A nemzetközi szinten elismert képzőművész és fényképész, WERNER PAWLOK mesélt a Phase One-nak a Kubában készült képsorozatairól. Hátborzongató, de elragadó: ez a véleménye Havannáról.Először 2004-ben járt Kubában, akkor kezdett dolgozni egyhosszú távra tervezett sorozatán, amely a Cuba Expired címet viseli. 2013-banpedig új sorozatot készített ott, nagy formátumú képekkel, amelyeknek az alapjátegy évtizedekkel azelőtti fotósorozata adta, ahol Leigh Boweryperformanszművésszel dolgozott együtt.„A fényképeim mély belső nyugalomból születnek. Hatalmas örömöt érzek, amikor fényképezek; majdnem olyan, mint a meditáció.” Werner Pawlok Elbűvölő és kísérteties„Fényképészként mindig is a legváltozatosabb témákkal szerettem foglalkozni. AKubához való különös vonzalmam furcsa módon Kelet-Berlinben kezdődött,1984-ben.A Der Wiener magazin megbízásából ott készítettem divatfotókat, a keletnémetkormány külön meghívásával. A város hangulata morbid módon volt lenyűgöző.Mintha megállt volna az idő. A furcsa, hátborzongató bája nagy hatással voltrám, arra késztetett, hogy szokatlan és irreálisnak tűnő helyszíneket kezdjekkeresni a fotóimhoz.Kubában először 2004-ben voltam, és megdöbbentem azon, hogymindenhol izgalmas helyszínekre bukkantam. Ez volt a kezdet: de a képeim a fiókmélyére kerültek, és addig elő sem kerültek, amíg Heike Dander, a LUMASkurátora érdeklődni nem kezdett irántuk. Amikor 2016-ban a szingapúri LumasGalériában, ahol a „Cuba expired” sorozatomat állítottam ki, találkoztam aHarper's BAZAAR főszerkesztőjével, aki felkért, hogy fényképezzem le a Chanelkollekcióját a magazin számára. A kollekciót nem sokkal azelőtt Havannábanmutatták be. Természetesen nagyon tetszett az együttműködés ötlete, már indultamis Kubába.Azóta többször jártam Havannában. Egy ottani producer volt ahelyszínvadászom, érdekes építészeti látványelemeket keresett. Együtt is sokatautóztunk a városban, figyeltem az épületek homlokzatát, és lassacskán kezdtem kiismerni, hogy milyenek lehetnek belül. Ha úgy éreztem, hogy odabent valamititok van, speciális aura, akkor becsöngettünk a házba, és az ott lakóknakelmeséltük a tervünket. Mindig örömmel fogadtak minket.”"Ha belépek egyszobába, olyan, mintha egy filmbe lépnék be: a szoba történeteket kezd mesélni." Werner PawlokA képek inspirációja „Ha belépek egy szobába, olyan,mintha egy filmbe lépnék be: a szoba történeteket kezd mesélni. Egykorilakói újra életre kelnek, és estélyi ruhában örvénylenek a tánctéren, vagykoktélokat iszogatnak a csillár alatt. Amikor ez az érzésem támad, egyetlendolgot teszek: megnyomom a gombot a fényképezőgépen.” „A fényképeim mély belső nyugalomból születnek. Hatalmas örömöt érzek, amikorfényképezek; majdnem olyan, mint a meditáció. Ha nagy stáb lenne velem, az csakzavarna ebben, és mivel környezeti fénnyel dolgozom, lámpákra sincs szükségem.Odafigyelek arra, hogy minden autentikus legyen, soha nem teszek arrébb egybútordarabot se. Embereket nem komponálok bele a képeimbe; nem szeretnéktársadalomkritikai tanulmányokat készíteni.”A felszerelés: Phase One kamerarendszer„A technikai minőség kimagaslóan fontos. Ezért szinte kötelező aprémiumkategóriás felszerelés használata. Az elmúlt években mindig a Phase Onefényképezőgéppel és Schneider Kreuznach objektívekkel utaztam, és ez apárosítás tökéletes képminőséget biztosított. Nagyon fontos számomra, hogyazok, akik megnézik a képeimet, szabadon alkothassák meg hozzájuk a sajáttörténeteiket. A kubai fényképeimet azoknak készítettem, akiknek vanfantáziájuk.”A fényképészről Werner Pawlok (szül. 1953) Stuttgartban élő, nemzetközileg elismert képzőművészés fotográfus. A képei a festészet és a fényképezés közötti határvonalonmozognak, és számos német és nemzetközi gyűjteményben megtalálhatóak, beleértveaz International Polaroid Collectiont és a DZ Bank Collectiont is. Továbbimunkáit itt találod: www.pawlok.com
Hozzászólás írása