amikor mindkét oldalról alkalmazol kiemelést, vagy milyen az, amikor csak az egyikről.
FényerőAz élfény fényereje attól függ, hogy milyen esztétikai célokat akarunk elérni. Drámai sziluett a cél vagy éppen egy alig látható ellenfény.
A lényeg ismét csak az, hogy ne félj a kísérletezéstől. Az élfény általában csak a kép egy aprócska részletét emeli ki, ezért nyugodtan túlexponálhatod, ha úgy éred el a kívánt hatást.A fényerő függ a modellünk hajszínétől is. Egy sötétebb haj több élfényt kíván, mint egy szőke.
A kopasz fejeknél ügyelni kell arra, hogy az élfény fényvisszaverődést okoz a sima bőrfelületen. Ahhoz, hogy ezt tompítsuk illetve kiküszöböljük, használjunk egy oldalirányú, alacsony szögű élfényt vagy csökkentsük a fényerőt.
Becsillanás (Lens Flare)Amikor ellenfényekkel dolgozunk, akkor egy nagyon általános problémával találjuk szembe magunkat, ez pedig a becsillanás. Mivel az ellenfénynek az a természete, hogy a kamerával szemben világít, ezért a fénye becsillanást okozhat az optikán és fényfoltokat eredményezhet a képen.Ha el akarjuk kerülni a becsillanást, emelnünk kell az élfényünk magasságát vagy növelnünk kell a fényképezőnk és a modellünk távolságát. Ezzel az a baj, hogy megváltoztatja a kép kompozícióját. Ha meg akarod őrizni az eredeti kompozíciót és nem akarod mozgatni a modellt vagy a kamerád, akkor szerelj fel az optikádra egy matte boxot.













A cikkben szereplő termékek:
Kapcsolódó termékek
Mások hozzászólásai
Még nincs egy hozzászólás sem.
A kért blogbejegyzés nem létezik, vagy időközben törölték.
Hozzászólás írása