Vásároljon online vagy hívja az alábbi elérhetőségek egyikét!
Üdvözöljük oldalunkon! Szeretne bejelentkezni?

Phase One XF IQ3 100MP – elképesztő képminőség

2018.07.20. 11:11
Címkék: 100mp, xf, phase one, iq3 100mp trichromatic, phase one xf
Szerző: Szalay Gábor

A maximális színhűség és 100 megapixeles felbontás mellett rengeteg okos funkció segíti a Phase One XF kamera és a IQ3 100MP Trichromatic hátfal felhasználóit, hogy kompromisszummentes képeket készítsenek. A jól használható Capture One szoftverrel pedig nem csak a képek feldolgozása végezhető el, hanem a kamera is kényelmesen távvezérelhető.

 

 A Phase One viszonylag fiatal játékosnak számít a fotóiparban. Az 1993-ban alapított Dán cég a digitális kor hajnalán kezdett fejleszteni és kifejezetten a középformátumú digitális hátfalak szegmensét célozta meg termékeivel. Ezen a piacon akkoriban 1-2 résztvevő kereste a még messze nem ideális, de már használható megoldást a filmes középformátumú fotózás digitális eszközökkel való leváltására. 

 A cég első termékei a kizárólag statikus témák fotózására alkalmas szkenneres hátfalak voltak, amelyekben precíziós léptetőmotor mozgatott egy vonalszenzort a kamera filmkapujában. 1998-ban azonban már ők alkalmaztak először a korábbi megoldásoknál lényegesen gyorsabb FireWire kábeles kapcsolatot, 2004-ben pedig a P szériával az elsők között voltak, akik saját akkumulátorral, kártyafoglalattal és képernyővel rendelkező hátfalat kínáltak, amely hozzákapcsolt számítógép nélkül is használható volt. A Phase One az elsők között ismerte fel, hogy a gyorsan melegedő, de lassú kiolvasású CCD szenzorok helyett, a középformátumú világban is a CMOS lesz a jó megoldás, így a 2014-es 50 megapixeles IQ250 a korábban elérhető érzékenységeknél jelentősen magasabb, ISO 6400-as opciót is kínált. Ezeket a hátfalakat minden elterjedt középformátumú kamerához meg lehetett vásárolni, de a Phase One úgy gondolta, hogy minden szempontból jobb lenne komplett rendszert kínálni a fotósoknak.

 A filmes középformátumú fotózásban legendásnak számító Mamiya céggel már korábban is volt kapcsolatuk, 2009-ben pedig tulajdonrészt is szereztek a japán vállalatban. Ettől kezdve fejlesztőpartnerként működtek együtt és saját nevük alatt is kínáltak vázakat. (A központi zárral ellátott objektívek fejlesztésében pedig a szintén legendás német Schneider Kreuznach-al alakítottak ki együttműködést.) A kapcsolat jól jött a Mamiyának, amely nem túl nagy sikerrel vette a digitális éra akadályait és számos más filmes-fotós céggel szemben hosszas vergődés helyett egy tőkeerős partner oldalán folytathatta a munkát. A már teljesen közös fejlesztésű XF kamerarendszer bejelentésének évében a Phase One teljesen fel is vásárolta a Mamiyát, így mára egy magas fokon integrált rendszert kínálhat a középformátumú piacon. Az objektívcsatlakozás azonban maradt a régi, így az új, kék csíkkal jelölt autofókuszos Schneider Kreuznach objektíveken kívül a korábbi Mamiya 645 és 645AF objektívek használatára is lehetőség van. A klasszikus 645-ös modellek esetében természetesen kézi élességállítással. Ez azonban a középformátumú világban egyáltalán nem számít szokatlannak, ráadásul az élőképes megoldások hatékonyan segítik a kézi fókuszálást.

 A cégnek így komoly szerepe volt a digitális középformátumú fotózás megteremtésében, és abban is, hogy a korábban csak a műterem falai között használható körülményes megoldásokat fokozatosan hordozhatóvá és jól használhatóvá alakítsa. A cég nem csak a középformátumú kamerák piacán lett sikeres. Az eredetileg csak a saját hátfalaikhoz fejlesztett Capture One szoftverük olyannyira jól sikerült, hogy azt egy univerzális és professzionális RAW-konverterré fejlesztették. A profi piacot korábban szinte teljesen uraló Adobe mellett így nagyon jól használható alternatívát kínálnak a tetszőleges márkájú kamerát használó fotósoknak. Nem utolsó sorban pedig szoftverük a hagyományos örök licensszel is megvásárolható, míg az Adobe már csak előfizetéses konstrukcióban értékesíti a termékeit.

Hagyományos és rendhagyó megoldások

Az XF kamerarendszer a klasszikus moduláris felépítést követi, azaz a tükröt, az AF-rendszert, a fő kezelőszerveket és a markolatot magában foglaló vázra előröl az objektívet, hátulról a hátfalat, felülről pedig a keresőt lehet illeszteni. Ez utóbbi lehet pentaprizmás vagy tüköraknás kialakítású. Utóbbi például akkor jön jól, ha függőleges repróállványra rögzítve használjuk a kamerát.

Phase One XF IQ3 100MP Trichromatic

 Persze számítógép és az élőkép funkció segítségével a prizmás keresővel is probléma nélkül használhatjuk az XF-et reprókészítésre, a tesztelés alatt például nagy formátumú üvegnegatívot is digitalizáltunk átvilágító segítségével ilyen módon. Amiben teljesen újat húzott a Phase One, az a váz kezelése. A markolat tetejére ugyanis egy négyzet alakú érintésérzékeny LCD-t építettek, ezen jeleníthető meg a kamera menüje és itt módosítható a legtöbb felvételi opció is. Magára a vázra igen kevés fizikai kezelőszerv került, azok is jellemzően felirat nélküli gombok, amelyekre kedvünk szerint programozhatunk funkciókat. A három legfontosabb paraméter kezelésére azonban három dedikált tárcsát találunk, így mindenféle plusz gombnyomás nélkül bármikor egyetlen mozdulattal állíthatunk a rekeszértéken, az expozíciós időn és az érzékenységen. A kisebb formátumú kameráknál megszokott kéttárcsás kezeléshez képest ez hihetetlenül kényelmes. A legtöbb klasszikus gyártó ugyanis nehezen tud elszakadni attól a filmes érabeli beidegződéstől, hogy csak az idő és a rekesz a lényeges expozíciós paraméter, az érzékenység pedig másodlagos. Ezzel szemben ma már az ISO-érték is legalább olyan fontossá lépett elő, mint a másik kettő, így minden profi kamerán megérdemelne egy önálló tárcsát. A fölső LCD-n az alapvető expozíciós paraméterek tekinthetők meg és remek ötlet, hogy alul négy általunk választott funkció helyezhető el, amelyekhez egyetlen érintéssel hozzáférhetünk. Az is remek, hogy ezen funkciók testre szabásához elég hosszabban megérinteni valamelyik ikont máris válogathatunk a kínálatból. Az alapértelmezett státusképernyő jobbra vagy balra lapozásával további beállító képernyőkhöz jutunk, az, hogy melyekhez, az megint csak az egyéni igényektől függ. 

Phase One XF IQ3 100MP Trichromatic

 Például az expozíciósorozat, az AF-forozat vagy az intervallumfelvétel hívható elő így, vagy bármelyik funkció, amely az adott munkánál lényeges. Ennek megfelelően az XF vázat úgy jó használni, hogy rászánva az időt, az adott munka előtt mindig a személyre szabjuk a kezelőfelületet. A viszonylag kis méretű LCD-n megjelenő lehetőségek azonban néhány helyen olyan kicsik, hogy egy nagyobb ujjú fotósnak már figyelnie kell, hogy a megfelelőt találja el. 

 Az alapvető opciók mellett a kamera teljes menürendszere is itt jeleníthető meg. A navigáláshoz a váz két tárcsája használható, az egyikkel vertikálisan haladhatunk a menüpontok között, a másikkal horizontálisan haladhatunk egy menüszinttel lejjebb. A kamera rengeteg hasznos funkciót rejt (ezekről később) így a menürendszere is összetett. A tárcsás navigáció és az egyszerre csak korlátozott mennyiségű menüpontot megjeleníteni képes kis LCD kombinációja ezért sok esetben okozhat fejfájást, ha az adott opciót már a harmadik almenüben sem találjuk. A kamera több opciója azonban elérhető a hátfalról is, amely a 3,2 colos képernyőjével sokkal kényelmesebben használható. Az érintésérzékeny kezelés egyébként példásan gyors, nincs zavaró késés vagy idegesítő szaggatás a használat közben.

A képminőség szolgálatában

A vázon sok olyan funkciót találunk, amelyek hatásos segítséget adnak a maximális képminőség eléréséhez. A 100 megapixeles felbontás és a nagy méretű szenzorból adódó kicsi mélységélesség azt jelenti, hogy mindenre sokkal precízebben kell ügyelni, mint egy szokásos 25, de akár 40-50 megapixeles DSLR esetében. Nagyon hasznos a felső LCD-n megjeleníthető vízszintező. Aktiválásakor egy virtuális buborékot kapunk, amely a libelláéhoz hasonlóan működik és célszerű is ezt használni az állványé helyett, pontosabb eredményt ad. Ha a kamerát valamilyen sík felülethez kell igazítani, elengedhetetlen. Nagyon ötletes a beépített szeizmográf, amely egyrészt egy kis grafikonon megjeleníti a kamerát érő rezgéseket, másrészt lehetőséget ad arra is, hogy csak akkor készülhessen el a felvétel, ha a rezgés a biztonságos szint alá csökkent. Ilyenkor az exponáló gomb lenyomásakor a váz akár másodperceket is várakozik a megfelelő, rezgésmentes pillanatra. Hasznos akár kézből használva, akár az állvány elülő rezgéseit kiküszöbölendő. A kézből való fotózás egyébként trükkös dolog. 

Phase One XF IQ3 100MP Trichromatic 

 A tesztelés alatt én is megtapasztaltam, hogy a nagy méretű és nehéz tükör okozta rezgések, valamint a legkisebb hibát is megmutató hatalmas felbontás miatt a biztonságosnak gondolt expozíciós idők bizony rendre túlságosan hosszúnak bizonyulnak. Bár a kamera markolata jó fogású, a nagy tömeg és a középformátumú sajátosságokból fakadó formák miatt a hosszas kézből való munka kényelmetlen lehet. Az XF sokkal inkább állványra termett, a masszív alátámasztás pedig olyan lehetőségeket nyit meg, mint amilyen az AF-sorozat avagy focus bracketing. Ha közelítünk a makró tartomány felé és nem szeretnénk a kis mélységélességet kompozíciós eszközként használni, mindenképp szükségünk lesz rá, az ékszerfotósok például nem is tudnak másként dolgozni. A lefedendő távolságtartomány végpontjainak kijelöléséhez az egyik tárcsával durván, a másikkal finoman léptethetjük be az élességet, amelyet vagy a hátfal LCD-jén vagy a Capture One programban a számítógép képernyőjén követhetünk nyomon. 

Phase One XF IQ3 100MP Trichromatic

 A kijelölt tartományból és a beállított rekeszértékből a fényképezőgép meghatározza a szükséges felvételek számát, utána az AF-on gomb lenyomásával indíthatjuk el a fényképezési folyamatot. A képeket külön menti el a kamera, az összeállításról már nekünk kell gondoskodnunk. Szerencsére a Phase One ebben is segít, ugyanis a kamerához nem csak egy Capture One licensz jár, hanem egy Helicon Focus is. Az eredetileg mikroszkópos fotózáshoz kifejlesztett stacking szoftver a legjobbnak számít a kategóriájában.

Tapasztalatok

A Phase One által kínált rendszer egyik különleges előnye a remek Capture One szoftver, amely műtermi körülmények között nagyon hatékonnyá tudja tenni a munkát. Maga a szoftver és a kamera illetve a képfeldolgozás összes paramétere személyre szabható. Úgy tűnik, hogy magát a kamerát is inkább a számítógéphez kapcsolt használathoz optimalizálták, a kevés és nem dedikált kezelőszerv is ebbe az irányba mutat.

Phase One XF IQ3 100MP TrichromaticTermészetesen minden megoldható vele szabadban és kézből fotózva is, amire gondoltak is azért a fejlesztők. Például a hátfalba és a kamerába is kell ugyan külön akkumulátor (egyformák), de a fejlett energiamenedzsment képes az energia megosztására közöttük. Találunk olyan funkciót is, amely az egyetlen AF-mezővel való munkához nyújt segítséget, mégpedig a fotó újrakomponálásakor korrigálja az élességet. (Hasonlóról a Hasselblad H6D tesztünkben írtunk bővebben) Bár a kamera rendelkezik élőkép funkcióval (akár a hátfalon, akár a számítógépen megjelenítve), nincs kontrasztérzékelős AF, ami pedig nagyon kényelmes lenne. 

Phase One XF IQ3 100MP Trichromatic

Van azonban nagyon is hatékony élességállítási segédlet, mégpedig egy kontrasztmérő kijelzés a Capture One programban, amely a kiválasztott képterülere segít precízen élességet állítani manuálisan. Nagyon hasznos, hogy az  idő-, a rekeszautomata és a program módok használatakor mind a három lényeges paraméterre (idő, rekesz, ISO) megadható egy alsó és a felső limitérték. Így maximálisan kézben tartható mind a három, a képminőségre hatással lévő beállítás, de gyorsan változó fényviszonyok mellett kényelmesebbé válik a munka. 

Phase One XF IQ3 100MP Trichromatic

 Beépített eszközt kapunk a vakuk villanásának analizálásához is, így olyan helyzetekben sincs szükség külső mérőeszközre, ahol a villanás időbeli lefutása is lényeges szempont. Az általunk tesztelt IQ3 100MP Trichromatic hátfalas kivitel a lehető legjobb ami jelenleg elérhető az XF kamerarendszerben. Az eredeti IQ3 100MP-hez képest ez módosított színszűrőkkel készül és minden tekintetben a lehető legmagasabb fokú színvisszaadásra optimalizálták, külön figyelmet fordítva például a szenzor hőstabilizálására is. Az ISO 35-ös alapérzékenységen elérhető különösen alacsony zajszint és a 15 fényértékes dinamikatartomány így a high-end tárgy- és portréfotózás mellett kiváló eszközzé teszi az eszközt művészeti reprodukciók készítésére és általában műtárgy digitalizálásra. Ahogy a legtöbb középformátumú modul-kamerarendszernél, itt sem várhatunk el gyors működést. A feléledési idő, az AF sebessége vagy a sorozatfelvétel nem hasonlítható össze még egy belépő DSLR hasonló jellemzőivel sem, de ez természetesen felvállalt kompromisszum.

Verdikt

A nyilvánvaló előnyök mellett igazán vonzó a rendszerben, hogy a Phase One a vásárlás után sem feledkezik meg a felhasználókról, a rendszeres frissítésekben nem csak hibajavításokat, hanem új funkciókat is ad. Az XF váz eddigi négy nagyobb frissítésével került a képességek közé például a focus stacking, a time lapse, az elektronikus zár, a vakuanalízis, vagy a vibrációanalízis funkció. Az XF kamera és az IQ3 100MP Trichromatic hátfal szinte minden jellemzője a maximális képminőség elérését segíti, a lehetőségek maximális kihasználásához azonban a legtöbb esetben masszív állvány és a kezelést megkönnyítő számítógépes kapcsolat szükséges. A vázba épített ProFoto Air egység segítségével vezeték nélkül is vezérelhetjük ProFoto vakuinkat, ami nagyon kényelmes. Összességében ahol fontos az extrém módon nagy képélesség és különleges színhűség, mindenképp helye van egy ilyen rendszernek.

Phase One XF IQ3 100MP Trichromatic

 Akiknek ajánljuk

  • akik kompromisszummentes képminőséget várnak el
  • akik döntően műteremben fotóznak
  • akiknek kiemelkedően fontos a maximális színhűség
  • műtárgy digitalizálással foglalkozó fotósoknak és intézményeknek
  • akik sokat készítenek művészi igényű reprodukciókat
  • akik megbízhatóan magas minőségű fotókat szeretnének szállítani a megrendelőiknek

Akiknek mást ajánlunk helyette

  • akik döntően szabad térben és kézből használnak középformátumú felszerelést
  • akiknek fontosabb a kisebb méret és a tömeg
  • akik mozgó témákat is fotóznak
  • akiknek fontos a gyors sorozatfelvétel
  • akiknek elegendő alacsonyabb felbontás is

Tesztfotóink:

Phase One XF IQ3 100MP Trichromatic

ISO 200, f/4,5 1/250s
Fotó: Bedő Dániel/Tripont

Phase One XF IQ3 100MP Trichromatic 100%-os nagyítású részlet


Phase One XF IQ3 100MP Trichromatic

ISO 200, f/4,5 1/125s
Fotó: Bedő Dániel/Tripont 

Phase One XF IQ3 100MP Trichromatic

100%-os nagyítású részlet

Kérem várjon!