Vásároljon online vagy hívja a +36-1-808-9888-as telefonszámot!
Üdvözöljük oldalunkon! Szeretne bejelentkezni?

Fujifim X-T30 - kicsi a bors…

2019.04.13. 00:10
Címkék: fujifilm, x-t30, -, kicsi, a
Szerző: Szalay Gábor

A Fujifilm az X-T3-al elég magasra tette a lécet, most megérkezett az X-T30, a kisebb testvér is. Az adatok alapján egyáltalán nem kell szégyenkeznie, de milyen a gyakorlatban? Tesztünkből kiderül!
fujifilm x-t30

A Fujifilmnél már jól bejáratott módon követi a mindenkori egy számjegyű X modellt a két számjegyű kisebb testvér, amely kompaktabb házban, kicsivel kevesebb szolgáltatással, de érezhetően alacsonyabb áron kínálja ugyanazt a képminőséget. A tavaly szeptemberben bejelentett X-T3 különösen erősre sikerült és talán a legjobb és legsokoldalúbb APS-C kamera lett a piacon. Ennek azonban ára is van, A T3 váz tesztünk írásakor nagyjából 530 000 Ft. Az idén februárban megérkezett azonban az X-T30, amely hozza a T3 legfontosabb és legerősebb újdonságait, de van természetesen, ahol kevesebbel kell beérnünk. Az X-T30 ára impresszív: 335 000 forint, azaz csaknem 200 000 forinttal kevesebb, mint a T3-é. A különbségből kijön például egy XF35mm F/1.4 R objektív, így érdemes végigvenni a különbségeket és elgondolkodni a választáson.

fujifilm x-t30

Kulcsjellemzők

Úgy tűnik, hogy az X-T3 szenzorja és elektronikája szinte változtatás nélkül került át a T-30-ba. Ez nagyon jó hír, ugyanis a 26,1 megapixeles, új fejlesztésű X-Trans 4 szenzor a legjobbak között van a piacon képminőség tekintetében, de jórészt ez felel az élességállításért is. A szenzorra integrált 425 darab fázisdetektoros mező az X-T30 esetében is gyors élességállítást hoz, amelyben azért az X-Processor 4-nek is jelentős szerepe van. Sőt: a T30-ban néhány olyan AF-funkció is helyet kapott, amelyet a T3 csak egy későbbi firmwarefrissírésben fog megkapni, így egy kis időre az az érdekes helyzet állt elő, hogy a kisebb testvérnek jobb az autofókusza, mint a nagyobbnak. Szintén a szenzor és processzor által meghatározott paraméter a sorozatfelvétel, amelyben egy apró különbségtől eltekintve a T3 teljesítményét kapjuk. Azaz 30 kép/s-ot (egy croppolt területről) és 20 kép/s-ot a teljes szenzorról. Ez több is mint elegendő. Különbség csak a mechanikus zár használatakor van, a T30-nál 8 kép/s a maximum, szemben a T3 11 kép/s-ával. Ez azonban nem egy jelentős érvágás, tegye fel a kezét a T30 célcsoportjában az, akinek nagyon hiányzik az a 3 fps… Kulcsjellemző még a kezelés. A T30 esetében alig kapunk kevesebb kezelőszervet, mint a T3-nál, a legfontosabb dolog, a tárcsás expozícióállítás itt is megvan, és nagyon kényelmesen használható, a személyre szabási lehetőségek pedig bőségesek. Míg az X-T20-on a hagyományos négyirányú gombot lehetett használni a menük kezelésére és az AF-mező tologatására, az X-T3-on ezt kiegészítette egy jól sikerült ergonómiájú mezőválasztó joystick. A T30-nál pedig már teljesen el is hagyták a gombos, négyirányú kezelőszervet, de nem kár érte. A joystickkel olyan kényelmesen lehet a menüket és az AF-mezőt használni, hogy egyáltalán nem hiányzik a régi megoldás. A T3-nál önálló tárcsán található fénymérési módok itt beköltöztek a menübe, de a sorozatfelvételi módok maradtak fizikai kezelőszerven. A kicsit egyszerűbb külsőnek lényegében csak a dedikált ISO tárcsa esett áldozatul, az érzékenységet így valamelyik multifunkciós tárcsán állíthatjuk.

fujifilm x-t30

Tesztalanyunkba 2,36 millió pixeles elektronikus keresőt építettek 0,62-szeres nagyítással. Mindkét jellemző kis visszalépés a T3-hoz képest, a kisebb kereső mellett azonban helyet szorítottak egy beépített vakunak, ami derítésnél jól jöhet. A képfrissítési frekvenciában szerencsére itt is rendelkezésre áll a 100 Hz-es lehetőség, amit akkor kapunk, ha aktiváljuk a Boost módot. A T3-nál és a H1-nél is alkalmazott lehetőség valószínűleg nem teszt mást, mint hogy megemeli a kamera processzorának órajelét, így a kereső képfrissítési frekvenciája 60-ról 100 Hz-re növekszik. Cserébe rövidebb akkuélettartammal kell beérnünk. Remek dolog, hogy a döntés a mi kezünkben van. Videós fronton szintén számolhatunk a legfontosabb paraméterrel, azaz hogy DCI és UHD 4K felbontásban is 30p képismétlést kapunk, a szenzor teljes szélességéből túlmintavételezve. Ez azt jelenti, hogy nem veszítünk látószöget, mint néhány más kamera esetében a croppos 4K módoknál és azt is, hogy a túlmintavételezés következtében jobb képminőségre számíthatunk. A külső rögzítővel elérhető 10 bites 4:2:2 színmintavételezésű jel a legjobbak közé tartozik a kategóriában. Lényegében a T3 képességei közül csak a 4K/60p felvételről kell lemondanunk, ami közel sem tűnik vállalhatatlan dolognak. Ezek alapján a T30 igencsak erős versenyző a maga kategóriájában, de lássuk részletesen is.

fujifilm x-t30fujifilm x-t30

Kezelés és ergonómia

A T30 érezhetően kisebb és könnyebb, mint a T3, és a tükör nélküli APS-C mezőnyben sem számít nagynak. Ennek ellenére elég jól sikerült kialakítani fogásért felelős elülső markolatot és a hátsó ujjtámaszt. Hátul a kiemelkedés jól támasztja a hüvelykujjat, a rajta lévő Q gombot azonban sikerült többször is megnyomni véletlenül, lehet, hogy a következő modellben érdemes ezt majd kicsit módosítani. Persze az első markolat mindig lehetne egy kicsivel nagyobb, de a kisebb váztömeg mellett ez nem kritikus. A kézbevételi érzés jó, a burkolat masszívnak tűnik, a tárcsák kényelmesen kattannak, időjárásálló szigeteléseket azonban nem kapunk. A jórészt a T20-tól örökölt kezelőfelület értékes része az időtárcsa alatti Auto kapcsoló, amellyel egyetlen mozdulattal lehet teljesen automata módba kapcsolni a kamerát, ami jól jön, ha nem állítgatni akarunk, hanem biztosra menni, vagy ha esetleg egy kevésbé hozzáértő kezébe adjuk a gépet. Csak ne felejtsük úgy, mert a tesztelés alatt egyszer percekig kerestem, hogy miért van egy jó csomó menüopció szürkén írva… 

fujifilm x-t30

A Fujifilm specialitása, hogy nem tesz módtárcsát a kamerára, hanem a időtárcsával és a rekeszgyűrűvel oldja meg ezt a funkciót is. Ez jól működik a T30-nál is: amelyik expozíciós paramétert a gépre akarjuk bízni, azt A-ra állítjuk, ha manuálisan akarunk fotózni mindkettőt egy adott értékre tesszük, ha program módban, akkor mindkettőt automatára. A kitobjektívként kapott (egyébként remek) 18-55 F/2.8-4 esetében a változó fényerő miatt nem skálázott a rekeszgyűrű, így az objektíven egy külön kapcsoló segítségével válthatunk automata és manuális rekeszelés között, amit meg kell szokni. A fix objektíveken azonban a rekeszgyűrűn is ott díszeleg az értékek mellett a piros A betű, így igazán kényelmes a fotózás minden módban. Egyedül az expozíciókorrekciós tárcsa az ami nekem kicsit kényelmetlen volt. Kicsit nehezebben fordul, mint amit kényelmes lenne egy ujjal forgatni, ami persze véd a véletlen eltekerés ellen, de akinek olyan a munkamódszere, hogy sokszor és sokat korrigál, annak nem biztos, hogy kellemes a használata. Szerencse, hogy nem kötelező használni, ha a C állásba tekerjük, akkor az első muntifunkciós tárcsával korrigálhatunk, ami jól kéznél van és könnyű is tekerni, valamint nem csak +/- 3, hanem +/- 5 fényértéknyi korrekciós tartományhoz enged hozzáférést. A Q gombos gyors menü az elődökhöz hasonlóan jól kezelhető az érintőképernyő segítségével is, ide szabadon válogathatjuk össze a számunkra legfontosabb beállítási lehetőségeket. Az érintőképernyő természetesen az AF-mező tologatására is használható és ami egy apró, de hasznos extra, hogy videó módban lehetőségünk van kizárólag az érintőképernyővel módosítani az expozíciós beállításokat, így a gombok és tárcsák kattogása nem hallatszik bele fel vételbe, ha a kamera beépített mikrofonját használjuk.

fujifilm x-t30

Autofókusz

A T3 legnagyobb előrelépése az autofókuszban volt, a T30 pedig hoz mindent ezen a téren, amit a nagy testvér is tud. Az alapvető módokban széles határok között méretezhető a mérőmező és bárhova tolható a képen. Választhatunk, hogy az összes (425) vagy csak 117 mezőt szeretnénk használni – néha jól jön a ritkább mezőkiosztás is, mert így kevesebbet kell léptetni a joystickkal. Az állandó léptetés helyett azonban hatékonyabb a témakövető mód használata követő fókusszal. Ilyenkor ha a képmező közepén lévő keretet a motívumra helyezzük és félig nyomjuk az exponáló gombot, az aktív AF-mező bárhova követi a képmezőben a témánkat, a követő fókusz pedig azonnal korrigál, ha az előre vagy hátra mozdul. Ez a mód nagyon jól használható! Aktiválható az arcérzékelés és külön a szemérzékelés is, amelyben azt is megadhatjuk, hogy az algoritmus inkább a téma jobb, vagy a bal szemét kövesse, esetleg automatikus módon válasszon. Az algoritmus több arcot is felismer a képmezőn, ezek között az érintőképernyő segítségével válthatunk. Valamilyen érdekes oknál fogva alaphelyzetben a joystickkal nem váltogathatunk az arcok között, ehhez előbb aktiválni kell a „face select” funkciót, aminek azonban nincs saját gombja, hanem rá lehet programozni valamelyikre. Illetve ha több arc van a képen és a követett személy épp elfordul, vagy takarásba kerül, akkor a rendszer sokszor egy másik, látható arcot választ és azt követi tovább, ami okozhat kis kényelmetlenséget.Ezektől eltekintve az autofókuszról szinte csak jót lehet mondani, gyors, pontos, jó a követő algoritmusa és elegendő processzor erő van mögötte, hogy a legkritikusabb funkciók, az arc- illetve témafelismerés is zökkenőmentes legyen. Nagyon sok személyre szabási lehetőséget is kapunk, elsősorban a követő AF működésével és érzékenységével kapcsolatban.

 fujifilm x-t30

Videó, egyebek

A T3-at több review is ideális fotós-videós kamerának titulálta, mert mindkét területen egyformán erősnek mutatkozott. A T30-ba szerencsére videós fronton majdnem mindent meghagytak a T3 szolgáltatásaiból. Lehet, hogy kevesek használják ki, de külső HDMI rögzítővel akár 4K-s, 10 bites 4:2:2 jelfolyam is elérhető, ami ritkaság a kategóriában. Az SD kártyára 4K felbontásban 8-bites 4:2:0 jelfolyam mentődik 200 Mbps sebeséggel és akár F-Log profillal, ami az utómunkázásnál jelentősen kitágítja a fényelési lehetőségeket. Aki közvetlenül a kamerából szeretne kifejezetten moziszerű eredményt kapni, annak melegen ajánlható a cég kameráiban nem rég megjelent Eterna filmszimulációs mód, amelyben visszafogottak színek és lágyak, részletgazdagok az árnyékok. Sokaknak azonban még ez is túlzottan fakónak tűnhet. Van természetesen mikrofonbemenet, a fülhallgató számára azonban nincs dedikált aljzat. Egy kis trükkel (egy USB-C fülhallhatóadapterrel) azonban mégis hozzájuthatunk a kontrollhanghoz, báz ez lefoglalja az USB portot. A kamera egyébként az USB-C porton keresztül tölthető, számítógéphez csatlakoztatva pedig élvezhetjük az akár 5GBps-os adatátviteli sebességet is. Ez akkor jön például nagyon jól, ha a Fujifilm rendhagyó X-RAW Converter nevű programját használjuk. A Macintosh és Windows rendszereken használható konverter ugyanis nem a számítógép, hanem a kamera processzorán konvertál, úgy, hogy közben a kamera számítógéphez van csatlakoztatva. Így egyrészt sokkal gyorsabban, másrészt a kameráéval azonos minőségben végezhetjük a nyers képek átalakítását. Természetesen a hagyományos út is rendelkezésre áll, a Fujifilm kamerákhoz ingyenesen letölthető Capture One Express Fujifilm több beállítási lehetőséget nyújt, mint az X-RAW Converter, valamint az Adobe termékeivel is kinyithatók a nyers képek. A rendhagyó színszűrőelrendezés miatt egyébként az Adobe adja a legkevésbé jó eredményt a fentiek közül, nem is véletlen, hogy sokan inkább a független Iridient X Transformer-t használják, hogy DNG-t készítsenek fotóikból. Ezekkel a továbbiakban már a megszokott Adobe környezetben tudnak tovább dolgozni.Nem számít újdonságnak a WiFi és Bluetooth csatoló, így használhatunk okostelefont is a távvezérléshez, van azonban egy meglepő kioldási lehetőség is a kamerán. Az exponáló gomb belsejében található kúpos menetbe ugyanis egy hagyományos exponáló zsinór csavarható. A külsején általában megkapó textilburkolattal, belül kis bowdennel rendelkező eszköz egyrészt nagyon hangulatos retro-kiegészítő, másrészt tényleg hasznos, mert a legegyszerűbb megoldás a rázkódásmentes kioldás feladatára.

 fujifilm x-t30

Tapasztalatok

Az X-T30, különösen a jobbik kitolbjektívvel, az F/2,8-4-es 18-55-össel remek darab és ékesen példázza az APS-C szenzorméret és a tükör nélküli technika együttes előnyeit. Ilyen kis méretben és tömegben ugyanis csak nehezen találnánk ilyen jó képminőséget és ilyen sokrétű használhatóságot mint itt. Az X-T30 azoknak a gépe lehet, akik elvárják a kamerától a gyorsaságot, a sok funkciót és persze a remek képminőséget, de szeretik ha mindez nem túl nagy és nem túl nehéz és nem kerül félmillió forintba. Az új fejlesztésű szenzor nagyon jó képminőséget ad, az elődnél kicsivel alacsonyabb alapérzékenység (ISO 160) egy leheletnyivel tágabb dinamikát engedélyez. A különleges, egyetlen más gyártó által sem alkalmazott X-Trans színszűrőelrendezés pedig moirémentes képeket ad. Az alapérzékenységen rendkívül alacsony zaj rengeteg tartalékot ad az utómunka során a sötét részletek kivilágosításában. Felfelé lépkedve pedig még ISO 3200-nál sem lesz zavaró a zaj, a zajcsökkentő algoritmus jól kíméli az apró texturákat, ami pedig megmarad a képen, az finom szemcsés, jellemzően monokromatikus zaj. Ez aligha zavaró. A Fujifilm hagyományosan jó JPEG-eket ad, így a T30 azoknak is ajánlható, akik nem szeretnének RAW feldolgozással foglalkozni. A sok tárcsa és a Fujifilm-féle kezelési filozófia közvetlen kapcsolatot teremt a fotós és a kamera között, nagyon jó dolog, hogy nem csak a felső kategóriában jár sok fizikai kezelőszerv, hanem itt a középsőben is. Összességében egy nagyon jó kombinációját kapjuk a szolgáltatásoknak, a képminőségnek és a kezelhetőségnek, mindezt teljesen elfogadható áron.

Akiknek ajánljuk
-utazó fotósoknak
-akik mozgó témákat is fotóznak
-akiknek fontos a gyors működés
-akiknek lényeges a remek képminőség
-akik szeretik a kezükben tartani a felvételi paramétereket
-akik szeretik a stílusos kamerákat
-akiknek fontos a jó JPEG képminőség is
-akiknek fontos a jó személyre szabhatóság
-akiknek a videó is fontos, nem csak a fotó

Akiknek mást ajánlunk helyette
-akiknek fontos az időjárásálló kivitel
-akik szeretik a nagy, jól megmarkolható vázakat
-akik nem szeretnek állítgatni
-akik nem csak a kihajtható, hanem a teljesen kiforgatható képernyőhöz ragaszkodnak

fujifilm x-t30

 1/26s, f/2,8, ISO 320

fujifilm x-t30

1/26s, f/3,6, ISO 3200

fujifilm x-t30

1/850s, f/5,6, ISO 160

Kérem várjon!