A Fujifilm az új 100 megapixeles kamerájában kifogástalanul párosítja a középformátumú képminőséget a DSLR-es kezeléssel. Az eredmény pedig az eddigi legjobban használható 100 megapixeles kamera a piacon – jó áron.A Fujifilm már 2016 óta dolgozik azon, hogy a 24x36 mm-nélnagyobb szenzorméretet is meghonosítsa akár a hétköznapi fotográfiában is.2019-ben 50-ről 100 megapixelre léptek a GFX 100 kamerájukkal, 2020-ban pedigbecsomagolták ezt a 100 megapixeles technikát egy jóval kisebb vázba. Annyirakicsibe, hogy amikor megfogtam és elindultam vele fotózni, semmi különöset neméreztem rajta. A kamera ugyanis egy közepesen nagy DSLR méretével és tömegévelrendelkezik, így aki fogott már a kezébe mondjuk Nikon D850-et vagy Canon EOS5D Mark IV-et, annak egyáltalán nem lesz furcsa használni. Az ergonómia és akezelés is a lehető legjobban hasonlít a DSLR-ekére. Belül azonban egy 33x44mm-es 100 megapixeles szenzor található. Ez mégis adott egy fura érzést, mertmaga a fotózás nagyon is hétköznapinak tűnt, a készülő képek azonban korántsemazok. A nagy GFX 100 árát pedig majdnem megfelezték, így a GFX 100S 2,2 millióforint alatt kapható. Amikor a Canon EOS R5 ára 1,7 millió, vagy a Sony A1-é2,8 millió, akkor ez egyáltalán nem tekinthető magasnak. Vagy ha a másikoldalról, a klasszikus középformátumú (bár még ennél is nagyobb szenzoros) rendszerkamerákirányából nézzük, ahol 15 millió forint alatt nincs belépő, akkor is nagyon jóaz ár. A nagyméretű monokróm OLED kijelző a gép tetején nem csak az főbb adatokmegjelenítésére képes. Egyrészt mi válogathatjuk össze a menüben, hogy milyenadatokat szeretnénk látni rajta, másrészt a mellette levő egyik gombbalmegváltoztatható a funkciója is. Megjeleníthető rajta egy virtuális rekesz- ésidőtárcsa, de ennek mondjuk én nem sok értelmét láttam, annál inkább ahisztogramnak, amely ugyanolyan élő módon mutatja még a felvétel előtt a képvilágosság szerinti eloszlását, mint a hátsó LCD kijelzése, így hatékony ésgyors segítség a pontos expozíció meghatározásában. (Azért a hisztogram ábraalatt elfért volna az idő-rekesz-ISO-korrekció paraméternégyes, hogy ezekért sekelljen letekintgetni a hátsó LCD-re.) A kijelző melletti két gomb, plusz azexpozíciókorrekció gomb, a markolatban lévő előoldali gomb, az AE-L és AF-ongombok, illetve a hátsó tárcsa benyomása tetszés szerinti funkcióval ruházhatófel. A menüben egy 60 pontból álló listából választható funkció ezekhez. Ígyösszesen nyolc fizikai, továbbá az érintőképernyőn négy virtuális Fn gomb állrendelkezésre a testre szabásra. A Q gombra előbukkanó gyorsmenübe is mi magunkállíthatjuk össze a beállításokat, és választhatunk, hogy 4, 8, 12 vagy 16funkció jelenjen itt meg. Ha valaki vaskosabb ujjakkal van megáldva, az ígynagyobb érintőgombokhoz jut az LCD-n, így számára is kényelmes a gyorsfunkciókhasználata. A menüben egyébként még olyan finomságok is helyet kaptak, mintpéldául a választható színséma kisebb vagy nagyobb kontrasztú megjelenítéshez,vagy éppen a sötétben való fotózáshoz fejlesztett, kis kontrasztú pirosszínséma. Ezt nem csak az asztrofotózáskor érdemes kipróbálni, hanem bármilyenhelyzetben, ahol nagyon gyenge a környezeti fény. A keresőben és a hátsó LCD-nis kérhetünk a szokásos helyett nagy betűs kijelzést, így kevesebb adat jelenikmeg, de nagyobb méretben. Ez a kevesebb adat azonban személyre szabható, aképernyő jobb- és bal oldalára tetszés szerint választhatók ki az ikonok, és akár a viszonylag sokhelyet lefedő expozíciókorrekciós skálát is kikapcsolhatjuk. Ez nagyonkényelmes megoldás! Képjellemzők, videóAki a maximumot igyekszik kihozni a 100 megapixelből, aznyers formátumot használ. Ebből választható 14, illetve 16 bitesváltozat is, veszteséges vagy veszteségmentes tömörítéssel, illetve tömörítésnélkül is. A nagy méretű fájlokhoz tárolóhely is kell, szerencsére nemspórolták ki a második SD-aljzatot, így akárcsak a nagy GFX 100-ban, itt isdupla UHS-II foglalatot kapunk. Ha egyszerűen szeretnénk jó eredményt,nyugodtan fotózhatunk JPEG formátumba is. Több okból is. Egyrészt a Fujifilmhagyományosan jó JPEG színeket hoz, így csak a színek miatt nem vagyunk rákényszerítvea nyers fotókra. Másrészt remek érzékkel pakoltak egy csomó filmszimulációsmódot a kameráikba. És ahogy szokott lenni, minden fontosabb kamerába jutbelőlük egy új. A GFX 100S-ben ez a Nostalgic Negative, amely kissé narancsosirányba viszi a kép színvilágát, emlékeztetve a klasszikus negatívfilmekjellegzetes színeire. A filmszimulációs módok igazi értékét az adja,hogy nem eltúlzott és ízléstelenül filterezett képeket kapunk eredményül, hanemvalóban olyan apró szín- és tónusbeli különbségeket, mint ami annak idején azegyik vagy a másik filmnyersanyag között volt. Így nyugodtan támaszkodhatunkkreatív eszközként erre a funkcióra. Természetesen a legtöbb dinamika a nyersfotókból hozható ki, de a nagyméretű szenzor olyan széles teret enged még JPEGformátum használata esetén is, hogy igazán nem vagyunk minden körülményekközött rákényszerítve a RAW-formátum használatára. Habár nem kifejezetten videós eszközről van szó, mégisvannak, akik a kompromisszummentes képminőség miatt videózásra is használják aGFX rendszerüket. A GFXS 100S ebben is partner. A módtárcsa mellett dedikáltkapcsolót találunk, amely videós módba állítja a kamerát. Külön Q-menüt isszerkeszthetünk a felvételrögzítés közben fontos paraméterekkel és ha fontos ahelyszíni hang, akkor a kattogó tárcsák helyett akár az érintőképernyőn isállíthatjuk az expozíciós paramétereket. A felvétel vezérelhető a HDMI portrólis, ahogy az is megadható, hogy a HDMI kimenetre és az SD kártyára mi kerüljön:mindkettőre 4K, egyikre FHD, a másikra 4K, vagy fordítva, esetleg a HDMI-re afilmszimulációs mód szerint feldolgozott jel, a kártyára pedig F-Log vagy HLG. Azis kapcsolható, hogy a HDMI-kimeneten megjelenő képen legyen-e infókijelzés,így egyformán jól lehet használni, ha kontrollmonitort, vagy ha külső rögzítőtakasztunk rá. A maximális képminőség 4K/30p, ami 400 Mbps sávszélességet jelent TapasztalatokA GFX 100S legnagyobb értékét igazából két jellemző együttesmegléte adja. A kitűnő képminőséget nyújtó 100 megapixeles szenzor és a köréépített könnyen kezelhető és kisméretű váz. Ilyen kombinációt még soha egyetlencég sem készített. A fotósoknak így olyan eszköz áll a rendelkezésére, amelynélnem kell kompromisszumot kötni a szállíthatóság és az ergonómia, illetve aképminőség között. Nagyon sok tájfotós, fotóművész vagy alkalmazott fotográfusszívesen lépne feljebb a 40-50 megapixeles full-frame rendszeréről, de eddigegyszerűen nem létezett olyan eszköz, amely értelmezhető méret és tömeg mellettjelentős képminőségbeli előrelépést nyújtott volna – elviselhető áron. Természetesenaz értelmezhető méretet és tömeget a full-frame világ irányából kell vizsgálni.Vannak persze olyan jellemzők, amelyekben a GFX 100S nem kelhet versenyre egymai full-frame kamerával. Ilyen az 5 kép/s-os sorozatfelvétel vagy azautofókusz sebessége. A középformátumú világban mindkettő remeknek mondható, demindenképp lassabbak, mint amit a full-frame csúcsgépeknél megszokhattunk. Azélességállítás ugyanakkor nagyon is kényelmes és jól használható, de a gyorsanmozgó dolgokra persze nem az igazi. A rövid tesztelés alatt szinte semmilyenszempontból nem éreztem korlátokat, pontosan ugyanolyan kényelmes volt afotózás, mint egy bármilyen más géppel. A képminőség, amit kapunk, lenyűgöző,még akkor is, ha JPEG formátumot használunk. A nyers képekben pedighihetetlenül sok a tartalék.Akiknek ajánljuk:- Akik kompromisszummentes képminőségre vágynak- Tájfotósoknak- Azoknak, kik érzik a full-frame kamerák korlátait- Műtermi fotósoknak, tárgyfotósoknak- Akik szeretik a hordozható méretet és a jó képminőségetAkiknek mást ajánlunkhelyette:- Akiknek a 100 megapixel is kevés- Akciófotósoknak- Akiknek a kis méret fontosabb, mint a képminőség
Hozzászólás írása