{{Blog.cim}}
Az akciódús sportfényképezés mindig is vonzott, de nem gyakran nyílikalkalmam belevetni magam. Így aztán amikor lehetőséget kaptam arra, hogywakesurfözést fényképezzek, azonnal igent mondtam. Azt azonban kikötöttemmagamban, hogy valami egészen mást szeretnék létrehozni, mint azok a fotók,amiket korábban láttam.
Amikortervezni kezdtem a fotózást, legelőször is azt döntöttem el, hogy a képeknekúgy kell kinézniük, mintha a vízből fotóztam volna őket. Mivel a hajóviszonylag lassan mozgott, tudtam, hogy elhelyezkedhetek a tatján úgy, hogyelég alacsonyra kerüljek. Viszont az is világos volt számomra, hogy mindenfeléfröcskölni fog a víz. Ezért a Nikon 20mm objektívvel felszerelt D750-esemet Outexvízhatlan tokba helyeztem. Ez a tok nemcsak a vízcseppektől védte meg akamerámat, hanem azt is lehetővé tette, hogy közvetlenül a hullámba tegyem belea gépet, és azt is lefotózhassam, ahogy a fényképezőgép tetejéig felcsap a víz.
Miután tisztáztam magamban a fotózási testhelyzetet, tovább gondolkodtam,hogyan tehetném még különlegesebbé a fotókat. Nem ment ki a fejemből, hogy azalanyaim milyen közel lesznek majd a hajó tatjához. Ezért arra gondoltam: miértis ne tehetnék a tatra egy vakut, hogy megvilágítsam őket? Persze tudtam aztis, hogy világos nappal fogok fotózni, ezért olyan fényforrásra lesz szükségem,amely nincs híján az energiának. A Phottix Indra500 TTL-t választottam akészletemből. Az Indra500 fénye ugyanis napfényben is látszik, és a készülék a nagysebességű szinkronizálást is lehetővé teszi.
Ekkor viszont komolyan törni kezdtem a fejem. Kell azIndra500 és kell az Outex vízalatti tok, ez világos, csakhogy az Indrához valóOdin kioldó túl nagy ahhoz, hogy be tudjam tenni a tokba. Körülnéztem, hogy mimvan még otthon, és rájöttem, hogy a Yongnuo Triggers készletem beleférne atokba. Szuper. Csakhogy az Indra nem képes csatlakozni különállóvevőkészülékhez. Azon kezdtem agyalni, hogy a Yongnuo kioldóval elsütök egy hotshoevakut, ami aztán beindítaná az Indra szolgáját. De ez egy kicsit bonyolultabb voltannál, mint amivel szórakozni szerettem volna, miközben egy hajó tatjáról lógoka vízbe.
Aztán eszembe jutott, hogy a Yongnuo kioldóknak átkötő hotshoe-juk van. Általábanez azt jelenti, hogy a kioldót csatlakoztathatod a fényképezőgépedhez, ésközben egy hotshoe vakud is lehet a gépeden. De azt is lehetővé teszi, hogy akioldók egyszerre tudjanak vevőkészülékként és kioldóként működni. Ezért arragondoltam, hogy ha ezek továbbítani tudják a TTL-jelet a vakunak, akkor miértne tudnák átadni ugyanazt a jelet egy másik kioldónak?
Lényeg az, hogy működött. A Yongnuo kioldót csatlakoztattam afényképezőgépemhez a vízálló tokon belül, a Yongnuo vevőkészüléket pedigkioldónak használtam, az sütötte el az Odin kioldót. Az egész fotózás alatt ottlógott ez a fura vevő/kioldó összeállítás a kamerazsákomban. Most már nyugodtankihajolhattam a hajóból és fotózhattam, miközben a feleségem (az asszisztensem)tartotta és irányította a vakut.
Fényképezés közben komoly előnyt jelentett számomra az Indrateljesítménye és a nagysebességű szinkron. Úgy fotóztam az alanyaimat, hogyháttal voltak a napnak. Alulexponáltam a hátteret, így meg tudtam világítanivakuval a szörfösöket. Mivel a vaku viszonylag messze volt tőlük, az aszabványos reflektor, amelyet használtam, túl sok fényt vetett a hullámra és akörülötte lévő vízre. Ezért sűrűszemű rácsot tettem a reflektor elejére, amitőlolyan lett, mintha spotlámpával világítottam volna meg a szörföst.
Az elkészült képeken láthatod, milyen szép és éles lett a víz, mivelnagyon rövid záridőt tudtam használni (1/1250 másodpercet). De ahogy ment le anap, és egyre hosszabb záridőre lett szükség, úgy vált a víz egyre zavarosabbáa képen, és egyre jobban látszani kezdtek az elmozdulások. De a vaku használatamég ekkor is sokat segített. Amikor már nem tudtam megfagyasztani a mozgást a záridővel,a vaku még mindig képes volt arra, hogy kimerevítse az alanyomat. Így a szörföséles lett, a vízen viszont látszott a mozgás, dinamikus hatást keltett.
Nézz bele az alábbi videóba – bocs, de függőlegesen van, és eléggéremeg.
Visszatekintveazért van néhány dolog, amit máshogyan csinálnék, ha megint lenne ilyenlehetőségem. Először is máshova tenném a vakut. A legtöbb elkészült képenugyanonnan jött a fény, magasról, kamera balról. Így jutott egy kis fény ahullámok tetejére is, a sűrű rács dacára is. Szerencsésebb lett volna, ha afényképezőgép jobboldalára tettem volna a vakut, akkor nem látszott volna ahullámon. Annak is örültem volna, ha egy kicsit jobban irányt tudtam volna adnia fénynek. Ezt a hajó szélessége miatt alig tudtam megtenni, nem volt hovaodébb csúsztatnom a vakut. A jövőben viszont megoldható lenne, hogy felszerelekoda egy boomhoz hasonló kart, és így jobban a szörfös oldala felől tudom bevillantania fényt.
Illetve megszeretném azt is oldani, hogy még alacsonyabbra kerüljek, és így még feltűnőbblegyen az, hogy a fényképezőgép a vízben van. Ez a rendelkezésemre álló tok ésa dome port miatt nehezen menne. A jövőben előnyös lenne, ha szereznék egymegfelelőbb méretű tokot, amelybe nagyobb dome portok is beleférnek – azokugyanis ideálisabbak olyan fotókhoz, amelyek félig a vízből készülnek.
Izgalmas lenne, és ki is szeretném próbálni ajövőben, hogy az összeszerelt vevőkészülékkel/kioldóval megnövelném a vakumaximális kioldási távolságát, és nagy távolságból készítenék klassz fotókat. Nekedmilyen érdekes megoldásokat kellett már kitalálnod ahhoz, hogy meg tudjcsinálni egy képet?
szerző: JasonVinson | forrás: fstoppers.com
Hozzászólás írása