{{Blog.cim}}
Ami jó, azt nem kell megjavítani - gondolták a Fujifilmnélés meghagyták az X-T2-nél jól bevált kezelőfelületet a dedikált tárcsákkal, asok fizikai kezelőszervvel és a remek testreszabhatósággal. Persze szintemindenhez hozzányúltak, de csak egy egészen kicsit, hogy a megszokott tárcsákmég kényelmesebbek legyenek. Maradt az időjárásálló magnéziumötvözet váz, adupla SDXC kártyafoglalat is. Azt is gondolhatták, hogy amiben haladni illik akorral, azzal haladnak is, például az elektronikus kereső felbontását 3,69millió képpontosra növelték és a hátoldali képernyő érintésérzékeny lett.Legfőképpen azonban azt gondolták, hogy az X-T2 legtöbbet emlegetett gyengeségét,a vetélytársakhoz képest közepesnek mondható AF-rendszert nem csak hogy szintrehozzák, de jócskán a szint fölé is emelik. Mint ahogy a korrekt, de inkábbátlagosnak mondható videós tulajdonságok helyett is topkategóriás videófunkciótépítenek az X-T3-ba. Ezek a fejlesztések pedig olyan jól sikerültek, hogy maaligha van az X-T3-nál univerzálisabb APS-C kamera a piacon.
Az újdonságok egyik kulcsa a teljesen új szenzor. Az X-T2 24megapixeles FSI (Front Side Illumination) érzékelőjét egy 26 megapixeles BSI(Back Side Illumination) szenzorra cserélték, amelynek az alapérzékenységes ISO200 helyett ISO 160. Az eltérő felépítés és a kisebb alapérzékenység egyleheletnyivel jobb zajszinteket jelent. Az igazi előrelépés azonban a kiolvasásisebességben van, amely nem csak a 20 kép/s-os sorozatfelvételt teszi lehetővéhanem azt is, hogy ez alatt folyamatos legyen a követő autofókusz. Azaz aszenzorra integrált, a képmező szinte telje felületét kitöltő 425 AF-mérőmezőkiolvasása is sokkal gyorsabb lett, mint ahogy a háttérben dolgozó processzorteljesítménye is jelentősen növekedett. Ráadásul 1,25-szörös crop módban akár30 kép/s-ra is növelhető a sorozatfelvétel gyorsasága, ami kiemelkedőteljesítmény. (Mechanikus zárral 11 kép/s érhető el.) A gyorsulás leginkább azautofókuszon látszik meg, akár egyszeres, akár folyamatos, akár arcfelismerősmódot használunk, jelentős az előrelépés az elődhöz képest. Itt valóbanlátványos az X-T3 teljesítménye, az élességállító rendszer sokkal pontosabbanés fürgébben követi a képmezőben az arcot, mint az X-T2-é.

Új funkciók
A fotós funkciók között érdekes újdonság az éjszakaiüzemmód. Lehet, hogy kevesek fogják használni, akik azonban igen, azok nagyonfogják szeretni. A képernyőbeállítások között ugyanis kiválasztható, hogy akijelző minden menüje és opciója fekete és szürke alapon halvány pirossaljelenjen meg, ami nem csak az asztrofotósoknak jöhet jól, hanem példáulszínházi vagy koncertfotósoknak is. Szintén újdonság a nagyított megjelenítés,amelynél az expozíciós adatok és a fontos beállítások nagyobb karakterekkeljelennek meg a keresőben és a képernyőn. Teljesen új Sportkereső mód, amelynéla képmező kisebb, középső területe vesz csak rész a képkészítésben (1,25-szöröscrop), de a keresőben a teljes kép látszik, a croppolt terület megjelölésével,így gyorsan mozgó, az irányát gyakran változtató témák jobban követhetők ésjobban a keretben tarthatók. Ráadásul a sorozatfelvételek alatt nem tűnik el akeresőkép, még a 30 kép/s-os sebességnél is követhető a keresőben a témamozgása.
Videó
A legtöbb újdonság a videós módokban érkezett. Alegfontosabb jellemző, hogy az X-T3 képes a szenzor teljes szélességébőlkiolvasott, túlmintavételezett 4K kockák rögzítésére 30 kép/s-al, 400 Mbpsbitrátával. Akár a minden egyes kocka tartalmát egyenként rögzítő All-i mód isválasztható. Ha azonban az ilyenkor nyújtott 4:2:0 színmintavételezés is kevéslenne, akkor a a HDMI kimeneten hozzáférhetünk a 4:2:2 jelhez is. Van azonban4K-60p is, igaz 1,18-as croppal, felfelé lépkedve a képismétlési sebességben120p a maximum full-HD felbontásban, 1,29-szeres croppal. Van természetesenzebracsíkozás és a focus peaking, nem olyan természetes azonban, hogy van timecode rögzítés is. Ötletes megoldás a teljesen új csendes vezérlő mód, amellyela felvétel alatt minden expozíciós beállítást az érintőképernyőről végezhetünkel, így a tárcsák kattogása nem hallatszik bele a felvétel hangjába. Azállóképeshez hasonlóan a videós AF is igencsak jól használható, számtalanbeállítással szabható testre az érzékenysége és működése, sőt az állítássebessége is korlátozható, így ugrásszerű váltások helyett látványosátélezéseket is létrehozhatunk. A 4K videófelvételek részletgazdagsága atúlmintavételezésnek köszönhetően remek, a Fujifilm filmszimulációs módjainagyon sok helyzetben nyújtanak közvetlen megoldást, de rendelkezésre áll azF-Log mód is, amelynél utómunkára optimalizált gradációjú nyersanyagotrögzíthetünk. A képszenzor gyors kiolvasása nem csak az fps-ben jön jól, hanema rolling shutter effektus csökkentésében is. A gyorsan mozgó témák torzulásaígy jóval kisebb mint az X-T2-nél.
Autofókusz és másfunkciók
Érdemes kicsit közelebbről is megvizsgálni az autofókuszrendszert. Alapvetően három működési mód választható ki, egymezős, amelybenegyetlen mérőmezőt tologathatunk, zóna, amelyben egy nagyobb zónáthasználhatunk és a széles mezős követő. A legtöbb témához a zóna mód azideális, a kamera a zónán belül szinte azonnal megtalálja az élességet, amelyetaz AF-S/C beállítástól függően rögzít, vagy ha elmozdul, a térben előre vagyhátra, akkor követ. A mozgó témáknál a széles mezős követő mód roppanthatékonyan tartja folyamatosan a fókuszban a témát, mozogjon az akár aképmezőben jobbra vagy balra, illetve a térben előre vagy hátra. Még gyorsanmozgó autóknál is hatékony volt a követés, illetve közeli gyalogosok vagy futóksebességét is szinte teljes megbízhatósággal le tudta követni. Ez látványosanjobb eredmény, mint amit az X-T2 nyújtott. Az arcfelismerő rendszerbekapcsolásával a kamera azonnal felismeri és követi a képen lévő arcot és csaknagyon ritkán veszíti el azt. Sajnos több arc esetén nem lehet kapcsolgatnihogy melyiket kövesse folyamatosan. Mozgó témáknál AF-C módban egészen egyediszemélyre szabási lehetőséget kapunk. Megadhatjuk a követés érzékenységét, azazazt, hogy a téma mekkora elmozdulása esetén kezdjen átfókuszálni. Ez célszerűenazt jelenti, hogy ha például úgy követünk a kamerával egy témát, hogy azelőtérben néha feltűnik valami (pl. oszlop, másik személy) akkor találunk olyanbeállítást, amelynél a kamera nem kezd azonnal átfókuszálni a zavaró dologra,hanem kivár egy kicsit és amikor visszakapja a valódi, távoli témát, akkorfolytatja annak a követését. A követés sebességét, illetve a zónában az adottmező kiválasztási érzékenységét szintén magunk állíthatjuk - persze csak ha szükséges.Ez egyébként jellemző a Fujifilmre, több olyan dologban is inkább afelhasználóra bízza a döntés lehetőségét, amelyekben más gyártók általában nem.Ilyen például a boost mode is. Alaphelyzetben a menüben, vertikális markolatesetén dedikált kapcsolón találjuk meg ezt az opciót, amellyel szó szerintmagasabb sebességre kapcsolhatunk. Ilyenkor a kereső képismétlése 60-ról 100fps-re nő, gyorsul kicsit az élességállítás és csökken a zárkioldási késés.Cserébe növekszik az energia felvétel, de hát valamit valamiért.
Képminőség
A képminőség alacsony ISO-n kompromisszummentes, az X-Transszenzor jóval kevésbé hajlamos a moiréjelenségre, mint a hagyományos társai, aJPEG motor a Fujifilm jól használható filmszimulációs módjaival remek képeketad. Bár minden szabályozható, az alapértelmezett színkezelést és élesítést jóltalálták el. Az igazi lehetőségek azonban a RAW feldolgozás során nyílnakmeg. Mostantól kezdve a Fujifilm kamerék hivatalos RAW konvertere a Capture OneExpress Fujifilm, amely ingyenesen letölthető és az összes Fujifilm kameranyers állományait konvertálja. A szokásostól eltérő szűrőmintázat miatt ezzelkicsivel jobb eredmény érhető el, mint a többi RAW konverterrel. (Az igazánfeketeöves Fujifilm-felhasználók eddig sem a Lightroom vagy a RawTherapeebeépített de-mosaic eljárást használták, hanem az Irident X-Transformer-t,amely elvégezte az X-Trans fájlok interpolálását, majd DNG-be mentette azeredmény, amellyel már bármiben tovább lehetett dolgozni.) Természetesentovábbra is rendelkezésre áll a Fujifilm X-RAW Studio, amelynek segítségével aszámítógéphez csatlakoztatott kamerával végeztethetjük el a konvertálást.Ilyenkor a csak a kamerában is megtalálható beállításokat használhatjuk,cserébe még egy gyenge hardveren is villámgyors a konverzió. Magas érzékenységeken már látható az APS-C szenzorméret kishátránya a full-frame-hez képest, a zajkülönbség azonban kimerül egy-, maximummásfél ISO lépésnyiben (a jelenlegi topligás full-frame kamerákhoz hasonlítva),ami egyáltalán nem számít drámai különbségnek.
Verdikt
Kicsit körülnézve az APS-C szenzoros tükör nélküli kamerák piacánnem kérdéses, hogy az X-T3-nál jelenleg nincs jobb. Videóban, sorozatfelvételisebességben és felbontásban még aD500-at is lehagyja, pedig az számos tekintetben etalonnak számít. Kicsitfurcsa, de valószínűleg átmeneti helyzet, hogy az elvileg egyel feljebbikategóriás Fujifilm X-H1-hez képest is többet kapunk szinte mindenben, kivévepersze az X-H1 kulcsjellemzőjét, a beépített szenzormozgatásos stabilizátort.Most, hogy a remek kezelőfelület, a jó képminőség, a masszív és szigetelt váz,valamint a remek objektívellátottság mellé megérkezett az ütőképes AF és atopkategóriába sorolható videó is, az X-T3 szinte minden felhasználásraajánlható. És itt most a minden alatt arra gondolok, hogy alkalmas az egyik napvideós gépnek, a másik nap természetfotós kamerának, a harmadik nap mozgótémákhoz, a negyedik nap pedig portrézásra. A kamera árát is jó helyre lőtték,egy sokcélúan használható, profi szolgáltatásokat felvonultató kameravázért nemsok az 530 000 forintos induló ár.
Akiknek ajánljuk
- akik egy sokcélú kamerát keresnek
- akik szeretik a hagyományos kezelőfelületet
- akik az ideális egyensúlyt keresik a felszerelés mérete és aképminőség között
- akik profi vázfelépítést várnak el egy kamerától
- akiknek fontos a topkategóriás videófunkció
- akiknek számít a nagyon jó ár/tudás arány
- akik sokat fotóznak mozgó témákat
- többek között utcai fotósoknak, színházi fotósoknak, utazófotósoknak
Akiknek mást ajánlunkhelyette
- műtermi fotósoknak, akiknek nagy felbontás kell
- akik a kis mélységélesség bűvöletében élnek
- akik sokat dolgoznak extrém rossz megvilágításban
- akik zsebméretben keresik a jó képminőséget
Hozzászólás írása