Vásároljon online vagy hívja az alábbi elérhetőségek egyikét!
Üdvözöljük oldalunkon! Szeretne bejelentkezni?

Zenetörténelem megörökítése Hasselbladdal - GERED MANKOWITZ

2022.02.07. 13:53
Címkék: , fényképezőgép, középformátum, portré, videó, fotó, zenetörténelem, zene, hasselblad, -
Szerző: Luca

A Hasselblad az egyetlen fényképezőgép márka, amelyet Gered Mankowitz brit fotós valaha is használt. Hasselbladjával megörökítette a rockzene történetének legikonikusabb képeit, többek között a Rolling Stones és Jimi Hendrix képeit, amelyek egy egész korszak meghatározásához járultak hozzá.

 hasselblad,zene,zenetörténelem,fotó,videó,portré,középformátum,fényképezőgép,

GERED ELSŐ HASSELBLAD 500C-JE

Gered így idézi fel, amikor először találkozott a Hasselbladdal: "Történetesen Peter Sellers apám üzlettársa volt, és egy nap, amikor 13 éves voltam, átjött hozzánk vasárnapi ebédre. Lelkes fotós volt, így magával hozta a Hasselbladját, és lefényképezett engem és a testvéreimet, és az egész folyamatot lenyűgözőnek találtam. Peter azonnal felfigyelt az érdeklődésemre, és részletesen elmesélte nekem a fényképezőgép működését, miközben őrült Goon Show-stílusú svéd akcentussal beszélt. Annyira vicces volt, hogy a végén sírva fakadtam a nevetéstől, és azóta ezt a kamerát a mosolygással és a boldogsággal társítom."

 Miután Gered több londoni koedukált "progresszív" iskolában kapott "valamiféle" oktatást, 15 évesen formális képesítés nélkül távozott. Egy hollandiai iskolai kirándulás során azonban felfedezte, hogy természetes érzéke van a képekhez, és mivel a Sellers-élmény még mindig frissen élt a fejében, elhatározta, hogy a fotózás az útja. Miután meggyőzte apját, hogy támogassa őt, csak egyetlen fényképezőgépet tudott elképzelni, így egy Hasselblad 500C büszke tulajdonosaként kezdte meg új karrierjét.

 hasselblad,zene,zenetörténelem,fotó,videó,portré,középformátum,fényképezőgép,

"A Hasselblad azonnal természetesnek tűnt a kezemben. Az a tény, hogy ezt az impozáns fényképezőgépet használtam, valószínűleg jobban megijesztette azokat, akiket fényképeztem, mint engem. Csak a vele készíthető képek minősége miatt akartam használni, és nem tudtam túllépni azon, hogy milyen gyönyörűen megtervezett és könnyen kezelhető."

 hasselblad,zene,zenetörténelem,fotó,videó,portré,középformátum,fényképezőgép,

Pályája kezdetén Gerednek lehetősége nyílt arra, hogy a fotózás számos különböző műfajába belekóstoljon. Egy ideig Tom Blau fotós mentoráltja volt, aki az általa alapított híres Camera Press ügynökségnél dolgozott, és egy barbadosi családi kirándulás alkalmával is vállalt néhány profi munkát, többek között lefényképezte az első Boeing 707-est, amely leszállt Bridgetown repülőterén. Ezután a híres Alec Murray divatfotósnak segített egy megbízáson, hogy az őszi kollekciókat fotózza Párizsban, de végül kiábrándultan tért vissza, mivel meg volt győződve arról, hogy a jövője máshol van.

"Igazából a showbiznisz világában szerettem volna dolgozni" - vallja. "1962-ben felkértek, hogy készítsek néhány képet a Bristol Old Vic 'Fiorello' című amerikai zenés színdarabjának előadásáról, és a képeimet a ház előtt használták fel. Amikor a darabot átvitték Londonba, ismét én fotóztam a produkciót - én voltam a legfiatalabb fotós, akinek a képeit ilyen módon felhasználták."

 hasselblad,zene,zenetörténelem,fotó,videó,portré,középformátum,fényképezőgép,

Nem sokkal később Gered a showbiznisz portrékészítő Jeff Vickers MBE Hon FRPS-nek dolgozott, és ez lehetőséget adott neki arra, hogy színészek és személyiségek egész sorát fotózza. Beszédes módon ez a munka mutatta be őt a Chad and Jeremy nevű folk rock bandának is, akik épp akkoriban írtak alá az Ember recordshoz. Egyik képét végül a duó első albumának borítóján használták fel, és Gered egy olyan időszakban találta magát a zeneiparban, amikor annak égető szüksége volt az innovációra. Lehetőséget kapott arra, hogy a producerek/menedzserek új generációjával dolgozzon együtt, és az a tény, hogy egyidős volt sok előadóval, akiket fotózott, előnyhöz juttatta sok "régi vágású", befutott fotóssal szemben.

Néhány hónapon belül Gered kezdett nevet szerezni magának a zeneiparban, és az előadók listája, akikkel dolgozott, folyamatosan bővült. Egy véletlen találkozás Marianne Faithfullal különösen szerencsésnek bizonyult, mivel végül több fotózáshoz vezetett, és bemutatta őt Andrew Loog Oldham menedzsernek és producernek, aki a Rolling Stones menedzsere és producere is volt.

hasselblad,zene,zenetörténelem,fotó,videó,portré,középformátum,fényképezőgép,

A ROLLING STONES

"1965-ben kezdtem el dolgozni a Stones-szal, és onnantól kezdve a karrierem útja teljesen meghatározott volt" - jegyzi meg Gered. "Az első közös munkám velük az úttörő 'Out of Our Heads' albumuk borítójához készült, és ennek eredményeképpen felkértek, hogy kísérjem őket az 1965-ös, rekordot döntő őszi amerikai turnéjukon. Ez hat hétig tartott és 36 várost érintett, és én fotóztam a zenekart a színpadon és azon kívül is. Ezt követően "hivatalos" fotósukként folytattam velük a munkát, és számos albumhoz, valamint sajtó- és reklámcélokra készítettem fotókat."

 Gered a hatvanas évek epicentrumában találta magát, első kézből tapasztalva meg egy olyan korszakot, amely örökre megváltoztatta a világot. "Rendkívüli időszak volt" - mondja - "bár akkoriban egyikünk sem tudta, hogy mindez milyen jelentős és befolyásos volt. Az volt az érzés, hogy bármit megtehetsz; a szabálykönyv teljesen felborult." Ennek az elvnek az egyik ragyogó példája volt Gered felvétele a Rolling Stones "Between the Buttons" című albumának borítójára. "Ekkorra már elég magabiztos voltam ahhoz, hogy néhány saját ötletemet is bevigyem a munkálatokba" - mondja - "és elkészítettem ezt a házi készítésű szűrőt, amit vazelinnel kentem be, így amikor a lencse elé tartottam, lágy fókuszt és egyfajta "drogos" érzést keltett."

"Egy egész éjszakás felvételről vittem fel a zenekart egyenesen az észak-londoni Primrose Hillbe, mert úgy gondoltam, hogy ez a fajta világfájdalmas megjelenés nagyon jól állna nekik. Mindenkinek abszolút tetszett a felvétel, mert annyira másképp nézett ki."

 hasselblad,zene,zenetörténelem,fotó,videó,portré,középformátum,fényképezőgép,

A BORÍTÓ MEGÖTÖKÍTÉSE HASSELBLADDAL

Az albumborító a fotográfia egyik legfontosabb eszköze volt ebben az időben, és a 12x12 hüvelykes formátum lenyűgöző bemutatót jelentett egy kép számára. Véletlenül pontosan ugyanolyan alakú volt, mint egy Hasselblad 6x6 cm-es negatív, így a képet vágás nélkül lehetett felnagyítani.

"Igen, ez nagyon fontos volt" - mondja Gered - "és ez volt az egyik ok, amiért a Hasselbladhoz vonzódtam. A lemezborítón lévő kép fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni: az album szerves részévé válik, és remélhetőleg közvetít valamit a lemez koncepciójáról. Emellett a vásárlónak lehetőséget adott arra is, hogy megnézze a művészt, és akkoriban nem igazán lehetett túl sok más helyen képeket látni róluk."

 

„Amikor egy fotózás összejött, mindig felmerült a gondolat, hogy az egyik felvétel potenciális albumborító lehet, és a hasselblad 6x6 cm-es formátumával szinte minden felvételnek megvolt a lehetősége, hogy bekerüljön. Ez a gondolat járt gered fejében, amikor felkérték, hogy fotózza le az ikonikus jimi hendrixet és zenekarát.”

 hasselblad,zene,zenetörténelem,fotó,videó,portré,középformátum,fényképezőgép,

JIMI HENDRIX

"Bár akkoriban még nagyrészt ismeretlen volt, engem mégis magával ragadott a kisugárzása és a személyes jelenléte" - mondja. "Már a kezdetektől fogva eldöntöttem, hogy a stúdióban akarom őket fotózni, és Jimit egyedül és a zenekarral együtt is le akarom fényképezni. Nagy hatással voltak rám Avedon és Penn munkái, és úgy döntöttem, hogy fekete-fehérben fotózom. Úgy gondoltam, hogy ez a megközelítés méltóságot kölcsönöz a képeknek. Ez valójában elég koraérett volt tőlem, és végül az album borítójába került, mert Jimi menedzsmentje úgy döntött, hogy színes képet választ."

A képeket akkoriban nem sokan látták, de azóta a fénykorában lévő Hendrix meghatározó képévé váltak, amit Gered annak tulajdonít, amit aznap az előadóból kihozott. "Beengedett engem, és ez a legfontosabb dolog valójában. Odaadta a kamerának azt a kis darabot magából, és az emberek úgy távoznak, hogy úgy érzik, hogy láttak valamit az emberből, és nem a rock istenből. Kiváltságosnak éreztem magam, hogy elég kényelmesnek és magabiztosnak érezte magát velem szemben ahhoz, hogy ezt megtegye."

hasselblad,zene,zenetörténelem,fotó,videó,portré,középformátum,fényképezőgép,

EGY HASSELBLADRA ÉPÍTETT KARRIER

A több, mint fél évszázados karrierje ellenére, amelynek során nemcsak zenei fotósként jutott el a csúcsra, hanem reklám- és szerkesztőségi fotósként is hasonlóan erős önálló karriert futott be, Gered mindvégig kitartott egy fényképezőgépmárka mellett. Mindössze négy filmes modellel dolgozott: az eredeti 500C-vel, egy további 500C-vel, egy 500C/M-el és egy 500EL/M-el. Most már van egy digitális H3D-je is a személyes munkájához.

"Ezt az első fényképezőgépet a hatvanas években használtam, és kétségtelenül még most is meglenne, ha nem lopták volna el" - mondja. "Egyszerűen nem vagyok az a fajta fotós, aki felszerelésmániás. Hasonlóképpen, pályafutásom során mindössze négy objektívet használtam; 50 mm-es, 80 mm-es és 150 mm-es objektívvel kezdtem, és amikor megjelent, hozzáadtam a 120 mm-eset. Az 50mm mindig is a kedvencem volt - ezzel fotóztam Hendrixet, és bár nem torzítja a dolgokat nyilvánvaló módon, a perspektíva kissé eltúlozza a fej méretét a test többi részéhez képest, és tökéletes rock and roll képet eredményez."

hasselblad,zene,zenetörténelem,fotó,videó,portré,középformátum,fényképezőgép,

„Soha nem váltottam kamerarendszert, mert egyszerűen nem találtam jobbat. Nem volt okom arra, hogy más lehetőséget vizsgáljak meg; inkább olyan dolgokkal dolgozom, amelyekkel jól érzem magam.”




Kérem várjon!