A full-frame szenzoros Sony A7 III először kínál felső kategóriás autofókuszt és a profi világban megszokott sorozatfelvételi sebességet középkategóriás áron. A legtöbb felhasználásra ideális 24 megapixeles felbontáshoz alapérzékenységen remek dinamikatartomány, magasabb ISO-n pedig alacsony zajszint társul.<br><br>A Sony jó helyzetben van, ugyanisházon belül fejleszti a szenzort, ami ha lehet, akkor a tükör nélküli világbanmég fontosabb, mint a tükrösben. Itt ugyanis a szenzor felel azélességállításért, a fénymérésért, a folyamatos élőképért, ami újkövetelményeket támasztott vele szemben. Már az első A7-ben megjelentkulcselemként a szenzorra integrált fázisdetektoros élességállítási rendszer117 mérőmezővel. Bőven akadtak azonban hiányosságok is. Az AF teljesítménye mégígy is elmaradt a tükrösökétől, lassú volt a feléledési idő, nagyon hamarlemerült az akku, a gépen belül készített JPEG-ek pedig jóval gyengébbek voltaka vártnál. Egy első generációs eszköztől azonban botorság lett volnatökéletességet várni. Alig több, mint egy év elteltével (ami szokatlanul rövidtermékciklust jelent ebben a szegmensben) megjelent az A7 II, amely számosújdonságok hozott. A legfontosabb az öttengelyes szenzormozgatásos stabilizátormegjelenése volt, amelyből azok a fotósok is profitálhattak, akik különféleidegen objektíveket használtak a Sony kamerákhoz átalakítók segítségével.(Ilyen fotósok pedig jócskán vannak, a tükör nélküli kamerákra ugyanis remeküladaptálható szinte mindenféle régebbi objektív, így ahol nem követelmény azautomatikus élességállítás, hihetetlenül széles lehetőségek nyílnak meg.) </p><br><br>AII-es modellben jóval gyorsabb lett az AF, finomítottak a tárcsák és a gombokelhelyezkedésén is, és masszívabb is lett a váz is. Idő közben három tagúra bővültaz A7 termékcsalád: az S betűs változatot magas érzékenységű fotózásra ésvideózásra fejlesztették, az R betűst a magas felbontásigényű feladatokra, asima A7 pedig megmaradt általános célú modellnek. Az A7 II-vel úgy tűnik, hogymeg lehetett elégedve a Sony, ugyanis kicsit több, mint három év után, 2018.februárjában cserélte csak le a számos újdonságot hozó III-as modellre.</p><br></p>Újdonságok</p>A legnagyobb fejlődés a képszenzorban keresendő. Bár afelbontás maradt a 24 megapixel (ami nem is baj), a 117 fázisdetektoros AF-mezőhelyett 693-at kapunk, ami jelentős előrelépése. Javult a szenzordinamikaátfogása és alacsonyabbak lettek a magas ISO-s zajszintek is. Ezegyrészt a BSI (hátsó megvilágítású) felépítésnek köszönhető, másrészt a Dualgain kialakításnak, amely külön erősítőt alkalmaz az alacsony és a magasabbérzékenységekhez. A sorozatfelvétel a duplájára gyorsult, a 10 kép/s (folyamatosélességállítással) még a profi fényképezőgépek között is erősnek számít. </p><br><br><br>Azelődmodellben alkalmazott akkut az A7 III-nál lecserélték az erősebbikváltozatra, így nagyjából duplájára (610-710 kép) növekedett az egyetlentöltéssel készíthető képek száma. Ezzel a Sony egy jelentős gyengeségetorvosolt. A szimpla kártyafoglalatot dupla váltotta fel, azonban csak az egyikslot támogatja a gyorsabb, UHS-II buszsebességet. A kezelőfelületen is számosújdonság található: kényelmes és jó helyre is került az AF-mező választójoystick, a képernyő érintésérzékeny lett, habár eléggé behatárolt az érintésselvezérelhető funkciók száma. Szélesedtek a személyre szabási lehetőségek is. </p><br><br>Azimmár különálló AE-lock és AF-on gombok számos kezelési módozatot engednek, ígymindenki az ízlése szerint állíthatja be az AE és AF funkciókat. Remek újdonságaz USB 3.1-es Type C aljzat, de van mellette hagyományos Micro B is, így akamera szinte bárhol tölthető és táplálható is. Sajnos azonban csak USB-töltőt kapunkaz alapcsomagban, így az akku csak a kamerában tölthető. Ez nem csak azértkényelmetlen, mer nem tudunk egyszerre tölteni és fotózni is, hanem azért is,mert az USB aljzatokat takaró gumifedél a sok nyitogatástól időveldeformálódhat és így nem tudja betölteni a szennyeződés és nedvesség ellenivédőfunkcióját. Külön természetesen vásárolható önálló akkutöltő, ami nagyjából33 000 forintos pluszberuházást jelent. </p><br></p>Autofókusz éskezelhetőség</p>A napi használatban leginkább az autofókusz gyorsasága ésmegbízhatósága, valamint a fényképezőgép kezelhetősége határozza meg afelhasználói élményt. A 693 AF-mező gyakorlatilag a képmező teljes egészétlefedni, ami nagyon-nagyon kényelmes, különösen ha mozgó témára kell élességetállítanunk. A téma követése közben persze a téma is vándorolhat a keresőben, azegész a széleknél elhelyezkedő mezőknek hála, a rendszer ilyenkor sem veszítiel a fókuszt. Választhatunk egyetlen apró mezőt, egy nagyobb, tologathatóterületet vagy teljesen automata módot, illetve témakövetés (Lock On) módot,amelyben a kamera rögzíti és egy prediktív algoritmus segítségével követi atémát, mozogjon az akár a térben előre vagy hátra, illetve a képmezőben fel-levagy jobbra és balra. </p><br><br>Ez talán a leglátványosabb mód, a téma az exponáló gomblenyomásával rögzíthető, innen kezdve a zölden felvillanó AF-mezők mintha atémára tapadnának és követik azt. Ez nem csak a klasszikus követő AF-es mozgótémák esetében hatásos. Akkor is jól jön, ha valaki egy AF-mezővel szeretdolgozni és az élesség rögzítése után mindig újrakomponálja a felvételt. Azeredmény gyakran a kamera ide-oda rángatása, mert ha a téma csak egy kicsit is elmozdulaz élesség síkjából, kezdhető előröl az egész. Nos ezt remekül válthatja ki aLock On mód, nyugodtan kereshetjük a megfelelő kompozíciót, az élességállítórendszer a téma és a fotós minden mozgását leköveti. A működése nagyon hasonlóahhoz mint amit a jóval drágább A9-ben alkalmaztak.</p>Nagyon hasznos az Eye AF,amely meglepően jó hatékonysággal követi a téma szemét és élesít rá, így nagyfényerejű objektívekkel is kényelmes lehet a munka és ritkábban fordul elő atipikus hiba, hogy a szem helyett mondjuk az orrhegy vagy a homlok lesz éles. Azelődmodellhez képest jelentősen gyorsult az AF sebessége is. Abszolút értékbenés a tükrös vagy tükör nélküli kategóriatársakhoz viszonyítva is kiemelkedő azeredmény. A Sony szerint kétszeres a növekedés az A7 II-höz képest, ami apróbák alapján nagyjából hihető is. </p><br><br>Az ergonómiában pozitív változást hozott a kicsivelszélesebb markolat, a plusz gombok és az AF-mező választó joystick. A kezelésimmár jobban hasonlít a profi kamerákéhoz, mint egy hobbigépéhez. Azelektronikus kereső felbontása azonban mindössze 2,4 millió képpont és habárképismétlési sebessége, a kijelző fényereje és nagyítása remek, felbontásaláthatóan kisebb, mint amit az A9-nél láttunk. Zavarónak azonban nem nevezném,még egy jó DSLR-kereső használta után sem. A hátoldali LCD fényereje azonbanközvetlen napfényben láthatóan kevés. Ennek az az oka, hogy ennél a gépnél nema fehér pixeleket is tartalmazó RGBW, hanem a hagyományos RGB elrendezésű LCD-thasználták. A személyre szabhatóság kivételesen jó. Nem csak az Fn és C gombokfunkciói választhatók ki szabadon, hanem szinte az összesé. Ráadásul komplexbeállítások is a gombokhoz rendelhetők, így némi előzetes programozás után egyetlengombnyomással válthatunk egy teljesen más szituációra optimalizáltbeállításkészletre. A három független vezérlőtárcsa manuális módban is remekhozzáférést ad a három kulcsparaméterhez, az expozíciós időhöz, arekesznyíláshoz és az ISO-hoz. Ráadásul a gombok külön-külön paraméterezhetők afotó, a videó és a visszajátszási módokhoz. A dedikált korrekciós tárcsahasználta azonban ízlés kérdése, akinek nem áll jól kézre, az nyugodtanhozzárendelheti ezt a funkciót az első vagy a hátsó tárcsához.</p> </p>Videózás és extrák</p>Videós szempontból az A7 II kifejezetten erős. A 4K videót aszenzor teljes szélességében rögzített magasabb felbontású anyagból állítja előtúlmintavételezéssel, így teljes mértékben kihasználhatók a nagy látószögűobjektívek és képminőség is kitűnő. A megkötés annyi, hogy a kamera ezt csak24p képismétléssel tudja, 30p-be kapcsolva már egy kisebb cropból rögzít,ilyenkor 1,2-szeres gyújtótávolságszorzót kell figyelembe venni. A gyorskiolvasásnak köszönhetően nem jellemző a rolling shutter effektus megjelenése,habár nagyon gyors mozgásoknál azért számolni kell vele. Az intenzív utómunkáttervezők számára van S-Log gammabeállítás, a manuális expozícióbeállításhoz ésélességállításhoz pedig megkapjuk a szokásos segítségeket. Az autofókusz jól használhatóvideózás közben is, egyáltalán nem jellemző rá a keresgélés, még kevesebbfényben, illetve ellenfényben is jól működik. Bár videózásnál jóval kevesebbbeállítási lehetőségünk van, mint fotós üzemmódban.</p><br><br><br>Extra funkció a már a korábbi Sony kamerákban is jól működőWiFi rendszer. Habár a Sony okostelefonos távvezérlő appja nem a legjobb amezőnyben, az A7 III képes egy Wi-Fi hálózatra csatlakozva számítógépükre vagy közvetlenülegy FTP szerverre tölteni az elkészült képeket, amire más kamerák csak százezerforintos vagy még drágább kiegészítőkkel képesek. </p> </p>Képminőség </p>A relatíve alacsony felbontás és a legfrissebbszenzortechnológia párosítása remek képminőség ad, akár az alacsonyérzékenységeket, akár a magasakat vizsgálva. Alapérzékenységen a dinamikatartománya kategória legjobbjai közé tartozik, így RAW formátumba fotózva elég tághatárok között húzogathatjuk a tónusokat, Ehhez azonban érdemes tömörítetlenRAW mentést választani a menüben. A közepes érzékenységtől fölfelé egyértelműenalacsonyabb zajszinteket kapunk, mint az A7 II esetében. A különbség RAWformátum mellett JPEG-ben is megmutatkozik. Nem csak a zaj és így zajcsökkentéserőssége lehetett alacsonyabb, de fejlesztettek a gépen belüli képfeldolgozásonis, így akár alacsony, akár magas érzékenységeken fotózunk, nagyon szép ésrészletgazdag JPEG-eket kapunk. Sajnos gépen belüli RAW-konvertálásra nincslehetőség. </p><br>ISO 5000</p><br></p>ISO 6400</p><br></p>ISO 320</p><br></p>ISO 640</p><br></p>ISO 1000</p><br></p>ISO 100</p><br></p>ISO 100</p><br></p>ISO 1250 </p><br></p>Verdikt</p>Figyelembe véve az összes jellemzőt, és persze a konkurenstermékeket, kijelenthető, hogy jelenleg a Sony A7 III az egyik legsokoldalúbbfull-frame kamera a szegmensében. Vannak természetesen gyengeségek is. Agombok, a menük és a tárcsák reagálási idejében tapasztalható egy picifáziskésés. Csak annyi, ami nem akadályozza a használatot, általában nem isokoz idegeskedést, mégis érzékelhető. Ez egyáltalán nem jellemző ebben akategóriában. Hiányzik a rendes akkutöltő az alapcsomagban és visszalépésnektekinthető a kisebb fényerejű LCD képernyő. Habár az A7 III váza masszív ésidőjárásálló szigetelésekkel is rendelkezik, van nála jobb is ezen a téren.</p>A kulcstényezőkben, azaz a sorozatfelvételben, az autofókuszban,a képminőségben és a videós jellemzőkben azonban a Sony A7 III elég erős ahhoz,hogy a full-frame kamerák alsó vagy amatőr kategóriájában a legerősebbversenyző legyen. Ennek megfelelően lőtte be a Sony a kamera árát is. A kétnagy vetélytárs, a Canon EOS 6D Mark II és a Nikon D750 áránál nagyjából200 000 forinttal drágábban kapható, de még így is jóval olcsóbb, mint egyelfeljebbi kategória egymillió forint fölötti profi gépei, a Canon EOS 5D mark IVés a Nikon D850. A képességeknek megfelelően tehát nyugodt szívvel ajánlhatjukazoknak az amatőröknek, akik nem szeretnének egyetlen vázparaméterben semkompromisszumot kötni, vagy azoknak, akiknek legalább olyan fontos a videózás,mint a fotózás. Rajtuk kívül azoknak a profik is ajánlhatjuk, akik nem igénylikaz A9 20 kép/s-os sorozatfelvételét vagy az Alpha a7R III 42 megapixelesfelbontását. </p><br></p>Kiknek ajánljuk:</p>-azoknak, akiknek egyformán fontos a fotózás és a videózás</p>-olyan amatőröknek akik egy igazán sokcélú kamerátszeretnének </p>-akiknek kiemelten fontos a full-frame képhatás</p>-azoknak a profiknak, akik általános célú eszközt keresnek</p>-akik az A9 mellé keresnek backup vázat</p>-akik magas érzékenységen is jó képminőséget várnak</p>-akik felső kategóriás autofókuszt szeretnénekközépkategóriás áron</p>-akik szívesen használnák régebbi objektívjeiket egy maivázon</p><br></p>Kiknek ajánlunk másthelyette:</p>-akiknek a gyors mozgásokhoz kevés 10 kép/s-ossorozatfelvétel</p>-akiknek fontos az ultramagas felbontás</p>-akik rendszeresen fotóznak piszkos, nedves környezetben</p>
Hozzászólás írása