{{Blog.cim}}
Tánc a fénnyel
Albert Watson legendás portréfotós, aki merészen ésösztönösen bánik a fénnyel. Sok híres fotóját a világítás tette emlékezetessé.A most bemutatott képeken a balett ukrán sztárját, Szergej Polunyint kaptalencsevégre. A fotózáson Profoto-felszerelés biztosította a világítást, kialakítvaa képek lenyűgöző látványvilágát.
Albert Watson és Szergej Polunyin két világklasszis a magaterületén. Kettejük találkozása a fotózáson éppolyan intenzív volt, mintamilyen inspiráló. Érezni lehetett a felszabaduló kreatív energiát. Ami aznap abbana manhattani stúdióban történt, varázslatos volt.
És persze a fény.
A fény esszenciális fontosságú Albert fotóin. Mindig ügyelarra, hogy megfelelő fényforrásokkal és fényformálókkal dolgozzon, ugyanis afelszerelésen is múlik, hogy olyan világítás jöjjön létre, ami felejthetetlennéteszik a fotót.
Ezen a fotózáson Albert bevetette az új Profoto Pro10-eket,amelyek nagy szerepet játszottak a végső kép megformálásában. A Profototermékek már 40 éve ott vannak Albert felszerelésében. Sose akart váltani, mertszereti megbízhatóságot és minőséget, amit ez a márka képvisel.
Kapcsolat fotós és modell között
Egy jó portré nemcsak technikai kihívás, hanem a fotós és azalany kölcsönös figyeleméről szól. Albert így fogalmazott: „Kapcsolatba kell kerülnünk, hogy az illetőélvezze, ami történik vele.”
Albertet részben az teszi zseniális portréfotóssá, hogykönnyen rá tud hangolódni másokra. Abban hisz, hogy „a portréfotós egyiklegnagyobb adottsága az, ha meg tudja ragadni a személyiséget”. Ha látszik azadott ember karaktere, akkor megvan a fotó.
A fotózás
Szergej dinamikát hozott a térbe, Albertnek pedig az volt afeladata, hogy jó pillanatban örökítse meg őt, a megfelelő kellékek és fényekközepette. Sokat segített Albert szerint az, hogy „Szergej fantasztikus táncos,aki nagyon kis változtatásokat képes megvalósítani az egyes képek között”.
Itt Albert különféle hátterekkel és szövetekkelkísérletezett, hogy a megfelelő hatást érje el. Fehér textilanyaggal kezdett, denéhány kép alatt rájött, hogy nem tetszik neki ez a háttér, és inkább feketéreváltott. Majd mintás anyag helyett egyszerű, áttetsző sifont választott.Eleinte Szergej inkább átpördült az anyagon, nem beleugrott. Ez videón nagyonszépen nézett ki, de a fotó számára túl gyors és bonyolult mozgás volt. Albertezért arra kérte két asszisztensét, hogy létrán állva engedjék rá Szergejre atextíliát, amikor a táncos beleugrott.
A Pro-10-nek köszönhetően Albert élesen tudta elkapni azt apillanatot. A visszavert fényekkel pedig elérte, hogy a szöveten megcsillanjona fény, így a megmerevedett táncos körül életre kelt az anyag.
A fények megformálása
Amióta Albert a pályán van, a fény központi szerepet játszikminden egyes képén. Ha arról kérdezik, hogyan alakítja a fényt, mindig aztválaszolja: egyszerűen. „Kezdd egyszerűen, majd indulj utazásra a fénnyel. Alegfontosabb a kísérletezés. Tedd érdekessé a fényt.” Ha valaki időről időre eltud távolodni a saját világítási szokásaitól, akkor élővé teszi a műveit, és őmaga is más szemmel tud nézni a témájára.
Nézzük meg azt a képet, amelyen Szergej babérkoszorút visel.Hogy folyik le a fény az arcán, még az orcáin is, pedig megdönti a fejét! Ehheza képhez Albert Profoto Softlight reflektorokat használt, hogy puha fényeketkapjon, mégis határozottan megjelenjenek Szergej arcának kontúrjai. Egy főfénytirányított Szergejre, ebből kezdett építkezni. „Fontos, hogy nagyon pontoslegyél, de letisztult” – mondta.
Lassan építette fel a megvilágítást, mivel minden aprórészletet kidolgozott. A fény erejét azzal tudta módosítani, hogy változtatgattaa reflektorok helyzetét, Szergej fejének döntését és azt, hogy milyen szögbenessen a fény a testére.
Albert lapokat használt, hogy irányítsa és formálja a fényt.Így terelte a figyelmet azokra a területekre, amelyeket ki szeretett volnaemelni, és elvitte a tekintetet onnan, ami kevésbé volt fontos a képen. Albertfejében már előre megvolt a vízió arról, hogy hogyan fogja a megvilágítássalfelépíteni a képet, és aszerint irányította az asszisztenseit. Ők mozgatták afényforrásokat, fényformálókat, ők állították be a szögeket. Albert az egyikasszisztensét, Edward Smith-t például arra kérte, hogy egy hosszú, keskeny lapsegítségével csökkentse a fényt Szergej homlokán. Edwardnak improvizálniakellett. Végül letépett egy darab fekete kartonpapírt, és odavitte Albertnek. Őaddig állítgatta a kartonlapot, amíg azt nem látta, amit szeretett volna: afény tompább lett Szergej homlokán, de változatlan maradt a szemén, orrán ésorcáin.
Varázslatos befejezés
Albert kiválasztotta a végleges fényképeket, és néhány aprórészlet retusálásával tökéletessé tette őket. Így vált a fénykép műalkotássá.
Három ikonikus kép jött létre ezen a mágikus napon. A„Dancer” című dokumentumfilmben Szergej nagymamája elmondta, hogy Szergej márkiskorában „teljes szívéből táncolt, és beleolvadt a zenébe.” Albert ezt azélményt valósította meg a fényképein.
A kreatív csapat
Fotós: Albert Watson www.albertwatson.net
Modell: Sergei Polunin
Ruha: Freddie Leiba
Haj: Tomi Kono
Smink: Seong Hee
Asszisztensek: Taro Hashimura, Edward Smith
Digitális utómunka: Adrien Potier
BTS-fotós: Samantha Grönblad www.samanthagronblad.com
Stúdió: Dune Studios dunestudiosnyc.com
Az eredeti cikk szerzője: Clare Gillsäter
Hozzászólás írása