Éppúgy, mint a Lightroomban, a képfájlok módosítása nem destruktív módon történik, azaz minden rizikó nélkül kísérletezhetsz a Capture One Pro számos szerkesztési eszközével. Bármikor visszavonhatod, amit csináltál, csak válaszd ki az Adjustments > Reset opciót. Ha csak egy eszközt (Tool) szeretnél visszavonni, kattints arra az ikonra, amelyen egy balra mutató nyíl látható.
A Brightness csúszka jó szolgálatot tesz, ha a középtónusokat szeretnéd világosabbá tenni.
A Levels eszközzel kiválóan létrehozhatod az alapvető kontrasztot a fekete és fehér pontok beállításával.
Ez az eszköz pontosan úgy működik, mint ahogy a Photoshophoz hasonló programokban megszoktad, azaz természetesen többet tud a fekete és fehér pontok módosításánál. Ha rákattintasz az A ikonra a Levels eszközben, akkor mindkettőt automatikusan beállítja – ezt a shortcutot érdemes megjegyezned, mert nagyon hasznos.
A Highlight (világos rész) és a Shadow (árnyék) csúszkák a High Dynamic Range (nagy dinamikatartomány) eszközben szintén úgy működnek, mint a megfelelőik a Lightroomban. Bár arra ne számíts, hogy pontosan ugyanolyan hatással lesznek a képekre – a Shadows a Capture One Pro-ban kicsit jobban kivilágosítja a középtónusokat –, attól még ugyanolyan jó munkát végeznek.
Tedd ütősebbé és markánsabbá a képeidet a Clarity és Structure eszközökkel!
A Lightroomból ismert Clarity funkció itt két csúszkára lett szétbontva, az egyiket Clarity-nek (tisztaság), a másikat Structure-nek (struktúra) hívják. Ez a felosztás gyakran nagy előnyt jelent képszerkesztéskor. Ugyanis így anélkül alkalmazhatod a Clarity-t a fotódon, hogy olyan „csikorgó” legyen a végeredmény, mint amikor a Lightroom azonos nevű eszközét használod. Vagy éppen úgy teheted markánsabbá a képedet a Structure segítségével, hogy közben nem kell használnod a Clarity-t is. A legtöbb esetben jól jársz, ha a módot (Method) a Natural beállításon hagyod.
Az RGB és a Luma Curve használata, hogy a színek módosuljanak, vagy pont hogy változatlanok maradjanak.
Az objektívkorrekcióra, élesítésre és zajcsökkentésre használt eszközöket könnyen át fogod látni, ha a Lightroomot már ismered. De azért van néhány fontos különbség, különösen, mivel a Capture One Pro 10 két teljesen új funkciót is bevezetett.
Az élesítés következtében keletkezett nyomok eltávolítása a Halo suppression csúszkával.
Az egyik új eszköz az, hogy a 10-es verzió a Sharpening (élesítés) eszközt halocsökkentéssel látta el, hogy el tudd tüntetni azokat a halonyomokat, amelyek nagyarányú élesítésnél keletkeznek a széleken. Ez hasonlít ahhoz, mintha 25 alá tolnád a Detail (részlet) csúszkát a Lightroomban. A második új eszköz a Diffraction Correction (fényelhajlás-korrekció), amely a Lens Correction (objektívkorrekció) eszközben férhető hozzá.
Ez mérsékelni fogja azt az enyhén elmosódó hatást, amely kis rekeszeknél, pl. f/16-nál keletkezik a képen. Ez a dekonvolúciós technika hasonlít arra, mint amikor 50-re vagy afölé állítod a Detail csúszkát Lightroomban.
Különlegessége a Lens Correction eszköznek, hogy bár a Capture One Pro automatikusan felismeri az általad használt objektívet (amennyiben lehetséges), a Lens Correction eszköz nem fogja minden esetben végrehajtani a fényelhajlás-korrekciót úgy, hogy 100%-ra állítja a csúszkát. Ha a Capture One úgy értékeli, hogy az objektív modelljére alacsony fényelhajlás jellemző, akkor 0%-on fogja tartani a csúszkát. Természetesen ebbe belenyúlhatsz manuálisan, ha szükségét látod.
A Lens Correction eszköznek van egy kiegészítő funkciója, amelyet ismerned kell. A Sharpness Falloff (élesség tompulása) csúszka extra élességet tesz a sarkok irányába, így ha a nagylátószögű objektíved kicsit életlen szokott lenni a sarkoknál, akkor azt enyhítheted ezzel a funkcióval.
Ha még új neked a Capture One Pro, akkor fontos, hogy tudj egy fontos különbségről a Noise Reduction (zajcsökkentés) eszközzel kapcsolatban. Mind a Luminance (fénysűrűség), mind a Color (szín) csúszkák alapértelmezetten 50-re vannak állítva, még nagyon alacsony ISO-értéknél is. Ez más, mint a Lightroomban, és nem jelenti azt, hogy jókora zajcsökkentést is alkalmaz közben.
Használd a Single Pixel funckiót, hogy eltávolítsd a hosszú expozíciónál keletkezett forró pixeleket!
Tekints úgy rájuk, mint olyan csúszkákra, amelyekkel a részletek és a zajcsökkentés egyensúlyát állíthatod be. Ha 50-re vannak állítva, az csupán annyit jelent, hogy a Capture One szerint ez az ideális egyensúly a te fényképezőgépedhez, illetve ahhoz az ISO-hoz, amelyet a kiválasztott képnél használtál. Az eszközben van még egy nagyon jó kis funkció, az úgynevezett Single Pixel (egyetlen pixel). Ezzel a csúszkával el tudod távolítani azokat a csúnya, forró pixeleket, amelyek hosszú expónál gyakran jelentkeznek, különösen éjszakai felvételeknél.
A Lightroomban tipikusan különböző profilok közül választhatsz a Camera Calibration panelben, és mindegyik máshogyan rendereli a nyers fájlokat. A Capture One más megközelítést alkalmaz. Míg a Base Characteristics (alapvető jellemzők) eszközben rendszerint csak egy vagy két ICC-profil található, a színek finoman be vannak állítva, hogy nagyszerűen nézzenek ki a fényképezőgéppel lefotózott legkülönfélébb alanyokon. Ez az egyik oka annak, hogy miért sikerül általában nagyon tetszetősre a nyers fájlok renderelése a Capture One Pro alapértelmezett beállításaival.
Ha kiválasztod a Linear Response Curve-öt, akkor lapos tónustartományt kapsz, ami megfelelő az erős kontrasztmódosításokhoz.
Felhívnám rá a figyelmed, hogy különböző görbék közül választhatsz a Base Characteristics eszközben. Ezek alapvetően a fehéregyensúlyra vannak hatással, és a legtöbb esetben nyugodtan az automatikus beállításon hagyhatod őket.
A cikk következő részében azokról a színmódosításokról lesz szó, amelyeknek nincs megfelelőjük a Lightroomban. Illetve a helyi módosításokról és azokról a lehetőségekről, amelyek megkönnyítik a képeid exportálását.