{{Blog.cim}}
Kovács B. Tamás 2016-ban diplomázott a Budapest Metropolitán Egyetemen fotográfia szakán. A cikkben diplomamunkájáról és portfóliójáról tudhatunk meg többet.

Surveillance című diploma sorozatom a megfigyelés kérdésével foglalkozik. Az NSA globális megfigyelo? rendszerének a 2013-as leleplezése sokak számára felfrissíthette George Orwell 1984 címu? regényének az emlékét. Az utóbbi időben a technika rohamos fejlődésének köszönhetően az állampolgárok megfigyelése és az adattárolás egyszerűbb és részletesebb lett, új szintre lépett. Ez a rendszer elméletben jól működik, biztonságérzetet nyújthat, de a gyakorlati hatékonysága alacsony. Egy “láthatatlan” zónákkal teletűzdelt világban élünk. Tekinthetünk ezekre egy másik dimenzióként is, amelyekbe belépvén a személy „digitalizálódik”, megszu?nik a magánélet és mindenki identitása ismerté válik, minden mozdulat tárolható és visszakeresheto? lesz. Bárkinek a napját végig lehet követni, anélkül, hogy az alany tudatában lenne a megfigyelés tényének. A publikus területen lévo? emberekro?l készített digitális felvételek és ezek valós ido?ben egy képernyo?n való megjelenítése aggasztó lehet a magánélethez való jogot tekintve. Ideális esetben ez a társadalom javát is szolgálhatja, de ugyanakkor megnyitja az utat a megfigyeléssel való visszaélés elo?tt is, amely súlyosan sérti a magánélethez való jogot.

Diplomamunkámban a megfigyelo? és a megfigyelt viszonyával foglalkozok. A térfigyelo? kamerák látómezöjének láthatatlansága teszi a rendszert elfogadhatóvá. A megfigyelt nincs tudatában annak, hogy mikor lép egy megfigyelt mezo?be és mikor van ezen kívül. A megfigyelés alanya nincs tudatában annak, hogy valahol egy távoli, zárt szobából o?t követik. Ugyan az mindenki számára ismert, hogy térfigyelo? kamerákkal van körbevéve amikor publikus területre lép, de ezek észrevehetetlenek, ezért a megfigyeltet nem is zavarja a megfigyelés ténye.

Sorozatomban a láthatatlan teret teszem láthatóvá. A fiktív, berendezett jelenetekben a térfigyelő kamera látómezejére utaló "fénygúla" reprezentálja a megfigyelés fogalmát, mely különböző formában egyre inkább részese az életünknek. A mai digitális hálózatokra épülo? világban, amelynek minden elo?nyét szeretnénk saját magunk javára használni, egyre inkább a kiszolgáltatottság felé sodródunk. Tudatunkon kívül akár a legintimebb helyzetekben is a "láthatatlan" zónák fo?szereplo?ivé válhatunk.

Diplomamunkámban a világítás nagyon fontos szerepet játszik. A fénycsóva létrehozásához egy házilag készített, Profoto vakukra felszerelhető fényformálót használtam, amely fokuszálta a fényt és egy maszk által éles, téglalap alakú alapot adott neki. A Profoto D4-es rendszere mellett az éjszakai fotózás során nagyon hasznosnak bizonyult és meggyorsította a munkafolyamatot a B1-es kábelnélküli vakurendszer.


Személyes projektjeim mellett, a fotográfia alkalmazott ágai közül a divatfotóval foglalkozom legszívesebben, úgy gondolom, hogy ez nyújtja számomra a legnagyobb szabadságot.








Diplomamunkámban a megfigyelo? és a megfigyelt viszonyával foglalkozok. A térfigyelo? kamerák látómezöjének láthatatlansága teszi a rendszert elfogadhatóvá. A megfigyelt nincs tudatában annak, hogy mikor lép egy megfigyelt mezo?be és mikor van ezen kívül. A megfigyelés alanya nincs tudatában annak, hogy valahol egy távoli, zárt szobából o?t követik. Ugyan az mindenki számára ismert, hogy térfigyelo? kamerákkal van körbevéve amikor publikus területre lép, de ezek észrevehetetlenek, ezért a megfigyeltet nem is zavarja a megfigyelés ténye.

Sorozatomban a láthatatlan teret teszem láthatóvá. A fiktív, berendezett jelenetekben a térfigyelő kamera látómezejére utaló "fénygúla" reprezentálja a megfigyelés fogalmát, mely különböző formában egyre inkább részese az életünknek. A mai digitális hálózatokra épülo? világban, amelynek minden elo?nyét szeretnénk saját magunk javára használni, egyre inkább a kiszolgáltatottság felé sodródunk. Tudatunkon kívül akár a legintimebb helyzetekben is a "láthatatlan" zónák fo?szereplo?ivé válhatunk.

Diplomamunkámban a világítás nagyon fontos szerepet játszik. A fénycsóva létrehozásához egy házilag készített, Profoto vakukra felszerelhető fényformálót használtam, amely fokuszálta a fényt és egy maszk által éles, téglalap alakú alapot adott neki. A Profoto D4-es rendszere mellett az éjszakai fotózás során nagyon hasznosnak bizonyult és meggyorsította a munkafolyamatot a B1-es kábelnélküli vakurendszer.


Személyes projektjeim mellett, a fotográfia alkalmazott ágai közül a divatfotóval foglalkozom legszívesebben, úgy gondolom, hogy ez nyújtja számomra a legnagyobb szabadságot.

További fotók Tamás portfóliójából.





Kapcsolódó termékek
Mások hozzászólásai
Még nincs egy hozzászólás sem.
A kért blogbejegyzés nem létezik, vagy időközben törölték.
Hozzászólás írása