Vásároljon online vagy hívja az alábbi elérhetőségek egyikét!
Üdvözöljük oldalunkon! Szeretne bejelentkezni?

300 éves modell a Phase One előtt

2017.01.16. 15:19
Címkék: phase one,
Szerző: Attila

A Yoldi–Moldenhauer Stradivarius hegedű megörökítése

phase-one-stradivarius-banner

A német Darling Publications kiadó azzal foglalkozik, hogy különleges könyveket és albumokat jelentet meg a kortárs művészetek és a hangszerek témájában. A legmodernebb fotográfiai hátfalakat gyártó dán céggel, a Phase One-nal együttműködve vágtak bele 2013-ban egy, a nagyközönség számára addig ismeretlen, egyedi és kimagasló értékű hegedű digitalizálásába.

A hangszert, amely 15 millió dollárra van biztosítva, soha nem fotózták még ezelőtt, nem került nyilvánosság elé.

Søren Jonesen dán fényképésznek jutott az a megtiszteltetés, hogy digitális fényképekkel örökíthette meg az 1714-ben épített Yoldi–Moldenhauer Stradivarius hegedűt. Kiváló „évjárat” volt ez a Stradivariusok történetében: Yehudi Menuhin és Jascha Heifetz is ebből az évből származó hegedűkön játszott. A Yoldi–Moldenhauer hegedű 1800 körül érkezett meg Dániába, és már akkor is ismert volt a koppenhágai zenekedvelő körökben. 1864-ben a dán királyi színháznak adományozták, azzal a céllal, hogy mindig elérhető legyen királyi opera első hegedűse számára. 

sorenjonesen-stradivarius-phase-one-picture

Onnan érkezett most egy erős fehér tokban a műterembe. „Öreg hölgy, de még mindig szép az alakja” – viccelődött a hegedűt magával hozó Andy Lim a Darling Publications-tól, amikor kiemelték a lenyűgözően szépen megmunkált, aranybarna tárgyat.

A hegedűt egy forgatható állványra helyezték, függőlegesen. Søren minden kép után 30 fokkal elfordította a hegedűt, és újabb fotót készített. 12 különböző szögből fényképezte le a hangszert. Nagyon precízen kellett végeznie ezt a munkát, ami több órán keresztül zajlott.

A készítők véleménye az volt, hogy ilyen esetben nem szabad kompromisszumot kötni: minden szempontból a legjobb technológiát használták. A Phase One IQ280-at, a legmagasabb minőségű új hátfalat, Arca Swiss Monolith technikai kamerával és az ultranagy felbontású hátfalakhoz tervezett Schneider-Kreuznach 120 mm-es macro Apo Digitar objektívvel.

Mindehhez a lehető legjobb megvilágítást biztosította Søren professzionálisan berendezett műterme, amely csendéletfotózásra van kialakítva. Az érzékenyen beállított világítás azt a célt szolgálta, hogy a hegedű három dimenzióban, térbeli műalkotásként is élvezhető legyen a fényképeken. Ez a teljesen új szemlélet a hangszerek fotózásában az eddigiektől eltérő élményt ad a fényképek szemlélőjének.

sorenjonesen-stradivarius

80 megapixelt nyújt a Phase One IQ280 hátfal, vagyis olyan részletességet, amit még nemigen szoktunk meg a hétköznapjainkban látható képeknél. A dinamikatartománya pedig egyszerűen lenyűgöző. Így árnyékos és fényes helyeken is kiválóan látszanak a részletek, például a kis visszatükröződések, a húrok árnyéka a hegedű testén, de közben a fa erezete is. Az elkészült képek olyan élethűen visszaadják a legapróbb részleteket, mintha nagyítóval vizsgálnánk a hangszert – a hegedű minden vizuálisan felfogható jellemzője rajta van a képen.

A Darling Publications kiadványa pedig szó szerint teljes méretben tette közzé a képeket, azaz akkora albumot adtak ki, mint maga a hegedű. Így az arányok, méretek és szögek is sokkal pontosabban láthatóak benne.

A fényképész számára egész életre szóló élmény volt egy ilyen minőségű és értékű tárgyat fotózni. Søren egész nap arról álmodozott, hogy a hangszer egyszer csak megszólal. Végül teljesült a vágya: a fotózás végeztével Lars Bjørnkajer, a dán királyi zenekar első hegedűse játszott egy futamot a hegedűn.

Aki megcsodálja a képeket vagy kinyitja az albumot, az is azt várja, hogy mikor csendül fel belőle a zene, annyira élethűek a képek.  

Kérem várjon!