{{Blog.cim}}
„Amikor 27 évvel ezelőtt elkezdtem portrékat fotózni,szoftboxokat használtam, illetve vazelint kentem a lencsére, és vignettás szűrőkettettem rá” – emlékszik vissza Sue. „De amikor magam mögött hagytam a 80-aséveket, kihajítottam a régi stúdióvilágítást, és a természetes fények feléfordultam.”
„Így aztán 20 éven keresztül minden képem beltéren készült, egyablak közvetlen közelében – azaz mindig a természetes fényre építettem aképeimet” – magyarázza.
Divatfotószerűkortárs portrék
Sue szerint a kliensei nem feltétlenül akarnak úgy kinézni,mint a divatmodellek, de azt mindannyian szeretnék kipróbálni, hogy milyen, haegy napon át úgy kényeztetik őket, mint a hírességeket, és közben igazán modernés divatfotószerű képek készülnek róluk. „A klienseim nem modellek. De aztszeretném, hogy úgy nézzenek ki, és úgy is érezzék magukat, mintha egy a VanityFair-fotózáson lennének. És azt is szeretném, hogy a nap végén mindenki, akimegnézi a képeimet, azt mondja róluk, hogy kortárs divatfotók, és hogy ők magukis át szeretnék élni ugyanezt.”
Miutám 27 éven át fejlesztette a természetes fénnyel dolgozóstílusát, Sue tanúja volt annak, ahogy Lindsay Adler divatfotós Profoto vakukatvitt magával egy szakmai kiállításra. Emiatt Sue elhatározta, hogy ő is kiszeretné ezt próbálni. „Elkezdtem úgy bánni a stúdióvilágítással, mint ahogy atermészetes fényt látom, használom és alakítom” – emlékszik vissza.
„Aztán Felix Kunze volt az, aki felnyitotta a szememet, hogymi mindent lehet csinálni ezzel a vakuval. Az élet iróniája, hogy miután énmagam fordultam el a régimódi stúdióvilágítástól, és a természetes fényűlátványvilágomról lettem híres, most az dob fel, hogy vakukkal kísérletezhetek,és újra kitalálhatom velük a saját világomat.”
Nemrégiben, az egyik fotózásán Sue a Profoto B1 Off-Camera vakukathasználta két kedvenc fényformáló eszközével, az Umbrella Deep White XL-lel ésegy RFi Softbox 5’ Octával. Egy vakut közvetlenül az alanya fölé helyezett, és azoctaboxot úgy állította, hogy csak hozzáérjen a háttérfüggönyhöz, így a fény„lecsorgott” a függönyön.
A világítás a modernlátványvilág lényege
„Nagyon fontos, hogy a vaku közvetlenül fej fölött volt, ésa fény végigfolyt a függönyön” – magyarázza, hozzátéve, hogy a vaku 5,5-re voltállítva. „Többféle szögből is kipróbáltam, de mindegyiktől olyan lett a kép,mint egy hagyományos portré. Azzal viszont, hogy a kliensem feje fölöttkiterjesztettem a fényt, modernebbé vált a látvány, és jobban emlékeztetett egydivatfotóra.”
A második vakut, amelyre az ernyőt szerelte fel, 2,8-ra állította,ami csak annyira volt elég, hogy elvegye az árnyékot a modell szeméből. Ennek asorozatnak a legtöbb képét F5.6 fényerővel, 1/125 záridővel és 100-as ISO-valkészítette.
Szerelmes lettem!
Sue egy évenát használta a B1-et, kísérletezett vele, játszott a fényével. Mostanra mélyenmegismerte ezt az eszközt, ami új teret nyitott számára a fotózásban, és ígynemcsak a munkái, de ő maga is megújult.
„Beleszerettemabba, amire ezek a vakuk képesek” – fejtegeti. „Játszom a fényükkel, ide-odavetítem, hagyom visszaverődni. A B1 egészen különleges vaku, és arra isalkalmas, hogy lassú, puha fénnyé tompítsam, nagy fényformálókkal, így ugyanazta napfényt tudom megteremteni vele, mint amivel az elmúlt 27 évben dolgoztam. Mégisalapjaiban változott meg a munkamódszerem. Bármilyen napszakban fotózhatok, ésteljes egészében én alakítom ki a fényeket. Nagyszerű érzés 27 év után is újattanulni! Ha ilyen sokáig van valaki a pályán, annak nagyon vagány érzés valamiegészen újjal találkozni. Olyan, mintha megint fülig beleszerettem volna afotózásba!”
A fotós
A felszerelés
Hozzászólás írása