{{Blog.cim}}
Nagyon jól éreztem magam az X-M5-tel. Kompakt, stílusos, és kiváló specifikációkkal bír, a versenytársaknál alacsonyabb áron. Ideális vloggerek számára, a videós képességei lenyűgözőek, bár a kereső hiánya hátrányt jelenthet néhány fotós számára. A képminőség viszont elsőrangú.
A Fujifilm X-M5 pozitívumai | A Fujifilm X-M5 negatívumai |
---|---|
Hihetetlenül kompakt és stílusos 6.2K videó A legújabb processzor a témafelismeréshez és követéshez Kiváló videóminőség és funkciók Jól átgondolt tervezés |
Csak egy, UHS-I típusú lassabb kártya foglalat A fotósok hiányolni fogják a keresőt Nincs testbe épített képstabilizátor (IBIS) |
A Fujifilm X-M5 a 2013-ban megjelent eredeti X-M1 továbbfejlesztett változata – bár a névben történt ugrás a Fujifilm jelenlegi, ötödik generációs vázaival való összhangot tükrözi. Egy kompakt, retró stílusú vázról van szó, amely kényelmesen elfér a zsebünkben, és kompatibilis a Fujifilm XF objektívjeivel.
A tartalomgyártásra szánt kamerák piaca jelenleg robbanásszerűen növekszik, és az X-M5 célzottan a vloggerek és videókészítők számára készült. A legkiemelkedőbb videós jellemzője a 6.2K „open gate” felvétel, ami sok tartalomgyártónak hatalmas előnyt jelent, és amivel az X-M5 egy lépéssel a Sony vagy a Nikon hasonló modelljei elé kerül. Ugyanakkor a Fujifilm jól ismert filmszimulációi és előre beállított képi stílusai, a fejlettebb autofókusz, valamint a 26,1 megapixeles szenzor miatt a fotósok is bőven találnak benne szeretni valót.
A Fujifilm X-M5 felépítése és kezelhetősége
Stílusában az X-M5 nem tér el nagymértékben az eredeti Fujifilm X-M1-től. A fekete vagy ezüst színben kapható X-M5 ugyanazt a dizájnt követi a műbőrrel bevont fémvázzal és a felső tárcsákkal, mint a Fujifilm más klasszikus stílusú fényképezőgépei, mint például az X-T5 vagy az X100VI. Viszont az alacsonyabb árfekvése és kis mérete ellenére a fényképezőgép kiválóan illeszkedik a kézbe.
Teljesen felkészültem arra, hogy a fényképezőgépet sokkal olcsóbbnak fogom érezni, mint a korábban tesztelt GFX100RF-et, de ez nem így van, az X-M5 masszívnak tűnik - annak ellenére, hogy csak 355 g-ot nyom. Keményen próbáltam hibákat keresni a felépítésben, de minden tárcsát szilárdnak érztem, a patentok és az akkumulátor ajtaja biztonságosnak tűnnek, és a gombok - bár kicsit túl aprók az ügyetlen ujjaimnak - szépen kattognak. Az egyetlen negatívum, amit fel tudok hozni, hogy az alsó panel nem egy darabból áll, és van egy kissé csúnya "varrás" a kettő találkozásánál, de őszintén szólva, ez csak akkor tűnik hibának, ha nagyon szőrszálhasogató vagyok.
A fényképezőgép mérete olyan kicsi, hogy könnyen be tudom csúsztatni a kabátzsebembe. Az egyik oka annak, hogy az X-M5 ilyen kicsi és megfizethető, egyértelműen az elektronikus vagy hibrid-optikai kereső hiányából ered. Míg a kereső hiánya csalódás lesz a Fujifilm rajongók azon részének, akik egy X-E5-re várnak. Az X-M5 egy kihajtható forgó képernyővel rendelkezik, amely tökéletes többek között vlogokhoz, vagy ha többnyire telefonon szoktál fényképezni, akkor ez nagyjából ugyanolyan élményt nyújt. Nincs beépített vaku sem, ami szintén jelzi, hogy ez inkább videokamera, mint fényképezőgép. A fényképezőgépnek van egy nagyon enyhén megemelt markolata az elején és egy hüvelykujjas támasz a hátulján, ami épp elég ahhoz, hogy masszívan tudja tartani az ember.
A fényképezőgépet a Fujifilm XC 15-45mm kit objektívvel használtam a teszthét alatt, amely tökéletesen illeszkedik méretben és stílusban ehhez a fényképezőgéphez. De a Fuji apró f/2-es primer objektívjeivel is jól mutat, és teljesen ideális párosítás lehet a Fujifilm XF 27mm f/2.8 pancake objektívvel.
Az X-M5 kezelőszerveire koncentrálva a hátlap a legnagyobb eltérés az X-M1-hez képest, a D-pad körüli gombok gyűjteménye szinte teljesen megszűnt a Fujifilm fényképezőgépek utolsó generációjában. A hátlap most sokkal letisztultabb és minimalistább, az általános gombelrendezés pedig a Fujifilm család többi tagjával összhangban van, hogy a modellek közötti váltás könnyebb legyen. Üdvözlendő a Fujifilm fókuszállító joystickja is.
Az X-M5 a Fujifilm kínálatában a második olyan fényképezőgép, amely külön filmszimulációs tárcsát kapott. Vegyes érzéseim vannak ezzel kapcsolatban, de egy olyan gépnél, ahol a kézi vezérlés nem elsődleges szempont, és nem kellett emiatt más tárcsáról lemondani, abszolút van létjogosultsága. Ráadásul azt kell mondjam, a tárcsa pontosan azt nyújtja, amit kell: sokkal gyakrabban váltogattam a filmszimulációkat így, mintha csak a menüből lehetne elérni őket.
A kamera másik oldalán található egy üzemmód tárcsa, amely négy lehetőséget kínál az egyéni beállításokra és így tudsz, a fotó üzemmódok, valamint a vlogging vagy a standard videó üzemmódok között ugrálni.
Van egy jelöletlen tárcsa is, amelyre számos funkciót testre szabhatsz, beleértve a rekesznyílást, a zársebességet, az expozíció-kompenzációt, vagy érdekes módon az új tárcsa ellenére - a filmszimulációkat. Az előlapon pedig egy kerék gomb található, amely ugyanezeket a funkciókat vezérelheti, de a tárcsa benyomásával válthatsz az egyes funkciók között. Ezeket a tárcsákat teljesen ki is kapcsolhatod, ha úgy szeretnéd.
A Fujifilm X-M5 képminősége
Nem meglepő, hogy az X-M5 kiváló képminőséget nyújt – hiszen ugyanazt az érzékelőt használja, mint számos közkedvelt Fujifilm modell, például az X-T4 vagy az X-S20 Igaz, nem rendelkezik a legújabb, 40 megapixeles szenzor felbontásával, de ez egyáltalán nem hátrány. Az X-M5 célja az alkalmi fotózás és a közösségi médiára szánt tartalomkészítés, ehhez pedig a 26,1 megapixeles érzékelő bőven elegendő. Sőt, ha nagyobb felbontású lenne, az csak növelné a fájlméretet és bonyolítaná a kezelést.
Az X-M5-nél különösen fontos, hogy a fényképek már közvetlenül a gépből kikerülve is remekül nézzenek ki – ebben a Fujifilm továbbra is erős. A színfeldolgozása kiváló, a dinamikaátfogása lenyűgöző. De az igazi élvezet a képalkotás utólagos, gépen belüli finomhangolásában rejlik: rengeteg kreatív lehetőség áll rendelkezésre, a gyártó saját filmszimulációitól kezdve a filmszerű szemcséken át a dinamika bővítéséig vagy épp a színkromatikus effektekig, amelyekkel például az égbolt telítettségét is könnyedén megváltoztathatjuk.
A Panasonic és a Sony ugyan próbálják felvenni a versenyt a Fujifilmmel azzal, hogy LUT-profilokat kínálnak az állóképekhez, de én továbbra is a Fujifilm megoldását érzem a legegyszerűbbnek és legintuitívabbnak – még ha kevesebb lehetőséget is ad a mélyebb színkorrekcióra.
Az X-M5-be a Fujifilm beépítette legújabb X-Processor 5 képfeldolgozóját, így megkapta a gyártó legfrissebb autofókusz-algoritmusait is. Ennek köszönhetően a fényképezőgép nemcsak az emberi arcokat és szemeket képes felismerni, hanem az állatokat, madarakat, rovarokat, autókat és más járműveket is. Az autofókusz megbízhatóan teszi a dolgát. Eközben a Sony a ZV-E10 II modellből kihagyta a mesterséges intelligencián alapuló témakövetést, így az csak emberekre és néhány állattípusra korlátozódik – ez a döntés most kissé visszaüthet.
Ami viszont hiányzik az X-M5-ből, és bizonyos helyzetekben érezhető lehet, az a szenzorstabilizálás (IBIS). Ez a funkció segítene csökkenteni a záridőt kézből történő fotózásnál anélkül, hogy a bemozdulna a kép. A Fujifilm legújabb modelljeiben már akár 7 fényértéknyi stabilizációt kínálnak, de az X-M5 esetében erről le kell mondanunk.
Hogy ez mennyire fontos, az elsősorban attól függ, milyen gyakran fotózol gyenge fényviszonyok között, és mennyire stabil a kezed. Ugyanakkor ez nem feltétlenül jelent hátrányt: néhány évvel ezelőtt még az is ritkaságszámba ment, hogy egy fényképezőgép egyáltalán rendelkezzen IBIS-szel – különösen ebben az árkategóriában. Sőt, jelenleg nincs is más modell ebben a szegmensben (beleértve a Sony ZV-E10 II-t), ami kínálna ilyen szolgáltatást. Ráadásul választhatsz optikai stabilizátorral rendelkező objektívet is, például az XC 15-45mm-t, ami sokat segít a kézremegés ellen. Ugyan más gyártók szélesebb kínálatot nyújtanak stabilizált objektívekből, de a Fujifilm is kínál jól használható megoldásokat az XF sorozatban.
Felmerül a kérdés: attól, hogy hiányzik belőle a kereső, kevésbé számít igazi fényképezőgépnek az X-M5? Én, aki szinte minden fotót keresőn keresztül komponálok, úgy éreztem, hogy ez egyáltalán nem korlátozott a használat során. Lehet, hogy a Fujifilm célközönségében valóban kevesebben igénylik a keresőt, és talán tényleg ebbe az irányba halad a piac.
A Fujifilm X-Trans szenzorai már jó ideje híresek a kiváló dinamikatartományukról, és az X-M5 sem rontja le a statisztikát. A valós használat során az X-M5 egyenletes és széles dinamikát biztosít a teljes érzékenységi tartományban. Különösen meggyőzően viselkedik magasabb ISO-értékek mellett is, ahol sok rivális már zajosabb képet produkál.
Ami a részletességet és a képzajt illeti, az X-M5 kiemelkedik a mezőnyből. Tisztaságban egyértelműen vezet, és ez nem csak hajszálnyi különbség. Ha a zajmentes, részletgazdag kép a legfontosabb szempont különösen gyenge fényviszonyok között, akkor az X-M5 az a gép, amelyet ebben az árkategóriában a konkurens gyártóknak le kell győzni.
A Fujifilm X-M5 videós tulajdonságok
A Fujifilm nagy hangsúlyt fektet arra, hogy az X-M5 ne csak fotózásra, hanem videózásra is vonzó alternatíva legyen – és szerencsére ezen a téren is valóban remekül teljesít. Az X-S20 már tavaly magasra tette a lécet a gyártó videós képességeit illetően, és az X-M5 is hasonló receptet követ: a modernebb X-Processor 5-öt kombinálja a jól bevált, 26,1 megapixeles érzékelővel. Ez a páros lehetővé teszi, hogy akár 6.2K felbontásban is rögzítsünk 10 bites videót, 30 képkocka/másodperc sebességgel – ráadásul úgynevezett „open-gate” módban.
Ha nem ismerős az „open-gate” kifejezés: ez azt jelenti, hogy a kamera a teljes szenzorfelületet használja, így nem a megszokott 16:9-es, hanem 3:2-es képarányban rögzít. Ez elsőre szokatlannak tűnhet, de valójában óriási előny, ha a videót többféle platformra is szeretnénk optimalizálni. Egyetlen felvételből készíthetünk vízszintes YouTube-videót, függőleges TikTok-tartalmat vagy épp négyzetközeli Instagram-posztot – ráadásul a 6.2K felbontás bőven hagy mozgásteret a vágáshoz, anélkül, hogy elveszítenénk a részletességet.
A lehetőségek persze nem állnak meg itt. Az X-M5 támogatja az F-Log2 színprofil használatát is, így ha szeretnénk mélyebben belemerülni az utómunka világába, adott a lehetőség a részletes színkorrekcióra, és a maximális dinamika kihasználására. Emellett elérhető a 4K 30p (crop nélkül), illetve 4K 60p is, utóbbi 1,18-szoros kivágással.
A videók képminősége kifejezetten meggyőző, és ugyanúgy alkalmazhatunk rájuk filmszimulációkat, mint a fotók esetében – így már a kamera belsejében is karakteres megjelenést adhatunk a felvételeknek. Igaz, ezek nem olyan mélységűek és testreszabhatóak, mint egyes rendszereken letölthető LUT-ok, de a legtöbb tartalomgyártó számára bőven elegendő kreatív eszközt kínálnak.
A Fujifilm érezhetően igyekszik felvenni a versenyt a Sony ZV-szériás kameráival, amelyek már háromkapszulás beépített mikrofonnal érkeznek, és ezek jóval tisztább, részletgazdagabb hangot rögzítenek, mint amit a legtöbb beépített mikrofontól megszoktunk. Ennek megfelelően az X-M5 is kapott némi figyelmet ezen a téren: a hangrögzítési képességek komolyan fejlődtek.
Nemcsak több mikrofont építettek a vázba, hanem bevezettek egy változtatható irányérzékenységű rendszert is, amellyel a felvételi minta testreszabható. Ez azt jelenti, hogy a kamera képes a hangot minden irányból rögzíteni (omnidirekcionális mód), de beállíthatjuk úgy is, hogy csak az elölről vagy csak a hátulról érkező hangokra fókuszáljon – sőt, akár ezek kombinációjára is. Ez rendkívül hasznos lehet vlogolás közben vagy interjú helyzetekben, amikor pontosan szabályozni szeretnénk, mi kerüljön a felvételbe, és mi ne.
A Fujifilm X-M5 alternatívái
Fujifilm X-S20
A komolyabb alkotóknak szánt X-S20 jobb akkumulátor-üzemidővel, keresővel, nagyobb vázzal, kényelmes markolattal, a gyorsabb UHS-II SD-kártyákkal való kompatibilitással, valamint a testbe épített képstabilizátorral rendelkezik. A fényképezőgépek azonban ugyanazt az érzékelőt és processzort használják, mindkettő 10 bites 6K videót és 26MP állóképet készít, ami nagyjából ugyanazt a képminőségi potenciált jelenti (a képstabilizátor pozitív hatása mellett).
Sony ZV-E10 II
Az X-M5 legközvetlenebb versenytársa csak 4K videót tud kínálni, mint csúcsopció. A Fujifilm felzárkózott a ZV sorozathoz hangzás terén a továbbfejlesztett mikrofonokkal.
Nikon Z30
A gyakran figyelmen kívül hagyott Z30 még kedvezőbb árú alternatívája az X-M5-nek, bár a specifikációkat nem egészen tudja megközelíteni. Mivel azonban nemrég jelentették be a továbbfejlesztett Nikon Z50 II-t, talán jobb, ha megvárod, hogy a Z30 II is megjelenjen.
Tökéletes választás, ha...
- A közösségi média felületeire gyártasz tartalmat
- Erős és kompakt eszközt keresel a mindennapokra
- Hibrid fényképezőt keresel
- Egyszerű, olcsó második kamerát szeretnél
Írta és a felvételeket készítette: Háfra Zsolt
Tesztfotók






Hozzászólás írása