{{Blog.cim}}

share

A full-frame szenzoros Sony A7 III először kínál felső kategóriás autofókuszt és a profi világban megszokott sorozatfelvételi sebességet középkategóriás áron. A legtöbb felhasználásra ideális 24 megapixeles felbontáshoz alapérzékenységen remek dinamikatartomány, magasabb ISO-n pedig alacsony zajszint társul.

sony a7 mark iii test

A Sony jó helyzetben van, ugyanisházon belül fejleszti a szenzort, ami ha lehet, akkor a tükör nélküli világbanmég fontosabb, mint a tükrösben. Itt ugyanis a szenzor felel azélességállításért, a fénymérésért, a folyamatos élőképért, ami újkövetelményeket támasztott vele szemben. Már az első A7-ben megjelentkulcselemként a szenzorra integrált fázisdetektoros élességállítási rendszer117 mérőmezővel. Bőven akadtak azonban hiányosságok is. Az AF teljesítménye mégígy is elmaradt a tükrösökétől, lassú volt a feléledési idő, nagyon hamarlemerült az akku, a gépen belül készített JPEG-ek pedig jóval gyengébbek voltaka vártnál. Egy első generációs eszköztől azonban botorság lett volnatökéletességet várni. Alig több, mint egy év elteltével (ami szokatlanul rövidtermékciklust jelent ebben a szegmensben) megjelent az A7 II, amely számosújdonságok hozott. A legfontosabb az öttengelyes szenzormozgatásos stabilizátormegjelenése volt, amelyből azok a fotósok is profitálhattak, akik különféleidegen objektíveket használtak a Sony kamerákhoz átalakítók segítségével.(Ilyen fotósok pedig jócskán vannak, a tükör nélküli kamerákra ugyanis remeküladaptálható szinte mindenféle régebbi objektív, így ahol nem követelmény azautomatikus élességállítás, hihetetlenül széles lehetőségek nyílnak meg.) 


sony a7 mark iii test

AII-es modellben jóval gyorsabb lett az AF, finomítottak a tárcsák és a gombokelhelyezkedésén is, és masszívabb is lett a váz is. Idő közben három tagúra bővültaz A7 termékcsalád: az S betűs változatot magas érzékenységű fotózásra ésvideózásra fejlesztették, az R betűst a magas felbontásigényű feladatokra, asima A7 pedig megmaradt általános célú modellnek. Az A7 II-vel úgy tűnik, hogymeg lehetett elégedve a Sony, ugyanis kicsit több, mint három év után, 2018.februárjában cserélte csak le a számos újdonságot hozó III-as modellre.


Újdonságok

A legnagyobb fejlődés a képszenzorban keresendő. Bár afelbontás maradt a 24 megapixel (ami nem is baj), a 117 fázisdetektoros AF-mezőhelyett 693-at kapunk, ami jelentős előrelépése. Javult a szenzordinamikaátfogása és alacsonyabbak lettek a magas ISO-s zajszintek is. Ezegyrészt a BSI (hátsó megvilágítású) felépítésnek köszönhető, másrészt a Dualgain kialakításnak, amely külön erősítőt alkalmaz az alacsony és a magasabbérzékenységekhez. A sorozatfelvétel a duplájára gyorsult, a 10 kép/s (folyamatosélességállítással) még a profi fényképezőgépek között is erősnek számít. 


sony a7 mark iii test


Azelődmodellben alkalmazott akkut az A7 III-nál lecserélték az erősebbikváltozatra, így nagyjából duplájára (610-710 kép) növekedett az egyetlentöltéssel készíthető képek száma. Ezzel a Sony egy jelentős gyengeségetorvosolt. A szimpla kártyafoglalatot dupla váltotta fel, azonban csak az egyikslot támogatja a gyorsabb, UHS-II buszsebességet. A kezelőfelületen is számosújdonság található: kényelmes és jó helyre is került az AF-mező választójoystick, a képernyő érintésérzékeny lett, habár eléggé behatárolt az érintésselvezérelhető funkciók száma. Szélesedtek a személyre szabási lehetőségek is. 


sony a7 mark iii test

Azimmár különálló AE-lock és AF-on gombok számos kezelési módozatot engednek, ígymindenki az ízlése szerint állíthatja be az AE és AF funkciókat. Remek újdonságaz USB 3.1-es Type C aljzat, de van mellette hagyományos Micro B is, így akamera szinte bárhol tölthető és táplálható is. Sajnos azonban csak USB-töltőt kapunkaz alapcsomagban, így az akku csak a kamerában tölthető. Ez nem csak azértkényelmetlen, mer nem tudunk egyszerre tölteni és fotózni is, hanem azért is,mert az USB aljzatokat takaró gumifedél a sok nyitogatástól időveldeformálódhat és így nem tudja betölteni a szennyeződés és nedvesség ellenivédőfunkcióját. Külön természetesen vásárolható önálló akkutöltő, ami nagyjából33 000 forintos pluszberuházást jelent.


Autofókusz éskezelhetőség

A napi használatban leginkább az autofókusz gyorsasága ésmegbízhatósága, valamint a fényképezőgép kezelhetősége határozza meg afelhasználói élményt. A 693 AF-mező gyakorlatilag a képmező teljes egészétlefedni, ami nagyon-nagyon kényelmes, különösen ha mozgó témára kell élességetállítanunk. A téma követése közben persze a téma is vándorolhat a keresőben, azegész a széleknél elhelyezkedő mezőknek hála, a rendszer ilyenkor sem veszítiel a fókuszt. Választhatunk egyetlen apró mezőt, egy nagyobb, tologathatóterületet vagy teljesen automata módot, illetve témakövetés (Lock On) módot,amelyben a kamera rögzíti és egy prediktív algoritmus segítségével követi atémát, mozogjon az akár a térben előre vagy hátra, illetve a képmezőben fel-levagy jobbra és balra. 


sony a7 mark iii test

Ez talán a leglátványosabb mód, a téma az exponáló gomblenyomásával rögzíthető, innen kezdve a zölden felvillanó AF-mezők mintha atémára tapadnának és követik azt. Ez nem csak a klasszikus követő AF-es mozgótémák esetében hatásos. Akkor is jól jön, ha valaki egy AF-mezővel szeretdolgozni és az élesség rögzítése után mindig újrakomponálja a felvételt. Azeredmény gyakran a kamera ide-oda rángatása, mert ha a téma csak egy kicsit is elmozdulaz élesség síkjából, kezdhető előröl az egész. Nos ezt remekül válthatja ki aLock On mód, nyugodtan kereshetjük a megfelelő kompozíciót, az élességállítórendszer a téma és a fotós minden mozgását leköveti. A működése nagyon hasonlóahhoz mint amit a jóval drágább A9-ben alkalmaztak.

Nagyon hasznos az Eye AF,amely meglepően jó hatékonysággal követi a téma szemét és élesít rá, így nagyfényerejű objektívekkel is kényelmes lehet a munka és ritkábban fordul elő atipikus hiba, hogy a szem helyett mondjuk az orrhegy vagy a homlok lesz éles. Azelődmodellhez képest jelentősen gyorsult az AF sebessége is. Abszolút értékbenés a tükrös vagy tükör nélküli kategóriatársakhoz viszonyítva is kiemelkedő azeredmény. A Sony szerint kétszeres a növekedés az A7 II-höz képest, ami apróbák alapján nagyjából hihető is. 


sony a7 mark iii test

Az ergonómiában pozitív változást hozott a kicsivelszélesebb markolat, a plusz gombok és az AF-mező választó joystick. A kezelésimmár jobban hasonlít a profi kamerákéhoz, mint egy hobbigépéhez. Azelektronikus kereső felbontása azonban mindössze 2,4 millió képpont és habárképismétlési sebessége, a kijelző fényereje és nagyítása remek, felbontásaláthatóan kisebb, mint amit az A9-nél láttunk. Zavarónak azonban nem nevezném,még egy jó DSLR-kereső használta után sem. A hátoldali LCD fényereje azonbanközvetlen napfényben láthatóan kevés. Ennek az az oka, hogy ennél a gépnél nema fehér pixeleket is tartalmazó RGBW, hanem a hagyományos RGB elrendezésű LCD-thasználták. A személyre szabhatóság kivételesen jó. Nem csak az Fn és C gombokfunkciói választhatók ki szabadon, hanem szinte az összesé. Ráadásul komplexbeállítások is a gombokhoz rendelhetők, így némi előzetes programozás után egyetlengombnyomással válthatunk egy teljesen más szituációra optimalizáltbeállításkészletre. A három független vezérlőtárcsa manuális módban is remekhozzáférést ad a három kulcsparaméterhez, az expozíciós időhöz, arekesznyíláshoz és az ISO-hoz. Ráadásul a gombok külön-külön paraméterezhetők afotó, a videó és a visszajátszási módokhoz. A dedikált korrekciós tárcsahasználta azonban ízlés kérdése, akinek nem áll jól kézre, az nyugodtanhozzárendelheti ezt a funkciót az első vagy a hátsó tárcsához.

 

Videózás és extrák

Videós szempontból az A7 II kifejezetten erős. A 4K videót aszenzor teljes szélességében rögzített magasabb felbontású anyagból állítja előtúlmintavételezéssel, így teljes mértékben kihasználhatók a nagy látószögűobjektívek és képminőség is kitűnő. A megkötés annyi, hogy a kamera ezt csak24p képismétléssel tudja, 30p-be kapcsolva már egy kisebb cropból rögzít,ilyenkor 1,2-szeres gyújtótávolságszorzót kell figyelembe venni. A gyorskiolvasásnak köszönhetően nem jellemző a rolling shutter effektus megjelenése,habár nagyon gyors mozgásoknál azért számolni kell vele. Az intenzív utómunkáttervezők számára van S-Log gammabeállítás, a manuális expozícióbeállításhoz ésélességállításhoz pedig megkapjuk a szokásos segítségeket. Az autofókusz jól használhatóvideózás közben is, egyáltalán nem jellemző rá a keresgélés, még kevesebbfényben, illetve ellenfényben is jól működik. Bár videózásnál jóval kevesebbbeállítási lehetőségünk van, mint fotós üzemmódban.


sony a7 mark iii test


Extra funkció a már a korábbi Sony kamerákban is jól működőWiFi rendszer. Habár a Sony okostelefonos távvezérlő appja nem a legjobb amezőnyben, az A7 III képes egy Wi-Fi hálózatra csatlakozva számítógépükre vagy közvetlenülegy FTP szerverre tölteni az elkészült képeket, amire más kamerák csak százezerforintos vagy még drágább kiegészítőkkel képesek.

 

Képminőség

A relatíve alacsony felbontás és a legfrissebbszenzortechnológia párosítása remek képminőség ad, akár az alacsonyérzékenységeket, akár a magasakat vizsgálva. Alapérzékenységen a dinamikatartománya kategória legjobbjai közé tartozik, így RAW formátumba fotózva elég tághatárok között húzogathatjuk a tónusokat, Ehhez azonban érdemes tömörítetlenRAW mentést választani a menüben. A közepes érzékenységtől fölfelé egyértelműenalacsonyabb zajszinteket kapunk, mint az A7 II esetében. A különbség RAWformátum mellett JPEG-ben is megmutatkozik. Nem csak a zaj és így zajcsökkentéserőssége lehetett alacsonyabb, de fejlesztettek a gépen belüli képfeldolgozásonis, így akár alacsony, akár magas érzékenységeken fotózunk, nagyon szép ésrészletgazdag JPEG-eket kapunk. Sajnos gépen belüli RAW-konvertálásra nincslehetőség.


sony a7 mark iii test

ISO 5000


sony a7 mark iii test

ISO 6400


sony a7 mark iii test

ISO 320


sony a7 mark iii test

ISO 640


sony a7 mark iii test

ISO 1000


sony a7 mark iii test

ISO 100


sony a7 mark iii test

ISO 100


sony a7 mark iii test

ISO 1250


Verdikt

Figyelembe véve az összes jellemzőt, és persze a konkurenstermékeket, kijelenthető, hogy jelenleg a Sony A7 III az egyik legsokoldalúbbfull-frame kamera a szegmensében. Vannak természetesen gyengeségek is. Agombok, a menük és a tárcsák reagálási idejében tapasztalható egy picifáziskésés. Csak annyi, ami nem akadályozza a használatot, általában nem isokoz idegeskedést, mégis érzékelhető. Ez egyáltalán nem jellemző ebben akategóriában. Hiányzik a rendes akkutöltő az alapcsomagban és visszalépésnektekinthető a kisebb fényerejű LCD képernyő. Habár az A7 III váza masszív ésidőjárásálló szigetelésekkel is rendelkezik, van nála jobb is ezen a téren.

A kulcstényezőkben, azaz a sorozatfelvételben, az autofókuszban,a képminőségben és a videós jellemzőkben azonban a Sony A7 III elég erős ahhoz,hogy a full-frame kamerák alsó vagy amatőr kategóriájában a legerősebbversenyző legyen. Ennek megfelelően lőtte be a Sony a kamera árát is. A kétnagy vetélytárs, a Canon EOS 6D Mark II és a Nikon D750 áránál nagyjából200 000 forinttal drágábban kapható, de még így is jóval olcsóbb, mint egyelfeljebbi kategória egymillió forint fölötti profi gépei, a Canon EOS 5D mark IVés a Nikon D850. A képességeknek megfelelően tehát nyugodt szívvel ajánlhatjukazoknak az amatőröknek, akik nem szeretnének egyetlen vázparaméterben semkompromisszumot kötni, vagy azoknak, akiknek legalább olyan fontos a videózás,mint a fotózás. Rajtuk kívül azoknak a profik is ajánlhatjuk, akik nem igénylikaz A9 20 kép/s-os sorozatfelvételét vagy az Alpha a7R III 42 megapixelesfelbontását.


Kiknek ajánljuk:

-azoknak, akiknek egyformán fontos a fotózás és a videózás

-olyan amatőröknek akik egy igazán sokcélú kamerátszeretnének

-akiknek kiemelten fontos a full-frame képhatás

-azoknak a profiknak, akik általános célú eszközt keresnek

-akik az A9 mellé keresnek backup vázat

-akik magas érzékenységen is jó képminőséget várnak

-akik felső kategóriás autofókuszt szeretnénekközépkategóriás áron

-akik szívesen használnák régebbi objektívjeiket egy maivázon


Kiknek ajánlunk másthelyette:

-akiknek a gyors mozgásokhoz kevés 10 kép/s-ossorozatfelvétel

-akiknek fontos az ultramagas felbontás

-akik rendszeresen fotóznak piszkos, nedves környezetben

Címkék:
A kért blogbejegyzés nem létezik, vagy időközben törölték.

Események

Események
Nikon Z6 III tesztnap a Tripontban - Perger Viki előadás

Nikon Z6 III tesztnap a Tripontban - Perger Viki előadás

Matyi Tibor 1 hónapja 0 hozzászólás
Események
Fujifilm-nap a Tripontban - Összefoglaló

Fujifilm-nap a Tripontban - Összefoglaló

Sándor Anna 3 hónapja 0 hozzászólás

Magazin

Inspiráció
Mesterségek Memoárja

Mesterségek Memoárja

Tripont 2 hónapja 0 hozzászólás
Inspiráció
Nőnapi kérdezz-felelek fotósokkal – Borzi Vivien

Nőnapi kérdezz-felelek fotósokkal – Borzi Vivien

Tripont 4 hónapja 0 hozzászólás