{{Blog.cim}}
Miértéppen a tájkép fotózásban láttad meg a fantáziát?
Vonzanaka távoli, megközelíthetetlen területek. Egyedülálló,érintetlen tájakat és helyszíneket szeretnék megörökíteni,felfedezni a vadont, ahol szinte soha nem járnak.
Atájkép fotózásban az a legjobb, hogy szabad ég alatt lehetek,megtapasztalhatom a természet szépségét. A hihetetlen fények ésszínek sok esetben megismételhetetlen látvány nyújtanak, ezt azélményt soha nem fogom tudni megunni. Épp a közelmúltban egynyárfa ligetben álltam, amikor a nap felkelt, hátulrólmegvilágítva a fákat – lenyűgöző élmény volt a mesésfényeket és színeket látni és lefotózni.
Hogyanlettél tájkép fotós?
Későősszel a kanadai Gaitneau Nemzeti Parkban túráztam, amikortaláltam egy filmes fényképezőgépet. Tudtam, hogy valakibizonyára hiányolja, ezért felhívtam az erdészházat, ésmegadtam a fényképezőgép típusát és gyártási számát.Mindig is érdekel a fényképezés, ezért arra kértem az erdészt,hogy ahelyett, hogy leadnám a gépet, hadd legyen nálam, amíg atulajdonosa nem jelentkezik a megadott elérhetőségemen. Soha senkinem jelentkezett érte. Egy darabig nem használtam, de amikor azEgyesült Államok délnyugati részére terveztem egy utazást, afényképezőgépet is magammal vittem. Csak pár tekercs filmetlőttem, többnyire a feleségemmel, Jonival közös kirándulásaikélményeit örökítettem meg. Emlékszem, amikor a Wal-Martbaelvittem előhívatni a filmeket; alig tudtam kivárni, hogyelkészüljenek a képek! A mai napig hasonló izgalmat érzek,amikor egy utazásról hazaértve megnézem az ott készült képeket,hiszen ekkor újra átélhetem azokat a pillanatokat, amikor a képekkészültek.
Melytájképfotósok inspiráltak?
EleinteGalen Rowell munkái iránt érdeklődtem. Ahogyan hegymászás éskalandtúrázásai során fényképezett, ámulatba ejtett. Nagyontetszett a „Hegyi Fény” című könyve, amit a nagynénémtőlkaptam ajándékba. Galen képes a képek mögött rejlő történetetelmesélni.
Nagyonérdekesnek találtam Christopher Burkett korai munkásságát is.Képein főként a táj érintetlensége kap hangsúlyt, az erdőketemeli ki. A galériákban kiállított képei hatalmasak éselképesztően részletesek. Ezt igyekszem jelenleg én ismegvalósítani egy Phase One XF IQ3 100 kamerarendszerrel.
Tájképfotóskéntmi volt az eddigi legnagyobb kihívás számodra?
Általábannem készítek sok képet. Napokat töltök el egy helyszínen, amegfelelő fényekre színekre és szélcsendre várva. A széltönkreteszi a hosszú expozícióval készülő képeket, különösenaz erdőben. Néha az expozíciós idő akár két perc is lehet, alegtöbb 8 és 30 másodperc közötti. A természetben nagyon nehézelérni, hogy éles képet kapj.
Ateljesen sötét erdőben, ahol korábban esélyem se volt rá, hogyhasználható képet készítsek, a Phase One hihetetlendinamikatartományt biztosít, aminek eredményeképpen zajmentes ésrészletgazdag árnyékokat kapok. Magasabb ISO értékethasználhatok anélkül, hogy a képminőség rovására menne, ésrövidebb expozíciós időkkel tudjak dolgozni, ha szükséges. Ezkülönösen fontos, amikor éjszaki erdő fotózásánál amaximális mélységélességet szeretnék elérni.
Megtapasztaltama legtökéletesebb formájában a természetet és felismertem,milyen törékennyé vált a Föld, ennek eredményeképp jobbanfelfigyelek a körülöttünk lévő értékekre és arra, hogymilyen nagy ütemben romboljuk le mindezt. Évről évre látom afényképezett erdőkön, hogyan romlik az állapotuk.
Szerencsésnektartom magam, hiszen hihetetlen élményeket szereztem a vadonban;láttam Chile déli részén pumákat, Kanadában grizzly medvéketés farkasokat és piócákat Tasmániában. Egyszer egy nyárfaerdőben meglőtt egy vadász – ez is nagy élmény volt!
Miregondolsz, amikor megalkotsz egy képet?
Mindigpanoráma képben gondolkozom. Mielőtt egy helyszínre kimennék,eltervezem, hogy mit szeretnék megörökíteni, így már konkréttervekkel érkezem. Már körülbelül egy évtizede járom azerdőket. A képkereső számomra nélkülözhetetlen, hiszen enneksegítségével határozom meg, hogy honnan készítsem el a képeket.A közelmúltban lezajlott PODAS workshop során a tanulóinkat arrabuzdítottuk, hogy használjanak képkeretet a kompozíciómegtalálásához. Ez arra ösztönöz, hogy lelassíts éselgondolkozz azon, hogy hogyan láss a természet káoszában.
Amikorfényképezek, mindig magamnak készítem a képeket. Mindig arragondolok, hogy vajon ezt a képet kitenném a saját otthonomban?Számomra soha nem az eladásokra koncentrálok, hanem hogy olyatalkossak, amivel együtt tudnék élni.
Honnantudod, hogy sikerült megörökítened azt, amit szerettél volna?
Alegnehezebb az olyan kompozíciók megtalálása, amik mindesztétikumban, mind mintázatban és színben azt a minőségethozzák, amit elvárok. Bár folyamatos kihívást jelent számomra,mégis szeretek azon dolgozni, hogy tiszta és tartalmas képeketalkossak. A Phase One kamerarendszer előnye, hogy nekem csak atökéletes kompozíciót, színeket és fényviszonyokat kell megmegtalálnom ahhoz, hogy a nagy méretű printjeim hihetetlenülélesek és részletesek és lágy színezetűek legyenek.
Azélőkép segítségével tudom ellenőrizni az élességet, akompozíciót és az expozíciót, így biztos lehetek benne, hogysikerült elkészíteni a tökéletes felvételt. Ez a fényképezés„hőskorában”, amikor még filmre fényképeztünk, lehetetlenvolt, így amíg nem érkeztek meg az előhívott képek, csaktalálgatni tudtam, hogy milyen lett a végeredmény.
Gyakranhasználom a hiperfokális fókusz lehetőségét, melynekköszönhetően nem csak az előtérben lévő fák törzserajzolódik ki élesen a képeken, hanem azoké is, amik a háttérbenvannak. Ez a technológia valódi 3D érzetet ad a képeknek. A PhaseOne XF-nél minden objektívre beállítottam a hiperfokálistávolságot, így könnyen tudom használni ezt a funkciót.
Mindenképem előre megtervezett és háttértörténettel rendelkezik. Azegész nem arról szól, hogy elmész, fotózol egyet és továbbállsz. Többnyire több napra, néha évre is szükség van, mireazt az eredményt kapom, amit szerettem volna – ideális színek,tökéletes fény és szélcsend.
Mittanácsolnál azoknak, akik azt tervezik, hogy tájkép fotózásbakezdenek?
Csaknagyon keveseknek sikerül karriert alapozni kizárólag atájképfotózásra, sikeresen eladni a képeket egy menőgalériában. Addig, amíg a neved bekerül a művészvilágköztudatába, nagyon hosszú és rögös út vezet versenyeken,kiállításokon, rendezvényeken át. Olyan ez, mintha sokáig egyvad vizű folyóban árral szemben úsznánk. Nem akarsz megfulladnia folyamatban vagy elveszíteni az alkotás szenvedélyét. Akiktényleg ezzel szeretnének foglalkozni, azt javaslom, hogy próbáljákki a lehetőségeiket hogy hogyan tudják leginkább biztosítani amegélhetésüket a tájképfotózásból. Ez lehet akár workshopoktartása, turisztikai kiadványok képanyagának készítése, de márolyanról is hallottam, hogy egy fotós kifejezetten a természetbenkészített portré fotókat. Ha a szenvedélyed a természet, akkorvesd bele magad és élvezd! Azt javaslom, hogy alakíts ki sajátlátásmódot és próbálj meg valami olyat létrehozni, ami amikiemel a tömegből, ahelyett, hogy más fotósok stílusát próbálodmagadra erőltetni.
Mesélja felszerelésedről!
PhaseOne XF vázat használok IQ3100 hátfallal és hat különbözőobjektívvel (35mm, 55mm, 80mm, 110mm és 240mm). A lencsékanyagának kiemelkedő minősége, a digitális hátfal, afényképezőgép és a Capture One mind elengedhetetlenül fontosakahhoz, hogy a lehető legjobb képminőséget tudjam elérni, hogykiváló felbontású nyomatokat kapjak végeredményben, melyekolyan érzést keltenek a nézőben, mintha ott lenne velem azerdőben a fotózás pillanatában. Csak a teljes rendszer tökéletesösszhangja képes ezt elérni.
Vankedvenc objektíved?
Legszívesebbena Schneider 110 mm-es Blue Ring objektívet használom. Ez azobjektív lehetővé teszi számomra, hogy az erdő káoszánáttörjek és kellő mélységet adjak a képeknek, amitől avégeredmény olyan 3D élményt nyújtó kép lesz, amilyeneketimádok készíteni. Panoráma felvétel készítéséhez is ezthasználom leginkább.
Mennyirefontos része a nyomtatás a munkafolyamatnak?
Akreatív folyamat utolsó lépése a nyomtatás. 1995 óta nyomtatok,első nyomtatóim az első Epsonok közül kerültek ki. Sok év teltel, mire úgy éreztem, hogy jó eredményeket érek el. A kihívásabban rejlik, hogy egy új szintre emeld a nyomtatást. Több évenát tanulmányoztam olyan fotósok technikáit, akiket példaképemnektekintek, próbáltam megfejteni, hogy mi teszi kiemelkedőminőségűvé a printeket. Az első lépés maga a fényképezésfolyamata. Ma már a munkám során mindig elképzelem, hogy hogyanfog festeni a végeredmény, és erre alapozom a döntéseimet is,hogy olyan végeredményt kapjak, amit szeretnék.
Amikora fotózásról megérkezek, egyből letöltöm a képeket a CaptureOne-ba. Minden nyomat megfelel a legmagasabb elvárásoknak, hiszenodafigyelek minden apró részletre. Véleményem szerintfotóművészeknél az a legszerencsésebb, ha maguk nyomtatják ki aképeket. A képeken apró módosításokat végzek, ezek lehetővéteszik, hogy olyan legyen a végeredmény, amilyennek élőben isláttam. Mivel az a célom a fényképeimmel, hogy olyan hatástérjek el, mintha a néző maga is ott volna a helyszínen, anyomatok mérete is fontos, hiszen ezzel tudom érzékeltetni atermészet hatalmasságát. A képeim általában három méterátmérőjűek.
Számomraa fő ok, amiért a Phase One-t használom az, hogy bármely velekészült képemet ki tudom nyomtatni az ügyfél igényeinekmegfelelően, kompromisszumok nélkül.
A cikk forrása itt található.
A képek Steve Friedman munkái, további képeit itt találod.
Hozzászólás írása