{{Blog.cim}}
Helyszín: a budapesti Városliget és a Hősök tere.Mindig is imádtam a romantikusabb és drámaibb hatású képeket. Ezt a hatástkorábban kizárólag nagy méretű lámpákkal tudtam elérni, ami egy ilyen fotózás esetébennem lehetséges, hiszen egy imbolygó csónakban fotóztunk. Az A1X erejének ésméretének köszönhetően könnyedén megvalósíthattam az elképzeléseimet. Az A1X egyik fő előnye a hordozhatóság. Egyszerűenelőkaptam a vakut a hátizsákomból és megvalósítottam azt a képet, amit elképzeltem.
Az eszközt kétféleképpen használtam. Elsőkéntolyan beállítást kerestem, ahol a Nap Emma mögött helyezkedik el, és fényével körbeöleli a haját. Majd szemből kiderítettem az arcát, ami nemcsak egy nagyon széppuha fényt kölcsönözöttneki, hanem kiemelte a ragyogó szemeit.
Fotó: Balog Róbert
A másik opció, amit szintén rengetegetalkalmazok, hogy a fényt minimális teljesítményen, a nap irányát követve azarcra irányítom. Mivel szeretem, ha nem kell a helyszínen a világításösszerakásával bajlódni, ezért csak megkértem az asszisztensem, hogy egyszerűentartsa kézzel az A1X-et a softbox gyűrűjéhez. Ez az octabox a lehetőleggyorsabban összerakható fényformáló, amivel valaha is dolgoztam.
Mérete ellenére elképesztően szép, puha fényevan. Meglepő, hogy közepes teljesítményen is két rétegen áthatol a fény, így nemkellett magasabb teljesítményen használnom az eszközt a hatás eléréséhez. AzA1X üzemidőben is verhetetlen, hiszen egyetlen akkumulátorral fotóztam végig azegész sorozatot közel 4 órán keresztül.
A második fotózási helyszín a Hősök tere volt.Bevallom, valahol a Trónok harca színvilága inspirált. Annyira tetszett afelhők drámaisága, hogy rögtön fel is másztunk a Hét vezér-szoborcsoport egymagasabb pillérére, ahonnan már a képmező nagy részét a felhők töltötték ki. Egymásik kedvelt technika, amivel sokat dolgozok, hogy először vaku nélkülkészítek egy képet, ahol az eget jobban alul exponálom (kb 1 fényértékkel),majd a vaku erejét addig növelem, amíg megfelelő fénybe nem kerül az arc. Egyilyen helyzetben szintén segítségemre volt a vaku kis mérete, hiszen könnyedénváltoztathattunk helyszínt.
Fotó: Balog Róbert
Emma arca magában is nagyon varázslatos, ígykerestem egy teljesen semleges hátteret, ahol a fénnyel kifejezetten az arcratudom irányítani a figyelmet. Célom az volt, hogy a fénnyel többféle hatástérjek el, pont úgy, mint amikor stúdióban fotózok. A Profoto A1X-el az a nagyszerű, hogy bármilyen hátteretválaszhatok magamnak, a fénykép elkészítésénél csupán a kreativitás szabhathatárt. Hiszen a fény közelítésével és távolításával könnyedén változtathatom aháttér kontrasztját.
Fotó: Balog Róbert
Az air remote funkciót használva a jel elvesztése nélkülfotózhattam több méterre a témától. Korábban speedlight-tal dolgoztam, amelynekmár a menürendszerébe is könnyen belezavarodtam és a vaku összehangolása isnehézkesen ment a kioldóval. Ennél az eszköznél csupán rá kellett tennem agépház vakupapucsára a kioldót és már működött is. Akárcsak a stúdióbanhasznált Profoto D2 vakuknál, itt is fénymérés nélkül állítottam a fényerőt. AProfoto A1X egyik legkiemelkedőbb tulajdonsága, hogy stúdió vakuként funkcionálkompakt formában. Profotohoz méltó gyönyörű, tiszta fényt biztosít. Árban afelsőbb kategóriában helyezkedik el, de cserébe minőséget, megbízhatóságot éstartósságot kapunk. Egyszerűsége és letisztultsága megfogott az elsőpillanattól kezdve. Valljuk be az ember nem szívesen cipel magával nehézvakukat hosszú kirándulásokon. Az A1X az alkotás és a könnyed súlytalan mozgásszabadságát egyszerre adta meg nekem.
Fotó: Balog Róbert
A Városligetből a Gellért hegy felé vettük azirányt. A filozófusok kertjébe mentünk Orsival, aki a barátom és az egyiklegügyesebb tanítványom is egyben.
Ez volt az a fotózás, ami igazán próbára tettea vakut és engem is. Délben mentünk ki, szinte tűző napsütésben és orkán erejűszélben fotóztunk. A Profoto L deep umbrellát akartam használni, hogy a lehetőlegpuhább fényt állíthassam elő, de az erős szél ezt nem engedte. Viszont ahajnak kifejezetten jót tett. Két darab A1X-et használtam. Az egyik a gépvázonvolt, amivel minimálisan adtam plusz csillogást a szemekbe, miközben ezzelegyidejűleg beállítottam a főfényemet is. Ez azért elég menő volt.
Fotó: Balog Róbert
Orsihoz egy festői környezetet képzeltem el,amihez elengedhetetlenek a fák, a zöld levelek és az ég. A Napnak háttalállítottam Orsit, mivel a tűző déli nap rosszat tesz a szemeknek. Itt kevésbéexponáltam alul a hátteret, hogy természetesebb hatást érjek el. A vaku maximális teljesítményére voltszükségem, hogy elérjem a kívánt hatást. Elképesztő volt, hogy mennyire gyorsanújratöltődött, gyakorlatilag nem volt észrevehető várakozási idő a villanásokközött.
Van még egy kedvelt szabadtéri technikám. Atűző napon úgy szoktam beállítani a modellemet, hogy 45 fokból érje a Nap,aminek fényét egy nagyobb áteresztő anyaggal lágyítom. Így eltűnnek az élesárnyékok az arcról. Ezután a természetes hatás érdekében, nagyjából ugyan abbóla szögből irányítom az arcára vakut.
A nap zárásaként még készült néhány fotó aFeneketlen tó zegzugos nádasában is Orsiról és nemrég született kisfiáról.
Fotó: Balog Róbert
Köszönöm az asszisztenciát:
Bodnár Lászlónak, Orsi anyukájának,
asminket:
Vályi Mercédesznek,
és köszönöm a modelleknek:
Emma Bercovicinek és Urbán Orsolyának!
Balog Róbert | weboldal
Hozzászólás írása