A stúdióban, otthon, vagy bármilyen ellenőrzött körülmények között végzett munka jó alkalom lehet arra, hogy lassíthassunk és megfigyelhessük, pontosan milyen hatást érhetünk el különböző fényformálóinkkal. Ellentétben a kültéren való fotózástól, a stúdióban lehetőségünk van a világítást a teljes sötétségből felépíteni.
Mindkét beállításnál két lámpát és egy összecsukható derítőlapot használtunk. A hátsó fény (B1 vaku Zoom Reflektorral és méhsejtráccsal) a modell fölül és mögül érkezett. Ez a fajta fény segít szétválasztani a hátteret a modelltől és egy kis mélységet kölcsönöz a képnek.
Fő fényforrásként a B2 vaku szolgált, először egy szoftboxal, majd egy szűkítővel, méhsejtráccsal felszerelve. A derítőlapot a modell előtt helyeztük el, hogy elkerüljük a túl mély árnyékokat az arcon.
Fotózás lágy fénnyel
A fotózást egy B2 vakura felhelyezett 2x3’-as szoftbox-al kezdtük. Kissé jobbra és magasan a modell fölé helyeztük el a lámpát. Három láb magasságból ez a méretű fényformáló elég nagy ahhoz, hogy kellően lágy fényt produkáljon, ugyanakkor elég kicsi is ahhoz, hogy visszaadja az anyagok valós textúráját.
A vaku fénye egyenletesen oszlik el a kép elemein, a modellen, a fotelen és hátul a falon egyaránt. A fényes és árnyékos részek közötti átmenetek lágyak és finomak. Az árnyékok nem túl sötétek, mivel a nagy felületről érkező fény sokkal több helyre eljut.
Fotózás kemény fénnyel
A szoftbox szűkítőre való cserélésével a fényformáló mérete nagyról egészen kicsivé változott. A méhsejtrács hozzáadásával biztosítottuk, hogy a fénynyalábok minél fókuszáltabban kis helyre essenek, így még annyira sem valószínű, hogy a fény körüli árnyékokba is kerülnének.
Mást nem változtattunk a képen, a hatása mégis teljesen megváltozott: fényes és lágy képek után egy sokkal sötétebb, drámai hatást kaptunk. A szoftbox fénye a kép egészét beterítette a modelltől egészen a falakig, míg a szűkítőé sokkal lokalizáltabb, mindössze az arcra és a ruhára jut. A világos és sötét tónusok közti átmenet is sokkal élesebbé vált.
Személy szerint én mindkét képet szeretem más-más indokból. Általános választ nem lehet adni ebben a témában, hiszen mind a lágy fénynek, mind a keménynek megvan a maga felhasználása. Sőt, még az is elképzelhető, hogy ugyanabban a témában mindkét módon elkészített kép megnyeri a tetszésünket.
Konklúzió
Szembetűnő, hogy milyen drasztikusan eltérő képeket tudunk létrehozni pusztán az által, hogy lecseréljük a fényformálót. Azt tanácsolom, hogy mindenki ismerje meg a saját eszközeit, amennyire csak lehetséges!
Amikor legközelebb fotózol és úgy érzed, kész vagy, akkor se állj meg! Ha mindössze egy tényezőt módosítasz, már teljesen más végeredményt kaphatsz!
Nézz további videókat a Profoto oldalán!