A Sony FE rendszerével szemben az szokott lenni az egyik gyakori kritika a felhasználók részéről, hogy egyrészt nem túl bőséges hozzá az objektívválaszték, másrészt túlságosan drágák a jó minőségű objektívek. Több natív gyártónál, így a Sonynál is megfigyelhető, hogy ugyan remek objektíveket gyártanak sok pénzért a profik számára, és kínálnak az amatőröknek is olcsó zoomokat, a kettő között azonban nincs, vagy csak a legritkább esetben van átmenet. Márpedig nagyon sok olyan amatőr lehet, aki szeretne túllépni például az f/4,5-5,6-os fényerejű alapzoomokon, mind képminőségben, mind fényerőben, de nincs éppenséggel félmillió, 800 000, vagy még több forintja erre a célra. Lehetnek olyan profik is, akik szívesen használnának kisebb és könnyebb objektíveket, ha azok megfelelő fényerőt és képminőséget nyújtanának. A Tamron pontosan ezt a rést célozta be új objektívjével, a 28-75mm f/2.8 Di III RXD-el, amely az első független gyártó által készített Sony FE bajonettes autofókuszos objektív a piacon. Ráadásul a Tamron vezetőivel a tavaszi jokohamai CP+ szakkiállításon készített egyik interjúból az is kiderült, hogy az objektív fejlesztésekor nem csak a Sony felhasználókra gondoltak, hanem a várakozások szerint a már 2018 őszén megjelenő Canon és Nikon tükör nélküli full-frame szenzoros kamerák jövőbeli vásárlóira is. Az objektívből ugyanis minimális módosításokkal készíthetők más bajonettváltozatok is a jövőbeli tükör nélküli rendszerekhez.
Ami a közvetlen vetélytársakat illeti, aki ma Sony rendszerhez haladó vagy profi alapzoomot szeretne vásárolni, az f/4-es fényerejű kínálatból a Sony 24-105 mm-ese illetve a Carl Zeiss 24-70 mm-ese között választhat, mindkettő kb. 440-450 ezer forintba kerül. Egyel feljebb lépve a fényerőben a 24-70 mm-es f/2,8-as GM az egyetlen választási lehetőség, bőven 800 000 forint fölötti áron. Nos ebbe a mezőnybe érkezik a Tamron f/2,8-as alapzoomja, amely a teszt írásakor 250 000 forintos áron kapható, de egy esetleges áremelkedés vagy a gyengülő forintárfolyam hatására is 300 000 forint alatt marad az ára. A legfontosabb kérdés, hogy mi jár ezért az összegért és hogy miben kell kompromisszumot kötnünk.
Felépítés, jellemzők
Az objektív burkolata kemény polikarbonátból készült, az SP-szériás fixeknél látott fém palástra így ne számítsunk. Érzésre azonban masszívnak és precíznek hat a külső, a gyűrűknél és a bajonettnél pedig időjárásálló szigetelés fut körbe. Nem kell lemondanunk a mai profi objektívek egyik legjobb tulajdonságáról sem, a frontlencse fluorbevonatról, amely nagyban megkönnyíti a tisztítást. Egyrészt azzal, hogy sok szennyeződés meg sem tapad a bevonaton, másrészt ami megtapad, jóval könnyebben távolítható el. Belül 15 lencseelem található 12 csoportban, közöttük számos különleges is, amelyek a leképzési hibákat minimalizálják. Ilyenek az aszferikus felületű vagy az alacsony, illetve extraalacsony színszórású üveganyagból készült tagok.
A legnagyobb újdonság azonban az objektív nevében is jelzett RXD élességállítás. Az RXD (Rapid eXtra-silent stepping Drive) elnevezés egy ultracsendes léptetőmotoros rendszert takar, amely egyrészről nagyon gyors és precíz beállítást tesz lehetővé, a videósok számára pedig különösen fontos, hogy mindezt nagyon csendesen. Az élességállítás így nem hallatszik bele a felvételekbe. Kiemelendő a szokásosnál kisebb közelpont. A legkisebb távolságot beállítva nagylátó állásban 1:2,9, tele állásban 1:4 leképzési arány érhető el, így közelebb mehetünk a témákhoz, ami plusz rugalmasságot biztosít. Az objektív kompatibilis a Sony különleges élességállítási megoldásaival, így a fázisdetektoros és kontrasztérzékelős rendszert kombináló Fast Hybrid AF-el, az AF-MF átkapcsolás nélküli használatot lehetővé tevő Direct Manual Focus-al, valamint a vázba épített lencsekorrekciókkal. A Sony vázak így a vignettálást, a színhibát és a geometriai torzítást képesek automatikusan korrigálni a felvételeken. Újdonság, hogy nincs többé szükség külön eszközre az objektív firmwarefrissítéséhez, azt a fényképezőgépvázon keresztül lehet elvégezni.
75mm f/2,8 Fotó: Tamron
Használati komfort
Az első, ami feltűnik használat közben, a kompakt felépítés és egy f/2,8-as zoomhoz képest meglepően csekély, 550 grammos tömeg. Az A7-es vagy A9-es sorozatú vázakkal így remekül egyensúlyban van az objektív, a gyűrűk kényelmesek és jól kézre állnak. A paláston nincs semmilyen kezelőszerv és lencsemozgatásos stabilizátor sem került ebbe a modellbe, ezt a szolgáltatást a vázakba épített szenzormozgatásos rendszer biztosítja. A Sony saját alapzoomjai 24 mm-es induló nagy látószöget kínálnak, a Tamroné 28 mm-est. Bár sok helyzetben jól jönne az a pár milliméter, de ez lehetett az ára a kis méretnek és tömegnek. A 28 és 75 mm között tartomány azonban így is lefedi szinte az összes általános fotótémát, a f/2,8-as fényerő pedig nem csak kevés fényben jön nagyon jól, hanem a full-frame szenzoron látványosan kis mélységélességet is hoz. Az objektívvel nagyon kényelmes volt fotózni a tesztelés alatt, az autofókusza kifogástalanul működött együtt a Sony vázzal, a beállítás gyors és pontos volt. Videózás alatt nem csak az általános kültéri alapzajban, hanem egy kifejezetten csendes szobában sem hallatszott bele az élességállítás hangja a felvételbe.
75mm f/2,8
75mm f/9
28mm f/2,8
Képminőség
Az első és legfontosabb paraméter a képélesség, ez ugyanis más hibákkal ellentétben nem korrigálható utólagosan. Nagy látószögű állásban már nyitott rekesznél is nagyon magas képélességet kapunk a képközépen, a sarkokban pedig erős átlagost. A rekesz kb. f/5,6-f/8 értékre való zárásával viszont a sarkokban is magas lesz az élesség. Az f/5,6 értéktől már a teljes képmezőn egyenletes és magas képminőség egyébként az összes gyújtótávolságon jellemző. Így elmondható, hogy képminőség-kritikus felhasználásnál, például tájkép fotózásnál vagy épület fotózásnál, ahol különösen fontos a teljes képmezőn egyenletes és magas teljesítmény, remekül használhatjuk az objektívet a közepes rekeszekkel. Egyedül tele állásban és ott is csak a képsarkokban és csak teljes nyíláson várhatunk némileg kisebb élességet, zavaróan lágy részletektől azonban közel sem kell tartani. A leggyakoribb telés-nyitott rekeszes felhasználásnál, a portrézásnál azonban ez nem okoz problémát, a képközépen pedig egy jó portréhoz bőségesen elegendő lesz a képélesség. A portrézásnál különösen lényeges háttérelmosás viszont szebb, mint amit általában a zoomoknál megszoktunk. A geometriai torzítással, színhibával és a vignettálással csak akkor találkozunk, ha kikapcsoljuk a kamerán vagy a RAW konverterben a korrekciókat. Egyébként egyik sem tekinthető magasnak, bőségesen belül vannak azon a tartományon, ahol digitális korrekcióval szinte teljesen eltüntethetők, úgy, hogy annak semmilyen nyoma nem lesz látható a képen.
28mm f/8
32mm f/10
75mm f/7,1
Verdikt
A tesztelés során szerzett tapasztalatok és a tesztképek tanulsága szerint a Tamron mérnökei nagyon jó egyensúlyt találtak az ár, a méret, a tömeg és a képminőség között. A Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD egyetlen optikai vagy mechanikai paraméterben sem kell, hogy szégyenkezzen, sőt a nagy látószögű és közepes zoomállások teljesítménye a lényegi képközépen egészen kivételesnek számít a kategóriában. A hordozhatóság és a kényelem pedig igencsak sok pluszt ad a fotózáshoz. A már említett interjúban a Tamron munkatársa azt nyilatkozta, hogy a Tamron erőssége, a kompakt, könnyű, de magas minőségű objektívek gyártása. Úgy tűnik, hogy a 28-75mm f/2.8 Di III RXD maradéktalanul illik ebbe a koncepcióba.
75mm f/2,8
Kiknek ajánljuk:
Kiknek ajánlunk mást helyette: