Öt dolog, amit érdemes megfontolni, mielőtt megvásárolnád az első kamerád!
Gina Milicia, 25 éve a profi szakmában dolgozó ausztrál fotográfus ajánlása szerint.
1. Melyik a legjobb fényképezőgép és objektív egy kezdő számára?
A.) Bármi a Nikontól.
B.) Bármi a Canontól.
C.) Tudva azt, hogy a Nikon és Canon túlértékelt ne feledkezzünk meg a Pentax-ról sem, amit a legtöbb kezdő használ.
D.) A lehető legjobbat válassza azok közül, amelyeket megengedhet magának.
A kamera nem minden. Erre egy kiváló story: egy fotós elment egy buliba New York-ban. Ahogy belépett a bejárati ajtón, a vendéglátója elragadtatással azt mondta neki: "Nagyon szeretem a képeidet - csodálatosak; biztos nagyon jó a kamerád." A fotós erre semmit nem válaszolt egészen a vacsora végéig, amikor is így fordul vendéglátójához: "Csodálatos volt a vacsora; biztos nagyon jó sütőd van."- Sam Haskins
Abban hinni, hogy egy kamera tesz téged nagy fotóssá ugyanolyan ostoba gondolat, mint azt hinni, hogy Roger Federer-t a teniszütője tette világbajnokká. Nem ettől függ a siker. Mert hiába viselnénk ugyanazt a farmert, mint Gisele Bündchen, nem csinál belőlünk szupermodellt és hiába is főznénk Wolfgang Puck lábasokkal, csak ettől az egy tényezőtől még nem lesz belőlünk mesterszakács.
A legjobb felszerelés még nem tesz minket nagy fotóssá. A jó lencsék azonban javíthatják az élességet a képeken, és a jó megvilágítás és a különböző tartozékok összességében javíthatják a minőséget, de még ezek együttesen sem képesek megváltoztatni a rossz expozíciót vagy a hanyag kompozíciót.
Csak azért, mert valami technikailag tökéletes, nem feltétlenül jelenti az, hogy az kiemelkedő is lenne. A jó fotó érzelmi reakciót kelt és jelenleg még nincs olyan kamera vagy objektív, ami ezt magától képes lenne kelteni egy kép esetében.
Ha valaki napi szinten oszt meg fotókat az Instagramon, az 500px-en vagy a Flickr-en láthatja, hogy az ide feltöltött képeknek a több, mint 80%-a okostelefonnal vagy belépő szintű kamerával és kit objektívvel készült. Továbbá az is látható, hogy a megosztott képek által kiváltott érzelmi reakciók között aligha van különbség abban a tekintetben, hogy telefonnal vagy egy PRO kamerarendszerrel készítették őket.
Tehát a legjobb válasz a kérdésre a D.), hogy bármilyen kamera lehet az első, amit megengedhet magának.
2. Ezután kérdezd meg magadtól, hogy mit szeretnél fotózni, hogy hol fogod leggyakrabban használni a kamerád és hogy milyen gyakran?
A.) Csak vasárnaponként a templomban használom a kamerát.
B.) Most indulok a Mount Everest megmászására, de gyakran fotózom rodeo-n és ott leszek a következő Tough Mudder eseményen.
C.) Dolgozom a kamerával, évente hatvan esküvőt fotózom.
D.) Jelenleg is tanulom a fotózást, de szeretem élesben is kipróbálni magam, amint lehetőséget kapok.
Ha tehát azt tervezi, hogy a kameráját masszív fagypont alatti hőmérsékletű helyeken használja majd vagy akár több ezer képet is készít majd egy nap, vagy csak különleges alkalmakkor fog fotózni, mind-mind fontos részlet a kamera kiválasztása szempontjából.
Ha a válaszod a kérdésre a „B”, akkor lehet, hogy érdemes egy fajsúlyosabb pro kamerában gondolkodnod, ami képes helyt állni a durva és szélsőséges időjárási viszonyok között is; sajnos egy olcsóbb könnyű fényképezőgép nem bírná a kopással és az időjárás viszontagságaival járó igénybevételt.
Ha azonban az Ön tervei között az szerepel, hogy akár ezer képkockát is lő napi vagy heti szinten lehet, hogy költséghatékonyabb, ha egy középkategóriás fényképezőgép vázba fektet. A zár ugyanis egy olcsó kameránál általában meghal, miután mintegy 100.000 képet készített, szóval már kicsivel nagyobb összeg ráfordításával, sokkal nagyobb élettartamú kamerát kaphat a vásárló.
A másik fontos befolyásoló tényező a választásban az objektív. Például, ha azt tervezi, hogy egy csomó portrét fog készíteni jó, ha tudja, hogy sok a divat- és a portré fotós hosszú gyújtótávolságú fix objektívet vagy zoom objektívet használ a munkáihoz. Ha tervei között szerepel sok esküvői fotózás, akkor legyenek széles és hosszú gyújtótávolságú objektívjei és olyanok is, amelyek valahol a kettő között állnak. A tájfotósoknak viszont fontosabbak a szélesebb látószögű objektívek. Míg a tárgy és termékfotósok előszeretettel használnak makró lencse készletet.
3. Márkahűség - melyik márkát érdemes vásárolni, és miért?
Nincs válasz erre a kérdésre. Mindegyiknek vannak előnyei és hátrányai egyaránt.
A pályafutásom első 15 évét Nikon-nal fényképeztem végig, mert mindkét bátyám és az első mentorom is azt használta. Nagyon szerettem a Nikon kamerámat és még álmomban sem gondoltam volna, hogy valaha is lecserélem. Eredetileg használt vázat és lencséket használtam, csak miután sikerült elegendő pénzt megspórolnom, vásároltam egy új kamerát, de mindig hűséges maradtam a Nikonhoz. S ez még az analóg időszak volt, de később, amikor áttértem a digitálisra, akkor is folytatódott a Nikon szerelem.
A döntés, hogy mégis áttértem Canon-ra azért volt, mert sajnos 2004-2005-ben hiányoztak a tisztességes Nikon frissítéseket a piacról, míg a Canon elállt a Canon 1DS MKII-vel. Ekkor váltottam Canon-ra és egyből befektettem két új kamerába, új lencsékbe, vakukba és további kiegészítőkbe.
Még mindig lehetne vitatkozni, hogy most a Nikon vázak jobbak vagy a Canon vázak vagy, hogy Canon objektívjei a valamivel jobbak, mint a Nikon objektívek. Jobb vagy rosszabb, nehéz állást foglalni, különösen annak, aki mindkettőt próbálta és mindkettőben talált olyan részletet, amit épp a másik márkából hiányolna. Most Canon-os vagyok – egyelőre, de én is csak ember vagyok.
Azt tanácsolom mindenkinek, hogy próbáljanak ki minden kamerát a kínálatból abban az árkategóriában, ami megfelel a pénztárcájuknak. Kizárólag így tapasztalható meg, hogy melyik kamera áll kézre a leginkább számára, továbbá fontos áttanulmányozni a garanciális feltételeket, az értékesítés utáni szolgáltatásokat úgy, mint szervizelés vagy javítás. Egy másik indikátora lehet a minőségnek, hogy ismerd meg a kamerád viszonteladói értékét. Ha a potenciális kameráddal van elárasztva a használt kamerapiac, akkor nagy valószínűséggel te is citromba harapsz a megvásárlásával. Végül szánj időt a kameratesztek és a profi fórumok áttanulmányozására. Az online fotós közösségektől hihetetlenül alapos és valódi információkat szerezhetsz be.
4. Ki mint vet, úgy arat.
Mikor 13 évvel ezelőtt megvettem az első digitális Nikon gépem, 14.000 $ USD fizetett érte (csak a vázért). Tartalmazott egy 256 MB-os memória kártyát – gondoljunk bele, hogy egy nyers RAW file körülbelül 6 MB-os volt. Mégis készítettem ezzel a géppel több száz magazinborítót, posztert és reklámkampányt és soha senki nem panaszkodott a fájlok mérete miatt, mert a végeredmény kiváló volt.
Ma már a saját iPhone-ommal is tudok 8 MB-os felvételeket készíteni. Ez azt jelenti, hogy iPhone-om jobb, mint az a kamera volt? Hm - nem. Nem a megapixel mennyisége, hanem a megapixel minősége és a szenzor mérete számít. A kis érzékelőre súvasztott sok-sok megapixel csökkenti a kép minőségét, mert attól szemcsésebbnek látszanak a fájlok.
Hogy tudnánk a legjobban érzékeltetni a kinálatban megtalálható kamera-szenzor-méretek különbségeit? Vegyük például egy kamerás telefon érzékelőjének a méretét egy tic-tac-nak, akkor egy kompakt kamera érzékelőjének a mérete megfelel egy szem M & M’s-nek. Ehhez képest egy belépő szintű tükörreflexes gép érzékelőjének a mérete már egy postai bélyeg méretével vetekszik, és végül egy profi kamera érzékelője lehet épp akkora, mint egy 35 mm-es filmkocka.
Az, hogy hány megapixel elég az Ön számára és mi a legjobb méretű képérzékelő, ismét egy jó kérdés? Csupán az számít, hogy mit szeretne kezdeni a végeredménnyel.
Ha a terve a készített képpel az, hogy abból végül egy óriásplakátot vagy egy hatalmas falnyi képet nyomtat, akkor erősen ajánlott egy full frame szenzoros géppel készítenie a képet, amelynél a nyers kép minimum 20 MB-os lesz. Egy belépő szintű kamera is képes elég nagy fájl létrehozására, azonban azok a közelébe sem érnek majd a full frames változaténak.
Ha a terv közepes méretű képek nyomtatása - A4 vagy kisebb -, akkor egy belépő szintű, középkategóriás fényképezőgéppel is el lehet elérni igazán jó eredményeket.
Ha azonban a cél a képekkel leginkább az, hogy az interneten ossza meg őket, akkor a kamera-beruházást megúszhatja mindössze egy okostelefon vagy egy kompakt fényképezőgép vásárlásával is.
5. Vajon ez a kamera kövéríti a fenekemet? Tényleg a méret a lényeg?
Ezt a tényezőt hagyják a leggyakrabban figyelmen kívül a vásárlók. Nincs is semmi gond mikor hazaérnek és kibontják a vadonatúj kamerájukat a dobozból és használja egy párszor. Örülnek, hogy övék a legnagyobb és legnehezebb kamera és a leghosszabb lencse, majd egy nyolcórás hegyi túra után kezdik csak átértékelni a dolgot.
Én jelenleg két különböző vázat használok: egy 1Ds MKIII-t és egy 5D MKIII-t. Tudni kell, hogy az 1DS III súlya kétszer annyi, mint az 5D-é és jobb minőségű képeket lehet vele készíteni, de képes vagyok a minőséget feláldozni a mennyiség oltárán, ha például utazom, mert tudom, hogy a sokkal több képből, amit egy könnyebb kamerával készítek, inkább találok jókat, mint a nehezebb kamerával készített kevesebb képből.
Egy jó fényképezőgéppel mindig kényelmesen érezzük magunkat, olyan mintha a saját tested természetes kiterjesztése lenne. Vásárlás előtt teszteld, hogy mennyire könnyű váltani a különböző beállítások között egy kézzel; hidd el, rendkívül frusztráló tud lenni, ha az egy nehéz folyamat.
Természetesen az ő véleménye is csak egy a sok közül, de 25 év a szakmában elég ok arra, hogy megfontoljuk véleményét egy ilyen fontos beruházás és döntés előtt.
Gina Miliciáról több infót olvashatsz a saját weboldalán, itt.
A Tripont szakemberei bármikor állnak szíves rendelkezésedre, ha szeretnéd megvitatni a téged foglalkoztató kérdéseket a különböző kameramák és velük kapcsolatos tapasztalatokkal kapcsolatban.