{{Blog.cim}}

share

Corinna Gissemann két dologért rajong: az ételekért és a természetes nappali fényekért, és e két komponensből fantasztikus fényképeket alkot. Az utóbbi időben a Tamron SP 90mm F/2,8 Di VC USD Macro 1:1 objektív is segíti ebben. Most beleshetünk a kulisszák mögé és megtudhatjuk, hogyan készülnek légies fotói.


Atermészetes napfény csodálatos, egyszerűen imádom. Amikorelkezdtem a fotózással foglalkozni, egyből beleszerettem ésnélkülözhetetlenné vált számomra. Nem azért, mert hadilábonállok a vakukkal, hanem elsősorban azért, mert a természetesfénnyel számtalan hatást el lehet érni, nem számít, milyenkicsi az ablakod. Csupán pár segítőre van szükséged, akiketbármely háztartásban megtalálsz.

2010óta a Canon EOS 5DMark II-vel dolgozom, és már előtte is hosszúideje Canon gépet használtam, most már azonban a Tamron SP 90mmF/2.8 is segíti a munkámat. Már az első képekkel is nagyonelégedett voltam. Nagyon szeretem ezeket a makró objektíveket,mivel hihetetlen rugalmasságot biztosítanak a munkám során.Egyrészt nagyon közel kerülhetek az általam fotózott ételekhez,de nagyobb területet is fotózhatok vele, például egy asztalonberendezett összeállítást.

Akésőbbiekben leírom, hogy a természetes fénynél készülőfotók hogyan születnek meg. A körülmények megteremtése nagyonegyszerű: akinek a lakhelye rendelkezik ablakkal, ott lesz több-kevesebb természetes fény. Az északi tájolású ablak alegpraktikusabb, ugyanis itt elég hasonló fényviszonyokuralkodnak. Egy déli tájolású ablakon beszűrődő fény szinténcsodálatos lehet.

Azételfotózásra különösen igaz, hogy különböző fényektesztelésével kezdjük a munkát. Ha nem sajnáljuk erre az időt,megtalálhatjuk a fotózott ételhez leginkább illeszkedőfényviszonyokat. A háttér világítás a fő fényforrás, melyjöhet enyhén oldalirányból is. A két megvilágítási oldal, amitleggyakrabban használok a tárgy mögül érkezik vagy rézsútosanhátulról.

Nyárireggeli

Amüzli fotózásán keresztül könnyen elmagyarázható, hogy hogyandolgozom. Amikor a könnyű reggelimet elrendeztem, fényárban úszó,barátságos atmoszférát szerettem volna teremteni. Ezért annyifényt biztosítottam, amennyit csak lehetett és színes hátteretadtam a kompozíciónak. Az ilyen beállításoknál többfélemegvilágítás is elképzelhető, én ez esetben a rézsútosanhátulról érkező fényt választottam. A ragyogás és a vetettárnyék megőrzésének érdekében az első képnél nem használtamsemmilyen kiegészítő eszközt. Így nem használtam diffúzortvagy derítőt a fény és az árnyékok lágyításához.


Ugyanakkora célom volt, hogy kiegyensúlyozott, egyenletes világításthozzak létre. Ehhez derítőt használtam. Erre a célra tökéletesenmegfelel egy fehér kartonlap vagy hungarocell lemez. Hogyvilágosabbá tegyem a fényforrással szemben elhelyezkedő részt,a derítőt egyszerűen a fő fényforrással, ebben az esetben azablakkal szembe helyeztem el. A második képen jól látható, hogya jobb oldal világosabb lett és az árnyék lágyabbá vált ésarrébb tolódott. Ez leginkább a tejkiöntőnél és a müzlis tálalatt látszik. Ha azonban drámaibb hatást szeretnénk elérni,egyszerűen ne használjuk a derítőt. Bízzuk a dolgot a sajátízlésünkre. A derítőlap előre-hátra tolásával isváltoztathatjuk a fényhatást. Két derítő használatával megintmás, érdekes hatást érhetünk el.


Adirekt hátsó megvilágítás szintén népszerű az ételfotózásnál.Ez főleg akkor előnyös, ha a fotózott tárgyakon - példáulüdítőn – átvilágít az érkező fény. Az elképesztő fénybenragyogó ribizliről készült képhez hátsó megvilágítástválasztottam. Ezzel az átvilágítással a fény egyenesen amodellre világít, az árnyék a képe első felére esik. Aderítőlap alternatívája itt a diffúzor volt. Ha közvetlenül azablak elé helyezzük, a gyümölcstálra eső fény lágyabb(szórtabb) lesz, az árnyékok helye is megváltozik. A tál előttiárnyékok így alig észlelhetőek. Végeredményben a képcsodálatos nyárias frissességet sugárzott.


Rusztikushangulatú ételfotók

Azoldalirányú megvilágítás tökéletes a rusztikus hangulatúételfotókhoz. Ez azt jelenti, hogy az ilyen beállításnál amodell kissé az ablak szintje alá kerül. Ezt főként a sötétebbételfotóknál szeretem használni. Ennél a beállításnál sincsszükség hatalmas stúdióra ahhoz, hogy mutatós fotókatkészítsünk.

Ajobb szemléltetéshez az áfonyás tortácskákról készült fotóthasználtam. A kis süteményeket egy alacsony asztalra helyeztem ésízlésesen elrendeztem. Az első fotón semmilyen kiegészítőeszközt nem használtam, így derítőt vagy árnyékolót (példáulsötét kartonlapot, mely megakadályozza a fény visszaverődését)sem, melyeket gyakran használnak a hasonló stílusú fotóknál.Így a tárgyak viszonylag egyenletes megvilágítást kaptak.


Akövetkező példában azt láthatjuk, hogy milyen hatást ér el kétsötét kartonlap. A távolabbra eső rész így jelentősen sötétebblett, így egyedi karaktert kölcsönöz a képnek. Itt is érdemeskísérletezni, hogy mi történik, ha a fény más szögben esik atárgyra és máshova kerülnek az árnyékok. Egy tipp: a sötétételfotóknál jó, ha kicsit alulexponált a kép, ez elősegíti arusztikus hatást.

Árnyékolóvagy derítő lapokkal könnyedén érhetsz el gyönyörűfényhatásokat. A kezdetekben természetesen sok gyakorlásra leszszükséged, de egy idő után már ösztönösen tudni fogod, hogymit és hogyan használj. Biztos vagyok benne, hogy egy idő után teis nagy örömödet leled majd a fény alakításában.

Aszámítógépen később finomíthatsz az elkészült képeken,például egyes részek világosításával vagy sötétítésével.Főként a sötét, rusztikus képeknél a hozzáadott vignettaszinte kötelező.


Élesképek állvány nélkül?

Ahogyanpár „így készült” képnél látható fentebb, szinte hozzámnőtt az állvány. A képeim 100%-át állványról készítem.Elsősorban azért, mert a lehető legalacsonyabb ISO értékkelszeretek dolgozni, másrészt pedig a hosszabb expozíciós időkmellett lehetetlenség kézből fotózva éles képeket készíteni.

Ugyanakkortöbb módon is próbára tettem a Tamron objektívet, többek közöttkipróbáltam állvány nélkül is. Meglepődtem, hogy milyen jólműködött ilyen helyzetben is. Természetesen az F/2.8 fényerejeis segített ebben, másrészt az objektív nagyon jóképstabilizátorral rendelkezik, mely a nemkívánatos bemozdulásmértékét csökkenti. Az autofókusz precízen működik, amikimondottan hasznos a kézből fotózásnál.

Végezetükkijelenthetem, hogy a Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD makró objektívminden paraméterében megfelel az ételfotózás követelményeinek.Ráadásul sok objektívhez képest jóval kedvezőbb az ára.Röviden összefoglalva: kiváló objektív, mely lelkes amatőröknekés profi fotósoknak is jó választás lehet.

Eredetiszöveg és képek: Corinna Gissemann

Címkék:
A kért blogbejegyzés nem létezik, vagy időközben törölték.

Események

Események
Nikon Z6 III tesztnap a Tripontban - Perger Viki előadás

Nikon Z6 III tesztnap a Tripontban - Perger Viki előadás

xMatyi Tibor 10 hónapja 0 hozzászólás
Események
Fujifilm-nap a Tripontban - Összefoglaló

Fujifilm-nap a Tripontban - Összefoglaló

xSándor Anna több mint 1 éve 0 hozzászólás

Magazin

Inspiráció
Mesterségek Memoárja

Mesterségek Memoárja

Tripont több mint 1 éve 1 hozzászólás
Inspiráció
Nőnapi kérdezz-felelek fotósokkal – Borzi Vivien

Nőnapi kérdezz-felelek fotósokkal – Borzi Vivien

Tripont több mint 1 éve 0 hozzászólás