{{Blog.cim}}

share

Az elmúlt években a Fujifilm üde színfoltjává vált a fotósvilágnak, először az X100-as modellel, a retro designnal hódító nagy érzékelősfix kompaktot pedig sorra követték az igényesebb kompaktok és MILC gépek,melyek korszerű belsővel, de filmes kort idéző kinézettel érkeztek, és az újabbmodellek sorra javítgatták a korábbi hiányosságokat, mára pedig nyugodtankijelenthetjük: az egyik legdinamikusabban fejlődő cserélhető optikás rendszertkínálja a Fuji. Sokan a tükrösöket leváltó rendszert látják a MILC-ben, azamatőr kategóriát leszámítva azonban nem sok tényleges alternatíva volt eddig apiacon, most azonban az Olympus OM-D és a Sony A7-es széria mellé megérkezett aFuji X-T1 is, aminek minden esélye megvan rá, hogy változtasson a helyzeten.





Ergonómiáját tekintve a retro design tűnik fel mindenkinek,amihez azonban időjárásálló váz, jól kihelyezett tárcsák, kihajtható kijelző,és egy hatalmas EVF is társul. A gép tetején külön tárcsán állíthatunk ISOérzékenységet, záridőt, illetve expozíció korrekciót, az exponáló gomb mellettpedig még egy dedikált videofelvétel-indító és egy wifi gomb kapott helyet,amik szabadon programozhatóak. Elöl és hátul egy-egy tárcsa található még, a géphátulja pedig meglepően letisztult, csak a legszükségesebb kezelőszervekkerültek ki, a gép tetején lévő tárcsákon pedig a gyakrabban használtlehetőségek (sorozatfelvétel, fénymérés) is elérhetőek. Blendét elsősorban azoptikán található gyűrűn állíthatunk, ami apróságnak tűnik, de nagyonmegkönnyíti a gép használatát. Az EVF lehetne a kritikus pont, ahol a legtöbbMILC elvérzik, ugyanis az optikai keresőt nem könnyű hasonló minőségbenkiváltani, de ez volt az első gép, ahol már kezdjük úgy érezni, hogy tényleghasználható a napi munka során is. Minden EVF-nek megvannak a sajáthiányosságai, így a Fuji megoldása sem tökéletes, de eddig ez a legkényelmesebbmegoldás amivel találkoztunk. Tényleges fizikai méretét tekintve nagyobb, mintegy fullframe 5D keresője, ebből adódóan a 2.36 millió képpontos felbontásaidőnként kevésnek tűnhet, viszont folyamatos képet tud mutatni. A legjobbminőségű EVF-ek is el tudnak vérezni két fontos területen, egyrészt kevésfényben akadozhat a képük, másrészt epxozíció állításánál és fénymérésnélbevibrálhatnak. A mérés gyakorlatilag észrevétlenül történik, szinte egyből avégeredményt látjuk, és kevés fényben sem akad vészesen a képfrissítés, demagasabb ISO-n a képzaj érezhetően megnő a keresőben, ezt leszámítva gördülékenyendolgozik. Méretéből adódóan osztott képernyős módban is használható, ilyenkorjobb oldalon nagyítva jelenik meg a kép közepe, ezzel is könnyítve a kéziélességállítást. Tisztán ergonómiai szempontból talán az eddigi legjobbantervezett MILC amivel találkoztunk, látszik, hogy a Fuji mérnökei ténylegodafigyeltek az elmúlt évek visszajelzéseire. A tárcsás/gyűrűs beállítás afotózással régebb óta foglalkozóknak már ismerős, viszont kezdőknek is könnyenkézreáll, ráadásul élőképen egyből látjuk az expozíció eredményét, így teljesenkezdőként is gyerekjáték helyesen kiexponálni egy képet. Módválasztó tárcsaszerencsére nem került a gépre, attól függően, hogy éppen mit állítunk kézzel,változnak a prioritásos módok automatikusan. Mindenhol beállítható egy A mód,amikor az adott értéket a gép számolja automatán, így például egy A értékenhagyott záridő és blende mellett P módnak megfelelően működik, míg ha a rekesztbeállítjuk mondjuk 2.8-ra, akkor értelem szerűen rekesz-előválasztó módbanhasználjuk a gépet. A kis váz ellenére a fogás is kényelmes, a tárcsák finomkattanással ugranak a helyükre, kifejezetten minőségi az összeszerelés, egyedüla dedikált video gomb és a wifi vannak elrejtve, de így legalább nemkapcsolgatjuk őket véletlenül.





Nem esett még szó a képminőségről, pedig a gép bőven hozzaaz elvárt szintet, sőt! A 16 MP-es szenzor ISO 200-6400 natív érzékenységmellett üzemel, ami kiterjeszthető ISO 100-51200 értékekre, és még JPEGtömörítés mellett is jól használható magasabb érzékenységen. Fuji sajátosság,hogy még magas érzékenységen készült JPEG-nél is szépen megmaradnak arészletek, és csak a kevesebb információt tartalmazó részeken kezd el egykicsit jobban zajosodni, a részletek viszont makulátlanok. Itt érdemesmegemlíteni, hogy JPEG tömörítésnél a színprofilok között állíthatunkfilmszimulációt is, Provia, Velvia és Astia közül válogathatunk, ami perszecsak színprofil, de jó látni, hogy legalább ilyen formában tovább élnek még egydarabig ezek a népszerű filmkatakterisztikák, még ha filmet nem is kapni márlassan. Képekből másodpercenként 8-at is készíthetünk, és ami még fontosabb, apuffer le is tudja kezelni, így több másodpercig is bírja szuflával belassulásnélkül, amit néhány hasonló kategóriájú tükrös is megirigyelhet. Ilyen sebességmellé azonban egy jó fókuszrendszer is kell, ez pedig az a pont, ahol aleginkább kritika érte eddig a Fujit, az eddigi AF rendszer ugyanis nem volttúl impresszív.  Szerencsére sokat javulta helyzet, a 49 pontos AF gyorsan és pontosan dolgozik, kicsit vadászik ugyanidőnként, de már a használható kategórián belülre emeli a gépet. Aki mégisinkább a kézi élességállítást választja, annak több módon is segítséget nyújt agép, választható peeking mód több színben, képközép nagyítás, és fekete-fehérkiemelés is.



Címkék:
A kért blogbejegyzés nem létezik, vagy időközben törölték.

Események

Események
Nikon Z6 III tesztnap a Tripontban - Perger Viki előadás

Nikon Z6 III tesztnap a Tripontban - Perger Viki előadás

xMatyi Tibor 10 hónapja 0 hozzászólás
Események
Fujifilm-nap a Tripontban - Összefoglaló

Fujifilm-nap a Tripontban - Összefoglaló

xSándor Anna több mint 1 éve 0 hozzászólás

Magazin

Inspiráció
Mesterségek Memoárja

Mesterségek Memoárja

Tripont több mint 1 éve 1 hozzászólás
Inspiráció
Nőnapi kérdezz-felelek fotósokkal – Borzi Vivien

Nőnapi kérdezz-felelek fotósokkal – Borzi Vivien

Tripont több mint 1 éve 0 hozzászólás